Er wordt nergens in de Bijbel verteld hoe God en mens bekeert. De passieve vorm komt namelijk in het Grieks niet voor, overal staat de actieve vorm: bekeert u! En dan niet als afgeronde actie, maar als continue vorm. Het zou dus best kunnen dat je op zondag dan een Bijbelse prediking hoort.Geytenbeekje schreef:Ja dat klopt, het is meer dat ik bepaalde zaken mis in de preken bij ons, vooral hoe een kind van God bekeerd wordt, maar er zijn nog wel eens visies die de predikanten laten horen die ik doordeweeks hoor die een ander geluid laten horen dan die ik zondag hoor en dat maakt we wel eens twijfelachtig. Wat de ene wel als kenmerk ziet, ziet de ander het meer als cultuurkenmerk.Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
Zekerheid van geloof
Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Fides Quaerens Intellectum
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Paulus spreekt toch ook ergens uit hoe God hem ziende heeft gemaakt? En er zijn mijns inziens wel 'basis' kenmerken die mijns inziens ook wel benoemd mogen/moeten worden.Anselmus schreef:Er wordt nergens in de Bijbel verteld hoe God en mens bekeert. De passieve vorm komt namelijk in het Grieks niet voor, overal staat de actieve vorm: bekeert u! En dan niet als afgeronde actie, maar als continue vorm. Het zou dus best kunnen dat je op zondag dan een Bijbelse prediking hoort.Geytenbeekje schreef:Ja dat klopt, het is meer dat ik bepaalde zaken mis in de preken bij ons, vooral hoe een kind van God bekeerd wordt, maar er zijn nog wel eens visies die de predikanten laten horen die ik doordeweeks hoor die een ander geluid laten horen dan die ik zondag hoor en dat maakt we wel eens twijfelachtig. Wat de ene wel als kenmerk ziet, ziet de ander het meer als cultuurkenmerk.Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
Ik vind wel dat je de mensen in het diepe laat gooien als je ze wel oproept tot bekering maar niet uitlegt hoe en wat.
Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Van Lydia staat wel: 'welker hart de Heere heeft geopend'.Anselmus schreef:Er wordt nergens in de Bijbel verteld hoe God en mens bekeert. De passieve vorm komt namelijk in het Grieks niet voor, overal staat de actieve vorm: bekeert u! En dan niet als afgeronde actie, maar als continue vorm. Het zou dus best kunnen dat je op zondag dan een Bijbelse prediking hoort.Geytenbeekje schreef:Ja dat klopt, het is meer dat ik bepaalde zaken mis in de preken bij ons, vooral hoe een kind van God bekeerd wordt, maar er zijn nog wel eens visies die de predikanten laten horen die ik doordeweeks hoor die een ander geluid laten horen dan die ik zondag hoor en dat maakt we wel eens twijfelachtig. Wat de ene wel als kenmerk ziet, ziet de ander het meer als cultuurkenmerk.Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
En de kanttekening zegt hierover: 'Namelijk door de kracht Zijns Heiligen Geestes haar verstand verlichtende en haar wil neigende tot gehoorzaamheid des geloofs.'
Dit is de inwendige roeping en deze is onmisbaar voor een ware bekering. De bekering is hier de vrucht van c.q. gaat hiermee gepaard.
De Bijbel zegt hier dus het nodige over (en veel meer dan ik hier aanhaal) en onze belijdenissen ook.
Re: RE: Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Dat ben ik met je eens en ik weet ook dat zonder het werk van de Heilige Geest je geen kind van God kunt worden, maar specifiek bekering is een werkwoord en geen passieve daad die je ondergaat door Gods werk, het is actief strijden tegen zonden, radicale ommekeer, strijden om in te gaan, en breken met slechte gewoonten. Dat mis ik als mensen verlangen naar een verhaal over hoe God mensen bekeerd, alsof je dat passief ondergaat. De preek van de Heere Jezus is radicaal: bekeer je, want het koninkrijk van God is nabij gekomen. Hij roept niet op om te luisteren hoe God Zijn volk bekeert. Het is strijden om in te gaan met een dagelijkse bekering en vernieuwing. Uiteraard komt daar het werk van de Drie-enige God voluit tot zijn recht, maar het is wel goed om zorgvuldig te blijven spreken over bekering en dan zoals de Heere Jezus het Zelf gebruikt.Valcke schreef:Van Lydia staat wel: 'welker hart de Heere heeft geopend'.Anselmus schreef:Er wordt nergens in de Bijbel verteld hoe God en mens bekeert. De passieve vorm komt namelijk in het Grieks niet voor, overal staat de actieve vorm: bekeert u! En dan niet als afgeronde actie, maar als continue vorm. Het zou dus best kunnen dat je op zondag dan een Bijbelse prediking hoort.Geytenbeekje schreef:Ja dat klopt, het is meer dat ik bepaalde zaken mis in de preken bij ons, vooral hoe een kind van God bekeerd wordt, maar er zijn nog wel eens visies die de predikanten laten horen die ik doordeweeks hoor die een ander geluid laten horen dan die ik zondag hoor en dat maakt we wel eens twijfelachtig. Wat de ene wel als kenmerk ziet, ziet de ander het meer als cultuurkenmerk.Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
En de kanttekening zegt hierover: 'Namelijk door de kracht Zijns Heiligen Geestes haar verstand verlichtende en haar wil neigende tot gehoorzaamheid des geloofs.'
