m Valcke, dat is wat mij betreft een heldere, kernachtige en juiste samenvatting van deze lezing.Valcke schreef:Overigens wil ik eraan toevoegen dat ik het wel eens ben met dr. Van den Brink als het erom gaat dat het de leer van de verkiezing in de prediking niet in mindering mag worden gebracht op de welmenende nodiging van het Evangelie. Tegelijk mag niet ontbreken dat geen mens uit zichzelf in staat is om deze nodiging van het Evangelie in eigen kracht aan te nemen. Daar waar dr. Van den Brink terecht een bepaalde eenzijdigheid in de prediking aan de kaak stelt, vervalt hij (denk ik) helaas in andere eenzijdigheid, maar dan de andere kant op.Valcke schreef:Zeker. Wat het beslissende van het geloof betreft, zie onder meer Johannes 3:36. Maar tevens Johannes 1:12,13. Het een kan nimmer van het ander worden losgemaakt.Herman schreef:Het geloof is geen bezit of een werking in de mens die van zichzelf kracht heeft, maar is slechts een door God gegeven middel waarmee het Christus aangrijpt tot redding.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Misschien niet de orde geweest, maar zien we deze ontwikkelingen in verband met de tekenen van de tijd? Die zijn ons ook voorzegd om daar acht op te slaan. Want wat hier gebeurt is een oorlog tussen twee machten die elkaar bestrijden. Zoals ook ik de tijd van Jezus's omwandeling op de aarde de godsdienst de grootste vijand van Jezus werd, zo zal toch ook in de laatste dagen zijn. De ene broeder zal de andere overleveren, en de vader zal tegen de kinderen opstaan, de kinderen tegen de vader enz. Lees het in het verband, want ik heb zo de tekst niet bij de hand.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat zal het zijn. Want vroeger waren er geen conflicten over leer en leven.-DIA- schreef:Misschien niet de orde geweest, maar zien we deze ontwikkelingen in verband met de tekenen van de tijd? Die zijn ons ook voorzegd om daar acht op te slaan. Want wat hier gebeurt is een oorlog tussen twee machten die elkaar bestrijden. Zoals ook ik de tijd van Jezus's omwandeling op de aarde de godsdienst de grootste vijand van Jezus werd, zo zal toch ook in de laatste dagen zijn. De ene broeder zal de andere overleveren, en de vader zal tegen de kinderen opstaan, de kinderen tegen de vader enz. Lees het in het verband, want ik heb zo de tekst niet bij de hand.
Ach ben gewoon maar een normale jongen die schrijft en zegt zoals het in mij op komt dis met mijn hart. We kunnen prachtige volzinnen maken maar ik ben geen Neerlandicus. Hartelijk bedankt voor het medeleven. Ach moeilijke ja als je de moed laat zakken een op de omstandigheden ziet,dan is het zeker moeilijk en onverenigbaar. Maar als oog naar boven mag getrokken worden. Wat zal ik dan klagen als je dan met de apostel Paulus mag zeggen als ik zwak ben ,dan ben ik sterk.Want mijn genade is u genoegen. Maar als dit niet in beoefening is ach dan ben ik zo drager en vrager ,maar wel onverenigbaar met de weg.Zeeuw schreef:Dat vermoeden had ik wel ja. Dat laatste, wellicht dat het goed is te kijken of je woordkeuze echt Gods naam eer aan doet. Ik wens je in ieder geval Zijn hulp vandaag en sterkte in deze moeilijke weg!CvD schreef: Nee helaas zelf een zwaar ongeluk gehad in 2006 daar door invalide geworden ,dus weet echt wel waar over gaat en ja ook afgekeurd. Al 13 keer geopereerd straks voor de 14de keer vandaag. Dus ja weet echt wel wat het is. Maar als om Gods naam een zaak gaat dan ook al kost het mij veel energie dan neem ik het daarvoor op.
