Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Het schijnt dat vitamine C wordt afgebroken bij blootstelling aan licht. Pas een stuk gelezen dat zelfs bij het doorsnijden van een aardbei vitamines verloren gaan. Bij koken verdwijnen ook wat vitamines in het kookvocht, stomen schijnt daarom beter te zijn. Raw food is weer niet goed voor de voedselopname in je lichaam. Dus overal zitten 'mitsen en maren' aan.
merel

Bericht door merel »

Luther schreef:Ik trek me van al die onderzoeken niet zoveel aan. Als je alles links moet laten liggen waar ooit een onderzoeker van heeft gezegd dat het kankerverwekkend is, dan kun je niets meer eten, en zeker de smakelijke dingen niet.
Welke smakelijke dingen kan je dan niet meer eten?

Ik ben wel erg met voeding en gezond bezig. Ik ga ook zeker wel wat bedenken om wat te doen aan de hoeveelheid vleeswaren ( nu valt dat ook wel mee) die wij toch consumeren. Ben naarstig op zoek naar andere belegmogelijkheden. Nu hebben wij de regel dat er eerst een boterham met hartig gegeten moet worden voordag er zoet gegeten wordt. Dat was meestal met vleeswaren.

Vandaag eten de kinderen tot hun grote vreugde voor een keer op het kdv en de bso. Manlief en ik eten waarschijnlijk kliekjes boerenkool.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Dan zou je ook geen groente meer mogen koken ;)
Rauwe groenten houd mijn maag niet zo van :nonnon
Andere tijden, andere inzichten.
Onderzoek wees uit dat gehakte spinazie (zoals oma het vroeger deed na (te lang) koken op een houten plank, beter is voor je spijsvertering, ook de voedingsstoffen zouden beter kunnen worden opgenomen dan.
Groenten zo kort mogelijk koken en meteen opeten.
merel schreef:Manlief en ik eten waarschijnlijk kliekjes boerenkool.
Hier zit dus niet veel vit C meer in. ;)
merel schreef:Ben naarstig op zoek naar andere belegmogelijkheden
Kinderen vinden rauwkost in de regel niet lekker op brood. Hier beleg ik hun broodjes regelmatig met zalmpaté. Er is ook tonijn- en makreelpaté. Blijft ook goed in het lunchtrommeltje.
Verder gaan hier tientallen potten pindakaas doorheen. Met nootjes en de gewone.
Sandwich spread is ook favoriet en gelukkig zijn de zoete westlandse aardbeien nog steeds volop verkrijgbaar, dus een bammetje met aardbeien gaat er ook prima in.
Gebakken of gekookt eitje?
Wat ook in schijnt te zijn, broodje smeren met geprakte avocado met daarop plakjes tomaat en bieslook. Want enkel avocado is redelijk flauw.

Intussen heb ik diverse hoogleraren gehoord, wanneer je alles met mate eet, goed afwisselt, niet onnodig en vaak snackt, mag je gerust alles eten. Ik denk dat het weinig zin heeft om op je 68e ineens te stoppen met het eten van rookworst en salami. Die "schade" heb je dan toch allang opgelopen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Vandaag koekjes gebakken en advocaat gemaakt voor verjaardag schoonmama. Het ruikt hier héérlijk.
En zojuist een grote pan boerenkool opgezet.

Avocado op brood vinden ze hier ook lekker. Met een beetje aromat of peper/zout.
Momenteel is ook houmous populair; met stukjes paprika erop gesnipperd.
Roomkaas is ook favoriet; naturel met gemalen peper. Of walnotenroomkaas.

Jam/sandwichspread/pindakaas met banaan komen ook dagelijks voorbij. We hebben ook een hagelslagfreak.
Ook gaat er een kilo kaas door in de week.
Eieren zijn ook niet aan te slepen voor op brood. Ook best goedkoop beleg.

Oh ja, nu bij het 8e kind maak ik dit jaar voor het eerst de lunch voor school klaar :wiz
Tot grote verontwaardiging van de oudere kinderen :haha
Zelf verklaar ik me ook voor gek; maar ja; anders neemt ze de helft van de tijd niets mee naar school. Dus vandaar...
samanthi

Bericht door samanthi »

Spruitjes van de koude grond
Aardappels
gehakt
Door elkaar gestampt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dodo

Bericht door Dodo »

helma schreef:Vandaag koekjes gebakken en advocaat gemaakt voor verjaardag schoonmama. Het ruikt hier héérlijk.
En zojuist een grote pan boerenkool opgezet.

