Leren van de Olympische Spelen

helma

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door helma »

Ik geloof niet in topsporters, en ik heb me ook nooit in hen verdiept. En eigenbelang hoef je niet alleen bij topsporters te zoeken. Daar zijn we allemaal mee behept.
refo

Bericht door refo »

Topsport is onderdeel van onze maatschappij. Of je het nu leuk vindt of niet. Jumbo sponsort een wielrenploeg. Door de naamsbekendheid of door de prestaties gaat het merk opvallen. Je bent er vakkenvuller en krijgt daardoor meer werk.
Je kunt het nutteloos vinden, maar wie bepaalt dat? Refo-ondernemers runnen een snoepwinkel of een Mercedes-zaak. Kun je ook afkeurend over spreken.
Alles leidt er weer toe dat er verdiend wordt , zodat er belasting binnenkomt. Daarvan worden leraren betaald, JSF's gekocht of bruggen gebouwd. Ieder profiteert op zijn manier.
Sport hoort er helemaal bij.
Heb je Churandy Martina wel eens gehoord? Hij leeft met God. Hij verloor al snel op de 100m sprint. Zijn commentaar: God had blijkbaar andere plannen met me.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik blijf mij verbazen dat mensen in onze gemeenten lid kunnen zijn (doelgroep van RF) en echt denken dat dergelijke verhalen van echte christenen afkomstig zijn die niet in zonde leven.
Martijn

Re: RE: Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:Ik blijf mij verbazen dat mensen in onze gemeenten lid kunnen zijn (doelgroep van RF) en echt denken dat dergelijke verhalen van echte christenen afkomstig zijn die niet in zonde leven.
Mattheüs 7
De splinter en de balk
1 Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
2 want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dus door het verhaal over de splinter en de balk mag niemand meer iets zeggen over de onmogelijkheid van het samengaan van topsport en een leven met Christus?!
Ik deel de verbazing van Wim, ik word er een beetje verdrietig van ook. Het volgen van de Heere brengt offers met zich mee, en vreemdelingschap.
Waaruit bestaat dat dan nog?
Auto

Bericht door Auto »

eilander schreef:Dus door het verhaal over de splinter en de balk mag niemand meer iets zeggen over de onmogelijkheid van het samengaan van topsport en een leven met Christus?!
Ik deel de verbazing van Wim, ik word er een beetje verdrietig van ook. Het volgen van de Heere brengt offers met zich mee, en vreemdelingschap.
Inderdaad helemaal mee eens.

Het is blijkbaar heel normaal dat 'christenen' aan de olympische spelen mee doen en de olympische eed zweren, achter de olympische vlam lopen en overige olympische rituelen uitvoeren. Ik begrijp dit niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Martijn schreef:
Wim Anker schreef:Ik blijf mij verbazen dat mensen in onze gemeenten lid kunnen zijn (doelgroep van RF) en echt denken dat dergelijke verhalen van echte christenen afkomstig zijn die niet in zonde leven.
Mattheüs 7
De splinter en de balk
1 Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
2 want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
Ik kom hier op terug. Door deze tekst zo te interpreteren geeft dit nl. m.i. de kern van het verkeerde denken.
Martijn

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Dus door het verhaal over de splinter en de balk mag niemand meer iets zeggen over de onmogelijkheid van het samengaan van topsport en een leven met Christus?!
We veroordelen zo makkelijk mensen. Afgaande op een artikel zou dat niet zo maar moeten kunnen. Denk aan zondag 43 HC.
En zeker brengt het volgen van de Heere offers met zich mee. Op welke manier spreken we over deze mensen. Vanuit de hoogte of vanuit liefde..
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
We veroordelen zo makkelijk mensen. Afgaande op een artikel zou dat niet zo maar moeten kunnen. Denk aan zondag 43 HC.
En zeker brengt het volgen van de Heere offers met zich mee. Op welke manier spreken we over deze mensen. Vanuit de hoogte of vanuit liefde..
Het gaat mij niet om één man/vrouw of één situatie, ik reageer meer in de lijn van de discussie van gisteren. Het lijkt erop alsof wij moeten vinden dat topsport kan samen gaan met een leven met God, en dat kan ik onmogelijk Bijbels vinden. Ik heb daar gisteren een aantal argumenten voor genoemd.

