Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door -DIA- »

Ik zou wel eens willen weten...
zouden hier meer mensen zijn die zijn opgegroeid in een reformatorisch-vijandige omgeving?
En wat is hun ervaring daarin?
Misschien te privacygevoelig? Het zij dan zo, maar neemt niet weg dat het wel graag zou horen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 13 jun 2023, 15:26Wie weet.
Het gevaar van kledingvoorschriften op middelbare scholen is m.i dat een puber minder snel leert wat de eigen ethiek qua kleding is en vooral mazen in de wet zal zoeken.

Uiteraard lopen ze op openbare scholen er ook niet allemaal degelijk blij. Al zie je ook daar grote verschillen in kledingstijl en hetgeen ze aanhebben.
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 13 jun 2023, 15:29 Ik zou wel eens willen weten...
zouden hier meer mensen zijn die zijn opgegroeid in een reformatorisch-vijandige omgeving?
En wat is hun ervaring daarin?
Misschien te privacygevoelig? Het zij dan zo, maar neemt niet weg dat het wel graag zou horen.
Als in op school, als in algemene omgeving?
Chrisje72
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Chrisje72 »

-DIA- schreef:Ik zou wel eens willen weten...
zouden hier meer mensen zijn die zijn opgegroeid in een reformatorisch-vijandige omgeving?
En wat is hun ervaring daarin?
Misschien te privacygevoelig? Het zij dan zo, maar neemt niet weg dat het wel graag zou horen.
Echt refo-vijandig zou ik het niet willen noemen, maar wel dat ik op mijn reformatorische middelbare school de vervelendste opmerkingen naar mijn hoofd kreeg over mijn kleding, over de boeken die ik las,(Jezus en de ziel, voor mijn boekenlijst) over dat ik tijdens werkweek geen broek droeg (niet dat ik nooit broeken doen maar ik zat op een refo school dus graag geen broek meegenomen op werkweek)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 13 jun 2023, 15:36
Tiberius schreef: 13 jun 2023, 15:26Wie weet.
Het gevaar van kledingvoorschriften op middelbare scholen is m.i dat een puber minder snel leert wat de eigen ethiek qua kleding is en vooral mazen in de wet zal zoeken.

Uiteraard lopen ze op openbare scholen er ook niet allemaal degelijk blij. Al zie je ook daar grote verschillen in kledingstijl en hetgeen ze aanhebben.
Dat klinkt eerder voor mij in de oren als: juist omdat er verboden zijn, ga ik het toch doen. Dus liever geen verboden. Dan kan ik doen wat ik wil.... . ;) want zo maak ik mijn eigen ethiek. En dan doorgetrokken naar: Het is beter dat er geen 10 geboden zijn. Want het is beter dat we zelf onze ethiek ontwikkelen. Want we zoeken toch de mazen op...


We moeten niet doen alsof een kledingvoorschrift op school... een ondraaglijk iets is. Of onverantwoord of zo onverstandig. Zeker als het kledingvoorschrift voortkomt uit dat een vrouw als vrouw is geschapen. Man als man. En dat het bijbels is dat er onderscheid is. Wanneer een man rok gaat dragen is hij vrouwelijk. Nog steeds. Maar als een vrouw een broek gaat dragen is het ineens niet mannelijk. Daarnaast is het ook nog een bijbels principe dat een vrouw er niet als hoer bij loopt.

