Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Terri schreef:Waarom zou je het niet opvolgen? Ben je 'geestelijker' als je ondanks de waarschuwingen toch de kerkdienst bezoekt?
Persoonlijk denk ik dat de Heere het afkeurt als je de overheid die over je gesteld is niet serieus neemt. Verbieden doen ze niet nee, hoe zou dat ook kunnen? Bij elke kerk politie of zo? Daarom doet de overheid een beroep op je gezonde verstand en juist gelovigen zouden hier gehoor aan moeten geven.
Dit heeft niets te maken met God meer gehoorzamen dan de mensen.
Je verwoordt het voortreffelijk. Ongeacht of onze kerkenraad de diensten afgelast, ik doe mijn plicht en blijf thuis. Als samenleving moeten we de adviezen opvolgen om ervoor te zorgen dat de druk op de gezondheidszorg niet te zwaar wordt, zodat degenen die tot een risicovolle groep behoren zorg kunnen ontvangen. Naastenliefde dus. Dat doen we vooral door contact met anderen te voorkomen. En dus de kerkdienst niet te bezoeken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

We kunnen ook denken dat kleine groepen samenkomen als huisgemeenten. Om met elkaar te spreken, preek te lezen, zingen en bidden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Op de site van de kerk van eilander kan je je vergapen aan duizenden kerkdiensten :haha
Geytenbeekje

Maanenschijn schreef:We kunnen ook denken dat kleine groepen samenkomen als huisgemeenten. Om met elkaar te spreken, preek te lezen, zingen en bidden.
Ja klopt is ook wel een idee.
Maar ik denk dat de meesten toch een Woordverkondiging (of 2) fijner vinden.
Dodo

Bericht door Dodo »

Bij ons is pas op last van de brandweer onder andere een rij stoelen verwijderd. Dus nu kunnen er minder mensen in de kerk. Tja, dat hoort erbij.
Ik hoop echt dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen. Ik moet er niet aan denken dat er straks een grote uitbraak is in Staphorst of Rijssen of waar ook, omdat de mensen toch per se met duizend mensen tegelijk naar de kerk wilden. Wat gaat daar van uit?
Roos2018

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Roos2018 »

ejvl schreef:
Valcke schreef:
Roos2018 schreef: Zou je dezelfde redenering aanhouden als het niet om het coronavirus, maar om ebola of de pest zou gaan?
Een wedervraag: Waarom zou de kerk niet zelf kunnen besluiten om in noodsituaties de kerkdiensten niet te laten doorgaan? Waarom is dat een taak van de burgerlijke overheid?
Dat is niet heel ingewikkeld. Als het goed is handelt de overheid uit expertise. Individuele kerken niet, of tenminste veel minder.
Natuurlijk kan en moet de kerk dat zelf besluiten en niet gedwongen opgelegd krijgen maar een advies door experts dient wel opgevolgd te worden, zeker als er zeer acceptabele alternatieven zijn waar niets van het evangelie gemist hoeft te worden.

Kerken zijn geen experts en kunnen wat mij betreft, in dit geval, zich het beste laten adviseren door de overheid en dit ook opvolgen.
ejvl is mij voor met het antwoord, waar ik me bij aansluit.
Blijft mijn vraag aan @Valcke nog onbeantwoord ;)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als kerken de diensten wel door laten gaan moeten ze inderdaad rekening houden met behoorlijk wat negatieve media aandacht.
refo

Bericht door refo »

Op gergeminfo lees ik dit:
ACTUEEL
BERICHTGEVING CORONAVIRUS
Vanmiddag (donderdag 12 maart) heeft premier Rutte in een persconferentie vergaande kabinetsmaatregelen bekendgemaakt i.v.m. de snelle verspreiding van het coronavirus. Deze maatregelen noodzaken ook kerken tot een nieuwe bezinning. In verband daarmee zullen D.V. vrijdagochtend 13 maart vertegenwoordigers van de deputaatschappen Kerk en Overheid, Vertegenwoordiging en Voorlichting en Kerkelijke Dienstverlening overleg voeren over een advies richting onze gemeenten met betrekking tot de zondagse erediensten maar ook andere kerkelijke bijeenkomsten. Dit advies wordt uiterlijk vrijdagochtend 10.00 uur aan de scriba's toegezonden. Tevens zal dit worden gepubliceerd op deze website.
Geytenbeekje

kerkdienstgemist.nl zal het wel druk krijgen...
Geytenbeekje

Ik denk zelf dat ik voor de site van Herv Scherpenisse ga.
Kerkfoon is ook nog een goede optie.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Je bent toch lid van een plaatselijke gemeente? Lijkt me de bedoeling dat je met je eigen gemeente meeluistert.
Valcke

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:
ejvl schreef:
Valcke schreef:
Roos2018 schreef: Zou je dezelfde redenering aanhouden als het niet om het coronavirus, maar om ebola of de pest zou gaan?
Een wedervraag: Waarom zou de kerk niet zelf kunnen besluiten om in noodsituaties de kerkdiensten niet te laten doorgaan? Waarom is dat een taak van de burgerlijke overheid?
Dat is niet heel ingewikkeld. Als het goed is handelt de overheid uit expertise. Individuele kerken niet, of tenminste veel minder.
Natuurlijk kan en moet de kerk dat zelf besluiten en niet gedwongen opgelegd krijgen maar een advies door experts dient wel opgevolgd te worden, zeker als er zeer acceptabele alternatieven zijn waar niets van het evangelie gemist hoeft te worden.

