Ik bedoel ermee te zeggen dat de citaten die @Simon0612 van ds. Kersten citeert (en die in feite gewoon waar zijn), onverlet laten dat ds. Kersten ook leerde dat het Evangelieaanbod tot een ieder komt.Zeeuw schreef:Begrijp je zelf deze zin Jan?Jantje schreef:
Dat leerde ds. Kersten ook en laat bovenstaande op zich zelf niet onjuiste citaten onverlet. .
Synode GGiN(jaarloos)
-
- Verbannen
Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Waarom?DDD schreef:@Zeeuw:
Jantje laat ds. G.H. Kersten mijns inziens buikspreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
@Geytenbeekje:
Nee, er zijn genoeg predikanten van na 1900 die zij lezen.
@Jantje:
Omdat mensen zich terecht op hem beroepen en jij hem ongemotiveerd een andere mening in de mond legt.
Nee, er zijn genoeg predikanten van na 1900 die zij lezen.
@Jantje:
Omdat mensen zich terecht op hem beroepen en jij hem ongemotiveerd een andere mening in de mond legt.
Nou, ik lees in dat citaat vooral dat het aanbod komt tot een ieder die op dat moment in de kerk zit. Dat het niet ‘te grabbel’ in de wereld moet worden gegooid. Wat ik overigens een ingewikkelde zin vind. Benieuwd hoe de houding tov zending was.Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat de citaten die @Simon0612 van ds. Kersten citeert (en die in feite gewoon waar zijn), onverlet laten dat ds. Kersten ook leerde dat het Evangelieaanbod tot een ieder komt.Zeeuw schreef:Begrijp je zelf deze zin Jan?Jantje schreef:
Dat leerde ds. Kersten ook en laat bovenstaande op zich zelf niet onjuiste citaten onverlet. .
-
- Verbannen
Ik vind dit erg op de persoon.mark1985 schreef:Jantje heeft de bekering op zak, dat kun je zo opmaken.
Maar sluit dit topic.
Feitelijke informatie is er en meer komt er niet.
Wat nu gebeurd is schoppen tegen de ggin
Met het eenzijdig citeren van delen uit preken (die in hun verband op zichzelf gewoon waar zijn), loop je het risico dat je tot de visie komt dat alle Bijbelteksten alleen nog maar voor Gods uitverkoren kerk gelden. Hoe kun je dan nog het Onze Vader bidden?
Een zondaar in nood mag toch zijn vinger leggen bij de tekst uit Matthéüs 7 vers 7 en 8 en zeggen tot de Heere dat Hij toch belooft heeft dat wie tot Hem komt geenszins zal uitgeworpen worden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat laatste staat toch ook erg helder in het stuk dat Jeremiah gedeeld heeft?Jantje schreef:Ik vind dit erg op de persoon.mark1985 schreef:Jantje heeft de bekering op zak, dat kun je zo opmaken.
Maar sluit dit topic.
Feitelijke informatie is er en meer komt er niet.
Wat nu gebeurd is schoppen tegen de ggin
Met het eenzijdig citeren van delen uit preken (die in hun verband op zichzelf gewoon waar zijn), loop je het risico dat je tot de visie komt dat alle Bijbelteksten alleen nog maar voor Gods uitverkoren kerk gelden. Hoe kun je dan nog het Onze Vader bidden?
Een zondaar in nood mag toch zijn vinger leggen bij de tekst uit Matthéüs 7 vers 7 en 8 en zeggen tot de Heere dat Hij toch belooft heeft dat wie tot Hem komt geenszins zal uitgeworpen worden?
