Ik lees dat echt anders. Nl naar de uitleg die ook Maanenschijn geeft. Maar er zijn op dit forum mensen die veel beter dan ik onderlegd zijn in de formulieren en hier ongetwijfeld een heldere uitleg over hebben.Ukkie schreef: Als gemeente van Jezus Christus! Als er een zuivere prediking vanuit het Woord is dan komt dat inderdaad aan de orde.
Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Ontken ik hier iets van?Guy schreef:Het waarschuwen van mensen die in gevaar zijn is een voorbeeld van separeren! Je moet dan immers het gevaar benoemen en dan zullen er hoorders kunnen zijn die dat gevaar bij zichzelf herkennen.Ukkie schreef:Dat zeg ik niet!Guy schreef:En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
En een heel gereformeerd basisprincipe is dat mensen van nature dood in zonden en misdaden liggen. Alleen een wonder maakt dode mensen tot levende stenen van de gemeente. Dit reformatorische kernpunt zal zonder separeren nooit in de prediking tot uiting kunnen komen. Anders gezegd: de verschrikkelijke werkelijkheid van onze natuur vereist een bijbelgetrouwe pastorale methode om daaraan ontdekt te worden en om daaruit geleid te worden door de Weg van ontkoming te prediken. Samengevat: de prediking van wet en evangelie.
Mijn stelling is dat separeren niet anders is dan het praktisch vertalen van het geheel van de gereformeerde opvattingen die uitkomen in het later gebruikte anagram TULIP.
Zie https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... db8c5e36b4
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
Ja, althans, zo komen jouw bijdragen wel op mij over.Ukkie schreef: Ontken ik hier iets van?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Heb je daar een voorbeeld van?Guy schreef:Ja, althans, zo komen jouw bijdragen wel op mij over.Ukkie schreef: Ontken ik hier iets van?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
Je schreef eerderUkkie schreef: Heb je daar een voorbeeld van?
In deze reactie lees ik een ontkenning van het onderscheid dat Paulus maakt. En daartegenover stel je dat de NGB de hele gemeente als waarachtig gelovigen aanspreekt.Ukkie schreef:Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken."
Dat is dus een ontkenning van alles wat ik daartegenover stelde.
Waarom is dat een ontkenning van wat jij schreef?Guy schreef:Je schreef eerderUkkie schreef: Heb je daar een voorbeeld van?In deze reactie lees ik een ontkenning van het onderscheid dat Paulus maakt. En daartegenover stel je dat de NGB de hele gemeente als waarachtig gelovigen aanspreekt.Ukkie schreef:Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken."
Ik ontken niet dat er gelovigen en hypocrieten zijn en daar mag ook vanaf de kansel over worden gesproken maar procenten en hoeveelheden in de gemeente is niet aan ons.
Je spreekt jezelf tegen, maar ziet het zelf niet merk ik. We zijn het allemaal eens dat een predikant niet in hoeveelheden en aantallen etc moet spreken. We zijn het volgens mij ook eens dat er diverse categorieën mensen (hoe jammerlijk ook) in de kerk zitten.Ukkie schreef:Waarom is dat een ontkenning van wat jij schreef?Guy schreef:Je schreef eerderUkkie schreef: Heb je daar een voorbeeld van?In deze reactie lees ik een ontkenning van het onderscheid dat Paulus maakt. En daartegenover stel je dat de NGB de hele gemeente als waarachtig gelovigen aanspreekt.Ukkie schreef:Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken."
Ik ontken niet dat er gelovigen en hypocrieten zijn en daar mag ook vanaf de kansel over worden gesproken maar procenten en hoeveelheden in de gemeente is niet aan ons.
Maar door te benadrukken dat de kerk als de gemeente van Christus moet worden aangesproken, lijk je weer het bestaan van de hypocrieten te willen verzachten. Daardoor is het voor mij inmiddels verwarrend hoe jij nu vindt dat een dominee moet preken. Moet hij nu alleen als aanspraak gebruiken 'gemeente van Christus' of mag hij ook gewoon aanduiden dat er bekeerden en onbekeerden in de kerk zitten?
De gemeente aanspreken als gemeente van Jezus Christus maar in de prediking dient wel aan de orde te komen of we de Heere kennen en zo niet dat er een Zaligmaker is die wacht om genadig te zijn.Zeeuw schreef:Je spreekt jezelf tegen, maar ziet het zelf niet merk ik. We zijn het allemaal eens dat een predikant niet in hoeveelheden en aantallen etc moet spreken. We zijn het volgens mij ook eens dat er diverse categorieën mensen (hoe jammerlijk ook) in de kerk zitten.Ukkie schreef:Waarom is dat een ontkenning van wat jij schreef?Guy schreef:Je schreef eerderUkkie schreef: Heb je daar een voorbeeld van?In deze reactie lees ik een ontkenning van het onderscheid dat Paulus maakt. En daartegenover stel je dat de NGB de hele gemeente als waarachtig gelovigen aanspreekt.Ukkie schreef:Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken."
