Juist de inzet tegen IS bewijst dat een goede luchtmacht in feite een leeuw zonder tanden is. IS wordt zeker aangepakt, en terecht, maar de problemen in Turkije bewijzen dat de inzet van een luchtmacht het front hooguit verplaatst. IS is een a-typische tegenstander. Ik vraag me steeds vaker af, of IS op deze wijze überhaupt wel te stoppen is. Volgens mij moet er een gigantisch grondleger naar toe, of we laten alles maar gelaten over ons heen komen.huisman schreef:Ik zit natuurlijk in een andere situatie dan de beste stuurlui aan de wal maar ook dit moet in de toekomst mogelijk blijven voor onze kinderen.
Onze vliegers zetten hun leven in voor onze toekomst.
Nederland is op dit moment het op twee na actiefste land in de luchtaanvallen tegen Islamitische Staat. De F-16’s die helpen in de strijd, zijn de laatste vier maanden veel actiever geworden.
Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Defensie die RTL Nieuws heeft opgevraagd. De andere twee landen in de top 3 zijn de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
In de laatste vier maanden is er 450 keer sprake geweest van Nederlandse wapeninzet tegen IS-doelen. In het eerste halfjaar van 2015 vuurden de Nederlandse straaljagers 350 keer op doelen van de terroristische organisatie in Irak.
Tijdens één aanval worden meestal meerdere bommen en raketten afgevuurd. Vandaar dat het aantal keren wapeninzet hoger is dan het aantal aanvallen. Frankrijk stond tot nu toe op de derde plaats van meest actieve landen bij de luchtaanvallen.
Moet Nederland de JSF aanschaffen?
Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog is luchtoverwicht een noodzakelijke voorwaarde om een gewapend conflict in je voordeel te beslissen. Het is echter niet de enige voorwaarde. Dat is zo'n beetje het probleem met IS nu. Je hebt aan de ene kant wel een effectief luchtwapen (reken maar dat IS hieronder lijdt), maar aan de andere voorwaarden wordt (nog) niet voldoende voldaan, zoals bevriende troepen op de grond die IS gebied kunnen innemen. In theorie zijn die troepen er wel (Koerden, het Iraakse leger), maar die zijn of onvoldoende bewapend (de Koerden), of hebben problemen met het moreel (het Iraakse leger).Luther schreef:Juist de inzet tegen IS bewijst dat een goede luchtmacht in feite een leeuw zonder tanden is. IS wordt zeker aangepakt, en terecht, maar de problemen in Turkije bewijzen dat de inzet van een luchtmacht het front hooguit verplaatst. IS is een a-typische tegenstander. Ik vraag me steeds vaker af, of IS op deze wijze überhaupt wel te stoppen is. Volgens mij moet er een gigantisch grondleger naar toe, of we laten alles maar gelaten over ons heen komen.
Luther Luther je praat echt als een leek.Luther schreef:Juist de inzet tegen IS bewijst dat een goede luchtmacht in feite een leeuw zonder tanden is. IS wordt zeker aangepakt, en terecht, maar de problemen in Turkije bewijzen dat de inzet van een luchtmacht het front hooguit verplaatst. IS is een a-typische tegenstander. Ik vraag me steeds vaker af, of IS op deze wijze überhaupt wel te stoppen is. Volgens mij moet er een gigantisch grondleger naar toe, of we laten alles maar gelaten over ons heen komen.huisman schreef:Ik zit natuurlijk in een andere situatie dan de beste stuurlui aan de wal maar ook dit moet in de toekomst mogelijk blijven voor onze kinderen.
Onze vliegers zetten hun leven in voor onze toekomst.
Nederland is op dit moment het op twee na actiefste land in de luchtaanvallen tegen Islamitische Staat. De F-16’s die helpen in de strijd, zijn de laatste vier maanden veel actiever geworden.
Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Defensie die RTL Nieuws heeft opgevraagd. De andere twee landen in de top 3 zijn de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
In de laatste vier maanden is er 450 keer sprake geweest van Nederlandse wapeninzet tegen IS-doelen. In het eerste halfjaar van 2015 vuurden de Nederlandse straaljagers 350 keer op doelen van de terroristische organisatie in Irak.
