Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

refo

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Kom op zeg. We eten om te leven en niet andersom.
Als iemand iets niet lust of (denkt dat hij/zij het) niet mag dan eet hij of zij gewoon niet. Of je biedt een boterham met kaas aan.
Mara

Bericht door Mara »

Tuurlijk, opgelost.
Wat boeit het jou als iemand naar de SEH post moet vanwege een ernstige allergische reactie.
Iedereen kan immers een boterham met kaas eten. Hoe simpel is het denkniveau van sommige mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Voedsel intollerantie/ allergie etc. vind ik van een heeeeel andere orde dan iets niet lusten, hoor Mara. En ja, hier moeten ze in ieder geval van alles een hapje (of drie hapjes eigenlijk) proeven. Vervelend dat een schoondochter iets niet lust, ze had het eerder aan moeten geven, dan hadden ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Maar om nu een heel menu om te gooien voor iets dat iemand niet zo lekker vind... Eten is niet vies en anders ga je maar een keertje een week in een weeshuis in Afrika mee eten. Dan piepen ze wel anders.
Misschien nog een keer lezen Jolanda.
Als jouw toekomstige schoondochter aangeeft dat ze iets echt niet lust, ga jij dat elke zaterdag, als zij komt, dan toch op het menu zetten?
Het gaat erom dat je iemand die bij jou aan tafel zit, dwingt om het ook maar te lusten. Met als argument dat de kinderen in Afrika.... bla bla.
Sorry, ik vind dat nogal.....ongastvrij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik had vandaag eigenlijk spruitjes op het menu staan maar heb dat gecancled.
Spruitjes zijn wij dol op maar ik vind dat je dat niet kan opdringen en ik had geen alternatief erbij.
Volgende keer als ik spruitjes wil eten met gasten erbij zorg ik gewoon dat ik nog een andere groente erbij heb en misschien worden mijn spruitjes nog wel eens favoriet

Ik heb wel een lekkere boerenkoolstamppot gemaakt en dat werd toch gewaardeerd ."Deze stamppot vind ik wel lekker" kreeg ik te horen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Voedsel intollerantie/ allergie etc. vind ik van een heeeeel andere orde dan iets niet lusten, hoor Mara. En ja, hier moeten ze in ieder geval van alles een hapje (of drie hapjes eigenlijk) proeven. Vervelend dat een schoondochter iets niet lust, ze had het eerder aan moeten geven, dan hadden ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Maar om nu een heel menu om te gooien voor iets dat iemand niet zo lekker vind... Eten is niet vies en anders ga je maar een keertje een week in een weeshuis in Afrika mee eten. Dan piepen ze wel anders.
Misschien nog een keer lezen Jolanda.
Als jouw toekomstige schoondochter aangeeft dat ze iets echt niet lust, ga jij dat elke zaterdag, als zij komt, dan toch op het menu zetten?
Het gaat erom dat je iemand die bij jou aan tafel zit, dwingt om het ook maar te lusten. Met als argument dat de kinderen in Afrika.... bla bla.
Sorry, ik vind dat nogal.....ongastvrij.
Als jij ook leest ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Orchidee schreef:Ik had vandaag eigenlijk spruitjes op het menu staan maar heb dat gecancled.
Spruitjes zijn wij dol op maar ik vind dat je dat niet kan opdringen en ik had geen alternatief erbij.
Volgende keer als ik spruitjes wil eten met gasten erbij zorg ik gewoon dat ik nog een andere groente erbij heb en misschien worden mijn spruitjes nog wel eens favorietAfbeelding

Ik heb wel een lekkere boerenkoolstamppot gemaakt en dat werd toch gewaardeerd ."Deze stamppot vind ik wel lekker" kreeg ik te horen.Afbeelding
Dat is het ook vaak, de manier waarop iets bereid is. Daarom zeg ik altijd: probeer het maar. En ik heb altijd doperwten achter de hand als alternatief.
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef: ze had het eerder aan moeten geven, dan hadden ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Maar om nu een heel menu om te gooien voor iets dat iemand niet zo lekker vind... Eten is niet vies en anders ga je maar een keertje een week in een weeshuis in Afrika mee eten. Dan piepen ze wel anders.
Als jij ook leest ;)[/quote]

Dit las ik goed hoor. :)
Ze had het aangegeven en ik zou als gastvrouw niet aan kunnen zien hoe iemand steeds uit beleefdheid een paar hapjes neemt.
Eten is niet vies, maar ik ben allergisch voor de uitdrukking: ga maar in Afrika eten.
Iedereen heeft wel iets waarvan hij zegt: nou, als het aan mij ligt, zou ik het niet of vrijwel nooit eten.
Als wij uit eten gaan vind ik het vrijwel altijd te zout, omdat ik al jaren zout ontwend ben.
Dan eet ik het wel, echt lekker vind ik het niet meer.
Dus dat heeft met vies niets te maken, maar met een gezondere levensstijl. Dat heb je ook met suiker in koffie en thee, eenmaal ontwend, vind je met vaak vies zoet. (tenminste, ik wel)
Lassie

Bericht door Lassie »