Maar door te benadrukken dat de kerk als de gemeente van Christus moet worden aangesproken, lijk je weer het bestaan van de hypocrieten te willen verzachten. Daardoor is het voor mij inmiddels verwarrend hoe jij nu vindt dat een dominee moet preken. Moet hij nu alleen als aanspraak gebruiken 'gemeente van Christus' of mag hij ook gewoon aanduiden dat er bekeerden en onbekeerden in de kerk zitten?
Ok, dus 'u bent de gemeente van Jezus Christus, maar ik ga nu aan de orde laten komen dat jullie dat misschien wel niet zijn'?Ukkie schreef:De gemeente aanspreken als gemeente van Jezus Christus maar in de prediking dient wel aan de orde te komen of we de Heere kennen en zo niet dat er een Zaligmaker is die wacht om genadig te zijn.Zeeuw schreef:Je spreekt jezelf tegen, maar ziet het zelf niet merk ik. We zijn het allemaal eens dat een predikant niet in hoeveelheden en aantallen etc moet spreken. We zijn het volgens mij ook eens dat er diverse categorieën mensen (hoe jammerlijk ook) in de kerk zitten.
We leggen duidelijk artikel 27 anders uit. Ik lees daar de Kerk met een hoofdletter en niet alle losse kerkjes overal ter wereld.
B.v. in het doopformulier word tegen de ouders gesproken 'geliefden in de Heere Christus' .Zeeuw schreef:Ok, dus 'u bent de gemeente van Jezus Christus, maar ik ga nu aan de orde laten komen dat jullie dat misschien wel niet zijn'?Ukkie schreef:De gemeente aanspreken als gemeente van Jezus Christus maar in de prediking dient wel aan de orde te komen of we de Heere kennen en zo niet dat er een Zaligmaker is die wacht om genadig te zijn.Zeeuw schreef:Je spreekt jezelf tegen, maar ziet het zelf niet merk ik. We zijn het allemaal eens dat een predikant niet in hoeveelheden en aantallen etc moet spreken. We zijn het volgens mij ook eens dat er diverse categorieën mensen (hoe jammerlijk ook) in de kerk zitten.
We leggen duidelijk artikel 27 anders uit. Ik lees daar de Kerk met een hoofdletter en niet alle losse kerkjes overal ter wereld.
Dat betekend toch niet dat er onder die ouders geen hypocrieten zouden zijn.
In artikel 29 komt het m.i. duidelijk uit wat die kerk inhoud. Die kerk met een hoofdletter is verdeeld in gemeentes over de hele wereld en daarmee zijn ook onze gemeentes kerk met hoofdletter. En helaas zoals art.29 zegt ook huichelaars die in die kerk onder de goeden vermengt zijn, maar intussen niet van de kerk zijn.
Ook mensen die zich niet met een waar hart tot God bekeren, behoren als ze gedoopt zijn tot de gemeente van de Heere Jezus Christus.
-
De aanspraak van de kerk of gemeente als geheel is wat anders dan het separeren van de toehoorders. Inderdaad kan de gemeente als geheel aangesproken worden als groep en als zodanig als gemeente van Christus. Maar in de individuele toespitsing van de prediking kan er toch wel degelijk meer onderscheiden worden. Mijns inziens sluiten de aanspraak van de gemeente als geheel als Christus' gemeente en het separeren van de afzonderlijke leden elkaar niet uit.
Ze kunnen inderdaad lid zijn van een gemeente.DDD schreef:Ook mensen die zich niet met een waar hart tot God bekeren, behoren als ze gedoopt zijn tot de gemeente van de Heere Jezus Christus.
Maar niet tot het lichaam van Christus. De eenheid van het lichaam van Christus is geschapen in Jezus Christus.
Wat betekent het om "in Christus" te zijn?
Het is allemaal een kwestie van definitie, en dat vind ik toch heus zonde van de tijd.
Johannes 15 . Gelijkenis van de ware Wijnstok. Ingeënt in de ware Wijnstok maar toch twee soorten ranken. Vruchtbaar en onvruchtbaar. Dat is beeld van de gedoopte verbondsgemeente.Susanna schreef:Ze kunnen inderdaad lid zijn van een gemeente.DDD schreef:Ook mensen die zich niet met een waar hart tot God bekeren, behoren als ze gedoopt zijn tot de gemeente van de Heere Jezus Christus.
Maar niet tot het lichaam van Christus. De eenheid van het lichaam van Christus is geschapen in Jezus Christus.
Wat betekent het om "in Christus" te zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.