Precies, en als prof. Versteeg niet zo jong was overleden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 13:39Ds. Buijs is altijd rechts van het midden geweest. In middengemeentes hadden ze in de jaren '70 al vrouwenkiesrecht en de NBG51 vertaling. Kijk naar Nunspeet waar ds. Buijs nu staat, daar hebben ze de NBG51 nooit gebruikt en pas sinds een jaar of 25 vrouwenkiesrecht. Zijn gevoel klopt wat dat betreft niet.Refojongere schreef: ↑13 jun 2025, 23:47 Het is interessant dat middenrefo, DDD en sommige anderen stellen dat de CGK altijd al zo breed is geweest en nu niet versmald moet worden naar rechts toe.
Hoe taxeren zij de uitspraak van ds. Buijs:
Maar doordat in de CGK nogal wat mensen naar links zijn opgeschoven, voel ik mezelf tegenwoordig wel wat rechts van het midden staan. Dat geldt ook voor de gemeenten die ik heb mogen dienen. Vroeger heetten die gewoon middengemeenten. Tegenwoordig moet je ze rechts van het midden lokaliseren. Niet omdat ze zelf zo zijn veranderd, maar omdat anderen zijn opgeschoven.
Wat wel klopt in zijn analyse, is dat het midden kleiner is geworden en links groter. Maar niet zozeer omdat mensen inhoudelijk zijn opgeschoven, maar om twee andere redenen. 1) De laatste 25 jaar hebben synodes veel dingen vrijgegeven of aan de lokale kerken overgelaten (binnen bepaalde grenzen). Zoals de liturgie, liturgische formulieren, NBV21, kanselruil, samenwerking met de NGK/GKV. Veel gemeenten hebben meteen dankbaar gebruik gemaakt van die ruimte en zien er nu dus heel anders uit dan pakweg 20 jaar geleden. 2) Een deel van de gemeenten is verder gegaan dan de synodebesluiten, m.b.t. vrouwelijke ambtsdragers. Maar ze zijn inhoudelijk niet opgeschoven, ze dachten er altijd al zo over. Maar hebben jarenlang gewacht op synodebesluiten en revisieverzoeken.
En laten we ook niet net doen alsof er pas de laatste tijd moderne denkbeelden zijn in de CGK of discussies over hermeneutiek. Denk aan Prof. Oosterhoff die pleitte voor een andere interpretatie van het scheppingsverhaal. Of de veel te jong gestorven prof. Versteeg die in de jaren '80 al publiekelijk zijn standpunt innam als voorstander van vrouwelijke ambtsdragers. We voeren in de CGK al zeker 50 jaar dezelfde discussies. Het is echt onzin om te doen alsof dat van de laatste tijd is.
De ontwikkeling in de CGK had zomaar heel anders kunnen zijn als de verhoudingen op de generale synodes net wat anders waren uitgevallen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat lijkt me geen eerlijke voorstelling van zaken. De eerste groep kan zich melden bij de HHK, de tweede groep kan CGK blijven.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
De anderen, volg Dordrecht-Zuid, Hoogeveen, Zwolle, Middelburg, Veenendaal-Bethel, en zo nog meerdere kerken en trek op naar de NGK. Daar voelen jullie je ten diepste één mee!
Er is een oud tv-spelletje dat heet 'wie van de drie'. Dat spel eindigt altijd met de vraag 'wil de ware (in dit geval CGK) opstaan'. Iedereen weet dat het ondanks vele vrome woorden zal leiden tot haat en nijd. Daarom kan het beste de hele toko opgedoekt worden. Vervolgens de de boedel verdelen en een ieder sluit zich aan bij een kerkverband naar keuze.
Laatst gewijzigd door merel op 14 jun 2025, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat moeten de echte middengemeenten als Ouderkerk ad Amstel, Urk Ichtus, Culemborg, Rijnsburg, Veenendaal Pniël dan doen volgens jou?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 14:08Laat 'midden' maar weg. Die hebben in Rijnsburg niets te zoeken.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
De anderen, volg Dordrecht-Zuid, Hoogeveen, Zwolle, Middelburg, Veenendaal-Bethel, en zo nog meerdere kerken en trek op naar de NGK. Daar voelen jullie je ten diepste één mee!
En waar die andere kerken die je noemt zich één mee voelen, het lijkt me dat ze dat toch wel zelf mogen bepalen?