Ik ken ook wel een stukje van fysieke problemen. En inderdaad, soms kun je de moed laten zakken en op andere momenten is de Heere zo duidelijk aanwezig dat alles lijkt weg te vallen. Het zal zo blijven tot alle tranen worden afgewist. Dat kan een enorm verlangen en uitzien zijn.CvD schreef:Ach ben gewoon maar een normale jongen die schrijft en zegt zoals het in mij op komt dis met mijn hart. We kunnen prachtige volzinnen maken maar ik ben geen Neerlandicus. Hartelijk bedankt voor het medeleven. Ach moeilijke ja als je de moed laat zakken een op de omstandigheden ziet,dan is het zeker moeilijk en onverenigbaar. Maar als oog naar boven mag getrokken worden. Wat zal ik dan klagen als je dan met de apostel Paulus mag zeggen als ik zwak ben ,dan ben ik sterk.Want mijn genade is u genoegen. Maar als dit niet in beoefening is ach dan ben ik zo drager en vrager ,maar wel onverenigbaar met de weg.Zeeuw schreef:Dat vermoeden had ik wel ja. Dat laatste, wellicht dat het goed is te kijken of je woordkeuze echt Gods naam eer aan doet. Ik wens je in ieder geval Zijn hulp vandaag en sterkte in deze moeilijke weg!CvD schreef: Nee helaas zelf een zwaar ongeluk gehad in 2006 daar door invalide geworden ,dus weet echt wel waar over gaat en ja ook afgekeurd. Al 13 keer geopereerd straks voor de 14de keer vandaag. Dus ja weet echt wel wat het is. Maar als om Gods naam een zaak gaat dan ook al kost het mij veel energie dan neem ik het daarvoor op.
Doorziet u déze tijd wel? Het gaat niet over vroeger want dan moeten we wel zeggen dat de waarheid altijd onder vuur lag. We zien nu een samenbundeling van tekenen waarop de Kerk acht moet geven. We er enkele noemen.Zeeuw schreef:Dat zal het zijn. Want vroeger waren er geen conflicten over leer en leven.-DIA- schreef:Misschien niet de orde geweest, maar zien we deze ontwikkelingen in verband met de tekenen van de tijd? Die zijn ons ook voorzegd om daar acht op te slaan. Want wat hier gebeurt is een oorlog tussen twee machten die elkaar bestrijden. Zoals ook ik de tijd van Jezus's omwandeling op de aarde de godsdienst de grootste vijand van Jezus werd, zo zal toch ook in de laatste dagen zijn. De ene broeder zal de andere overleveren, en de vader zal tegen de kinderen opstaan, de kinderen tegen de vader enz. Lees het in het verband, want ik heb zo de tekst niet bij de hand.
Tekenen in de natuur, denk aan aardbevingen op verscheidene plaatsen, de opwarming van de aarde die de mens machteloos stelt, vulkanisme, extreme weersomstandigheden zoals droogte.
Maar ook oorlogen en geruchten van oorlogen, waar is er nog rust op de aarde? Denk ook aan 'pestilentiën' (ziekten) die openbaar komen waar de mensheid machteloos staat, en toch niet erkent dat ze door God wordt gezonden. Denk aan de grote afval, in een halve eeuw, (wat is dat op een tijd vanaf de reformatie) liepen veel kerken leeg, vele kerken die nog werden gebouwd in de jaren 60 worden nu weer afgebroken. Europa is niet meer christelijk, maar is teruggekeerd naar het heidendom. U vanzelf meer bedenken wat wijst op een spoedige komst van Christus.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 jul 2022, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het met die constatering ook eens.Zeeuw schreef:m Valcke, dat is wat mij betreft een heldere, kernachtige en juiste samenvatting van deze lezing.Valcke schreef:Overigens wil ik eraan toevoegen dat ik het wel eens ben met dr. Van den Brink als het erom gaat dat het de leer van de verkiezing in de prediking niet in mindering mag worden gebracht op de welmenende nodiging van het Evangelie. Tegelijk mag niet ontbreken dat geen mens uit zichzelf in staat is om deze nodiging van het Evangelie in eigen kracht aan te nemen. Daar waar dr. Van den Brink terecht een bepaalde eenzijdigheid in de prediking aan de kaak stelt, vervalt hij (denk ik) helaas in andere eenzijdigheid, maar dan de andere kant op.
