Gereformeerde Gemeenten

Bruna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Er zullen ook nog wel gemeenten komen met plussen of flinke plussen.
De overgang naar de GG vanuit GGiN en OGGiN is altijd flink. Dit zorgt meestal ook dat de GG stabiel blijft of zelfs groeit in ledenaantallen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
MGG

Bericht door MGG »

Bruna schreef:Er zullen ook nog wel gemeenten komen met plussen of flinke plussen.
De overgang naar de GG vanuit GGiN en OGGiN is altijd flink. Dit zorgt meestal ook dat de GG stabiel blijft of zelfs groeit in ledenaantallen.
Ik denk dat je kunt stellen dat de (O)GGiN op peil blijft door geboorteoverschot. De GG blijft op peil door overgang uit de (O)GGiN en de HHK door overgang uit de GG. De overige kerkverbanden krimpen.
(Vanzelf is dit wat kort door de bocht.)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Bruna schreef:Er zullen ook nog wel gemeenten komen met plussen of flinke plussen.
Ik denk dat je kunt stellen dat de (O)GGiN op peil blijft door geboorteoverschot. De GG blijft op peil door overgang uit de (O)GGiN en de HHK door overgang uit de (O)GG(iN). De overige kerkverbanden krimpen.
Bruna

Bericht door Bruna »

MGG schreef:
Ik denk dat je kunt stellen dat de (O)GGiN op peil blijft door geboorteoverschot. De GG blijft op peil door overgang uit de (O)GGiN en de HHK door overgang uit de GG. De overige kerkverbanden krimpen.
Inderdaad, kort door de bocht, maar zit kern van waarheid in.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ararat

Bericht door Ararat »

Hoe belangrijk is het voor jullie, die aantallen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:Hoe belangrijk is het voor jullie, die aantallen?
T kan net schelen hoe vaak de eigen predikant voor kan gaan, of er een stemmingsronde nodig is ( HHK).
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
T kan net schelen hoe vaak de eigen predikant voor kan gaan, of er een stemmingsronde nodig is ( HHK).
Da's ernstig off-topic en bovendien inhoudelijk nvt in dit topic :D
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef:
Ik denk ook dat dit in grote lijnen klopt. Door de scheiding in 2004 in de hervormde kerk is er vooral door de HHK een uitwijkmogelijkheid gekomen voor menig GG-er. Die lege plekken zag en zie je in diversen plaatsen ingevuld worden door (O)GGiN(bv).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef:
Nu is dat zeker nog zo. Ik ben wel benieuwd voor hoelang nog. Een paar stappen langzamer dan de rest sijpelt de tijdgeest uiteindelijk overal binnen, helaas. Op termijn vlakken de geboortecijfers in de GGiN ook af. Dan is het einde van de communicerende vaten wel in zicht.

Menselijk beredeneerd dan. Gelukkig maar!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Exacte aantallen vind ik niet zo belangrijk, tendensen kunnen wel zorgen geven.
Daarnaast past bescheidenheid en eerlijkheid.
Bescheidenheid, hoe lief ik de Gereformeerde Gemeenten ook heb, het is zeker niet het enige kerkverband of genootschap waar Gods waarheid gehoord wordt.
Eerlijkheid, ook over degenen die wel blijven, en over tendensen in het denken van de blijvers kun je soms grote zorgen hebben.
- Niet meer zo actief -
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef:
Exacte aantallen vind ik niet zo belangrijk, tendensen kunnen wel zorgen geven.
Daarnaast past bescheidenheid en eerlijkheid.
Bescheidenheid, hoe lief ik de Gereformeerde Gemeenten ook heb, het is zeker niet het enige kerkverband of genootschap waar Gods waarheid gehoord wordt.
Eerlijkheid, ook over degenen die wel blijven, en over tendensen in het denken van de blijvers kun je soms grote zorgen hebben.
Ook dat is herkenbaar, en die denkers kun je nu niet in een bepaalde hoek alleen maar zoeken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat je de tendensen die je ziet in de cijfers in elk kerkverband gaat zien.
De analyse hieronder beschreven kan wel eens kloppen. Maar het stopt niet bij OGG of GGiN.
Ook daar is een ontwikkeling gaande van kerkverlating etc.

Het is schokkend in hoeveel bijbelgetrouwe gemeenten je de terugloop ziet, zeker in de middagdiensten.
Corona lijkt een aanjager te zijn geweest.

We kunnen elkaar als diverse reformatorische kerkverbanden / gemeenten (van OGG tot PKN Bond) in de (nabije) toekomst wel eens harder nodig hebben dan dat we nu voor mogelijk kunnen houden.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Toch heeft het artikel van ds Visser wel wat opgeroepen.
In deze podcast, (fragment vanaf minuut 31:45) gaat Jurjen ten Brinke (ex GG) in op het artikel, en heeft toch genuanceerde woorden over de Gereformeerde Gemeenten.
Het lijkt er op dat je deze houding de laatste tijd meer hoort.

https://soundcloud.com/cvandaagpodcast/ ... -de-gergem
Louis2

Bericht door Louis2 »

Bezorgd schreef:Toch heeft het artikel van ds Visser wel wat opgeroepen.
In deze podcast, (fragment vanaf minuut 31:45) gaat Jurjen ten Brinke (ex GG) in op het artikel, en heeft toch genuanceerde woorden over de Gereformeerde Gemeenten.
Het lijkt er op dat je deze houding de laatste tijd meer hoort.

https://soundcloud.com/cvandaagpodcast/ ... -de-gergem
De Heer ten Brinke is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente te Kampen.
Zowel de huidige als de vorige predikant van die gemeente heb ik vaak horen preken.
Ik herken zijn opvattingen niet. Ik vind beide Heren heel evangelisch en met een ruim aanbod van genade preken.
Helaas proef ik bij hem toch weer dat de Gereformeerde Gemeenten als een soort archaïsch kerkverband wordt weggezet.

Persoonlijk hoor ik de heer Ten Brinke ook vaak preken. Ik vind hem een GG-dominee met een spijkerbroek en een leren jack aan.
Hij zou er goed aan doen dat te accepteren.
Plaats reactie