Maatregelen kerk ivm coronavirus

Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:En ik ben volstrekt niet met je eens dat we ons dan aan de voorschriften van de overheid moeten houden. De kerk besluit hier zelf over.
Absoluut niet mee eens. In dat geval zijn wij gewoon burgers die een bijeenkomst van meer dan 100 personen moeten mijden uit gezondheidsoverwegingen. Niet alleen met het oog op ons zelf, maar ook op alle andere burgers in het land.
Er is geen enkele reden om dat gebod te overtreden. Iets anders zou het zijn als de oorzaak in iets van het geloof zelf gelegen zou zijn, dán moet je Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Eens. Temeer daar er voldoende mogelijkheden zijn om toch een dienst mee te beleven.
Terri

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef:
Terri schreef:Waarom zou je het niet opvolgen? Ben je 'geestelijker' als je ondanks de waarschuwingen toch de kerkdienst bezoekt?
Persoonlijk denk ik dat de Heere het afkeurt als je de overheid die over je gesteld is niet serieus neemt. Verbieden doen ze niet nee, hoe zou dat ook kunnen? Bij elke kerk politie of zo? Daarom doet de overheid een beroep op je gezonde verstand en juist gelovigen zouden hier gehoor aan moeten geven.
Dit heeft niets te maken met God meer gehoorzamen dan de mensen.
niets ?
Ik denk dat het moet wezen : Dit heeft te maken met...
Ik bedoel als je de overheid gehoorzaamt in deze situatie, dat je dan niet ingaat tegen de regel; dat je God meer gehoorzaam moet zijn dan de mensen.
Sorry als de zin krom is/was.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:En ik ben volstrekt niet met je eens dat we ons dan aan de voorschriften van de overheid moeten houden. De kerk besluit hier zelf over.
Absoluut niet mee eens. In dat geval zijn wij gewoon burgers die een bijeenkomst van meer dan 100 personen moeten mijden uit gezondheidsoverwegingen. Niet alleen met het oog op ons zelf, maar ook op alle andere burgers in het land.
Er is geen enkele reden om dat gebod te overtreden. Iets anders zou het zijn als de oorzaak in iets van het geloof zelf gelegen zou zijn, dán moet je Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Precies!

Vandaag een documentatie van arts en viroloog Andreas Voss gezien.
Hij stelt dat Nederland precies dezelfde curve vertoont als dat van Italië, en dat betekent dat over 8 tot 10 dagen Nederland ook dagelijks te maken gaat krijgen met minstens > 2,600 besmettingen en > 200 doden per dag.

Voss constateert ook dat de Nederlandse overheid nog steeds te laks is in het nemen van maatregelen en pleit ervoor dat dit veel strenger moet worden.

Zou je als kerkelijke gemeente in dit opzicht niet je verantwoordelijkheid moeten nemen en je gezond verstand gebruiken?
Zowel de kerk als de individuele leden zouden met zorg in deze situatie om moeten gaan richting m.n. de oudere en zwakke gemeenteleden, maar ook naar de maatschappij.
Een remote kerkdienst is ook een kerkdienst, en bovendien een tijdelijke maatregel.
Het is het niet waard om koste wat kost een reguliere kerkdienst door te laten gaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

In de grondwet staat een artikel over de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Daar staat expliciet dat de overheid buiten de gebouwen en besloten plaatsen (van samenkomst) regels kan stellen ter bescherming van de gezondheid, het verkeer en onordelijkheden.

Expliciet: buiten de gebouwen. Binnen de gebouwen kan de overheid die regels niet stellen, maar alleen adviseren. Het bepalen van het aantal kerkgangers is dus in NL een grondrecht van de kerk dat verankerd ligt in de Grondwet.

Disclaimer: ik ben geen jurist; ik geef alleen mijn mening op basis van zoals ik het nu lees. Maar ik ben blij dat specifiek het onderscheid binnen/buiten het gebouw in onze grondwet is vastgelegd in het artikel over godsdienstvrijheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:In de grondwet staat een artikel over de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Daar staat expliciet dat de overheid buiten de gebouwen en besloten plaatsen (van samenkomst) regels kan stellen ter bescherming van de gezondheid, het verkeer en onordelijkheden.