Tijdens één aanval worden meestal meerdere bommen en raketten afgevuurd. Vandaar dat het aantal keren wapeninzet hoger is dan het aantal aanvallen. Frankrijk stond tot nu toe op de derde plaats van meest actieve landen bij de luchtaanvallen.
Vraag maar eens aan Israël of een goede luchtmacht een leeuw zonder tanden is. Oorlogen worden gewonnen door degene die luchtoverwicht heeft. Alleen de Vietnamoorlog is sinds WW1 hier een uitzondering op.
IS is zeker vanuit de lucht te verslaan maar de enige structurele oplossing is gezonde democratieën in het midden oosten die ook de rechten van minderheden behartigen.
Als wij IS militair verslaan en verder geen politieke stappen ondernemen ontstaat er weer een ander monster.
IS stelt militair niet veel voor maar de westerse landen hebben terecht geen zin in een grondoorlog. Het is veel meer een terreurbeweging dan een militaire macht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De kosten van de JSF zijn meegenomen in het argument om de JSF aan te schaffen. De inschatting van de kosten was een gigantisch fiasco en alleen daarom kun je zeggen dat er een fout is gemaakt door geen harde prijsgaranties te vragen (terwijl SAAB die wel bood). Ik weet dat je niet gecharmeerd bent van de Gripen, maar landen die meer te vrezen hebben van potentiele vijanden (Tjechie en Hongarije) gebruiken de Gripen. Terwijl Polen en Finland nog steeds de Gripen als optie zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )parsifal schreef:De kosten van de JSF zijn meegenomen in het argument om de JSF aan te schaffen. De inschatting van de kosten was een gigantisch fiasco en alleen daarom kun je zeggen dat er een fout is gemaakt door geen harde prijsgaranties te vragen (terwijl SAAB die wel bood). Ik weet dat je niet gecharmeerd bent van de Gripen, maar landen die meer te vrezen hebben van potentiele vijanden (Tjechie en Hongarije) gebruiken de Gripen. Terwijl Polen en Finland nog steeds de Gripen als optie zien.
Dat lukte prima met de F16 MLU en deze status kun je behouden met de F35 en niet met de Gripen.
Dit was in het verleden ook de reden om de peperdure AH64 Apache gevechtshelikopter te kopen met zijn peperdure bewapening ( Google maar eens wat de Hellfire missiles kosten)

Toen was er ook een goedkopere eurocopter variant maar met zulk speelgoed ga je niet op uitzending en wordt je niet eens gevraagd.
Landen die voor de Gripen kiezen doen dat puur omdat ze een lowbudget vliegtuig willen waar ze toch niet voor het echie mee op uitzending gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Juist vanwege je laatste zin lijkt IS heel veel op de Vietnam-oorlog.huisman schreef:Luther Luther je praat echt als een leek.
Vraag maar eens aan Israël of een goede luchtmacht een leeuw zonder tanden is. Oorlogen worden gewonnen door degene die luchtoverwicht heeft. Alleen de Vietnamoorlog is sinds WW1 hier een uitzondering op.
IS is zeker vanuit de lucht te verslaan maar de enige structurele oplossing is gezonde democratieën in het midden oosten die ook de rechten van minderheden behartigen.
Als wij IS militair verslaan en verder geen politieke stappen ondernemen ontstaat er weer een ander monster.
IS stelt militair niet veel voor maar de westerse landen hebben terecht geen zin in een grondoorlog. Het is veel meer een terreurbeweging dan een militaire macht.
En daarom is de luchtmacht op dit moment een leeuw zonder tanden tegen IS.
En je structurele oplossing is er één die losgezongen is van de culturen die daar heersen. In het Midden-Oosten slagen democratieën tot op heden helemaal niet.
Maar de kernvraag is nog steeds: Is de JSF wel het best denkbare toestel in de moderne oorlogsvoering in 2025. De technische ontwikkelingen gaan zo snel, dat in de media niet voor niets ook vele stemmen klinken van mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik, dan nieuwe oplossingen veel meer kans van slagen hebben dan de logge JSF.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat laatste zouden wij ook kunnen besluiten.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )
Dat lukte prima met de F16 MLU en deze status kun je behouden met de F35 en niet met de Gripen.