Dit is de inwendige roeping en deze is onmisbaar voor een ware bekering. De bekering is hier de vrucht van c.q. gaat hiermee gepaard.
De Bijbel zegt hier dus het nodige over (en veel meer dan ik hier aanhaal) en onze belijdenissen ook.
Fides Quaerens Intellectum
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Zekerheid van geloof
Ik snap je zeker Anselmus. Maar het kan je wel verhelderen. Net als de verhalen van vervolgde christenen/martelaren bijvoorbeeld. En dominees die dit doen, doen dit uit liefde lijkt mij omdat ze wellicht een verbondsmatige invloed zien of zien dat mensen verschillend antwoord geven over het begrip strijden.
Re: RE: Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Ik denk dat Geytenbeekje niet doelde op dagelijkse bekering, maar op de eerste bekering.Anselmus schreef:Dat ben ik met je eens en ik weet ook dat zonder het werk van de Heilige Geest je geen kind van God kunt worden, maar specifiek bekering is een werkwoord en geen passieve daad die je ondergaat door Gods werk, het is actief strijden tegen zonden, radicale ommekeer, strijden om in te gaan, en breken met slechte gewoonten. Dat mis ik als mensen verlangen naar een verhaal over hoe God mensen bekeerd, alsof je dat passief ondergaat. De preek van de Heere Jezus is radicaal: bekeer je, want het koninkrijk van God is nabij gekomen. Hij roept niet op om te luisteren hoe God Zijn volk bekeert. Het is strijden om in te gaan met een dagelijkse bekering en vernieuwing. Uiteraard komt daar het werk van de Drie-enige God voluit tot zijn recht, maar het is wel goed om zorgvuldig te blijven spreken over bekering en dan zoals de Heere Jezus het Zelf gebruikt.Valcke schreef:Van Lydia staat wel: 'welker hart de Heere heeft geopend'.
En de kanttekening zegt hierover: 'Namelijk door de kracht Zijns Heiligen Geestes haar verstand verlichtende en haar wil neigende tot gehoorzaamheid des geloofs.'
Dit is de inwendige roeping en deze is onmisbaar voor een ware bekering. De bekering is hier de vrucht van c.q. gaat hiermee gepaard.
De Bijbel zegt hier dus het nodige over (en veel meer dan ik hier aanhaal) en onze belijdenissen ook.
En dan is er - ook voor de eerste bekering - de eis van bekering, maar juist dan geldt dat Gods werk tot vernieuwing wel voorafgaat; de mens bekeert zich niet zonder dat hem de genade van geloof en gehoorzaamheid is ingestort. Het is dan wel degelijk eerst een bekeerd worden, en daarna een zich bekeren. 'Bekeer ons, zo zullen wij bekeerd zijn.' De eis van bekering ligt er, maar deze mag nooit zo voorgesteld worden alsof een mens deze bekering zelf actief teweegbrengen zal. Het is een vrucht die op het geloof volgt. Zonder het geloof is er helemaal geen bekering, al laat een mens nog zoveel slechte gewoontes na en probeert hij nog zo te strijden tegen de zonden. Zonder het geloof in Christus is dat alles schijn. In de prediking moet daarom zowel de eis van bekering worden gepreekt als de onmogelijkheid van bekering zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van het zaligmakend geloof. Er is wel degelijk een 'bekeerd worden' (zie wat ik citeerde: Bekeer ons, Bekeer mij) vóórdat een mens zich bekeert.