Kerken zijn geen experts en kunnen wat mij betreft, in dit geval, zich het beste laten adviseren door de overheid en dit ook opvolgen.
ejvl is mij voor met het antwoord, waar ik me bij aansluit.
Blijft mijn vraag aan @Valcke nog onbeantwoord ;)
1. Ik ben het ermee eens dat in noodsituaties de kerk besluiten kan en mag om diensten niet door te laten gaan of anders in te richten, en dat zij zich daarvoor mede kan laten adviseren door deskundigen en ook overheidsadviezen die betrekking hebben op de gezondheid in serieuze overweging dient te nemen.

2. Ik blijf erbij dat het recht van de kerk om zelfstandig te besluiten tot het wel of niet laten doorgaan van kerkelijke samenkomsten en het aantal deelnemers een fundamenteel recht is, gegrond op de Bijbel, en dat iedere overheidsbemoeienis die verder gaat dan een advies dat kan worden overgenomen of afgewezen, verwerpelijk is. Het vijfde gebod is hierop niet (!) van toepassing, omdat de overheid in deze niet is gesteld over de kerk.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 mar 2020, 19:49, 5 keer totaal gewijzigd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

refo schreef:Op gergeminfo lees ik dit:
ACTUEEL
Vanmiddag (donderdag 12 maart) heeft premier Rutte in een persconferentie vergaande kabinetsmaatregelen bekendgemaakt i.v.m. de snelle verspreiding van het coronavirus. Deze maatregelen noodzaken ook kerken tot een nieuwe bezinning. In verband daarmee zullen D.V. vrijdagochtend 13 maart vertegenwoordigers van de deputaatschappen Kerk en Overheid, Vertegenwoordiging en Voorlichting en Kerkelijke Dienstverlening overleg voeren over een advies richting onze gemeenten met betrekking tot de zondagse erediensten maar ook andere kerkelijke bijeenkomsten. Dit advies wordt uiterlijk vrijdagochtend 10.00 uur aan de scriba's toegezonden. Tevens zal dit worden gepubliceerd op deze website.
En op de site van de HHK dit
Naar aanleiding van de persconferentie die de Rijksoverheid vanmiddag heeft gehouden, is er op dit moment overleg over de te nemen maatregelen. Zodra daar meer over bekend is, wordt u daarover geïnformeerd via deze website.
Tevens is het belangrijk om goede kennis te nemen van de informatie die door het RIVM en de Rijksoverheid beschikbaar wordt gesteld en de gegeven adviezen te volgen.

Informatie is te vinden op de website: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus en op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-covid-19
Daarnaast wordt er specifiek voor kerken informatie beschikbaar gesteld door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Zie hiervoor de website: http://www.cioweb.nl/category/nieuws/. Op deze website kan door middel van de factsheet 'kerk en corona: wat te doen?' kennis genomen worden van organisatorische maatregelen die kerken kunnen nemen om het risico van verspreiding te beperken.
Arja

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef:
refo schreef:Op gergeminfo lees ik dit:
ACTUEEL
En op de site van de HHK dit
Naar aanleiding van de persconferentie die de Rijksoverheid vanmiddag heeft gehouden, is er op dit moment overleg over de te nemen maatregelen. Zodra daar meer over bekend is, wordt u daarover geïnformeerd via deze website.
Tevens is het belangrijk om goede kennis te nemen van de informatie die door het RIVM en de Rijksoverheid beschikbaar wordt gesteld en de gegeven adviezen te volgen.

Informatie is te vinden op de website: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus en op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-covid-19
Daarnaast wordt er specifiek voor kerken informatie beschikbaar gesteld door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Zie hiervoor de website: http://www.cioweb.nl/category/nieuws/. Op deze website kan door middel van de factsheet 'kerk en corona: wat te doen?' kennis genomen worden van organisatorische maatregelen die kerken kunnen nemen om het risico van verspreiding te beperken.
PKN: Gezien de maatregelen vanuit de overheid (donderdag 12 maart 15.15 uur) raden wij gemeenten aan om alle bijeenkomsten met meer dan 100 mensen af te lasten. Ook als dat om kerkdiensten gaat. Deze maatregel geldt tot en met 31 maart 2020.https://twitter.com/PKNnl
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:...
Omdat velen hier menen dat de overheid de kerk hierin regels zou mogen opleggen. Dat is in strijd met het NL recht maar ook met de Schrift. Al is het nu niet aan de orde, het kan later wel aan de orde zijn.
Ik kan hier in zoverre in meekomen, dat wat er nu gebeurt een precedent kan scheppen voor later. Vandaag is het Coronavirus de gehate gast, over twintig jaar kan de Bijbelse boodschap als 'virus' worden gezien.
De vraag is alleen of je daar bang voor moet zijn, over de wat de overheid mogelijk nog méér zou kunnen besluiten in de toekomst.
God zal voor ons zorgen, dus ja, we zouden best naar de kerk kunnen gaan met 2000 man. Met Corona of bombardement. Maar God zorgt óók voor ons zonder dat artikel in de grondwet. Daar hangt de kerk óók niet van af.
Valcke schreef:Daarbovenop: het naar voren halen van het vijfde gebod is zeer onzuiver en vertroebelt de eigen rechten van de kerk in het kader van godsdienstvrijheid waartoe ook het recht op samenkomen behoort.
Dat het vijfde gebod hier niet van toepassing zou zijn, is inmiddels al een paar keer beweerd maar ik mis de overtuigende argumenten. Vooral gezien wat de HC daarover zegt. Dan kan je woorden gebruiken als troebel en onzuiver maar ik ben zo vrij om dat terug te kaatsen. Volgens mij is het vijfde gebod in deze discussie zéér relevant. Ik zou zeggen, lees HC V/A 104 nog eens hardop voor.
HC 104 schreef: Vr. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder,
en allen die over mij gesteld zijn, alle eer,
liefde en trouw bewijze,
en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe,
en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe,
aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.
Plaats reactie