Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Valcke

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:@Valcke
De Heere Jezus preekt toch anders, bekeert u, komt allen tot Mij, wie dorst heeft die kome.
Ik kan nergens vinden dat Hij mensen aanraad om om ontdekking te vragen, ook niet bij de apostelen.
Hij ontdekte velen die bij Hem kwamen terdege:
Nicodemus, de Samararitaanse vrouw, de rijke jongeling, enzovoort.
Ik geloof ook dat je tegenstellingen maakt die je niet moet maken.
Wanneer de mensen gezegd wordt dat zij zich bekeren moeten, is dit ook in een weg van ontdekking. Zonder ontdekking geen bekering.
En is dit niet een ontdekkend woord: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
En dit is een gebed om ontdekking: Bekeer mij (ons), zo zal ik (wij) bekeerd zijn.
Dit gebed mogen we wel degelijk een ander aanraden!
DDD

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Ik denk dat Thea iets anders bedoelde met haar drie verbonden dan DIA.

Verder zou ik wel van Valcke een voorbeeld willen weten dat beter dan de penalty een groepsvertegenwoordiging weergeeft op een manier die in onze cultuur niet aanstootgevend is. Want eerlijk gezegd vind ik dit een uitzonderlijk goed gevonden voorbeeld, en ik zou ook na een uur nadenken geen beter verteerbaar voorbeeld kunnen noemen. In onze individualistische cultuur zijn er vermoedelijk ook niet veel te vinden.

Tenslotte schrik ik ervan dat er hier mensen zijn die hele verhalen houden over hoe de GG vanouds in elkaar zit en wat daarbij wel en niet past, die helemaal niet uit de GG afkomstig zijn. En die ondertussen mensen die vanouds bij de GG horen, zoals Refo en ik, verwijten dat zij de ware GG niet kennen.

Het moet toch niet gekker worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Er zijn er anders genoeg die wél tot de GG behoren. Ik bijvoorbeeld; en @Erasmiaan, @GGotK, @Jeremiah en @DIA...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:Ik ben bang dat ze van 'gelooft het Evangelie' een nieuwe wet maken.
1 Johannes 3

23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft. 24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Nogmaals, maak er niet zo'n enorme tegenstelling van.
Valt het je trouwens niet op dat ook dit gebod dat je aanhaalt, gesproken wordt tegen kinderen van God?
Zou die voor onbekeerden niet gelden dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Er zijn er anders genoeg die wél tot de GG behoren. Ik bijvoorbeeld; en @Erasmiaan, @GGotK, @Jeremiah en @DIA...
Ik denk dat jullie de GG wat minder zat zijn dan de eerder genoemden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
samanthi

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:@Valcke
De Heere Jezus preekt toch anders, bekeert u, komt allen tot Mij, wie dorst heeft die kome.
Ik kan nergens vinden dat Hij mensen aanraad om om ontdekking te vragen, ook niet bij de apostelen.
Hij ontdekte velen die bij Hem kwamen terdege:
Nicodemus, de Samararitaanse vrouw, de rijke jongeling, enzovoort.
Ik geloof ook dat je tegenstellingen maakt die je niet moet maken.
Wanneer de mensen gezegd wordt dat zij zich bekeren moeten, is dit ook in een weg van ontdekking. Zonder ontdekking geen bekering.
En is dit niet een ontdekkend woord: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
En dit is een gebed om ontdekking: Bekeer mij (ons), zo zal ik (wij) bekeerd zijn.
Dit gebed mogen we wel degelijk een ander aanraden!

Let wel, ik zeg zeker niet dat het ik ontdekking een wezenlijk onderdeel is... maar niet (altijd) heel bewust voor de bekering, er kan een leegte of gemis zijn, maar het kan ook dat de Heere zegt kom... en dat je gaat, zie Levi, daarom zal ik niet aanraden, vraag maar veel om ontdekking, maar wel Wie die Heere Jezus is, wat Hij doet en beloofd, en om waarom Hij Zijn leven gegeven heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:Er zijn er anders genoeg die wél tot de GG behoren. Ik bijvoorbeeld; en @Erasmiaan, @GGotK, @Jeremiah en @DIA...
Zeker. Ik vergat ook nog jouw naam en de naam van @Ad Anker. Dus dat zijn er al 7, @DDD...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Verder zou ik wel van Valcke een voorbeeld willen weten dat beter dan de penalty een groepsvertegenwoordiging weergeeft...
Ik heb reeds tweemaal mijn oorspronkelijke opmerking genuanceerd, dus vreemd dat je hierover door blijft gaan.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:
Zeker. Ik vergat ook nog jouw naam en de naam van @Ad Anker. Dus dat zijn er al 7, @DDD...
Opmerkelijk. We gaan dus lijstjes aanleggen van mensen die de GG wat meer of minder zat zijn. Laat ik voor mezelf spreken: ik ben de GG zeker niet zat. Maar bepaalde zaken zitten wel behoorlijk in m'n allergie. Zo ook de toon van de recensie van dominee Schot. Je kunt met elkaar van mening verschillen (en dr. Klaassen kan iets op pagina Y neerzetten terwijl ds. Schot dit op pagina X had verwacht/gewenst), maar doe wel even normaal. Gedraag je als een christen, in alle ootmoedigheid, liefde en waardigheid die je past. Ik las gisteren nog in een preek: Adeldom verplicht. Als kind van God behoor je tot de adelstand, gedraag je dan ook hoffelijk.

Dit geldt overigens voor ons allemaal, ik zal er ook (meer) op letten.
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 04 nov 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

:super Ik ga ook mijn best doen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef::super Ik ga ook mijn best doen!
:super
DDD

Re: RE: Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Verder zou ik wel van Valcke een voorbeeld willen weten dat beter dan de penalty een groepsvertegenwoordiging weergeeft...
Ik heb reeds tweemaal mijn oorspronkelijke opmerking genuanceerd, dus vreemd dat je hierover door blijft gaan.
Ik wist niet beter dan dat je de inhoud van het voorbeeld niet meer bestreed maar nog wel de toon en daarom was ik benieuwd naar een beter alternatief.
Mistig

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:
Erasmiaan is geen GG. Ik overigens wel. Met veel blijdschap. Wel met zorgen...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Hé, is Erasmiaan HHK'er ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hij is in ieder geval een belijder van de oude waarheid. En de andere genoemde namen ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie