Smartphone: welke leeftijd?

Klavart

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Klavart »

eilander schreef:De techniek zelf is neutraal maar daarmee is niet alles gezegd. Je ziet gewoon in je eigen gezin dat er door een smartphone veel tijd opgaat aan onzinnige dingen, of ronduit goddeloze dingen.
Als iemand daar de vinger bij legt en daarom een keuze adviseert, is dat toch niet vreemd?
Techniek is niet neutraal.
http://dewaarheidsvriend.nl/artikelen/t ... n-je-denkt

Verder ben ik het helemaal met je eens.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Dat het niet enkel bij nieuwe media zo is, is hier natuurlijk geen argument. Deze lezing ging over nieuwe media.
Wij geven onze kinderen als ze 14-15 zijn, een smartphone. Dat is een keuze, waar ik ook best nadelen van zie. Een keuze om geen smartphone te gebruiken, zou ik niet per definitie als struisvogelpolitiek willen bestempelen. En kand. Jansen zegt ook niet dat iedereen met een smartphone verloren gaat, hoe kom je daarbij? Hij stelt eerlijke vragen bij een bepaalde ontwikkeling, ik vind het onheus om hem dan als bepleiter voor kloosters of de Amish te gaan bestempelen. Het maakt de discussie makkelijker, niet beter. Jansen is geen wereldvreemde man ofzo, hij durft wel radicale standpunten in te nemen en dat waardeer ik. Dat is iets anders dan dat ik het altijd met hem eens ben, maar het scherpt je wel. Maar behandel zijn mening dan wel eerlijk!
Ik vind dat Jansen best een punt heeft.Hij is zeer behoudend,en zeker niet wereldvreemd. ik deel zijn argumentatie,en zijn bezorgdheid.Ik ben zeker dat een kind niet zo,n ding hoeft te hebben,om persé mee te moeten drijven met de massa.Ook hierin moeten we kleur bekennen.net wat eilander zegt;Als de jeugd plots sterft en voor God verschijnen moet,is het beter dat Bloed te kennen,dan thuis te zijn in de bedorven media. Je merkt ook duidelijk aan de mensen die al het moderne verdedigen, dat ze het gevaar zwaar onderschatten.En laten we niet vergeten, dat de dood met de stroom meedrijft, maar dat het leven tegen de stroom inzwemt!
Johannes van Dijk
Verbannen

Ambtenaar schreef:Dergelijke opmerkingen leiden er bij mij in ieder geval toe, dat ik zo'n persoon (kand.Jansen)niet al te serieus neem.
Daar ben je ook Ambtenaar voor! En laat je in je stelling duidelijk zien,dat je niet aan de behoudende kant staat. Tenminste voor mijn gevoel.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Wat is er mis met een overdosis prikkels?
Ik ben geen deskundige. Als leek denk ik dat dit niet goed is. Ik zie het probleem van die prikkels niet. Je kunt namelijk ook mensen aanleren om niet gelijk op elk piepje te reageren. Ik ben nu even online op refoforum, en hierna pas weer morgen. Hetzelfde geldt voor Whatsapp en e-mail. Ik kijk er niet direct in en reageer ook zeker niet gelijk. Ik geloof niet dat ik een uitzondering ben.
Daar ben je ook een volwassene voor. Maar de hersenen van een puber werken nog niet op alle fronten even volwassen...
Bijvoorbeeld het afnemend concentratievermogen. Iemand die 6 dagen per week om de paar minuten geprikkeld wordt, zal op de zondag echt geen 30 minuten geconcentreerd naar een preek kunnen luisteren.
De vraag is wie er moet veranderen? Is dat degene die de preek aanhoort, of is dat degene die preekt?
Als je op grond van de Schrift weet dat "het geloof uit het gehoor is", dan kan het niet anders dan dat je waarde hecht aan Woordverkondiging. Ik zal niet zeggen dat er in minder dan 30 minuten geen goede boodschap gebracht kan worden, maar wil je een tekst goed uitdiepen en toepassen dan kan dat niet structureel in hap-snap-brokjes gebeuren.
Het schijnt werkelijk de structuur van je hersenen te veranderen als je hele dagen veel prikkels verwerkt.
Zo iets heet evolutie.
Ik weet niet of dat het goede woord is in dezen, het gaat niet over generaties heen, maar kan binnen een korte tijd gebeuren. Zoals Harry65 aangeeft heeft dat wel ernstige gevolgen.
Verder is "in de huidige tijd belangrijk" niet echt een goede graadmeter voor goed en kwaad.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Mijn punt is dat je je sociaal en economisch isoleert als je niet beschikt over een smartphone. Ik vind het juist enorm schadelijk voor kinderen om hen in een dergelijke positie te manoeuvreren.
Wat zijn dan goede redenen om je kind wel een smartphone te geven, naast kuddegedrag-argumenten en huidige-tijd-argumenten?