-
Dat lijkt me een prima idee inderdaad.merel schreef: ↑Gisteren, 15:16 Er is een oud tv-spelletje dat heet 'wie van de drie'. Dat spel eindigt altijd met de vraag 'wil de ware (in dit geval CGK) opstaan'. Iedereen weet dat het ondanks vele vrome woorden zal leiden tot haat en nijd. Daarom kan het beste de hele toko opgedoekt worden. Vervolgens de de boedel verdelen en een ieder sluit zich aan bij een kerkverband naar keuze.
Ik hoorde dat er in een gemeente onlangs nog een preek van dominee G van Reenen werd gelezen. Zo een gemeente kan dan best over naar de Geref Gemeenten
-
Ik weet niet of dat 'echte' middengemeenten zijn. Culemborg, Ouderkerk a/d Amstel en Rijnsburg in elk geval niet. Veenendaal Pniël is vergelijkbaar met CGK Nunspeet van ds. Buijs. Urk Ichthus ken ik niet voldoende, maar lijkt me een middengemeente.HHR schreef: ↑Gisteren, 15:47Wat moeten de echte middengemeenten als Ouderkerk ad Amstel, Urk Ichtus, Culemborg, Rijnsburg, Veenendaal Pniël dan doen volgens jou?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 14:08Laat 'midden' maar weg. Die hebben in Rijnsburg niets te zoeken.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
En waar die andere kerken die je noemt zich één mee voelen, het lijkt me dat ze dat toch wel zelf mogen bepalen?
Van die gemeenten kan je toch hooguit (en dat is dan al randje midden) Veenendaal-Pniël midden noemen?HHR schreef: ↑Gisteren, 15:47Wat moeten de echte middengemeenten als Ouderkerk ad Amstel, Urk Ichtus, Culemborg, Rijnsburg, Veenendaal Pniël dan doen volgens jou?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 14:08Laat 'midden' maar weg. Die hebben in Rijnsburg niets te zoeken.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
Als al die andere daar ook onder vallen, ben ik wel erg benieuwd naar de definitie van midden-CGK. (Ouderkerk ad Amstel (voorheen ds. W.J. van Gent), Urk Ichtus (voorheen drs. R. de Jong), Culemborg (voorheen drs. L.A. den Butter, nu H.C. Bezemer), Rijnsburg (drs. L.A. den Butter))
Bij brede midden denk ik eerder aan:
Bennekom, Mussel, Opperdoes, Goes, Utrecht-West, Zierikzee, 's-Hertogenbosch, Almelo, Antwerpen/Deurne, Harderwijk, ed.
Waarom bij de HHK en niet bij de GG?DDD schreef: ↑Gisteren, 14:46Dat lijkt me geen eerlijke voorstelling van zaken. De eerste groep kan zich melden bij de HHK, de tweede groep kan CGK blijven.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
- FlyingEagle
Ik zou Rijnsburg en Veenendaal-Pniel niet op 1 lijn zetten. Daar zit nog behoorlijk verschil tussen.HHR schreef:
Wat moeten de echte middengemeenten als Ouderkerk ad Amstel, Urk Ichtus, Culemborg, Rijnsburg, Veenendaal Pniël dan doen volgens jou?
Het verdelen en opdelen en indelen lukt nog niet echt goed hier...
Bij de GG kan ook. Maar daar ligt de drieverbondentheorie wat gevoeliger.Martijn schreef: ↑Gisteren, 22:01Waarom bij de HHK en niet bij de GG?DDD schreef: ↑Gisteren, 14:46Dat lijkt me geen eerlijke voorstelling van zaken. De eerste groep kan zich melden bij de HHK, de tweede groep kan CGK blijven.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
-
Volgens mij zijn er dominees die dat niet perse een punt vinden om wat minder actief uit te dragenDDD schreef: ↑Gisteren, 23:17Bij de GG kan ook. Maar daar ligt de drieverbondentheorie wat gevoeliger.Martijn schreef: ↑Gisteren, 22:01Waarom bij de HHK en niet bij de GG?DDD schreef: ↑Gisteren, 14:46Dat lijkt me geen eerlijke voorstelling van zaken. De eerste groep kan zich melden bij de HHK, de tweede groep kan CGK blijven.claus schreef: ↑Gisteren, 13:59 CGK' ers die zich rechts, rechts van het midden of midden voelen, maar voldoen aan de vier eisen die Rijnsburg stelt: trekt allen op naar Rijnsburg!
En er zijn dominees in de Geref Gemeenten die een twee verbondenleer hebben die soms minder is dan de drieverbondenleer in de Christ Geref Kerken, omdat er te veel sprake is van een verbondsmatig denken