Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
@ mara
Linzensoep krijg ik wel lekker op smaak, maar bij pompoensoep lukt het mij echt niet.
Bruine bonen door de hutspot is inderdaad een streekgerecht. Ik ben ermee opgevoed, maar mijn man vindt het vreselijk. Ik doe het nu om en om, ene keer zonder en de andere keer met.
Linzensoep krijg ik wel lekker op smaak, maar bij pompoensoep lukt het mij echt niet.
Bruine bonen door de hutspot is inderdaad een streekgerecht. Ik ben ermee opgevoed, maar mijn man vindt het vreselijk. Ik doe het nu om en om, ene keer zonder en de andere keer met.
-
Linzensoep, pompoensoep, mmm ... heerlijk. En op smaak ook. Ik zal eens aan mijn vrouw vragen hoe ze dat voor elkaar krijgt.
Ik gooi er een aardappel door heen om te binden.merel schreef:hutspot ( met bruine bonen), sucadelapjes, stoofperen
yoghurt toe
Hoe maken jullie pompoensoep? Ik heb dit al meerdere malen geprobeerd te maken, maar vind het eigenlijk nooit echt lekker.
En verder kan je een beetje gehakt door doen, eerst van te voren even rullen (en kruiden).
Ik hou erg van knoflook dus bij ons gaat er wel aardig wat door heen. Maar dat daar moet je van houden.
Pompoensoep:
ui fruiten, pompoen met schoongeboende schil in stukken erbij en meebakken. Winterpeen in plakken erbij. Twee groentenbouillonblokjes en 750 ml water erbij. Op een laag pitje laten garen. 200 gram geroosterde paprika (gewoon uit een pot) erbij. Staafmixer erdoor. Afhankelijk van de dikte nog water toevoegen. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Ik vond het lekker
Je kunt er eventueel nog kookroom doorheen doen, en wat kaas erover strooien in de kom, maar ik vond dat gisteren niet nodig.
De pitten heb ik schoongemaakt, 10 minuten gekookt, afgedroogd, bestrooid met zout en bedruppeld met olijfolie, 10 minuten in de oven op 100 graden, daarna 20 minuten in de oven op 180 graden. Maar nu smaken ze nog steeds naar zoute stukjes hout, dus ik ga zien of ik ze nog langer moet roosteren.
Ik heb uit van die supermarkttijdschriften allemaal leuke pompoenrecepten verzameld, dus het wordt in de komende weken erg vaak pompoen eten. Ik vind het heerlijk.
ui fruiten, pompoen met schoongeboende schil in stukken erbij en meebakken. Winterpeen in plakken erbij. Twee groentenbouillonblokjes en 750 ml water erbij. Op een laag pitje laten garen. 200 gram geroosterde paprika (gewoon uit een pot) erbij. Staafmixer erdoor. Afhankelijk van de dikte nog water toevoegen. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Ik vond het lekker

Je kunt er eventueel nog kookroom doorheen doen, en wat kaas erover strooien in de kom, maar ik vond dat gisteren niet nodig.
De pitten heb ik schoongemaakt, 10 minuten gekookt, afgedroogd, bestrooid met zout en bedruppeld met olijfolie, 10 minuten in de oven op 100 graden, daarna 20 minuten in de oven op 180 graden. Maar nu smaken ze nog steeds naar zoute stukjes hout, dus ik ga zien of ik ze nog langer moet roosteren.
Ik heb uit van die supermarkttijdschriften allemaal leuke pompoenrecepten verzameld, dus het wordt in de komende weken erg vaak pompoen eten. Ik vind het heerlijk.
- Dodo
Een beetje geraspte oude kaas is ook altijd lekker. Ik maak 'm altijd vegetarisch, en dan is hij wel een beetje laf als je niet oppast. Maar met kaas wordt 't toch lekker.
-
Nou, ik heb het even nagevraagd bij mijn vrouw.
Laatst had ze een heel lekkere pompoensoep gemaakt met spekjes en salie. Het was het volgende recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ie-en-spek
Een andere pompoensoep (met gember, kokosmelk en chilipeper) die ook heerlijk was, is het volgende recept:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7756 ... mpkin-soup
Allebei heel veel smaak. En ook de kinderen hebben er goed van gesmuld.
Tot slot nog een tip: tot 31 december hoef je de pompoen niet te schillen. Dat scheelt weer een hoop werk.
Daarna wel, want dan wordt de schil wat houteriger en die kan dan niet zacht worden tijdens het koken.
Laatst had ze een heel lekkere pompoensoep gemaakt met spekjes en salie. Het was het volgende recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ie-en-spek
Een andere pompoensoep (met gember, kokosmelk en chilipeper) die ook heerlijk was, is het volgende recept:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7756 ... mpkin-soup
Allebei heel veel smaak. En ook de kinderen hebben er goed van gesmuld.
Tot slot nog een tip: tot 31 december hoef je de pompoen niet te schillen. Dat scheelt weer een hoop werk.
Daarna wel, want dan wordt de schil wat houteriger en die kan dan niet zacht worden tijdens het koken.
Dank voor de recepten. Ik ga ermee aan de slag.
Gisteren is de nieuwe schijf van 5 'uitgekomen'. Doen jullie hier nog wat mee en gaan jullie eetgewoontes wijzigen of blijven jullie eten zoals jullie al deden?
Gisteren is de nieuwe schijf van 5 'uitgekomen'. Doen jullie hier nog wat mee en gaan jullie eetgewoontes wijzigen of blijven jullie eten zoals jullie al deden?
Tegenwoordig eet hier nog wel eens een "jongmens" mee, maar dat vind ik best lastig
Boerenkool, zuurkool, spruiten, kip tandoori, risotto, spinazie en nog het een en ander word niet gewaardeerd
Sla en sperzie/snijbonen mag altijd, maar dat eten wij herfst/winter niet zo vaak
Best lastig en het is verder zo'n lieverd!

