Preken beluisteren op internet

Jantje
Verbannen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik had van jouw ook niet anders verwacht. En verder wijs ik je er nog op dat het grote gebed er niet op staat. Dus of hij in het gebed aan die ouders gedacht heeft, kun jij helemaal niet beoordelen.

Heb je nou geluisterd omdat hij in Vlissingen preekte? Die indruk krijg ik wel namelijk.
Dat had je dan gerust even mogen melden.

Gezien de opzet van een GG-kerkdienst is het haast onmogelijk dat dit al pastoraal verantwoord aan de orde kwam. Een gebed is daarvoor in ieder geval niet bedoeld. Dat doet verder nog niets af aan de hele problematische actualisatie van zo'n cultureel bepaalde beeldspraak en de problemen die je daar als hedendaagse lezer mee hebt. Daar hoort in zo'n preek aandacht voor te zijn. Dat is er niet, en ik vind dat oppervlakkig.

Nee, want dat stond er niet bij of heb ik over het hoofd gezien.
Dan heb je niet goed geluisterd. Want na de Schriftlezing wordt de collectezang aangekondigd.

Wat vind je van zijn opmerkingen over de lijdelijkheid in de prediking en/of van de luisteraar?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik ben benieuwd. Ik begrijp dat dit in deze boeken is uitgewerkt? Ik kan ze niet allemaal lezen. Welke is het meest overtuigend?
Die van ds I. Kievit
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij begrijp je iets niet goed. Wat heeft de collectezang met de gemeente te maken? Bij ons geldt dezelfde liturgie. Wat heb ik volgens jou niet goed beluisterd?
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik ben benieuwd. Ik begrijp dat dit in deze boeken is uitgewerkt? Ik kan ze niet allemaal lezen. Welke is het meest overtuigend?
Die van ds I. Kievit
Dat boek heb ik dus niet. Ik vind het wel de moeite waard om daar studie van te maken. Want als ik 1 Timotheüs 1 lees, zou ik nooit op het idee komen om daar zulke conclusies aan te verbinden. In mijn Bijbelverklaringen staat ook niets wat daarop lijkt.

Er is ook een website met preken van ds. Kievit. Misschien is daar een preek over deze tekst te vinden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Volgens mij begrijp je iets niet goed. Wat heeft de collectezang met de gemeente te maken? Bij ons geldt dezelfde liturgie. Wat heb ik volgens jou niet goed beluisterd?
DDD schreef:
Jantje schreef:Ik had van jouw ook niet anders verwacht. En verder wijs ik je er nog op dat het grote gebed er niet op staat. Dus of hij in het gebed aan die ouders gedacht heeft, kun jij helemaal niet beoordelen.

Heb je nou geluisterd omdat hij in Vlissingen preekte? Die indruk krijg ik wel namelijk.
Dat had je dan gerust even mogen melden.

Gezien de opzet van een GG-kerkdienst is het haast onmogelijk dat dit al pastoraal verantwoord aan de orde kwam. Een gebed is daarvoor in ieder geval niet bedoeld. Dat doet verder nog niets af aan de hele problematische actualisatie van zo'n cultureel bepaalde beeldspraak en de problemen die je daar als hedendaagse lezer mee hebt. Daar hoort in zo'n preek aandacht voor te zijn. Dat is er niet, en ik vind dat oppervlakkig.

Nee, want dat stond er niet bij of heb ik over het hoofd gezien.
Je hebt het hier toch over het grote gebed? Dat stond er niet op. De Schriftlezing is eerst en daarna wordt direct de collectezang aangekondigd. Vandaar dat ik zo reageerde. En wat bedoel je met je laatste zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Je schreef dat ik het geen goede preek zou vinden. Dat had je beter vooraf kunnen melden, dan had ik er ook niet naar behoeven te luisteren.

Dat het in Vlissingen was.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven
Nu, als het over de bekering gaat van Paulus, gaat het vooral over wat er allemaal in Handelingen 9 staat en wat Paulus allemaal wel niet beleeft zou hebben. Maar Paulus grijpt zijn bekering aan om op Jezus Christus te wijzen en al Zijn lankmoedigheid.

Naar mijn mening is dat perspectief 180 graden anders dan de zogenaamde kruispuntentheologie - waar ieder bevindelijke prediker zo zijn eigen invulling aan geeft en wat vooral een bespiegeling van de menselijke kant is. Dat hoort er zeker bij, maar dat moet toch niet het middelpunt zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. De tekst zegt, dat als het voor Paulus kon, dat geen gelovige zich er dan verder zorgen over zou hoeven te maken of God met hem ook wel geduld zou hebben.

Dat is een volkomen andere boodschap.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

---knip--- Dat heeft ds. Huijser toch zelf ook gewoon in zijn preek aangehaald?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dat was niet de strekking van zijn beroep op deze tekst.

Ik beweer overigens niet dat deze preek de grenzen van Schrift en belijdenis overschrijdt, voor alle duidelijkheid. Helemaal niet. Er is een zekere vrijheid van exegese en de belijdenisgeschriften doen hier geen uitspraken over.

Maar ik vind een aantal stellingen in de preek wel onjuist, en daarvan was dit er maar één.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:Nee. Dat was niet de strekking van zijn beroep op deze tekst.

Ik beweer overigens niet dat deze preek de grenzen van Schrift en belijdenis overschrijdt, voor alle duidelijkheid. Helemaal niet. Er is een zekere vrijheid van exegese en de belijdenisgeschriften doen hier geen uitspraken over.

Maar ik vind een aantal stellingen in de preek wel onjuist, en daarvan was dit er maar één.
Is ook niet gauw goed bij jou ..
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Misschien moet je de preek inderdaad nog eens een keer opnieuw luisteren. Het punt is namelijk dat hij wel degelijk gezegd heeft wat jij ontkent, @DDD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Waarom druk je je zo onduidelijk uit? Zeg gewoon wat hij zegt en wat ik zeg, dat discussieert een stuk eenvoudiger. Ik vermoed dat er sprake is van een misverstand.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als dat zo is, ben ik heel blij. :)
DDD schreef:Precies. De tekst zegt, dat als het voor Paulus kon, dat geen gelovige zich er dan verder zorgen over zou hoeven te maken of God met hem ook wel geduld zou hebben.

Het punt is, dat wat jij hier schrijft, ook door ds. Huijser gezegd is. Daarom begrijp ik je laatste zin ook helemaal niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Als dat zo is, ben ik heel blij. :)
DDD schreef:Precies. De tekst zegt, dat als het voor Paulus kon, dat geen gelovige zich er dan verder zorgen over zou hoeven te maken of God met hem ook wel geduld zou hebben.

Het punt is, dat wat jij hier schrijft, ook door ds. Huijser gezegd is. Daarom begrijp ik je laatste zin ook helemaal niet.
Dat klopt wel. Overigens weet ik niet zeker of dominee dat ook aan het voorbeeld relateerde. Maar dat was niet waarop ik commentaar had. Het overgrote deel van wat gezegd is, is waar.

Het punt van commentaar is, dat hij deze tekst in een heel andere context plaatst en daarmee naar mijn voorlopig inzien laat buikspreken. Hij verbindt de tekst uitdrukkelijk met de geloofservaringen van Paulus die voor alle gelovigen een voorbeeld zouden zijn. En dat is iets heel anders dan de tekst inhoudt, naar mijn voorlopig inzien. En daarmee doet hij juist afbreuk aan de strekking van de tekst.
Plaats reactie