En wbt korte broeken... inderdaad waar maken we ons druk om. Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op harige onderbenen. Wit en zwart behaard. Alsjeblieft. Trek in het dagelijks leven buiten je vrije tijd in het oprnbaar gewoon een nette broek aan :yahoo
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 jun 2023, 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef: 13 jun 2023, 12:31 Wat een gezeur om die korte broeken.
Ze zullen nog wel grotere tegenslagen krijgen in het leven.
Zeg ik met mijn lange broek aan:)
Inderdaad, kom op zeg hé. Is dit mede ingegeven door de paniek in de maatschappij over een paar warme dagen? Bovendien is dit maar één vd enige "lasten" (tussen royale aanhalingstekens) die jongens en mannen dragen. Het gaat altijd maar over de dames en hun haardracht, oorbellen, leggings en rokken. Laten we als mannen deze verwaarloosbare "last" dan gewoon met opgeheven hoofd dragen. Zo verschrikkelijk is het nou ook weer niet. En denk even aan mensen die het wel wat zwaarder hebben, mensen die in zieken- en verzorgingshuizen in warme bedden liggen, gehandicapten in hun logge rolstoelen. Agenten en militairen in hun zware pakken en bijvoorbeeld bouwvakkers en wegwerkers. Kom uit de zeurmodus en leer het ook kinderen razendsnel af. Worden ze leukere mensen van :hum
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 13 jun 2023, 18:03
Bourdon16 schreef: 13 jun 2023, 12:31 Wat een gezeur om die korte broeken.
Ze zullen nog wel grotere tegenslagen krijgen in het leven.
Zeg ik met mijn lange broek aan:)
Inderdaad, kom op zeg hé. Is dit mede ingegeven door de paniek in de maatschappij over een paar warme dagen? Bovendien is dit maar één vd enige "lasten" (tussen royale aanhalingstekens) die jongens en mannen dragen. Het gaat altijd maar over de dames en hun haardracht, oorbellen, leggings en rokken. Laten we als mannen deze verwaarloosbare "last" dan gewoon met opgeheven hoofd dragen. Zo verschrikkelijk is het nou ook weer niet. En denk even aan mensen die het wel wat zwaarder hebben, mensen die in zieken- en verzorgingshuizen in warme bedden liggen, gehandicapten in hun logge rolstoelen. Agenten en militairen in hun zware pakken en bijvoorbeeld bouwvakkers en wegwerkers. Kom uit de zeurmodus en leer het ook kinderen razendsnel af. Worden ze leukere mensen van :hum
Je hebt het over mensen die in een situatie zitten, waarbij zaken noodzakelijk zijn. Dat is iets anders dan op vage gronden iets opleggen aan kinderen tussen de 12 en de 18.
Het denken aan al die 'mensen die het wel wat zwaarder hebben' is een onzinargument.
Ambtenaar
Berichten: 9354
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: 13 jun 2023, 17:19 En dat het bijbels is dat er onderscheid is. Wanneer een man rok gaat dragen is hij vrouwelijk. Nog steeds. Maar als een vrouw een broek gaat dragen is het ineens niet mannelijk. Daarnaast is het ook nog een bijbels principe dat een vrouw er niet als hoer bij loopt.
Je moet niet vanuit jouw culturele context zulke stellige uitspraken doen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef: 13 jun 2023, 18:29
Lilian1975 schreef: 13 jun 2023, 17:19 En dat het bijbels is dat er onderscheid is. Wanneer een man rok gaat dragen is hij vrouwelijk. Nog steeds. Maar als een vrouw een broek gaat dragen is het ineens niet mannelijk. Daarnaast is het ook nog een bijbels principe dat een vrouw er niet als hoer bij loopt.
Je moet niet vanuit jouw culturele context zulke stellige uitspraken doen.
Bout?
Ambtenaar
Berichten: 9354
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: 13 jun 2023, 18:41 Bout?
Je praat vanuit een bepaalde context. Daar lijk je niet echt rekening mee te houden in je reactie. Het is meer van pats boem en zo is het.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Herman »

merel schreef: 13 jun 2023, 14:27 Ik verbaas mij er wel over. PP vindt dat vrouwen hun knieën moeten bedekken. Mijn moslimbuurman heeft het liefst ook de enkels en haar bedekt. Waar ligt dan de grens? Het probleem ligt m.i. ook bij de mannen Waarom zou de vrouw de oplossing moeten geven door zich te bedekken naar gelang een man daar last van heeft.

De bijbel geeft eerbare kleding aan. Ik vind dat een vrouw voor zichzelf ( en dochter) heel goed kan bepalen wat eerbaar is. Laat deze discussie niet gevoerd worden door mannen.
Ik vind dat dus te kort door de bocht. Ik stapte gisterenochtend 7:45 naar buiten, net 18 graden warm en zjoef, fietst er iemand voorbij alsof ze al op het strand is.
Ik vind daar wat van en dat mag ik gewoon naar voren brengen. Zeker in het kader van een onderlinge ontmoeting en discussie op een internetforum.
En daarnaast is er gewoon sprake van een samenleving. Jij mag iets van de kleur van mijn auto vinden, ik iets van de wijze waarop vrouwen eerbaar gekleed dienen te gaan. Waarden ontstaan in een gezamenlijk gesprek, daar hoeven geen gendergrenzen bij getrokken te worden.
En ja, ik heb ergens in de jaren 90 de lange reforok in mijn achterhoofd vastgezet en dat vind ik altijd nog de meest nette vorm om voor de dag te komen als vrouw. Sierlijk en kleurrijk en meestal goed te dragen bij warm weer.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef: 13 jun 2023, 18:45
Lilian1975 schreef: 13 jun 2023, 18:41 Bout?
Je praat vanuit een bepaalde context. Daar lijk je niet echt rekening mee te houden in je reactie. Het is meer van pats boem en zo is het.
Sorry ik spreek de Bijbel na.
Deut 22 vers 5, 1 Tim 2 vers 9 . En 1 Tim 3 schrijft ook over eerbaar mbt tot mannen. (Opzieners en diakenen)
En ja de moderne christen moet niet zoveel hebben van zo is het. Die leest liever de Bijbel naar de context die comfortabel voelt voor zichzelf.
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Herman schreef: 13 jun 2023, 19:14
merel schreef: 13 jun 2023, 14:27 Ik verbaas mij er wel over. PP vindt dat vrouwen hun knieën moeten bedekken. Mijn moslimbuurman heeft het liefst ook de enkels en haar bedekt. Waar ligt dan de grens? Het probleem ligt m.i. ook bij de mannen Waarom zou de vrouw de oplossing moeten geven door zich te bedekken naar gelang een man daar last van heeft.