Voorts weiger ik mee te doen aan onze huidige cultuur van "ieder moet zelf maar weten wat hij goed vindt", het is triest dat die cultuur ook in de kerk doordringt. Het gaat helemaal niet om wat ik vind, het gaat om wat Gods Woord zegt.
En ja, daarbij is natuurlijk mijn interpretatie niet de enige mogelijke, dat besef ik heus wel - dat heb ik al gezegd in één van mijn eerste bijdragen in de discussie. Maar het gesprek moet in elk geval wel gaan over wat de Bijbel hierover zegt, en daarbij is niet van belang om te wijzen op het leven met God van sporter X. Dat is gewoon een heel slecht argument.
parsifal

Bericht door parsifal »

Auto schreef:
Het is blijkbaar heel normaal dat 'christenen' aan de olympische spelen mee doen en de olympische eed zweren, achter de olympische vlam lopen en overige olympische rituelen uitvoeren. Ik begrijp dit niet.
De olympische eed wordt maar door 1 atleet gezworen. De olympische spelen hebben inderdaad een heidense oorsprong en daar kan en moet over nagedacht worden. Voor sommigen is dit echter een heidendom dat al dood is en een cultureel spel geworden, want niemand gelooft meer in Zeus etc.

Ja, ik heb er moeite mee als mensen die Christelijk gedrag laten zien afgeschreven worden omdat ze in hun ogen een verkeerd beroep hebben gekozen. Het gaat niet om een beroep waar het uitoefenen van het beroep direct tegen Gods Woord ingaat. Ik heb zelf grote moeite met het beroep van beurshandelaar of met de tabaksindustrie. Toch denk ik dat er veel oprechte Christenen zijn die soms hun geloof laten zien binnen deze beroepen.

En zelfs als het geen oprechte Christenen zijn, dan nog krijgt God de eer voor het niet aan zichzelf denken maar anderen helpen op een plaats waar niet vaak over de Heere wordt gesproken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef: Ja, ik heb er moeite mee als mensen die Christelijk gedrag laten zien afgeschreven worden omdat ze in hun ogen een verkeerd beroep hebben gekozen. Het gaat niet om een beroep waar het uitoefenen van het beroep direct tegen Gods Woord ingaat.
Ik denk van wel. Zie mijn bijdragen van gisteren.
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:

Ik deel jullie mening en verbazing. Topsport kan niet samengaan met een christelijk leven. Nog meer verbaasd ben ik dat in 2016 waar zelfs in de topsport wordt toegegeven dat de grenzen van het gezonde verstand volkomen weg zijn op het RF mensen dat blijkbaar niet zien.
Denk aan de wijdverbreide dopingin zeer veel sporten,de tientallen miljoenen die soms naar één sporter gaan terwijl er voor een nette vluchtelingenopvang in veel landen geen geld lijkt te zijn. Enz. enz.

Het heeft allemaal te maken met onze "emo" cultuur. Een paar tranen, wat enthousiasme en een kruisje slaan maakt iemand al een christen ondanks dat zijn levensopenbaring van iets anders getuigd.

Die balk-splinter discussie gaat hier natuurlijk niet op. Ik mag/moet de zonde veroordelen ondanks dat ik zelf een zondaar ben. Gods geboden worden door de deelnemers en de toeschouwers van topsport gruwelijk overtreden en daar mag je de vinger bijleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef: Ja, ik heb er moeite mee als mensen die Christelijk gedrag laten zien afgeschreven worden omdat ze in hun ogen een verkeerd beroep hebben gekozen. Het gaat niet om een beroep waar het uitoefenen van het beroep direct tegen Gods Woord ingaat.
Ik denk van wel. Zie mijn bijdragen van gisteren.
Maar zie je niet in dat er Christenen kunnen zijn die daar anders over denken? Mij overtuigen je argumenten niet in ieder geval.