Expliciet: buiten de gebouwen. Binnen de gebouwen kan de overheid die regels niet stellen, maar alleen adviseren. Het bepalen van het aantal kerkgangers is dus in NL een grondrecht van de kerk dat verankerd ligt in de Grondwet.

Disclaimer: ik ben geen jurist; ik geef alleen mijn mening op basis van zoals ik het nu lees. Maar ik ben blij dat specifiek het onderscheid binnen/buiten het gebouw in onze grondwet is vastgelegd in het artikel over godsdienstvrijheid.
Dat weten ze ook wel hoor, rustig maar :haha
Maar ze mogen wel van alles adviseren...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar waarom hamer je nu op iets wat totaal niet aan de orde is?
Overigens valt er op jouw redenering best wat af te dingen. Ik noem nu alleen de privacy wetgeving, een gebied waarvan ik redelijk op de hoogte ben. De kerk moet zich ook gewoon aan die regelgeving houden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Maar waarom hamer je nu op iets wat totaal niet aan de orde is?
Overigens valt er op jouw redenering best wat af te dingen. Ik noem nu alleen de privacy wetgeving, een gebied waarvan ik redelijk op de hoogte ben. De kerk moet zich ook gewoon aan die regelgeving houden.
Omdat velen hier menen dat de overheid de kerk hierin regels zou mogen opleggen. Dat is in strijd met het NL recht maar ook met de Schrift. Al is het nu niet aan de orde, het kan later wel aan de orde zijn.

Daarbovenop: het naar voren halen van het vijfde gebod is zeer onzuiver en vertroebelt de eigen rechten van de kerk in het kader van godsdienstvrijheid waartoe ook het recht op samenkomen behoort.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 mar 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar dat zou dan ook voor privacy regels gelden. Of heb je daar geen probleem mee?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Het zou goed zijn als iedere kerk zondagavond zondag 10 zou laten horen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Maar dat zou dan ook voor privacy regels gelden. Of heb je daar geen probleem mee?
Wanneer privacyregels inbreuk zouden maken op - of beperkingen opleggen aan - de vrijheid om de godsdienst uit te oefenen of bv de kerkelijke ambten en kerkelijke tucht, dan zou ik daar inderdaad problemen mee hebben. Maar ik denk niet dat dit het geval is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 mar 2020, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Het zou goed zijn als iedere kerk zondagavond zondag 10 zou laten horen
Wat zou jouw gemeente doen ?
Met zoveel mensen
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Maar waarom hamer je nu op iets wat totaal niet aan de orde is?
Omdat velen hier menen dat de overheid de kerk hierin regels zou mogen opleggen. Dat is in strijd met het NL recht maar ook met de Schrift. Al is het nu niet aan de orde, het kan later wel aan de orde zijn.
...
Zou je dezelfde redenering aanhouden als het niet om het coronavirus, maar om ebola of de pest zou gaan?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

In Rijssen staat aanstaande zondag een intrededienst in de GB gemeente gepland.
Valcke

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:
Valcke schreef:
...
Zou je dezelfde redenering aanhouden als het niet om het coronavirus, maar om ebola of de pest zou gaan?
Een wedervraag: Waarom zou de kerk niet zelf kunnen besluiten om in noodsituaties de kerkdiensten niet te laten doorgaan? Waarom is dat een taak van de burgerlijke overheid?
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
Roos2018 schreef:
Valcke schreef:
...
Een wedervraag: Waarom zou de kerk niet zelf kunnen besluiten om in noodsituaties de kerkdiensten niet te laten doorgaan? Waarom is dat een taak van de burgerlijke overheid?
Dat is niet heel ingewikkeld. Als het goed is handelt de overheid uit expertise. Individuele kerken niet, of tenminste veel minder.
Natuurlijk kan en moet de kerk dat zelf besluiten en niet gedwongen opgelegd krijgen maar een advies door experts dient wel opgevolgd te worden, zeker als er zeer acceptabele alternatieven zijn waar niets van het evangelie gemist hoeft te worden.

Kerken zijn geen experts en kunnen wat mij betreft, in dit geval, zich het beste laten adviseren door de overheid en dit ook opvolgen.
Plaats reactie