Avocado op brood vinden ze hier ook lekker. Met een beetje aromat of peper/zout.
Momenteel is ook houmous populair; met stukjes paprika erop gesnipperd.
Roomkaas is ook favoriet; naturel met gemalen peper. Of walnotenroomkaas.

Jam/sandwichspread/pindakaas met banaan komen ook dagelijks voorbij. We hebben ook een hagelslagfreak.
Ook gaat er een kilo kaas door in de week.
Eieren zijn ook niet aan te slepen voor op brood. Ook best goedkoop beleg.

Oh ja, nu bij het 8e kind maak ik dit jaar voor het eerst de lunch voor school klaar :wiz
Tot grote verontwaardiging van de oudere kinderen :haha
Zelf verklaar ik me ook voor gek; maar ja; anders neemt ze de helft van de tijd niets mee naar school. Dus vandaar...
Pindakaas met banaan klinkt heel lekker, dat ga ik eens proberen als ik erg honger heb.
Wat is houmous? Ik zie soms iets als humus in kookprogramma's, maar wat is het eigenlijk?
Avocado doe ik alleen door salades en zo, het heeft zo weinig smaak en is een vettig spulletje. Wel heel gezond.
Chrisje72

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Dodo schreef:
Marie Curie schreef:
Chrisje72 schreef:Alleen vitamines blijven niet zo lang hangen, je moet het gelijk opdrinken. Meenemen heeft voor de vitamine C niet zoveel zin
Vitamine C molecuul is dermate stabiel dat het echt niet zomaar zal afbreken. Dus lekker meenemen, die vitamine C blijft er gewoon inzitten.
Is dat echt zo? Het verhaal was altijd dat vitamine C snel verdwijnt. Dus geperst sap moest je meteen opdrinken.
Dat klopt Dodo. Op school proefondervindelijk bewezen
helma

Bericht door helma »

Dodo schreef:
Pindakaas met banaan klinkt heel lekker, dat ga ik eens proberen als ik erg honger heb.
Wat is houmous? Ik zie soms iets als humus in kookprogramma's, maar wat is het eigenlijk?
Avocado doe ik alleen door salades en zo, het heeft zo weinig smaak en is een vettig spulletje. Wel heel gezond.
Pindakaas met banaan is erg lekker; pindakaas met jam ook trouwens.
Houmous is ook lekker; ik maak het ook wel eens zelf. Het is een puree van kikkererwten met nog wat ingrediënten.
Je kan daarin variëren
Ook lekker als dip of op een cracker; http://www.sabramezze.nl/nl/assortiment/Houmous

Avocadodip maken is ook erg lekker. Met limoen/tomaat en een rode peper (en evt een knoflookteentje).
Smaakt ook goed op brood.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Ook erg lekker op brood: pindakaas met komkommer en sambal. Heerlijk.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit artikel http://www.denieuwereporter.nl/2015/10/ ... orst-zijn/ geeft wel wat deskundige relativering van de krantenkoppen van afgelopen week (maar er wordt hier en daar wel vervelend taalgebruik gebezigd).
Lassie

Bericht door Lassie »

Chrisje72 schreef:Alleen vitamines blijven niet zo lang hangen, je moet het gelijk opdrinken. Meenemen heeft voor de vitamine C niet zoveel zin
Je kan dit beter eten als tussendoortje dan een vette gevulde koek. ;)

*hapt heerlijk in een appeltje*.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik ga met mijn kleinzoon naar de mac :Oo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Lassie

Bericht door Lassie »

samanthi schreef:Ik ga met mijn kleinzoon naar de mac :Oo
Daar heb je ook salades... :) ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

We zullen dan maar aannemen dat jullie voor de gratis wifi gaan.
samanthi

Bericht door samanthi »

Lassie schreef:
Daar heb je ook salades... :) ;)

Ik ben bang dat het een happymeal wordt voor allebei, hij krijgt de cadeautjes, als het tenminste iets fatsoenlijks is.

:blush
Plaats reactie