Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

HHR

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door HHR »

Soms zijn ingezonden brieven zo dom dat je denkt, had de redactie de inzender niet tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.
Dit is zo'n voorbeeld.
Ingezonden brief ND schreef:Alle schapen
‘Je niet houden aan de synodebesluiten en toch christelijk-gereformeerd willen blijven is een onmogelijkheid, dat heeft de vorige synode in een rapport gezegd’, zeggen een predikant en ouderling uit Rijnsburg, initiatiefnemers van een bijeenkomst voor gelijkgezinde kerken in de CGK. En ze vervolgen: ‘Het is een contradictio in terminis. De voorwaarden die wij noemen zijn hoe we altijd christelijk-gereformeerd zijn geweest. We doen daarmee niets nieuws.’

Zijn synodebesluiten heilig? Daar lijkt het wel op. Maar wat is er op tegen om wat nieuws te besluiten? Bestudeer de uitkomsten van het onderzoek van dominee Douwe Steensma waarin hij tot de conclusie komt dat in de vroege kerk vrouwen in alle geledingen werkzaam waren. Maar wat deed hij daarmee in zijn eigen gemeente? Niets...

Nee, want hij wilde geen onrust. Op die manier komt er natuurlijk nooit beweging in deze vastgelopen toestand, als voorgangers er eigenlijk heel anders over denken maar dat voor zich houden. Voorgangers: jullie zijn de herders! En herders mogen de kudde ook op nieuwe wegen leiden waar álle schapen tot hun recht komen!

Harriët Tamminga, Zwolle
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 jun 2025, 20:13 Ambtenaar, jij ziet de kerk niet als waar Christus het hoofd van is, en God de eigenaar, maar als een menselijk georganiseerd iets?

De huidige kerkverbanden zijn toch ook door de mens gecreëerd? Zij hebben weinig te maken met de kerk waar Christus hoofd van is. Christus is hoofd van de wereldwijde kerk en omvat alle christenen. Wij belijden niet voor niets 'de kerk van alle plaatsen en alle tijden'. Dan maakt het bordje op de deur weinig uit.
Laatst gewijzigd door merel op 10 jun 2025, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 jun 2025, 20:13 Ambtenaar, jij ziet de kerk niet als waar Christus het hoofd van is, en God de eigenaar, maar als een menselijk georganiseerd iets?
De kerk wel. Maar niet de kerken als organisaties. Met dien verstande dat Christus het hoofd is. Het eigenaarschap van God zie ik niet
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 10 jun 2025, 20:15 Soms zijn ingezonden brieven zo dom dat je denkt, had de redactie de inzender niet tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.
Dit is zo'n voorbeeld.
‘Je niet houden aan de synodebesluiten en toch christelijk-gereformeerd willen blijven is een onmogelijkheid, dat heeft de vorige synode in een rapport gezegd’, zeggen een predikant en ouderling uit Rijnsburg, initiatiefnemers van een bijeenkomst voor gelijkgezinde kerken in de CGK. En ze vervolgen: ‘Het is een contradictio in terminis. De voorwaarden die wij noemen zijn hoe we altijd christelijk-gereformeerd zijn geweest. We doen daarmee niets nieuws.’

Zijn synodebesluiten heilig? Daar lijkt het wel op. Maar wat is er op tegen om wat nieuws te besluiten? Bestudeer de uitkomsten van het onderzoek van dominee Douwe Steensma waarin hij tot de conclusie komt dat in de vroege kerk vrouwen in alle geledingen werkzaam waren. Maar wat deed hij daarmee in zijn eigen gemeente? Niets...

Nee, want hij wilde geen onrust. Op die manier komt er natuurlijk nooit beweging in deze vastgelopen toestand, als voorgangers er eigenlijk heel anders over denken maar dat voor zich houden. Voorgangers: jullie zijn de herders! En herders mogen de kudde ook op nieuwe wegen leiden waar álle schapen tot hun recht komen!