Ik denk dat het beroep van beurshandelaar of werken in de tabaksindustrie, of werken in sommige pluimveebedrijven (indirect) tegen Gods Woord ingaat. Toch wil ik geen mensen afschrijven die dat soort werk doen en denk ik dat God gedankt moet worden voor een goed getuigenis binnen deze sectoren.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Auto

Bericht door Auto »

parsifal schreef:
Auto schreef:
De olympische eed wordt maar door 1 atleet gezworen. De olympische spelen hebben inderdaad een heidense oorsprong en daar kan en moet over nagedacht worden. Voor sommigen is dit echter een heidendom dat al dood is en een cultureel spel geworden, want niemand gelooft meer in Zeus etc.

Ja, ik heb er moeite mee als mensen die Christelijk gedrag laten zien afgeschreven worden omdat ze in hun ogen een verkeerd beroep hebben gekozen. Het gaat niet om een beroep waar het uitoefenen van het beroep direct tegen Gods Woord ingaat. Ik heb zelf grote moeite met het beroep van beurshandelaar of met de tabaksindustrie. Toch denk ik dat er veel oprechte Christenen zijn die soms hun geloof laten zien binnen deze beroepen.

En zelfs als het geen oprechte Christenen zijn, dan nog krijgt God de eer voor het niet aan zichzelf denken maar anderen helpen op een plaats waar niet vaak over de Heere wordt gesproken.
Wat is dit voor onzin? Deze ene atleet zweert namens allen dat ze zich zouden houden aan alle olympische reglementen. En van iedere atleet wordt gevraagd om dat te ondertekenen. Daarnaast het juichen voor een vlam die op een heidense, afgodische manier in Athene voor de tempelresten daar is ontstoken, die dan naar het land van herkomst wordt gebracht, wordt dat dan goed gepraat? En nog meer rituelen? En dan zeggen: "niemand gelooft meer in Zeus"?

Wij kijken naar andere culturen, maar laten weer maar eens naar onze cultuur kijken en is het opvallend hoe coulant we opeens zijn richting figuren die pretenderen christen te zijn, maar als de schandalen daarna bekend worden dan vegen we ons straatje weer recht. Zie bijvoorbeeld de hype rond carl Lewis en hoe dat is afgelopen.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Auto schreef:

Ik deel jullie mening en verbazing. Topsport kan niet samengaan met een christelijk leven. Nog meer verbaasd ben ik dat in 2016 waar zelfs in de topsport wordt toegegeven dat de grenzen van het gezonde verstand volkomen weg zijn op het RF mensen dat blijkbaar niet zien.
Denk aan de wijdverbreide dopingin zeer veel sporten,de tientallen miljoenen die soms naar één sporter gaan terwijl er voor een nette vluchtelingenopvang in veel landen geen geld lijkt te zijn. Enz. enz.

Het heeft allemaal te maken met onze "emo" cultuur. Een paar tranen, wat enthousiasme en een kruisje slaan maakt iemand al een christen ondanks dat zijn levensopenbaring van iets anders getuigd.

Die balk-splinter discussie gaat hier natuurlijk niet op. Ik mag/moet de zonde veroordelen ondanks dat ik zelf een zondaar ben. Gods geboden worden door de deelnemers en de toeschouwers van topsport gruwelijk overtreden en daar mag je de vinger bijleggen.

Werkelijk getuigen het leven van bijvoorbeeld Tim Tebow, Abbey d'Agostino of Cindy Klassen daadwerkelijk van niet-Christen zijn? Of lang geleden het getuigenis van Eric Liddell? Ja soms is het een cultureel dingetje, misschien bij het merendeel van de sporters die zeggen Christen te zijn, maar er zijn ook mensen die hun woorden met daden combineren.
Plaats reactie