Dominees die een hoed dragen

Tiberius
Administrator

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Toch zou ik je echt oprecht een paar vragen willen stellen. Niet om je af te branden, maar omdat ik het echt wil weten:
1. Hoe kom je aan deze gedachte? En waarop baseer je die? (Ik vraag dat ook met het oog op mezelf: ik draag niet vaak zwarte kleding, dus kennelijk is er iets mis met me.)
2. Hoe beoordeel je in dit licht dat de meeste HA-gangers in de gereformeerde gezindte niet in het zwart aan het HA deelnemen?
3. Hoe beoordeel je predikanten die doordeweeks wel een net pak, maar net geen zwart dragen?
4. Is het gebonden aan de cultuur? In het buitenland kom je het namelijk nauwelijks tegen. Of is dat in jouw ogen juist een teken dat er buiten Nederland al helemaal bijna geen kinderen van God zijn?
5. Voel je je dan niet vaak ontzettend eenzaam, omdat jij wél een zwart pak draagt en ook meent dat dat moet, terwijl je bijna niemand meer aantreft die dat ook zo doet?
Er worden al teveel antwoorden gegeven, zonder dat Johannes zich heeft uitgesproken over de vijf bovenstaande vragen. Wellicht kan dat alsnog?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

ds. Harinck zei er o.m. dit over:
Wat ambtskleding betreft, klop je wat het Nieuwe Testament betreft, tevergeefs aan bij de Bijbel. Het Oude Testament kende nauwkeurig omschreven kleding voor priesters en levieten, maar het Nieuwe Testament kent dit niet.

De Heere Jezus droeg waarschijnlijk geen apart gewaad. Judas moest Jezus aanwijzen en kussen, anders zouden de soldaten niet weten wie Hij was. Blijft het advies van Calvijn over om je als ambtsdrager netjes en niet opvallend te kleden. Om de broeder niet te ergeren kun je dan denken aan zwarte of donkere kleding. Maar bijbels gezien is er geen regel voor. We moeten een dominee niet beoordelen naar zijn hoed of kleding. De ootmoed noemt de apostel het beste gewaad (1 Petr. 5:5).

AMBTSKLEDING OP DE KANSEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:ds. Harinck zei er o.m. dit over:
Wat ambtskleding betreft, klop je wat het Nieuwe Testament betreft, tevergeefs aan bij de Bijbel. Het Oude Testament kende nauwkeurig omschreven kleding voor priesters en levieten, maar het Nieuwe Testament kent dit niet.

De Heere Jezus droeg waarschijnlijk geen apart gewaad. Judas moest Jezus aanwijzen en kussen, anders zouden de soldaten niet weten wie Hij was. Blijft het advies van Calvijn over om je als ambtsdrager netjes en niet opvallend te kleden. Om de broeder niet te ergeren kun je dan denken aan zwarte of donkere kleding. Maar bijbels gezien is er geen regel voor. We moeten een dominee niet beoordelen naar zijn hoed of kleding. De ootmoed noemt de apostel het beste gewaad (1 Petr. 5:5).

