Ambtenaar schreef:Mannetje schreef:
Wat is er mis met een overdosis prikkels?
Ik ben geen deskundige. Als leek denk ik dat dit niet goed is. Ik zie het probleem van die prikkels niet. Je kunt namelijk ook mensen aanleren om niet gelijk op elk piepje te reageren. Ik ben nu even online op refoforum, en hierna pas weer morgen. Hetzelfde geldt voor Whatsapp en e-mail. Ik kijk er niet direct in en reageer ook zeker niet gelijk. Ik geloof niet dat ik een uitzondering ben.
Daar ben je ook een volwassene voor. Maar de hersenen van een puber werken nog niet op alle fronten even volwassen...
Bijvoorbeeld het afnemend concentratievermogen. Iemand die 6 dagen per week om de paar minuten geprikkeld wordt, zal op de zondag echt geen 30 minuten geconcentreerd naar een preek kunnen luisteren.
De vraag is wie er moet veranderen? Is dat degene die de preek aanhoort, of is dat degene die preekt?
Als je op grond van de Schrift weet dat "het geloof uit het gehoor is", dan kan het niet anders dan dat je waarde hecht aan Woordverkondiging. Ik zal niet zeggen dat er in minder dan 30 minuten geen goede boodschap gebracht kan worden, maar wil je een tekst goed uitdiepen en toepassen dan kan dat niet structureel in hap-snap-brokjes gebeuren.
Het schijnt werkelijk de structuur van je hersenen te veranderen als je hele dagen veel prikkels verwerkt.
Zo iets heet evolutie.
Ik weet niet of dat het goede woord is in dezen, het gaat niet over generaties heen, maar kan binnen een korte tijd gebeuren. Zoals Harry65 aangeeft heeft dat wel ernstige gevolgen.
Verder is "in de huidige tijd belangrijk" niet echt een goede graadmeter voor goed en kwaad.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Mijn punt is dat je je sociaal en economisch isoleert als je niet beschikt over een smartphone. Ik vind het juist enorm schadelijk voor kinderen om hen in een dergelijke positie te manoeuvreren.
Wat zijn dan goede redenen om je kind wel een smartphone te geven, naast kuddegedrag-argumenten en huidige-tijd-argumenten?
Als je je kinderen christelijk opvoedt, zul je er toch sowieso niet aan ontkomen om keuze te maken die tegen de tijdgeest ingaan? Of zie je dat ook anders?