Dat is helemaal waar. Dan is Thuis ook Thuis. Dan worden de tranen van de ogen afgewist. Om zo en drieënig al lof en eer toe te brengen. Omdat Gij het hebt gedaan. Kijk een dat is nu het grote geheim van zalig worden. Niets uit maar als uit hem ,zo reist het volk naar Jeruzalem. Nou ga afsluiten een kijken of langs de boeren kan komen met hun acties.Zeeuw schreef:Ik ken ook wel een stukje van fysieke problemen. En inderdaad, soms kun je de moed laten zakken en op andere momenten is de Heere zo duidelijk aanwezig dat alles lijkt weg te vallen. Het zal zo blijven tot alle tranen worden afgewist. Dat kan een enorm verlangen en uitzien zijn.CvD schreef:Ach ben gewoon maar een normale jongen die schrijft en zegt zoals het in mij op komt dis met mijn hart. We kunnen prachtige volzinnen maken maar ik ben geen Neerlandicus. Hartelijk bedankt voor het medeleven. Ach moeilijke ja als je de moed laat zakken een op de omstandigheden ziet,dan is het zeker moeilijk en onverenigbaar. Maar als oog naar boven mag getrokken worden. Wat zal ik dan klagen als je dan met de apostel Paulus mag zeggen als ik zwak ben ,dan ben ik sterk.Want mijn genade is u genoegen. Maar als dit niet in beoefening is ach dan ben ik zo drager en vrager ,maar wel onverenigbaar met de weg.Zeeuw schreef:Dat vermoeden had ik wel ja. Dat laatste, wellicht dat het goed is te kijken of je woordkeuze echt Gods naam eer aan doet. Ik wens je in ieder geval Zijn hulp vandaag en sterkte in deze moeilijke weg!CvD schreef: Nee helaas zelf een zwaar ongeluk gehad in 2006 daar door invalide geworden ,dus weet echt wel waar over gaat en ja ook afgekeurd. Al 13 keer geopereerd straks voor de 14de keer vandaag. Dus ja weet echt wel wat het is. Maar als om Gods naam een zaak gaat dan ook al kost het mij veel energie dan neem ik het daarvoor op.
Kunnen de insinuaties aangaande de gezondheid van deze predikant weggehaald worden uit dit topic?
helma schreef:Kunnen de insinuaties aangaande de gezondheid van deze predikant weggehaald worden uit dit topic?

Ik kan er van alles op zeggen, maar wil vooral de vraag stellen: waarom wil je iedere keer zo op deze tijd wijzen? Is dat om mensen tot Christus te bewegen? Want dan is het een hele mooie beweegreden. Zo niet, wat is dan de reden hiervoor?-DIA- schreef:Doorziet u déze tijd wel? Het gaat niet over vroeger want dan moeten we wel zeggen dat de waarheid altijd onder vuur lag. We zien nu een samenbundeling van tekenen waarop de Kerk acht moet geven. We er enkele noemen.Zeeuw schreef:Dat zal het zijn. Want vroeger waren er geen conflicten over leer en leven.-DIA- schreef:Misschien niet de orde geweest, maar zien we deze ontwikkelingen in verband met de tekenen van de tijd? Die zijn ons ook voorzegd om daar acht op te slaan. Want wat hier gebeurt is een oorlog tussen twee machten die elkaar bestrijden. Zoals ook ik de tijd van Jezus's omwandeling op de aarde de godsdienst de grootste vijand van Jezus werd, zo zal toch ook in de laatste dagen zijn. De ene broeder zal de andere overleveren, en de vader zal tegen de kinderen opstaan, de kinderen tegen de vader enz. Lees het in het verband, want ik heb zo de tekst niet bij de hand.