Boerenkool, zuurkool, spruiten, kip tandoori, risotto, spinazie en nog het een en ander word niet gewaardeerd

Sla en sperzie/snijbonen mag altijd, maar dat eten wij herfst/winter niet zo vaak

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoog tijd dat hij al dat soort dingen leert eten
Ik durfde het nooit te zeggen als ik bij mijn schoonouders at en de pot schafte iets waar ik niet zo van hield. Dan at ik braaf mijn bordje leeg.
Nav de schijf van 5 ben ik wel ban plan om meer peulvruchten te gaan eten. Eerder kwamen die vaker op tafel dan tegenwoordig. Ben nu naarstig op zoek naar vegetarische gerechten met peulvruchten.

Nav de schijf van 5 ben ik wel ban plan om meer peulvruchten te gaan eten. Eerder kwamen die vaker op tafel dan tegenwoordig. Ben nu naarstig op zoek naar vegetarische gerechten met peulvruchten.
Leuk, een kind er bijOrchidee schreef:Tegenwoordig eet hier nog wel eens een "jongmens" mee, maar dat vind ik best lastig![]()
Boerenkool, zuurkool, spruiten, kip tandoori, risotto, spinazie en nog het een en ander word niet gewaardeerd![]()
Sla en sperzie/snijbonen mag altijd, maar dat eten wij herfst/winter niet zo vaak![]()

Kan het niet zijn dat hij het niet lust zoals hij het thuis voorgeschoteld krijgt?
Dat hoor ik best vaak nl.
Soms zitten moeders (of vaders) zo in 1 recept vast, en dat het met een variatie wel heel lekker gevonden wordt.
Dat wil ik niet voor mijn gasten. Ik vraag altijd of er een allergie is en of iemand iets beslist niet lust.merel schreef:Ik durfde het nooit te zeggen als ik bij mijn schoonouders at en de pot schafte iets waar ik niet zo van hield
Mijn oudste zus maakte elke zaterdag friet met een snack en één van de schoondochters haatte friet. De arme meid moest elke keer tegen heug en meug meeëten en uiteindelijk kwam ze pas op zaterdagavond om het eten te ontlopen.
Persoonlijk vind ik dat je dan een slechte start maakt in de verhouding.
Of vind jij dat die schoonmoeder zich niet hoeft aan te passen en zou jij je menu beslist niet omgooien voor een binnenkomer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik ben van huis uit gewend om te eten wat de pot schaft en daardoor heb ik eigenlijk alles wel leren eten. En mijn schoonmoeder kan heerlijk koken, dus vaak kwam het niet voor. Ik merk, ook bij mijn kinderen, dat iets 'niet lusten' vaak overgaat door gewenning van smaken Het 'niet lusten' zit ook vaak tussen de oren, door de sliertjes, structuren, geur etc.
Ik leer mijn kinderen juist dat als zij ergens eten en zij houden er niet van, dat zij het niet aangeven, maar gewoon een klein beetje eten. Een gastheer/gastvrouw heeft zijn/haar best gedaan op het eten. Eten zij ergens wekelijks en het is steeds hetzelfde waar je niet van houdt, vind ik het een ander verhaal. Het lijkt mij wel lastig als de partners van je kinderen moeilijker zijn met eten dan je eigen kinderen. Hier geldt namelijk de regel dat je eet wat de pot schaft en tot op heden gaat dat prima en hebben wij goede eters.
Ik leer mijn kinderen juist dat als zij ergens eten en zij houden er niet van, dat zij het niet aangeven, maar gewoon een klein beetje eten. Een gastheer/gastvrouw heeft zijn/haar best gedaan op het eten. Eten zij ergens wekelijks en het is steeds hetzelfde waar je niet van houdt, vind ik het een ander verhaal. Het lijkt mij wel lastig als de partners van je kinderen moeilijker zijn met eten dan je eigen kinderen. Hier geldt namelijk de regel dat je eet wat de pot schaft en tot op heden gaat dat prima en hebben wij goede eters.
Dat is goed, maar een goede gastheer/vrouw moet toch weten of er geen allergie, overgevoeligheid, kosher, (tegenwoordig mag er bij sommige kinderen geen varkensvlees in verwerkt zijn,) of andere zaken zoals diabetes e.d. in het spel zijn?merel schreef: Ik leer mijn kinderen juist dat als zij ergens eten en zij houden er niet van, dat zij het niet aangeven, maar gewoon een klein beetje eten. Een gastheer/gastvrouw heeft zijn/haar best gedaan op het eten.
Als het eten klaar is en het is enkel een kwestie van aanschuiven, houdt het min of meer op, maar dan nog heb je eigenlijk de plicht om aan te geven wat er in de maaltijd verwerkt is.
Bepalen jij en je man wat er gegeten wordt of mogen de kinderen ook menuutjes opgeven?merel schreef:Het lijkt mij wel lastig als de partners van je kinderen moeilijker zijn met eten dan je eigen kinderen. Hier geldt namelijk de regel dat je eet wat de pot schaft en tot op heden gaat dat prima en hebben wij goede eters.
Ik vond het wel leuk om met de kleine kindjes boodschappen te gaan doen en dan samen iets te bedenken.
Van bepaalde mee-eters hier begrijp ik dat avondeten in sommige gezinnen een ondergeschoven verplicht item is.
Om 6 uur wordt even een run door de super gedaan en een zak sla, een pak vlees en half klaargemaakt aardappel of pasta spulletje gehaald.
Voor mij is koken een hobby.