(...)
Landen die voor de Gripen kiezen doen dat puur omdat ze een lowbudget vliegtuig willen waar ze toch niet voor het echie mee op uitzending gaan.
Met 37 JSF's gaan wij geen deuk in een pakje boter slaan.
De Nederlandse politiek wil gratis bier als het om Defensie gaat. De volgorde en prioritering is daarom helemaal verkeerd.
Als we inderdaad bij de top van de wereld willen behoren, zullen er eerst miljarden bij moeten.
Doet men dat niet, dan wil men wel met woorden een grote broek aantrekken, maar levert men niet. In dat geval zeg ik: Koop maar wat goedkoops, zoals ook andere landen dat doen.
Ben het weer eens ouderwets met je eens.Luther schreef:Dat laatste zouden wij ook kunnen besluiten.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )
(...)
De Nederlandse politiek wil gratis bier als het om Defensie gaat. De volgorde en prioritering is daarom helemaal verkeerd.
Als we inderdaad bij de top van de wereld willen behoren, zullen er eerst miljarden bij moeten.
Doet men dat niet, dan wil men wel met woorden een grote broek aantrekken, maar levert men niet. In dat geval zeg ik: Koop maar wat goedkoops, zoals ook andere landen dat doen.
Overigens moeten we eerst maar eens afwachten of het wel 37 worden.
Als het extra duur wordt, gaat daar misschien het mes ook weer in.
Er is geen enkel serieus land die een lowbudget fighters koopt. Alle landen met een serieuze luchtmacht hebben de F35 gekocht of tekenen binnenkort een contract. O.a USA,UK,Canada,Australië,Israël,Italië en NederlandLuther schreef:Dat laatste zouden wij ook kunnen besluiten.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )
(...)

The F-35's nine partner countries are Australia, Canada, Denmark, Italy, the Netherlands, Norway, Turkey, the United Kingdom and the United States. Suppliers in all the partner countries are producing F-35 components for all aircraft, not just those for their country. Many partners have ordered their first aircraft, and pilots and maintainers are training with their U.S. counterparts.
Israel, Japan and the Republic of Korea selected the F-35A through the Foreign Military Sales (FMS) process. Companies in FMS customer countries compete for industrial participation opportunities of the F-35 program.
Op Prinsjesdag zul je je nog verbazen dat defensie weer terug op de ( begrotings)kaart is.
En log.....?.praat toch geen forummers na.Kom in 2016 naar de open dag van de luchtmacht waar de F35 voor het eerst in Nederland gaat voorvliegen. Je zult onder de indruk zijn.
Veiligheid en vrede hebben hun prijs en dat gaat verder dan onze grenzen. Gelukkig denken jouw vriendjes Rutte en Dijsselbloem ( en van der Staaij) hier wel net zo over als huisman.

Laatst gewijzigd door huisman op 17 aug 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het worden er idd meer misschien gaan we in een paar stappen naar 84. Immers de economische crisis is voorbij dus er is weer geld plus dat de veilgheidscrisis nog lang niet voorbij is. De politiek is snel aan het terugkomen van de kaalpluk praktijken die defensie zo hebben uitgehold.Mister schreef:Ben het weer eens ouderwets met je eens.Luther schreef:Dat laatste zouden wij ook kunnen besluiten.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )
(...)
Waar haal jij de verwachting vandaan dat er meer dan 37 komen. Kom nou, er is werkelijk jaaaaaren gesteggeld over deze 37. En dit was het dan, aldus onze minister Hennis. Je gelooft toch niet dat de PvdA akkoord gaat met meer JSF's? Die voelt de hete adem van de SP in de nek. Jasper van Dijk (SP) heeft al diverse malen gezegd dat JSF staat voor Jeanine's Straaljager Fiasco.huisman schreef:Het worden er idd meer misschien gaan we in een paar stappen naar 84. Immers de economische crisis is voorbij dus er is weer geld plus dat de veilgheidscrisis nog lang niet voorbij is. De politiek is snel aan het terugkomen van de kaalpluk praktijken die defensie zo hebben uitgehold.Mister schreef:Ben het weer eens ouderwets met je eens.Luther schreef:Dat laatste zouden wij ook kunnen besluiten.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )
(...)
