Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou, ik ben het daar dus niet mee eens. Er zijn ouderlingen die letterlijk niets uit het hoofd kunnen. En er zijn ook ouderlingen die proberen een dominee na te doen. Dat is ook af en toe ergelijk. Ik daarom dus ook vele malen liever een dominee op de preekstoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Verplaatst.Jantje schreef:Deze discussie is nu in twee draadjes gaande...Herman schreef:Op zich heb je gelijk.JCRyle schreef:Verliezen we dan niet uit het oog dat preeklezen een nooddienst is?
Maar je opmerking staat vrij ver af van de praktijk dat bijvoorbeeld 6 of 7 van de 8 diensten preek wordt gelezen. Dan kan je van die nood maar beter een deugd maken en de ouderling bevoegdheid geven een vrij woord te spreken. Daarmee ga ik nog een stap verder dan DDD.
-
- Verbannen
Vroeger werd dat inderdaad vaker gedaan, niet alleen in de GG, maar ook in de OGGiN. Maar vandaag de dag gaat dat nooit lukken, en is er veel te veel sociale controle daarvoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik ben zeker geen fan van het idee dat onopgeleide ouderlingen zomaar een stichtelijk woord zouden mogen spreken. Maar als ze een opleiding theologie hebben, is het een ander verhaal. Maar dat gaat in de GG pas gebeuren als een classis dat in meerderheid wil. Ik weet niet of ik dat zal meemaken.
- Wandelende
- Inactief
Dat ligt vast ook aan de gemeente en de beschikbare lezers binnen de kerkenraad.Jantje schreef:Nou, ik ben het daar dus niet mee eens. Er zijn ouderlingen die letterlijk niets uit het hoofd kunnen. En er zijn ook ouderlingen die proberen een dominee na te doen. Dat is ook af en toe ergelijk. Ik daarom dus ook vele malen liever een dominee op de preekstoel.
Mijn voorkeur gaat gemiddeld genomen zeker uit naar een dominee op de preekstoel, maar in onze gemeente zijn zulke goede lezers dat ik zeker niet tegen 'tegenzin' aan het luisteren ben.
(~)
De hele aanstelling van predikanten is totaal niet transparant,van objectieve maatstaven lijkt geen sprake en is bovendien niet in lijn met de kerkorde.DDD schreef:Ik ben zeker geen fan van het idee dat onopgeleide ouderlingen zomaar een stichtelijk woord zouden mogen spreken. Maar als ze een opleiding theologie hebben, is het een ander verhaal. Maar dat gaat in de GG pas gebeuren als een classis dat in meerderheid wil. Ik weet niet of ik dat zal meemaken.
Ambtenaar schreef:
De hele aanstelling van predikanten is totaal niet transparant,van objectieve maatstaven lijkt geen sprake en is bovendien niet in lijn met de kerkorde.

Heb je hier dan ook maar één argument voor?
Heel veel, en die heb ik grotendeels al meerdere malen naar voren gebracht.Auto schreef: Heb je hier dan ook maar één argument voor?
1. Niet transparant: klopt, maar ik begrijp heel goed waarom dat niet wenselijk is. Terecht, mijns inziens.Ambtenaar schreef:Heel veel, en die heb ik grotendeels al meerdere malen naar voren gebracht.Auto schreef: Heb je hier dan ook maar één argument voor?
2. "Van objectieve maatstaven lijkt geen sprake". Wel een leuke zin (combinatie 'objectief' - 'het lijkt erop'), maar verder kun je daar niet zo veel mee.
3. In strijd met de kerkorde, dat zou wel bijzonder zijn. Wil je je argumenten daarvoor dan nog eens noemen?
Ben ook benieuwd naar je argumenten..Ambtenaar schreef:Heel veel, en die heb ik grotendeels al meerdere malen naar voren gebracht.Auto schreef: Heb je hier dan ook maar één argument voor?
Lees dan even de jaarlijks terugkerende curatoriumdiscussies.Jeremiah schreef:Ben ook benieuwd naar je argumenten..Ambtenaar schreef:Heel veel, en die heb ik grotendeels al meerdere malen naar voren gebracht.Auto schreef: Heb je hier dan ook maar één argument voor?
Nou noem die nog maar eens, want niet alle topics lees ik. Maak het maar overzichtelijk voor ons.Ambtenaar schreef:Heel veel, en die heb ik grotendeels al meerdere malen naar voren gebracht.Auto schreef: Heb je hier dan ook maar één argument voor?
Sorry, maar dat is mijns inziens echt onredelijk. Die discussie kun je prima zelf nalezen. Er zit een zoekfunctie op dit forum.
-
- Verbannen
Ja, maar ik kan die nergens vinden. Ik heb er in een ander draadje onlangs ook eens naar gevraagd. Ik meen dat @Ambtenaar er ooit een discussie over heeft gehad met @Jongere.DDD schreef:Sorry, maar dat is mijns inziens echt onredelijk. Die discussie kun je prima zelf nalezen. Er zit een zoekfunctie op dit forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Die discussie ging over opleidingsniveau. Dat het curatorium nu in strijd met de kerkorde bezig is, heb ik echt nog nooit gelezen.