Marco schreef:Afgewezen schreef:Marco schreef:Afgewezen schreef:Nee Bert, we gaan er geen woordenspel van maken. Je weet best wat ik bedoel.
En Jolanda, in het verhaal van Marnix mis ik toch echt iets, namelijk dat zijn staat voor de eeuwigheid is veranderd. Het was allemaal al zo, hij moest het alleen nog ontdekken. Dat klopt niet.
Maar goed, dit verschil is al uittentreuren besproken in het verleden, we komen niet tot elkaar. Er is wat mij betreft een onoverbrugbare kloof tussen deze twee visies.
Dat ontbreekt niet. Hij weet alleen niet, wanneer dat is gebeurd. En vindt dat ook niet interessant, en noemt het daarom niet.
Zo achteloos wordt er in de Bijbel niet over de bekering gesproken. Want het is nogal niet niks, waar je het over hebt, verandering van staat.
In de Bijbel wordt regelmatig over bekering gesproken. Maar dat is niet hetzelfde als verandering van staat.
Wat bedoel je nu te zeggen? Het ging er toch over dat Marnix' staat was veranderd, maar dat hij het niet 'interessant' vond wanneer dat is gebeurd? Dat is bekering, 'bekering vanuit de duisternis tot Gods wonderbaar licht'. Het is jullie fout bekering te beperken tot de dagelijkse bekering van de gelovigen. Maar je moet wel, want hoe kan het begrip 'bekering', 'wedergeboorte', 'getrokken worden vanuit de duisternis tot Gods wonderbaar licht', nog functioneren als het allemaal gelijkelijk bij iedereen wel in orde is?
Marco schreef:Afgewezen schreef:"O, dat zal wel gebeurd zijn, ik weet niet precies wanneer." Nee, zo spreek je daar niet over.
Daarbij: als je iemand zó in geloof opvoedt, dat bekering niet nodig is, dan is het gevaar levensgroot dat een verstandelijk voor waar aannemen gehouden wordt voor het echte geloof. En dat is nu precies het punt waar ik tegenaan loop.
Het is niet voor niets dat de HC apart aandacht schenkt aan het herkennen van het echte geloof. Ik zeg nergens dat bekering niet nodig is. Sterker nog: dagelijkse bekering is nodig. Alleen spreken wij klein van God als wij van Hem eisen dat Hij ons volgens ons beredeneerde stappenplan van status laat veranderen. En met name in het geval van kinderen gaat dat voorbij aan de enorme genade die God in het verbond wil geven. En dat kan zover gaan dat Hij al gekozen heeft voor onze geboorte - voor zover ik in dit spreken Hem niet onder de tijd plaats, tenminste.
Het is onjuist en unfair om te zeggen dat 'wij' iets van God 'eisen', en dan wel de bekering. Dat is de zaak op zijn kop zetten! God eist van
ons bekering. En dat is nog even wat anders dan 'geloven' wat je ouders je hebben meegegeven in je opvoeding. Hoeveel van de mensen in Jezus' dagen zijn in het geloof opgevoed? En waren dat allemaal gelovigen? Niet dus.
En wat bedoel je met de 'enorme genade die God in onze doop wil geven'? Is dat genade die de dopeling ook inwendig verandert, bekeert? Nee, dat weet jij ook wel. Zonder geloof doet al het gegevene in de doop geen nut.
Dus je probeert mij dingen aan te wrijven, waarin ik mij niet herken: ten eerste dat
ik iets van God eis en ten tweede dat ik tekort doe aan de genade van God, die het verbondskind wordt toegezegd.
Marco schreef:Afgewezen schreef:Tot slot een vraag: hoe functioneert binnen de GKv het leerstuk van de volharding der heiligen?
Goeie vraag, maar wat wil je er precies van weten?
Omdat er in de praktijk bij jullie geen verschil is tussen verstandsgeloof en waar geloof (de uitkomst moet het maar laten zien), dan vraag ik me af wat je nog kunt met de volharding der heiligen.