Dan is dit recept van Jeroen Meus wel iets voor je.merel schreef:Hoog tijd dat hij al dat soort dingen leert etenIk durfde het nooit te zeggen als ik bij mijn schoonouders at en de pot schafte iets waar ik niet zo van hield. Dan at ik braaf mijn bordje leeg.
Falafelballetjes
500 g gedroogde kikkererwten
1⁄2 bussel platte peterselie
1 sjalot
1 teentje knoflook
3 centimeter verse gemberwortel
1⁄2 chilipeper
1 eetlepel sesamolie
1 koffielepel komijnpoeder
1 koffielepel paprikapoeder
zout
Voorbereiding
Laat de kikkererwten een nacht weken in koud water.
TIP: Om falafel te maken, moet je werken met gedroogde kikkererwten die je een nacht laat weken. Met kikkererwten uit blik, vallen de balletjes uit elkaar wanneer je ze frituurt.
Spoel de geweekte kikkererwten onder stromend water en laat ze uitlekken.
Snijd de peterselie grof. Pel de sjalot. Snijd de chilipeper en de sjalot in stukken. Pel de gember en de knoflook. Snijd ze in stukken.
Doe de peterselie, sjalot, chili, gember en knoflook in de hakmolen en mix grof. Voeg er de kikkererwten aan toe en mix opnieuw. Breng op smaak met sesamolie, komijnpoeder, paprikapoeder en een snuifje zout en mix tot een stevige pasta. Laat eventueel opstijven in de koelkast.
TIP: De geweekte kikkererwten zijn eigenlijk nog rauw. Ze garen pas wanneer je ze frituurt.
Rol balletjes ter grootte van een walnoot van het mengsel.
Verwarm de friteuse tot 170 °C en bak de balletjes ongeveer 8 minuten. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
Hij serveert ze met andijviesoep, maar dat hoeft natuurlijk niet persé.
Falafelballetjes: heerlijk. Met salade en een pitabroodje. Ik kan alleen niet geloven dat ze 8 minuten in de friteuse moeten. Als ik ze zelf maak zitten ze er nog geen minuut in. Dan is ie mooi van kleur, lekker krokant en mooi van binnen.
- JolandaOudshoorn
Voedsel intollerantie/ allergie etc. vind ik van een heeeeel andere orde dan iets niet lusten, hoor Mara. En ja, hier moeten ze in ieder geval van alles een hapje (of drie hapjes eigenlijk) proeven. Vervelend dat een schoondochter iets niet lust, ze had het eerder aan moeten geven, dan hadden ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Maar om nu een heel menu om te gooien voor iets dat iemand niet zo lekker vind... Eten is niet vies en anders ga je maar een keertje een week in een weeshuis in Afrika mee eten. Dan piepen ze wel anders.
Ik weet, mijn Verlosser leeft