Harriët Tamminga, Zwolle
Wat is hier precies dom aan? Ik begrijp de brief wel, al kan ik mij er niet helemaal in vinden.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 10 jun 2025, 14:26
Job schreef: 10 jun 2025, 12:00 Je hebt het nog altijd over 'de moeder' van velen onder ons, waarvan zij innig houden. Daar kun je niet zo over praten
Dat is dan een misplaatst gevoel, dat houden van. Strookt ook niet met de 12 artikelen.
Ik zeg niet dat de CGK DE kerk zijn, netzomin als mijn eigen kerkverband dat is. Maar natúúrlijk mag je houden van de gemeenten waarin je geboren, gedoopt, hopelijk wedergeboren, gevoed en opgevoed bent. Het zou onnatuurlijk zijn als dat niet zo was. We hebben het hier weleens over nestbevuilers, dat is niet netjes, maar harde woorden gebruiken over het kerkverband van een ander, dat vind ik evenmin passend. Helemaal als ze zich al middenin een storm bevinden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 10 jun 2025, 20:17

De huidige kerkverbanden zijn toch ook door de mens gecreëerd? Zij hebben weinig te maken met de kerk waar Christus hoofd van is. Christus is hoofd van de wereldwijde kerk en omvat alle christenen. Wij belijden niet voor niets 'de kerk van alle plaatsen en alle tijden'. Dan maakt het bordje op de deur weinig uit.
Het zit niet in het naambord zeker niet, maar jij en Ambtenaar relativeren veelste veel.

Wat gelooft gij van de 'heilige algemene Christelijke Kerk'?
Antwoord:
Dat de Zone Gods a uit het ganse menselijk geslacht
Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren,
door Zijn Geest en Woord,
in enigheid des waren geloofs,
van den beginne der wereld tot aan het einde
vergadert, beschermt en onderhoudt;
en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

En dat gaat specifiek over de CGK, GG, PKN etc. etc?

Ik was lid van de CGK en nu lid van de PKN. Ik maak mij echt niet druk om een naam of kerkverband.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 10 jun 2025, 21:00 Ik zeg niet dat de CGK DE kerk zijn, netzomin als mijn eigen kerkverband dat is. Maar natúúrlijk mag je houden van de gemeenten waarin je geboren, gedoopt, hopelijk wedergeboren, gevoed en opgevoed bent. Het zou onnatuurlijk zijn als dat niet zo was.
Dat is mijn punt ook niet. Maar overdrijf niet de betekenis van een bepaald kerkverband.
We hebben het hier weleens over nestbevuilers, dat is niet netjes, maar harde woorden gebruiken over het kerkverband van een ander, dat vind ik evenmin passend. Helemaal als ze zich al middenin een storm bevinden.
Hebben ze er een rommeltje van gemaakt? Zo ja, dan kan dat gewoon gezegd worden. En dat zouden alle huidige en voormalige synode leden zich moeten aantrekken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 jun 2025, 21:11
Wat gelooft gij van de 'heilige algemene Christelijke Kerk'?
Antwoord:
Dat de Zone Gods a uit het ganse menselijk geslacht
Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren,
door Zijn Geest en Woord,
in enigheid des waren geloofs,
van den beginne der wereld tot aan het einde
vergadert, beschermt en onderhoudt;
en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.
Het gaat hier niet over de PKN, CGK, GG of andere denominatie.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 10 jun 2025, 20:21
HHR schreef: 10 jun 2025, 20:15 Soms zijn ingezonden brieven zo dom dat je denkt, had de redactie de inzender niet tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.
Dit is zo'n voorbeeld.

