Dat is wel heel mager.
Je zou ook het eenheidsdenken als positief kunnen noemen. Veel dingen veranderen nooit.
Dat is wel heel mager.
huisman schreef: ↑06 apr 2023, 16:10Hoe journalistiek dit stukje is kan ik slecht beoordelen. Mijn vrouw kent de ex-presidente en is erg verontwaardigd over haar gedwongen vertrek. Kan mij ook niet voorstellen dat dit aftreden zonder gevolgen blijft voor de GG. Kan mij ook niet voorstellen dat alle predikanten de handelswijze van het hoofdbestuur goedkeuren.Tiberius schreef: ↑06 apr 2023, 14:23Interessant kijkje achter de schermen, zo.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 apr 2023, 13:15 Ik wil met jullie graag onderstaand artikel delen: https://cvandaag.nl/premium/95577-onrus ... gods-woord
Een droevige en verdrietige gang van zaken. Dit keer ben ik het niet met ds. Schot en ds. Verschuure eens. Ik hoop dat zij beiden tot inkeer komen en hun zonden belijden aan mevrouw Heikoop-Gorter en allen die door deze lezing en de gevolgen daarvan beschadigd zijn.![]()
Wat het stukje op cvandaag zwakker maakt is de link met de ophef rond dr. G.A. van de Brink. Die ophef was namelijk veel breder dan alleen in de GG . Ook in de CGK (BhP), HHK, GGiN, OGG en bij sommige PKN predikanten was er forse kritiek op zijn lezing.
Oprecht: Blijf dat doen Job, dat is een goede houding. Ik zie dat je dat hier op het forum ook echt zoveel mogelijk doet.
Zeg maar jij.
Eerlijke post Ararat. Dank daarvoor. Ik herken die stappen bij mezelf maar ook wel bij anderen. Dat is vaak pijnlijk. Alleen hoe er over het nagelaten kerkgenootschap gesproken gaat worden kan veelzeggend zijn. Soms onderschatten we gewoon onze eigen rol in het losweken van het oude kerkgenootschap.Ararat schreef: ↑06 apr 2023, 16:59Oprecht: Blijf dat doen Job, dat is een goede houding. Ik zie dat je dat hier op het forum ook echt zoveel mogelijk doet.
Maar bedenk wel dat er een moment kán komen dat het allemaal niet meer lukt. Dat er iets 'knapt'. En dán is het best mogelijk dat je stappen neemt die je voorheen voor onmogelijk hield bij jezelf en bij anderen (stiekem) stellig veroordeelde.
Eens Erskinees met je eerste zin, een wonderlijk fenomeen. Misschien wel juist in/bij deze persoon. De rest vind ik persoonlijk redelijke lariekoek.Erskinees schreef: ↑06 apr 2023, 14:30 Bewijst maar weer eens dat een predikant geen voorzitter van een vrouwenbond zou moeten zijn. Is een vreemde constructie.
Of het artikel wel of niet waar is (ik vind het vrij vol staan met aannames): er is in de GG geen volwassen gesprekscultuur en er zijn weinig mogelijkheden om binnen de grenzen van Schrift en belijdenis wat verschillend te denken. Stel dat 10% van het artikel op waarheid berust, dan is dit wel weer het gevolg van het niet verschillend kunnen denken.Je bent er zelf vaak ook als de kippen bij om de GG in alles te verdedigen. Daarin ben ik het overigens inhoudelijk vaak met je eens, maar Bezorgd mag hier delen wat hij zelf wil, toch? Laten we dan niet zo naar elkaar wijzen.
