Beroepingswerk discussie [4]

Klavart

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
helma schreef:Nu in de wereld de pensioenleeftijd omhoog is gegaan gaat de HHK daarin niet mee?
Of is het motief dat ze zo plaats maken voor jongere broeders?
Dat gebeurt vanzelf, want de aow-leeftijd stijgt ook.
Inderdaad. In de HHK is de leeftijd waarop men met emeritaat gaat gekoppeld aan de aow-leeftijd.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Jantje: dat is toch wel de derde vraag achter elkaar waarvan je zelf het antwoord wel kunt bedenken.

Als je dat niet wilt, en het is toch de regel, dan zit er niets anders op dan je al dan niet onder protest aan de regel te houden.
Jantje, ooit datgene gehoord van wijlen ds. Tj. De Jong? Hij was het er ook niet mee eens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Klavart schreef:
Jantje schreef:Ben je ook verplicht om dan met emeritaat te gaan?
Ja
En als je dat niet wil?
Jan, met emeritaat gaan betekent niet achter de geraniums gaan zitten.
Gerrit35

Bericht door Gerrit35 »

Jantje schreef:
Klavart schreef:
Jantje schreef:Ben je ook verplicht om dan met emeritaat te gaan?
Ja
En als je dat niet wil?
Het bekendste voorbeeld hiervan binnen de HHK is ds. W.J. op 't Hof. Hij heeft wel eens in de Veluwse kerkbode aangegeven dat hij het niet met deze regel eens was. Mede om die reden heeft hij het 'beroep' van de vrije hervormde gemeente van Driedorp aangenomen. Omdat deze gemeente niet bij een kerkverband is aangesloten (er gaan predikanten uit de HHK (hoewel slechts een enkeling), CGK en PKN voor), mag hij hier voorganger zijn en pastoraat verlenen.
Gerrit35

Bericht door Gerrit35 »

Roeline schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?
Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Hij wordt idd gewoon opgeleid als GG-predikant, maar de discussie op dit forum was vorige week of meneer Evers wellicht alleen voor Nieuw-Zeeland beroepbaar zou worden gesteld. Hoewel al aangetoond was dat dat kerkrechtelijk strikt genomen niet kan, bleef die vraag toch nog een beetje open, voor mij iig.
Quote overgenomen uit Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Blijkbaar is het toch niet Gods bedoeling dat stud. Evers alleen maar beroepbaar is voor Nieuw-Zeeland, ook al is hij nog wel een paar jaar bezig met zijn studie. Wie weet of ds. Vergunst daar dan nog staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?
Ik had die vraag al eerder gesteld, maar volgens mij nog geen antwoord gekregen.
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Tiberius schreef:Maar waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?
Ik had die vraag al eerder gesteld, maar volgens mij nog geen antwoord gekregen.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling.
Stond zelfs specifiek vermeld in de Saambinder van vorige week.
Student Evers is beroepbaar voor het geheel van de gemeenten.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Gelukkig maar, anders zou hij na zijn opleiding wel eens heel veel jaar kandidaat kunnen blijven. De lege plek daarginds is immers opgevuld.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hij gaat zijn studie toch gedeeltelijk op afstand doen? Dan is het extra fijn dat hij straks wel een predikant in de buurt heeft om live zaken mee te kunnen bespreken.
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Zita schreef:Hij gaat zijn studie toch gedeeltelijk op afstand doen? Dan is het extra fijn dat hij straks wel een predikant in de buurt heeft om live zaken mee te kunnen bespreken.
Dat wordt nog besproken inderdaad. Ik kan me voorstellen dat, wanneer hij daar blijft, het inderdaad plezierig is dat hij dan wel een as. collega in de buurt heeft waar hij mee kan bomen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:Hij gaat zijn studie toch gedeeltelijk op afstand doen? Dan is het extra fijn dat hij straks wel een predikant in de buurt heeft om live zaken mee te kunnen bespreken.
Ja, curatorium en docenten zullen wel blij zijn met de ondersteuning die ds. A.T. Vergunst kan geven in de opleiding. Toch?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 01 jul 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruna

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:
Ja, curatorium en docenten zullen wel blij zijn met de ondersteuning die ds. A.T. Vergunt kan geven in de opleiding. Toch?
Lijkt me wel. Misschien benoemen tot docent aan de TS.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Weet iemand of in Canada een jaar minder dan 365 dagen telt of dat de classis van de RCNA een ander besluit heeft genomen over de tijd wanneer iemand beroepen mag worden?

Formeel is ds. Van der Tang namelijk pas beroepbaar per D.V. 31 Augustus 2019. Nu heeft hij al een beroep van Monarch.

Nou vind ik het verder prima, maar maak dan geen afspraken. Nu schept een gemeente een precedent.
refo

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:Weet iemand of in Canada een jaar minder dan 365 dagen telt of dat de classis van de RCNA een ander besluit heeft genomen over de tijd wanneer iemand beroepen mag worden?

Formeel is ds. Van der Tang namelijk pas beroepbaar per D.V. 31 Augustus 2019. Nu heeft hij al een beroep van Monarch.

Nou vind ik het verder prima, maar maak dan geen afspraken. Nu schept een gemeente een precedent.
Er is geen 'formeel' op dit punt. En voor hij in Monarch is, zijn we 31-8 ruimschoots voorbij.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:
Piet Puk schreef:Weet iemand of in Canada een jaar minder dan 365 dagen telt of dat de classis van de RCNA een ander besluit heeft genomen over de tijd wanneer iemand beroepen mag worden?

Er is geen 'formeel' op dit punt. En voor hij in Monarch is, zijn we 31-8 ruimschoots voorbij.
Oké, dan hadden we dus ook al in januari kunnen beroepen. Gewoon afspreken dat predikant blijft tot 1e dag na 3-jaarstermijn
Gesloten