Re: RE: Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Toch breng je dan criteria aan waaraan de preken van Johannes de Doper, Jezus en Petrus niet aan voldoen. Om er zo maar eens een paar te noemen. Die roepen wel op tot bekering en geloof maar zeggen er nergens bij dat dit onmogelijk is zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van zaligmakend geloof. Natuurlijk zijn levendmaking, bekering en het geloof het werk van de Heilige Geest of een gave van God, maar veel te vaak wordt het door godsdienstige mensen gebruikt om om met vrome woorden God de schuld te geven van hun ongeloof.Valcke schreef:Ik denk dat Geytenbeekje niet doelde op dagelijkse bekering, maar op de eerste bekering.Anselmus schreef:Dat ben ik met je eens en ik weet ook dat zonder het werk van de Heilige Geest je geen kind van God kunt worden, maar specifiek bekering is een werkwoord en geen passieve daad die je ondergaat door Gods werk, het is actief strijden tegen zonden, radicale ommekeer, strijden om in te gaan, en breken met slechte gewoonten. Dat mis ik als mensen verlangen naar een verhaal over hoe God mensen bekeerd, alsof je dat passief ondergaat. De preek van de Heere Jezus is radicaal: bekeer je, want het koninkrijk van God is nabij gekomen. Hij roept niet op om te luisteren hoe God Zijn volk bekeert. Het is strijden om in te gaan met een dagelijkse bekering en vernieuwing. Uiteraard komt daar het werk van de Drie-enige God voluit tot zijn recht, maar het is wel goed om zorgvuldig te blijven spreken over bekering en dan zoals de Heere Jezus het Zelf gebruikt.Valcke schreef:Van Lydia staat wel: 'welker hart de Heere heeft geopend'.
En de kanttekening zegt hierover: 'Namelijk door de kracht Zijns Heiligen Geestes haar verstand verlichtende en haar wil neigende tot gehoorzaamheid des geloofs.'
Dit is de inwendige roeping en deze is onmisbaar voor een ware bekering. De bekering is hier de vrucht van c.q. gaat hiermee gepaard.
De Bijbel zegt hier dus het nodige over (en veel meer dan ik hier aanhaal) en onze belijdenissen ook.
En dan is er - ook voor de eerste bekering - de eis van bekering, maar juist dan geldt dat Gods werk tot vernieuwing wel voorafgaat; de mens bekeert zich niet zonder dat hem de genade van geloof en gehoorzaamheid is ingestort. Het is dan wel degelijk eerst een bekeerd worden, en daarna een zich bekeren. 'Bekeer ons, zo zullen wij bekeerd zijn.' De eis van bekering ligt er, maar deze mag nooit zo voorgesteld worden alsof een mens deze bekering zelf actief teweegbrengen zal. Het is een vrucht die op het geloof volgt. Zonder het geloof is er helemaal geen bekering, al laat een mens nog zoveel slechte gewoontes na en probeert hij nog zo te strijden tegen de zonden. Zonder het geloof in Christus is dat alles schijn. In de prediking moet daarom zowel de eis van bekering worden gepreekt als de onmogelijkheid van bekering zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van het zaligmakend geloof. Er is wel degelijk een 'bekeerd worden' (zie wat ik citeerde: Bekeer ons, Bekeer mij) vóórdat een mens zich bekeert.
Re: RE: Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Je begrijpt dat ik dat laatste eveneens zeer verwerp. De oproep tot bekering laat ik juist voluit staan. Dat laat echter onverlet dat de mensen ook gewezen moeten worden op de noodzaak van wedergeboorte, vernieuwing en het werk van de Heilige Geest. Dat deden de Heere Jezus en de apostelen zeer zeker ook, denk alleen maar aan het gesprek van de Heere Jezus met Nicodemus, de gelijkenis van het zaad, de wijze en dwaze bouwer, enzovoort. En bij de apostelen vind je dit voortdurend terug in de brieven.Ditbenik schreef:Toch breng je dan criteria aan waaraan de preken van Johannes de Doper, Jezus en Petrus niet aan voldoen. Om er zo maar eens een paar te noemen. Die roepen wel op tot bekering en geloof maar zeggen er nergens bij dat dit onmogelijk is zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van zaligmakend geloof. Natuurlijk zijn levendmaking, bekering en het geloof het werk van de Heilige Geest of een gave van God, maar veel te vaak wordt het door godsdienstige mensen gebruikt om om met vrome woorden God de schuld te geven van hun ongeloof.Valcke schreef:Ik denk dat Geytenbeekje niet doelde op dagelijkse bekering, maar op de eerste bekering.