-
- Verbannen
Wat zeg ik dan ongemotiveerd?DDD schreef:@Jantje:
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Zeker. Dat heb ik ook aan @Simon0612 aanbevolen. Maar ook daar heeft hij helaas niet op gereageerd. Overigens was dat van de hand van ds. J.W. Kersten en dus niet van vader ds. G.H. Kersten.Zeeuw schreef:Dat laatste staat toch ook erg helder in het stuk dat Jeremiah gedeeld heeft?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje, doe aub niet iedere keer zo zielig door te zeggen: “Maar ook daar heeft hij helaas niet op gereageerd.” Want jij hebt nog steeds niet op mijn allereerste vraag geantwoord wat dan de verschillen zijn. Maar iedere keer kom je met wedervragen om daarna te gillen dat ik daar niet op reageer. Een beetje flauw!Jantje schreef:Zeker. Dat heb ik ook aan @Simon0612 aanbevolen. Maar ook daar heeft hij helaas niet op gereageerd. Overigens was dat van de hand van ds. J.W. Kersten en dus niet van vader ds. G.H. Kersten.Zeeuw schreef:Dat laatste staat toch ook erg helder in het stuk dat Jeremiah gedeeld heeft?
En wat betreft het citaat wat ik “uit zijn verband” toepas: lees dan die hele bladzijde, of de hele preek, of de toepassing! Het is totaal niet uit zijn verband gerukt. Maar je weigert gewoon die preek als een wettige bron van ds. Kersten te erkennen. Ook prima, maar zeg dat dan gewoon dat een preek voor jou niet de mening/leer van de schrijver onderbouwd!
En als ik DDD goed begrijp dan bedoeld hij dat ik mijn standpunt onderbouw op basis van een bron van ds. Kersten en jij tot nu toe nog geen bron genoemd en getoond hebt.
-
- Verbannen
Ik heb het even opgezocht, en ik voel me helemaal thuis bij het volgende artikel. Ik hoop dat je het wilt lezen er antwoord op wilt geven. Dan zal ik duidelijk maken wat ik wil bedoel, door op je eerste vraag antwoord te geven.
Hier het artikel: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-har ... -1.1396698
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333Jforum schreef:Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderdHendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.
Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kijk dit bedoel ik nu net in mijn vorige post. Nogmaals een korte situatieschets:Jantje schreef:Ik heb het even opgezocht, en ik voel me helemaal thuis bij het volgende artikel. Ik hoop dat je het wilt lezen er antwoord op wilt geven. Dan zal ik duidelijk maken wat ik wil bedoel, door op je eerste vraag antwoord te geven.
Jij hebt het lef om een post te plaatsen waarin je heel stellig beweerd dat ds. Kersten het anders leert dan de eerder genoemde predikant. Als ik dan vervolgens met enkele citaten uit preken van ds. Kersten aantoon dat dit niet het geval is, kom jij met allerlei andere vragen en bronnen op tafel. Niet een keer kom je met een bron van ds. G.H. Kersten zelf. Ook geef je geen antwoord op mijn allereerste vraag en wil je die nu pas beantwoorden als ik over allerlei andere bronnen iets gevonden heb.
Sorry Jan, maar het houdt voor mij hier op.
Het ging namelijk over jouw stellig bewering dat ds. G.H. Kersten het anders leerde dan de predikant uit de krant. Ds. G.H. Kersten zei je! Niet ds. J.W. Kersten, ook niet ds. Harinck. Nee je noemde ds. G.H. Kersten! Dus graag jouw verweer op de door mij gestelde vragen wat dan het verschil is tussen de woorden van die predikant en ds. G.H. Kersten in de predicatie. En hoe ik het dan wel moet zien.
En anders is het jammer maar dan is voor mij deze discussie voorbij.
Nou waren die gesprekken met de GG zo constructief. Maar daar zaten ongetwijfeld geen Refoforummers bij!
Dan ben ik dus benieuwd naar die andere geschriften.Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333Jforum schreef:Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderdHendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.
Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Hahaha PietPiet Puk schreef:Nou waren die gesprekken met de GG zo constructief. Maar daar zaten ongetwijfeld geen Refoforummers bij!

Maar dit was precies een punt, als ik het goed las, waarop de gesprekken wel geëindigd waren. Ik dacht...laat ik nog eens een poging wagen