Er zal inderdaad geld bijkomen, maar niet de 6 miljard die nodig zijn.huisman schreef:Op Prinsjesdag zul je je nog verbazen dat defensie weer terug op de ( begrotings)kaart is.
Doorgaans ga ik niet naar dit soort wereldse feesten en festijnen. Als jij een Vipplaats voor me regelt, dan overweeg ik het. Misschien ga ik nog wel om....huisman schreef:En log.....?.praat toch geen forummers na.Kom in 2016 naar de open dag van de luchtmacht waar de F35 voor het eerst in Nederland gaat voorvliegen. Je zult onder de indruk zijn.
Vrede en veiligheid hebben hun prijs... dat is nu juist wat ik de Nederlandse overheid verwijt: jarenlang is gedaan alsof na de val van de Muur de wereldvrede was aangebroken. Ook na 11 september 2001 is daar geen structurele verandering in gekomen en bleef bezuinigen de maat der dingen.huisman schreef:Veiligheid en vrede hebben hun prijs en dat gaat verder dan onze grenzen. Gelukkig denken jouw vriendjes Rutte en Dijsselbloem ( en van der Staaij) hier wel net zo over als huisman.
Ik ben niet tegen een goed vliegtuig, integendeel, maar alles wat ik over de JSF heb gelezen in de media (en dat is veel meer dan het RD), geeft mij meer het gevoel dat we een enorme blooper begaan om dit toestel te kopen, en dat we iets beters moeten hebben.
Luther schreef:Ik ben niet tegen een goed vliegtuig, integendeel, maar alles wat ik over de JSF heb gelezen in de media (en dat is veel meer dan het RD), geeft mij meer het gevoel dat we een enorme blooper begaan om dit toestel te kopen, en dat we iets beters moeten hebben.
Ik loop al wat langer mee. Dit werd ook gezegd van de F16 en nu willen wij niet van dit fantastische toestel af.
Toch maar een plaatje van het vliegtuig die net zo lang bij de luchtmacht zit als huisman. Ik ben met dit vliegtuig bijna net zo verbonden als met huisvrouw.

Mijn post bevatte nog meer... 6 miljard....luchtmachtdagen...huisman schreef:Luther schreef:Ik ben niet tegen een goed vliegtuig, integendeel, maar alles wat ik over de JSF heb gelezen in de media (en dat is veel meer dan het RD), geeft mij meer het gevoel dat we een enorme blooper begaan om dit toestel te kopen, en dat we iets beters moeten hebben.
Ik loop al wat langer mee. Dit werd ook gezegd van de F16 en nu willen wij niet van dit fantastische toestel af.
Ik vind het vreemd dat Polen en Finland, de Gripen overwegen. Dat zijn toch landen die een gekke buurman hebben. En Tjechie en Hongarije hebben ook een niet al te aangenaam verleden met moedertje Rusland.huisman schreef:De Nederlandse politiek wil dat de luchtmacht bij de best of de best blijft behoren. Dat is een politiek gegeven en heeft alles te maken met de status die je dat als land oplevert (G8/G20 uitnodigingen enz. )parsifal schreef:De kosten van de JSF zijn meegenomen in het argument om de JSF aan te schaffen. De inschatting van de kosten was een gigantisch fiasco en alleen daarom kun je zeggen dat er een fout is gemaakt door geen harde prijsgaranties te vragen (terwijl SAAB die wel bood). Ik weet dat je niet gecharmeerd bent van de Gripen, maar landen die meer te vrezen hebben van potentiele vijanden (Tjechie en Hongarije) gebruiken de Gripen. Terwijl Polen en Finland nog steeds de Gripen als optie zien.
Dit was in het verleden ook de reden om de peperdure AH64 Apache gevechtshelikopter te kopen met zijn peperdure bewapening ( Google maar eens wat de Hellfire missiles kosten)
Toen was er ook een goedkopere eurocopter variant maar met zulk speelgoed ga je niet op uitzending en wordt je niet eens gevraagd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.