En dan is er - ook voor de eerste bekering - de eis van bekering, maar juist dan geldt dat Gods werk tot vernieuwing wel voorafgaat; de mens bekeert zich niet zonder dat hem de genade van geloof en gehoorzaamheid is ingestort. Het is dan wel degelijk eerst een bekeerd worden, en daarna een zich bekeren. 'Bekeer ons, zo zullen wij bekeerd zijn.' De eis van bekering ligt er, maar deze mag nooit zo voorgesteld worden alsof een mens deze bekering zelf actief teweegbrengen zal. Het is een vrucht die op het geloof volgt. Zonder het geloof is er helemaal geen bekering, al laat een mens nog zoveel slechte gewoontes na en probeert hij nog zo te strijden tegen de zonden. Zonder het geloof in Christus is dat alles schijn. In de prediking moet daarom zowel de eis van bekering worden gepreekt als de onmogelijkheid van bekering zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van het zaligmakend geloof. Er is wel degelijk een 'bekeerd worden' (zie wat ik citeerde: Bekeer ons, Bekeer mij) vóórdat een mens zich bekeert.
Dit mag niet zo functioneren dat het mensen afhoudt van Christus, maar dient wel tot beproeving en ook tot waarschuwing tegen een valse schijn.
Hadden we maar het evenwicht van deze zaken zoals we die bijvoorbeeld zien in de geschriften van de Schotten zoals Thomas Boston, de Erskines en anderen: een ruime Evangelieprediking en een nauwe beproeving van geloof en bekering aan de ware, Schriftuurlijke kenmerken.
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: RE: Re: Zekerheid van geloof
Zouden veel predikanten bang zijn dat ze te voorwaardelijk gaan preken en daarom het achterwege laten? Het hoeft voor mij niet in elke preek terug te komen, maar wat vaker zou ik persoonlijk wel fijner vinden.Valcke schreef:Je begrijpt dat ik dat laatste eveneens zeer verwerp. De oproep tot bekering laat ik juist voluit staan. Dat laat echter onverlet dat de mensen ook gewezen moeten worden op de noodzaak van wedergeboorte, vernieuwing en het werk van de Heilige Geest. Dat deden de Heere Jezus en de apostelen zeer zeker ook, denk alleen maar aan het gesprek van de Heere Jezus met Nicodemus, de gelijkenis van het zaad, de wijze en dwaze bouwer, enzovoort. En bij de apostelen vind je dit voortdurend terug in de brieven.Ditbenik schreef:Toch breng je dan criteria aan waaraan de preken van Johannes de Doper, Jezus en Petrus niet aan voldoen. Om er zo maar eens een paar te noemen. Die roepen wel op tot bekering en geloof maar zeggen er nergens bij dat dit onmogelijk is zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van zaligmakend geloof. Natuurlijk zijn levendmaking, bekering en het geloof het werk van de Heilige Geest of een gave van God, maar veel te vaak wordt het door godsdienstige mensen gebruikt om om met vrome woorden God de schuld te geven van hun ongeloof.Valcke schreef:Ik denk dat Geytenbeekje niet doelde op dagelijkse bekering, maar op de eerste bekering.
En dan is er - ook voor de eerste bekering - de eis van bekering, maar juist dan geldt dat Gods werk tot vernieuwing wel voorafgaat; de mens bekeert zich niet zonder dat hem de genade van geloof en gehoorzaamheid is ingestort. Het is dan wel degelijk eerst een bekeerd worden, en daarna een zich bekeren. 'Bekeer ons, zo zullen wij bekeerd zijn.' De eis van bekering ligt er, maar deze mag nooit zo voorgesteld worden alsof een mens deze bekering zelf actief teweegbrengen zal. Het is een vrucht die op het geloof volgt. Zonder het geloof is er helemaal geen bekering, al laat een mens nog zoveel slechte gewoontes na en probeert hij nog zo te strijden tegen de zonden. Zonder het geloof in Christus is dat alles schijn. In de prediking moet daarom zowel de eis van bekering worden gepreekt als de onmogelijkheid van bekering zonder de vernieuwing door de Heilige Geest en de schenking van het zaligmakend geloof. Er is wel degelijk een 'bekeerd worden' (zie wat ik citeerde: Bekeer ons, Bekeer mij) vóórdat een mens zich bekeert.
Dit mag niet zo functioneren dat het mensen afhoudt van Christus, maar dient wel tot beproeving en ook tot waarschuwing tegen een valse schijn.
Hadden we maar het evenwicht van deze zaken zoals we die bijvoorbeeld zien in de geschriften van de Schotten zoals Thomas Boston, de Erskines en anderen: een ruime Evangelieprediking en een nauwe beproeving van geloof en bekering aan de ware, Schriftuurlijke kenmerken.