Zonderling schreef:Overigens, de krant gelezen hebbende, lijkt het mij dat dit hele verloop niet nodig was geweest wanneer:
- door kerkenraad of classis was aangegeven dat het bezwaar daadwerkelijk deze maand zou worden behandeld en tot een uitspraak zou worden gekomen;
- idem wanneer de klagende partij het kort geding had opgeschort tot na 17 mei
- idem wanneer de burgerlijke rechter zelf besloten had geen uitspraak te doen tot na 17 mei.
Nu zijn er vooral verliezers!
Overigens zou ik het triest vinden wanneer de kerkenraad in hoger beroep gaat (wat de advocaat bepleit volgens de krant). Het zou zoveel beter zijn nu alsnog het gesprek aan te gaan overeenkomstig Mattheüs 18 en de Dordtse Kerkorde (wat kennelijk tot nu toe niet gebeurd is) en dan te zien of er wel of niet gronden zijn voor nader onderzoek (wat eveneens tot nu toe niet gebeurd is).
In theorie heb je gelijk. Het punt is wel dat (en niet alleen in de Gereformeerde Gemeenten) de kerkelijke rechtsgang ongelofelijk traag verloopt. Ik kan me voorstellen in het geval dat de klager meent dat er sprake is van laster, groot onrecht en hij op de kerkelijke weg louter tegenstand en dichte deuren vindt, hij een uitweg zoekt die sneller is.
Maar deze zaak had inderdaad niet voor de burgerlijke rechter hoeven komen; voor zover ik de berichten nu heb gelezen, ligt de schuld daarvan wat mij betreft voor het grootste deel bij het onkerkordelijk handelen van de kerkenraad van Kruiningen, en in het bijzonder het laakbare optreden van de predikant.
In eerdere berichtgeving werd ook melding gemaakt van de oorzaak van deze kwestie, namelijk een nogal confronterend gesprek tussen de scriba (Janssen) en de predikant over diens autoritaire optreden in de gemeente en de kerkenraad. Als ik me daarin probeer in te leven, doet dat inderdaad zeer en ligt het gevaar op de loer dat je als predikant met een machtswoord deze stem het zwijgen probeert op te leggen. Dat is evenwel een zwaktebod en ook niet de houding die verwacht mag worden.
Daarom denk ik dat de classis, deze kwestie overziend, inclusief de onstane onrust in de gemeente Kruiningen, eerst de vraag moet beantwoorden of deze kerkenraad inclusief predikant nog verder kan in deze gemeente. Eerlijk gezegd lijkt me dat een heel lastige, of er moet ruimte komen voor oprechte schuldbelijdenis. Pas daarna is er ruimte voor een eventuele nieuwe start van een onderzoek naar zonde tegen het zevende gebod.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)