Zeker niet, Posthoorn! Dit is zuiver naar het Woord. Maar wat ik lees is ook: 'Wat wordt er rustig geleefd op voorkomende waarheden'; 'Het ergste van alles is nog de heimelijke en soms de openbare vijandschap tegen zulk een getuigenis'; 'Het valt niet mee om prijs te geven waar men op gehoopt heeft'. Het zijn allemaal algemene veroordelingen. Ik denk dat dit in de prediking wel in kan sluipen als we erg gefocust zijn op 'het eigene van...'. Dan vinden we ook iets van hen die buiten 'het eigene van...' leven. Ik lees dan, een beetje zwart-wit en ondeugend wellicht: Alles wat ik hier zeg is de zuivere waarheid, wijkt het daar vanaf dat zijn het of voorkomende waarheden, of openbare/heimelijke vijandschap of wil men de valse hoop niet prijsgeven. En dat vind ik in de preken van de ouden veel minder terug.Posthoorn schreef: ↑06 apr 2023, 16:38Ik heb dit citaat er even uitgehaald, dit lijkt me de kern (hele meditatie vond te lang om te lezen):Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 15:00Lees bijvoorbeeld de meditatie in de topic van Goede Vrijdag die DIA gisteren plaatste. Een preek van een oudvader is vele malen makkelijker en Schriftuurlijker dan zo'n meditatie.
Hoe meer het over de christen gaat, hoe meer we vervallen in wetticisme en oordelen. Dat is het oordeel van onze rechterflank.
"De Heere, krachtens Zijn welbehagen, gegrond op Zijn recht, heeft Zich in gunst en genade in de ziel van Jesaja verklaard. Het heilgeheim wordt aan Zijn vrinden naar Zijn vreêverbond getoond.
Het wonder van de genade wordt immers geleerd op het schavot. Dit wordt beleefd in het leven van een gearresteerde, veroordeelde en gevonniste misdadiger. Maar wie heeft zich zo voor God leren kennen?"
Hier is toch niks mis mee, @Ad Anker?
Laatst stond een artikel van meneer de Haan, lid GG Borssele. Hij is blij met psalmberijming van Datheen. M.a.w. die eenheid is er niet. Misschien heb je een ander voorbeeld bij de hand?Tiberius schreef: ↑06 apr 2023, 17:30Zeg maar jij.
De psalmberijming bijvoorbeeld.
Wellicht een gevolg van het gezelschapsleven. Misschien onbegrijpelijk maar ik mis soms wel deze stijl.Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 18:20Zeker niet, Posthoorn! Dit is zuiver naar het Woord. Maar wat ik lees is ook: 'Wat wordt er rustig geleefd op voorkomende waarheden'; 'Het ergste van alles is nog de heimelijke en soms de openbare vijandschap tegen zulk een getuigenis'; 'Het valt niet mee om prijs te geven waar men op gehoopt heeft'. Het zijn allemaal algemene veroordelingen. Ik denk dat dit in de prediking wel in kan sluipen als we erg gefocust zijn op 'het eigene van...'. Dan vinden we ook iets van hen die buiten 'het eigene van...' leven. Ik lees dan, een beetje zwart-wit en ondeugend wellicht: Alles wat ik hier zeg is de zuivere waarheid, wijkt het daar vanaf dat zijn het of voorkomende waarheden, of openbare/heimelijke vijandschap of wil men de valse hoop niet prijsgeven. En dat vind ik in de preken van de ouden veel minder terug.Posthoorn schreef: ↑06 apr 2023, 16:38Ik heb dit citaat er even uitgehaald, dit lijkt me de kern (hele meditatie vond te lang om te lezen):Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 15:00Lees bijvoorbeeld de meditatie in de topic van Goede Vrijdag die DIA gisteren plaatste. Een preek van een oudvader is vele malen makkelijker en Schriftuurlijker dan zo'n meditatie.
Hoe meer het over de christen gaat, hoe meer we vervallen in wetticisme en oordelen. Dat is het oordeel van onze rechterflank.
"De Heere, krachtens Zijn welbehagen, gegrond op Zijn recht, heeft Zich in gunst en genade in de ziel van Jesaja verklaard. Het heilgeheim wordt aan Zijn vrinden naar Zijn vreêverbond getoond.
Het wonder van de genade wordt immers geleerd op het schavot. Dit wordt beleefd in het leven van een gearresteerde, veroordeelde en gevonniste misdadiger. Maar wie heeft zich zo voor God leren kennen?"