De bijbel geeft eerbare kleding aan. Ik vind dat een vrouw voor zichzelf ( en dochter) heel goed kan bepalen wat eerbaar is. Laat deze discussie niet gevoerd worden door mannen.
Ik vind dat dus te kort door de bocht. Ik stapte gisterenochtend 7:45 naar buiten, net 18 graden warm en zjoef, fietst er iemand voorbij alsof ze al op het strand is.
Ik vind daar wat van en dat mag ik gewoon naar voren brengen. Zeker in het kader van een onderlinge ontmoeting en discussie op een internetforum.
En daarnaast is er gewoon sprake van een samenleving. Jij mag iets van de kleur van mijn auto vinden, ik iets van de wijze waarop vrouwen eerbaar gekleed dienen te gaan. Waarden ontstaan in een gezamenlijk gesprek, daar hoeven geen gendergrenzen bij getrokken te worden.
En ja, ik heb ergens in de jaren 90 de lange reforok in mijn achterhoofd vastgezet en dat vind ik altijd nog de meest nette vorm om voor de dag te komen als vrouw. Sierlijk en kleurrijk en meestal goed te dragen bij warm weer.
Natuurlijk mag he daar wat van vinden. Alleen is het de vraag of jouw maatstaf wat eerbaar is, ook de enige bijbelse maatstaf is. Zoals @ambtenaar aangeeft is dat ook tijd - en cultureel ingegeven. Zoals je zelf aangeeft is voor jou een lange jaren 90 rok de meest nette vorm om als vrouw aan te hebben.
newton
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door newton »

Hoe krijgen ze het op de scholen voor elkaar dat de jongens wel in het gareel lopen en allemaal in lange broek op school komen terwijl de kledingvoorschriften voor meisjes met voeten getreden worden?
Een jongen die in korte broek op school komt wordt gelijk naar huis gestuurd. De dames met jurkjes kort van stof en diep van inzicht nemen gewoon plaats in de klas. Hooguit gaat er een algemene brief/e-mail naar de ouders om wat te letten op kleding.

Met een 28 graden op kantoor ben ik blij dat ze bij ons niet moeilijk doen over korte broeken.
MGG
Berichten: 3695
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

newton schreef: 13 jun 2023, 20:52 Hoe krijgen ze het op de scholen voor elkaar dat de jongens wel in het gareel lopen en allemaal in lange broek op school komen terwijl de kledingvoorschriften voor meisjes met voeten getreden worden?
Een jongen die in korte broek op school komt wordt gelijk naar huis gestuurd. De dames met jurkjes kort van stof en diep van inzicht nemen gewoon plaats in de klas. Hooguit gaat er een algemene brief/e-mail naar de ouders om wat te letten op kleding.

Met een 28 graden op kantoor ben ik blij dat ze bij ons niet moeilijk doen over korte broeken.
Een paar redenen die bij mij opkomen zijn.
1. De regel geen lange broek is heel helder. Te weinig stof is subjectief en als je wat aan kelding trekt dan bedekt het tijdelijk net genoeg.
2. Kledingregels bij meisjes zijn lange tijd niet/nauwelijks gehandhaafd en het weer oppakken is moeilijk. (Telt voor alle regels die lange tijd niet gehandhaafd zijn.)
3. Veel (mannelijke) docenten vinden het ongemakkelijk om te zeggen dat een meisje ongepast gekleed is.
4. Als een man dat wel doet, dan is de kans groot dat hij als 'viezerik' bestempeld wordt.

Een oud klasgenote werd een keer aangesproken op haar zeer lage shirtje. Haar reactie 'hoezo kijk je naar mijn borsten!?'
Laatst gewijzigd door MGG op 13 jun 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie