GJdeBruijn schreef:Het gaat over de waardering van de prediking van die beloften ten aanzien van alle hoorders. Ik meen: alle hoorders worden de evangeliebeloften welmenend en onvoorwaardelijk gepredikt. D.w.z. aangeboden. Niet dat een ongelovige (niet wedergeborene) hier iets mee kan. Maar wel om de nieuw wedergeboren kinderen van God (zuigelingen in de genade) geen hindernissen op te werpen als hun ogen voor de Christus worden geopend.
Hier ben ik het niet mee eens.
Afgewezen schreef:
Je hoeft niet je hele levensgeschiedenis te vertellen om te kunnen zeggen hoe je tot geloof bent gekomen. In feite gebeurt dat op één moment.
Maar met wat je hier bedoelt ook niet. (ik weet dat ik van twee verschillende mensen quoot.)
@GJdeBruijn. Uit zichzelf kan de ongelovige inderdaad niets met het aanbod. Maar het is wel het Woord waardoor we wedergeboren worden. En dat mogen we niet wegstrepen tegen de notie dat ook de Heilige Geest nodig is. In de wedergeboorte wordt de mens genade geschonken. En ook in de wedergeboorte wordt de mens geloof geschonken. Geloof en genade worden niet pas na de wedergeboorte geschonken. Als de ziel buigt voor de waarheid dan is daar het geloof en dan is daar de wedergeboorte.
Vergelijk ook 1 Pet 1:21-23. Daar wordt alles bij elkaar gehouden. Daar is de Geest, het Woord, de wedergeboorte, de (geloofs)gehoorzaamheid, Gods werk, mijn werk, rechtvaardigmaking, heiligmaking, alles bij elkaar. Zie ook kantt 61 en 65.
1 Pet 1:22 Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;
23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
61) in de gehoorzaamheid
Dat is, door het geloof, hetwelk door het gehoor des Evangelies en door den Heiligen Geest in u is gewrocht. Zie Hand. 15:9.
65) onvergankelijk zaad,
Zo wordt het woord des Evangelies genoemd, omdat het met de onberouwelijke werking van den Heiligen Geest gevoegd is, en dat de wedergeboorte, die daardoor in ons teweeg wordt gebracht, onvergankelijk is. Zie Rom. 11:29: Filipp. 1:6; 1 Joh. 5:4,18, enz.
@Afgewezen. We hebben hier al vaker over gediscussieerd.. Voor mij kan ik niet zeggen dat het overgaan van dood naar leven, van ongelovig naar gelovig zo bewust gaat als jij hier wil zeggen. Ik zie het niet in de schrift, ik zie het niet in mijn eigen leven, ik ken veel mensen die het niet zo hebben ervaren, en er zijn veel oudvaders die het zo niet willen zeggen.