Tekenen in de natuur, denk aan aardbevingen op verscheidene plaatsen, de opwarming van de aarde die de mens machteloos stelt, vulkanisme, extreme weersomstandigheden zoals droogte.
Maar ook oorlogen en geruchten van oorlogen, waar is er nog rust op de aarde? Denk ook aan 'pestilentiën' (ziekten) die openbaar komen waar de mensheid machteloos staat, en toch niet erkent dat ze door God wordt gezonden. Denk aan de grote afval, in een halve eeuw, (wat is dat op een tijd vanaf de reformatie) liepen veel kerken leeg, vele kerken die nog werden gebouwd in de jaren 60 worden nu weer afgebroken. Europa is niet meer christelijk, maar is teruggekeerd naar het heidendom. U vanzelf meer bedenken wat wijst op een spoedige komst van Christus.
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dank!Tiberius schreef:helma schreef:Kunnen de insinuaties aangaande de gezondheid van deze predikant weggehaald worden uit dit topic?
Een vraag voor jullie.
Ik ben, zoals jullie wel door hebben, Rooms-katholiek opgevoed.
Daar heerste sterk het idee van "als je maar braaf meedoet, komt het allemaal goed".
Ben ik in de juiste veronderstelling dat de reformatie een volledige aanname van het Jezus, hart en ziel vraagt?
Anders geformuleerd: dat je met verstand en gevoel van Jezus gaat houden?
Ik ben, zoals jullie wel door hebben, Rooms-katholiek opgevoed.
Daar heerste sterk het idee van "als je maar braaf meedoet, komt het allemaal goed".
Ben ik in de juiste veronderstelling dat de reformatie een volledige aanname van het Jezus, hart en ziel vraagt?
Anders geformuleerd: dat je met verstand en gevoel van Jezus gaat houden?
Ik wil hier best naar kijken (op een later moment) en dit goed tot me nemen.GGotK schreef:Dr. C. A. van der Sluijs heeft gereageerd op dr. G. A. van den Brink die eerder stelde dat er in de reformatorische wereld sprake is van een "levensgevaarlijke dwaling". Misschien dat forumleden als DDD en Mistig die in meer of mindere mate zonder enige vorm van kritiek met veel liefde de bijdrage van ds van den Brink hebben omhelsd, ook dit artikel eens willen lezen op cvandaag.nl. Trouwens ook genoeg stof tot nadenken voor degenen die fel gekant zijn tegen de bijdrage van ds van den Brink (zoals mijn persoon), zie laatste citaat.
Een aantal citaten:
(...)
Echter, ik had eerder ook al aangegeven dat ik niet zo veel zin heb om me te mengen in de discussie hier.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Is het ook niet een teken van de tijd dat we ze niet zien of herkennen? Hoe was het in de dagen van Noach? Zij geloofden het niet totdat... En geloofde de schoonzonen van Lot wel wat hij zei? En zo, zegt de Heere Jezus, zal het ook zijn in de voleinding der eeuwen. Zie verder Mattheus 24 met kanttekeningen. Ook de kerkleiders in Jezus' tijd herkenden niet de tekenen der tijden wel de tekenen in de natuur.Zeeuw schreef:Ik kan er van alles op zeggen, maar wil vooral de vraag stellen: waarom wil je iedere keer zo op deze tijd wijzen? Is dat om mensen tot Christus te bewegen? Want dan is het een hele mooie beweegreden. Zo niet, wat is dan de reden hiervoor?-DIA- schreef: Doorziet u déze tijd wel? Het gaat niet over vroeger want dan moeten we wel zeggen dat de waarheid altijd onder vuur lag. We zien nu een samenbundeling van tekenen waarop de Kerk acht moet geven. We er enkele noemen.