Harriët Tamminga, Zwolle
Wat is hier precies dom aan? Ik begrijp de brief wel, al kan ik mij er niet helemaal in vinden.
Dom is inderdaad niet het goede woord. Naïef had beter geweest. Het gemak hoe men over synodebesluiten spreekt. Alsof het er niets toe doet.
HHR

Bericht door HHR »

Ambtenaar schreef: 10 jun 2025, 21:17
Job schreef: 10 jun 2025, 21:00 Ik zeg niet dat de CGK DE kerk zijn, netzomin als mijn eigen kerkverband dat is. Maar natúúrlijk mag je houden van de gemeenten waarin je geboren, gedoopt, hopelijk wedergeboren, gevoed en opgevoed bent. Het zou onnatuurlijk zijn als dat niet zo was.
Dat is mijn punt ook niet. Maar overdrijf niet de betekenis van een bepaald kerkverband.
Eens. Er worden geregeld grote woorden gesproken over kerkverbanden.
We mogen best wat nuchterder naar kerkverbanden kijken. En vergeet niet, ook het ontstaan is niet altijd even geestelijk geweest.
De kerkverbanden zoals wij deze kennen zijn een groepje gelijkgestemde gemeenten die van oudsher geestelijke herkenning ervaarde onderling.
Door de tijd heen zie je dat dit aan slijtage onderhevig is.
Daarom is de gedachte van herverkaveling helemaal zo'n slechte niet.
Terri

Bericht door Terri »

De kerk heeft zo'n grote plek gekregen met al haar regels en systemen. Enigszins organiseren is oke, maar al die verschillende kerkgenootschappen die er nu wereldwijd zijn, kan ik met je uitspraak dat Christus het hoofd van de kerk is niet mee. Wel van zijn gemeente/lichaam. Maar dat is geheel wat anders.
Ik ben het in deze met merel en ambtenaar eens.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 10 jun 2025, 22:09
We mogen best wat nuchterder naar kerkverbanden kijken. En vergeet niet, ook het ontstaan is niet altijd even geestelijk geweest.
De kerkverbanden zoals wij deze kennen zijn een groepje gelijkgestemde gemeenten die van oudsher geestelijke herkenning ervaarde onderling.
Op zich is het een gegeven dat de jongere generatie minder in kerkverbanden denkt. De gevolgen zie ik eerlijk gezegd al wel: er wordt wat af geshopt en vervolgens weg gegleden richting kerkelijke vrijbandigheid. Een volwassen kerkelijk zelfbesef zonder kerkisme is echt niet verkeerd. Verder in het algemeen denk ik dat er verschillend wordt gedacht over het liefhebben van de eigen kerkverbanden. Mensen die in een kerk geboren en getogen zijn en trouw zijn gebleven door dik en dun zien met lede ogen aan hoe nieuwkomers die minder met het kerkverband hebben, daar makkelijker over denken, zoals ik nu ook van CGK' ers hoor.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Job schreef: 10 jun 2025, 23:04
HHR schreef: 10 jun 2025, 22:09
Op zich is het een gegeven dat de jongere generatie minder in kerkverbanden denkt. De gevolgen zie ik eerlijk gezegd al wel: er wordt wat af geshopt en vervolgens weg gegleden richting kerkelijke vrijbandigheid. Een volwassen kerkelijk zelfbesef zonder kerkisme is echt niet verkeerd. Verder in het algemeen denk ik dat er verschillend wordt gedacht over het liefhebben van de eigen kerkverbanden. Mensen die in een kerk geboren en getogen zijn en trouw zijn gebleven door dik en dun zien met lede ogen aan hoe nieuwkomers die minder met het kerkverband hebben, daar makkelijker over denken, zoals ik nu ook van CGK' ers hoor.
Klopt helemaal. Daarom vind ik het ook van weinig respect getuigen als er zo makkelijk binnen de CGK wordt gezegd dat de moderne CGK gemeenten er beter zelf uit kunnen stappen. Niet alleen door nieuwkomers.
KDD

Bericht door KDD »

merel schreef: 10 jun 2025, 18:03 Ambtenaar heeft volkomen gelijk. Aan kerkverbanden an sich is weinig christelijks te ontdekken. De complete protestante kerk is ontstaan door ruzie en twist.

...
Bedoel je Maarten Luther hiermee?
Plaats reactie