AMBTSKLEDING OP DE KANSEL
HIER kan ik het wel mee eens zijn ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Marion schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:En verder betwijfel ik inmiddels of Johannes van Dijk uit Middelharnis wel bestaat.
:oO Nou, Johannes, er wordt aan je existentie getwijfeld...
Ja hij bestaat!! Ik zag hem onlangs nog in alle waardigheid een kerkgebouw op flakkee binnenschrijden. (zonder hoed!)
Ik ook. Maar toen was hij wel een beetje afgeweken. :?
Hier beneden is het niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:En verder betwijfel ik inmiddels of Johannes van Dijk uit Middelharnis wel bestaat.
:oO Nou, Johannes, er wordt aan je existentie getwijfeld...
Z'n avatar heeft een persoonlijk portret....dat gebruik je toch niet van een ander mag ik hopen?
En z'n gedachtegoed komt best veel voor.
Ken in m'n directe omgeving zo al minstens 3 personen die ook zo denken....
Het lastige is dat je niet echt met ze in gesprek kan, want ze hebben punt 1 gelijk, mocht onverhoopt blijken dat ze ongelijk hebben, dan treedt automatisch punt 1 weer in werking.
En je wordt meewarig behandeld, dat praat ook niet fijn.
En ze hebben tijd teveel, waardoor ze op zo'n forum behoorlijk de toon kunnen zetten...
~~Soli Deo Gloria~~
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ach...het is warm!
En zeker voor een hoed :hi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:
Posthoorn schreef:De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
Daar ben ik het niet mee eens.Wel is het zo dat zwarte kleding naar Gods huis geen"pronken met vroomheid" mag zijn.Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.Zo moet je ook bidden op je werk voor en na het eten.Ook in een snackbar als je daar patat eet.Je niet schamen voor je geloof,maar belijden dan je de Heere vreest!Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Die zwarte kleding daar is al veel ellende door veroorzaakt. Denk je nu echt dat je door het dragen van zwarte kleding en een hoed kan laten zien dat je een volgeling van Jezus bent? In dit leven krijg je uit genade al een wit kleed. Door de zonde bevuilen we dat iedere keer weer. Maar door genade wordt het schoon gewassen in het bloed van Christus. Als je uit die genade mag leven dan worden de vruchten van de Geest openbaar in ons leven. Door onze daden spreken we veel meer dan door het dragen van een zwarte buitenkant.
Ik vrees dat het bonte gezelschap in onze dagen veel meer ellende veroorzaakt,en meer zegt over onze inhoud, dan de zwarte kleding in vroeger dagen.
Kerk je, Nasrani soms bij de Pinkstergemeente?
Het gaat niet alleen over de zwarte kleding in vroeger dagen. Zwarte pakken vol liefdeloosheid zijn niet wervend voor de naam van Jezus Christus.
Waarom denk je dat ik bij de pinkstergemeente kerk?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Refoforum2017 schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ik bedoel niks.Ik geef aan dat de wisseling van kleur in kleding en hoeden,dus meer een zaak is van seizoen en mode,dan van ware Godsvreze.Want er zijn er gelukkig ook die zomer en winter in het zwart gaan.Die dus niet met 30 graden of meer,in het overhemdje de eredienst bijwonen.Voel je het verschil? Ik ben geen kenner van het hart,maar wel een beetje van poppenkast.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij begrijp ik je nog steeds niet. Enerzijds geef je aan de wisseling van kleur in kleding meer een zaak van seizoen en mode is dan van ware Godsvreze. Daar kan ik geheel in meekomen. Daarna geef je aan dat er 'gelukkig' mensen zijn die zomer en winter in het zwart gaan en dat die niet met een overhemdje in de kerk zitten in de zomer. Je doet alsof je geen oordeel wilt vellen ('ik ben geen kenner van het hart'), maar doet het stiekem toch wel ('maar wel een beetje van poppenkast').Kun je het wat duidelijker verwoorden? Je wilt geen oordeel vellen, maar als ik het goed begrijp horen ware Godsvreze en zwarte kleding wel per definitie bij elkaar. Als ik je visie niet goed verwoord, hoor ik het wel.
Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.Toch kan zich onder het zwarte kleed een grote hypocriet voordoen.Schijn kan ook bedriegen.En neem dat beetje kennen/onderscheiden van poppenkast maar als mijn persoonlijke mening.
Ik heb eens een filmpje gezien van een kerkdienst in de zendingsvelden van de Ger Gem, de predikant zei, kijk hier komt de kerkenraad binnen keurig in het zwart, wat bleek? ze liepen op een koker na naakt.
Waarom komen jullie toch steeds met die extreme voorbeelden vanuit de Caribic of Africa? Gaan jullie met een koker in de kerk zitten? nee toch? Doe dan even normaal.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Verwoording is misschien niet optimaal maar wat men aan wil geven de Kerk is breder dan alleen maar Nederland, en zouden ze overal te wereld in het zwart moeten of zijn er ook culturele verschillen en is het wel een eis van uit Gods woord om in het zwart te gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
samanthi

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef
Waarom komen jullie toch steeds met die extreme voorbeelden vanuit de Caribic of Africa? Gaan jullie met een koker in de kerk zitten? nee toch? Doe dan even normaal.
Als kinderen van God hier in Nederland in driedelig zwart horen te lopen, hoort het daar ook, of bestaan en alleen in Nederland kinderen van God?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wat heeft niet in het zwart gekleed gaan met de Pinkstergemeenten te maken?
Ik ben geen lid van een Pinkstergemeente en draag ook nooit zwarte kleding.
Alleen als er een dierbare is overleden, neig ik naar zwarte/donkere kleding.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

En we hebben ook altijd nog de column van Steef Post uit 2006 hè, over dit onderwerp: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... de-dominee!
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Wandelende schreef:
Johannes van Dijk schreef: Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor!
Daar kom je dan nooit meer bovenuit.
Beste Johannes,
Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon.
Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:

1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen het "rouwkleedje" aan heeft in het leven?

2. Stelt u tevens het "rouwkleed" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?

Ik hoor graag.
Beste Johannes,
Een heleboel vragen en antwoorden terug zei u dat u nog antwoord zou geven op mijn vragen.
Zie hierboven in verbeterde citaten :super
(~)
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Wandelende schreef:
Wandelende schreef:
Johannes van Dijk schreef:Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor! Daar kom je dan nooit meer bovenuit.
Beste Johannes, Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon. Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen het "rouwkleedje" aan heeft in het leven?2. Stelt u tevens het "rouwkleed" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?Ik hoor graag.
Beste Johannes,Een heleboel vragen en antwoorden terug zei u dat u nog antwoord zou geven op mijn vragen.
Zie hierboven in verbeterde citaten :super
1.Beste wandelende,Ja ik geloof zeker dat wanneer een kind van God dit inleeft,dat men nooit meer uit de zwarte kleding geraakt.2.Het is toch waarlijk niet te bevatten dat Christus aan het kruis gehangen heeft,en in uw plaats voor de hemelhoge schuld betaald heeft? dat is toch niet logisch? dat is toch geen rekensommetje? Daar is toch een eeuwigheid voor nodig om dit uit te wonderen?Vandaar kunt u de innerlijke rouw over de betaalde zonden,als maatstaf stellen in het dragen van zwarte kleding.
Al is die zwarte kleding op zich slechts buitenkant. ik hoop dat u zich in deze antwoorden vinden kunt.
Gesloten