Als je je kinderen christelijk opvoedt, zul je er toch sowieso niet aan ontkomen om keuze te maken die tegen de tijdgeest ingaan? Of zie je dat ook anders?
- Niet meer zo actief -
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Als techniek en moderne media (waar ik internet en een internetforum ook onder schaal) niet neutraal zijn, waarom gebruikt Kand. Jansen dan een internetsite? Waarom heeft hij dan een eigen internetsite? Dat valt zeker onder 'geoorloofd'?
Hij heeft zeker een punt t.o.v. smartphone. Maar het valt mij op dat hij erg stellige dingen zegt, maar in de praktijk daar niet erg consequent in is. Pas geleden riep hij, samen met Kand. Van Asselt, op om de kerkelijke gerelateerde bijeenkomsten een halt toe te roepen. Nu blijkt dat hij een veelvuldige spreker is op dergelijke bijeenkomsten. Dan denk ik op mijn beurt: wellicht wat minder stellig je punt maken?
Hij zegt ontzettend veel ware zaken, maar de argumentatie vind ik niet altijd even sterk.
ejvl

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:
Ambtenaar schreef:Dergelijke opmerkingen leiden er bij mij in ieder geval toe, dat ik zo'n persoon (kand.Jansen)niet al te serieus neem.
Daar ben je ook Ambtenaar voor! En laat je in je stelling duidelijk zien,dat je niet aan de behoudende kant staat. Tenminste voor mijn gevoel.
Zeggen dat je met een eigen bedrijf wel zonder internet kan, is natuurlijk niet waar.
Zelfs als ZZP-er stratenmaker doe je veel met internet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Jansen beredeneert dat je door het bezit van een smartphone onvoldoende tijd vrij maakt voor God, ergo je gaat verloren. Dat is wat ik lees in de laatste alinea van het artikel.
Dit klopt echt niet, en ik denk dat je tegen dit punt veel vaker aan moet lopen.
Als de dominee zegt: 'mensen, we maken te weinig tijd voor bijbelstudie', dan is jouw logica: o, wie te weinig aan bijbelstudie doet, gaat verloren volgens onze dominee.
Tegen deze logica kan ik niet op.
Johannes van Dijk
Verbannen

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Zeggen dat je met een eigen bedrijf wel zonder internet kan, is natuurlijk niet waar.
Ja dat klopt wel wat je zegt.Internet gebruik hoeft niet per definitie mis te zijn.Zeker mensen met een bedrijf kunnen niet zonder.ZZP-ers zijn zeer afhankelijk met werk en communicatie van moderne media.Dit mag je niet over 1 kam scheren,en zeggen dat je als zelfstandige ook wel zonder kunt.Sommigen wel,maar anderen weer niet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Zeggen dat je met een eigen bedrijf wel zonder internet kan, is natuurlijk niet waar.
Als je het écht zou willen, dan kan het ook wel. Daar ben ik van overtuigd. Makkelijk is het niet, en ik vind het ook onnodig.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
ejvl schreef:Zeggen dat je met een eigen bedrijf wel zonder internet kan, is natuurlijk niet waar.
Als je het écht zou willen, dan kan het ook wel. Daar ben ik van overtuigd. Makkelijk is het niet, en ik vind het ook onnodig.
Zonder smartphone gaat in ieder geval een heel stuk makkelijk dan helemaal zonder internet.
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Citaat schreef:Het hebben van een eigen bedrijf zonder het gebruik van internet is prima mogelijk, vindt kand. Jansen. „Er is een levende God, Die kan zorgen voor de klandizie van uw bedrijf. Geloven we dat nog? [.
Tja. Dit is natuurlijk aantoonbare flauwekul. Welk bedrijf kan nu nog zonder internet? Ik kan me zo snel alleen het beroep van dominee voorstellen. :bobo Die heeft internet niet nodig.
Citaat schreef:De vraag is: Vertrouwt u die God en wilt u het met Hem wagen?” In de opvoeding betekent dat dat ouders kinderen geen smartphone moeten geven, aldus kand. Jansen. „Als u dat wel doet, zegt u tegen Google: Voed onze kinderen maar op, beïnvloed hun geweten en laat ze wennen aan de zonde
Bij het lezen van deze citaten zat ik me ook af te vragen of deze kandidaat in deze materie wel serieus te nemen is. In ieder geval zegt hij heel wat anders dan b.v. de Bruijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Tja. Zonder waterleiding en elektriciteit in huis kan men ook wel leven. Hebben onze voorouders tenslotte ook eeuwen gedaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dat is de makkelijkste variant, die ik nu al voor de tweede keer in dit topic lees: 'deze man is niet serieus te nemen'.
Zo, die discussie hebben we ook weer gehad.
Jammer is dat, als iemand dingen zegt die ons niet aanstaan: wegzetten als wereldvreemd.
Klavart

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Tja. Zonder waterleiding en elektriciteit in huis kan men ook wel leven. Hebben onze voorouders tenslotte ook eeuwen gedaan.
Iets met appels en peren...
Klavart

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef:
Citaat schreef:Het hebben van een eigen bedrijf zonder het gebruik van internet is prima mogelijk, vindt kand. Jansen. „Er is een levende God, Die kan zorgen voor de klandizie van uw bedrijf. Geloven we dat nog? [.
Tja. Dit is natuurlijk aantoonbare flauwekul. Welk bedrijf kan nu nog zonder internet? Ik kan me zo snel alleen het beroep van dominee voorstellen. :bobo Die heeft internet niet nodig.
Toon het dan maar aan!
Wim Anker schreef:
Citaat schreef:De vraag is: Vertrouwt u die God en wilt u het met Hem wagen?” In de opvoeding betekent dat dat ouders kinderen geen smartphone moeten geven, aldus kand. Jansen. „Als u dat wel doet, zegt u tegen Google: Voed onze kinderen maar op, beïnvloed hun geweten en laat ze wennen aan de zonde
Bij het lezen van deze citaten zat ik me ook af te vragen of deze kandidaat in deze materie wel serieus te nemen is. In ieder geval zegt hij heel wat anders dan b.v. de Bruijn.
Wat zegt de Bruijn dan?
Plaats reactie