Tagliatelle met zalm.
JolandaOudshoorn

Lassie schreef:Tagliatelle met zalm.
Lekker! Wij hebben gisteren zalm op, in blokjes met wat gewokte groente en aardappelpartjes. Wij hebben een airfryer... ideaal!
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef: ze had het eerder aan moeten geven, dan hadden ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Maar om nu een heel menu om te gooien voor iets dat iemand niet zo lekker vind... Eten is niet vies en anders ga je maar een keertje een week in een weeshuis in Afrika mee eten. Dan piepen ze wel anders.
Als jij ook leest ;)
Dit las ik goed hoor. :)
Ze had het aangegeven en ik zou als gastvrouw niet aan kunnen zien hoe iemand steeds uit beleefdheid een paar hapjes neemt.
Eten is niet vies, maar ik ben allergisch voor de uitdrukking: ga maar in Afrika eten.
Iedereen heeft wel iets waarvan hij zegt: nou, als het aan mij ligt, zou ik het niet of vrijwel nooit eten.
Als wij uit eten gaan vind ik het vrijwel altijd te zout, omdat ik al jaren zout ontwend ben.
Dan eet ik het wel, echt lekker vind ik het niet meer.
Dus dat heeft met vies niets te maken, maar met een gezondere levensstijl. Dat heb je ook met suiker in koffie en thee, eenmaal ontwend, vind je met vaak vies zoet. (tenminste, ik wel)[/quote]

Ik denk dat je te veel nadruk legt op dat iedereen het moet lusten. Bij ons lunchen heel veel vriendjes en vriendinnetjes mee en ik ben opgehouden om het menu aan te passen. Om de een of andere reden zijn ze allemaal intolerant voor melk...not, gezeur over het brood ( fijn volkoren) etc. Idem met warm eten. Wat er normaliter gekookt wordt weet ik niet, maar in veel gezinnen niet zo gezond en smaakvol. Stamppot boerenkool met aardappelpuree uit een zakje blief ik ook niet.
Daarbij heb jij het over voor de vorm een paar hapjes eten. Als je als kind leert om gewoon te eten wat voorgezet wordt,ga je dat ook bij een ander doen.

Vanavond spagetti met saus. Er eet een jochie van 4 mee. Ik heb hem niet gevraagd of hij het lust. Ik zie het wel.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik zou best wat meer met peulvruchten willen werken maar daar is de helft hier thuis niet van gecharmeerd, nu is dat het enige en mijn man lust echt geen vis maar buiten een chili con carne, linzensoep, bruine bonensoep weet ik niets lekkers of anders te bedenken.
Ik heb al zo vaak iets anders geprobeerd maar ben er op een gegeven moment echt mee gestopt.
Heel af en toe zelfgemaakte erwtensoep gaat er nog wel in maar verder :jongle
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Ik leer mijn kinderen juist dat als zij ergens eten en zij houden er niet van, dat zij het niet aangeven, maar gewoon een klein beetje eten. Een gastheer/gastvrouw heeft zijn/haar best gedaan op het eten.
Dat is goed, maar een goede gastheer/vrouw moet toch weten of er geen allergie, overgevoeligheid, kosher, (tegenwoordig mag er bij sommige kinderen geen varkensvlees in verwerkt zijn,) of andere zaken zoals diabetes e.d. in het spel zijn?
Als het eten klaar is en het is enkel een kwestie van aanschuiven, houdt het min of meer op, maar dan nog heb je eigenlijk de plicht om aan te geven wat er in de maaltijd verwerkt is.
merel schreef:Het lijkt mij wel lastig als de partners van je kinderen moeilijker zijn met eten dan je eigen kinderen. Hier geldt namelijk de regel dat je eet wat de pot schaft en tot op heden gaat dat prima en hebben wij goede eters.
Bepalen jij en je man wat er gegeten wordt of mogen de kinderen ook menuutjes opgeven?
Ik vond het wel leuk om met de kleine kindjes boodschappen te gaan doen en dan samen iets te bedenken.
Van bepaalde mee-eters hier begrijp ik dat avondeten in sommige gezinnen een ondergeschoven verplicht item is.
Om 6 uur wordt even een run door de super gedaan en een zak sla, een pak vlees en half klaargemaakt aardappel of pasta spulletje gehaald.
Voor mij is koken een hobby. :)
ik vind koken ook leuk om te doen, maar wij eten vaak gewoon Hollandse pot. Kinderen eten dat goed, is gezond en makkelijk klasr te maken. Ik bepaal meestal op vrijdag het weekmenu.
JolandaOudshoorn

Hier staan twee soepen op het fornuis, althans, wat straks een soep moet worden. Een pan tomatensoep voor vanavond en een pan erwtensoep voor morgen.
Vanavond ga ik ook nog wat cousvous klaar maken en morgen weer boerenkool. Geheel tegen mijn gewoonte in, wordt dat de tweede keer deze week. Maar het is dan ook zo lekker (met een gembertje, sjalotje, spekblokjes, kurkuma, pepertje, ketoembar en djinten).

Ik ga eens kijken of ik nog wat tips weet voor peulvruchten. Hier staan linzen regelmatig op tafel.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bloemkool, aardappelen en een Ardeense burger.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Hier staan twee soepen op het fornuis, althans, wat straks een soep moet worden. Een pan tomatensoep voor vanavond en een pan erwtensoep voor morgen.
Ik ga eens kijken of ik nog wat tips weet voor peulvruchten. Hier staan linzen regelmatig op tafel.
Gisteravond heb ik bruine bonensoep gemaakt. Hij is helemaal op gegaan.
Kinderen aten er een volkorenboterham bij, man en ik niet. Ik had een paar aardappelen - voor de binding - meegekookt, dus vulling genoeg.
Ik had er fijngesneden worteltjes, bos selderij, een ui, een prei, kleine lepel tomatenpuree, restantje soepgroenten dat ik nog in de vriezer had liggen, uitgebakken magere spekblokjes en een klein eenpersoons rookworstje door gedaan.
Ons portie peulvruchten van deze week kunnen we afvinken. :)
Plaats reactie