Het is een wassen neus en een geforceerde eenheid.CvdW schreef: ↑06 apr 2023, 18:27Laatst stond een artikel van meneer de Haan, lid GG Borssele. Hij is blij met psalmberijming van Datheen. M.a.w. die eenheid is er niet. Misschien heb je een ander voorbeeld bij de hand?
Ds. Blok is onkerkelijk opgevoed. Dus dat klopt niet. Ds. Harinck heeft bijvoorbeeld dezelfde weg bewandeld voor hij predikant werd.pierre27 schreef: ↑06 apr 2023, 18:33Wellicht een gevolg van het gezelschapsleven. Misschien onbegrijpelijk maar ik mis soms wel deze stijl.Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 18:20Zeker niet, Posthoorn! Dit is zuiver naar het Woord. Maar wat ik lees is ook: 'Wat wordt er rustig geleefd op voorkomende waarheden'; 'Het ergste van alles is nog de heimelijke en soms de openbare vijandschap tegen zulk een getuigenis'; 'Het valt niet mee om prijs te geven waar men op gehoopt heeft'. Het zijn allemaal algemene veroordelingen. Ik denk dat dit in de prediking wel in kan sluipen als we erg gefocust zijn op 'het eigene van...'. Dan vinden we ook iets van hen die buiten 'het eigene van...' leven. Ik lees dan, een beetje zwart-wit en ondeugend wellicht: Alles wat ik hier zeg is de zuivere waarheid, wijkt het daar vanaf dat zijn het of voorkomende waarheden, of openbare/heimelijke vijandschap of wil men de valse hoop niet prijsgeven. En dat vind ik in de preken van de ouden veel minder terug.Posthoorn schreef: ↑06 apr 2023, 16:38Ik heb dit citaat er even uitgehaald, dit lijkt me de kern (hele meditatie vond te lang om te lezen):Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 15:00Lees bijvoorbeeld de meditatie in de topic van Goede Vrijdag die DIA gisteren plaatste. Een preek van een oudvader is vele malen makkelijker en Schriftuurlijker dan zo'n meditatie.
Wie zegt dat ik naar de onkerkelijke opvoeding wijs?GerefGemeente-lid schreef: ↑06 apr 2023, 18:35Ds. Blok is onkerkelijk opgevoed. Dus dat klopt niet. Ds. Harinck heeft bijvoorbeeld dezelfde weg bewandeld voor hij predikant werd.pierre27 schreef: ↑06 apr 2023, 18:33Wellicht een gevolg van het gezelschapsleven. Misschien onbegrijpelijk maar ik mis soms wel deze stijl.Ad Anker schreef: ↑06 apr 2023, 18:20Zeker niet, Posthoorn! Dit is zuiver naar het Woord. Maar wat ik lees is ook: 'Wat wordt er rustig geleefd op voorkomende waarheden'; 'Het ergste van alles is nog de heimelijke en soms de openbare vijandschap tegen zulk een getuigenis'; 'Het valt niet mee om prijs te geven waar men op gehoopt heeft'. Het zijn allemaal algemene veroordelingen. Ik denk dat dit in de prediking wel in kan sluipen als we erg gefocust zijn op 'het eigene van...'. Dan vinden we ook iets van hen die buiten 'het eigene van...' leven. Ik lees dan, een beetje zwart-wit en ondeugend wellicht: Alles wat ik hier zeg is de zuivere waarheid, wijkt het daar vanaf dat zijn het of voorkomende waarheden, of openbare/heimelijke vijandschap of wil men de valse hoop niet prijsgeven. En dat vind ik in de preken van de ouden veel minder terug.Posthoorn schreef: ↑06 apr 2023, 16:38 Ik heb dit citaat er even uitgehaald, dit lijkt me de kern (hele meditatie vond te lang om te lezen):
Ik denk dat je in deze stijl bent gebakerd, Pierre. Ik iets minder wellicht.