Weekdiensten
-
- Verbannen
Re: Weekdiensten [3]
Als de muzikale omlijsting te wensen over laat, kan dat wel degelijk een smet geven op de kerkdienst als geheel. Dus ik ben het helemaal met je eens.
Al is het in 90% van de gevallen ook een kwestie van smaak. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Al is het in 90% van de gevallen ook een kwestie van smaak. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Maar we bespreken de vormen toch niet? Dan missen we de kern die met de Reformatie weer centraal is gesteld: Het Woord, de prediking van het Woord.DDD schreef:Een preek hoort in een kerkdienst. Ik zou haast zeggen, een preek zonder kerkdienst is iets raars. Dan haal je dingen uit hun verband. Maar daarover zijn wij het dus niet eens.
Ik zou er wat anders over zeggen als er een dienst zou zijn waarin voorgesteld werd om het Gregoriaans gezang in ere te herstellen. In dat geval zou ik dat wel benoemen. Niet als de organist per ongeluk een foutje maakt of als de ene gemeente net iets sneller zingt dan de andere.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Over smaak valt niet te twisten, maar niet iedere smaak is gebaseerd op een deskundig oordeel. En daarover valt wel te twisten.
Het gaat niet over smaak, en daar twist ik ook niet over. Het gaat om de woordverkonding die centraal moet staanDDD schreef:Over smaak valt niet te twisten, maar niet iedere smaak is gebaseerd op een deskundig oordeel. En daarover valt wel te twisten.
Ik hoorde eens een treffende uitspraak. Ik citeer vrij: Het meest besproken onderdeel van de dienst zijn de afkondigingen. Dat zegt wel wat denk ik.
Een middel dat daarbij helpt is de afkondigingen aan het begin van de dienst te plaatsen, vóór het votum. Overigens zal dan vast weer een ander gespreksonderwerp genomen worden. Want als de preek te dichtbij komt, dan zijn sommigen creatief genoeg om daar weer onderuit te komen.-DIA- schreef:Het gaat niet over smaak, en daar twist ik ook niet over. Het gaat om de woordverkonding die centraal moet staanDDD schreef:Over smaak valt niet te twisten, maar niet iedere smaak is gebaseerd op een deskundig oordeel. En daarover valt wel te twisten.
Ik hoorde eens een treffende uitspraak. Ik citeer vrij: Het meest besproken onderdeel van de dienst zijn de afkondigingen. Dat zegt wel wat denk ik.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Iemand meegeluisterd met de uitzenddienst van kand. M.L. Dekker vanuit Gouda?
Ik was een poos verhinderd door een wat onverwachts bezoek.
Het begin en het einde heb ik wel gehoord, en wel heel opvallend vond ik het uitleidend orgelspel:
Jerusalaim stad van goud
https://www.youtube.com/watch?v=JH8gtdD ... -0&index=3
Ik was een poos verhinderd door een wat onverwachts bezoek.
Het begin en het einde heb ik wel gehoord, en wel heel opvallend vond ik het uitleidend orgelspel:
Jerusalaim stad van goud
https://www.youtube.com/watch?v=JH8gtdD ... -0&index=3
Wat was daar zo opvallend aan? Het is een bijzonder mooi orgel, in ieder geval. Wie was de organist? Ik ga het even beluisteren.
Edit: dat lukt niet, het is (nog) niet na te luisteren, denk ik. Geen idee waarom niet. Het deputaatschap Israel vermeldt het hele gebeuren niet eens op de website.
Edit: dat lukt niet, het is (nog) niet na te luisteren, denk ik. Geen idee waarom niet. Het deputaatschap Israel vermeldt het hele gebeuren niet eens op de website.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 aug 2019, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij ons, en alle gereformeerde gemeenten die ik ken worden deze liederen niet gespeeld. Twee uitzonderingen ken ik: Oudjaar met Uren dagen maanden jaren... En een enkele keer op Tweede Kerstdag Ere zij God, verder nooit gezangen gehoord.DDD schreef:Wat was daar zo opvallend aan? Het is een bijzonder mooi orgel, in ieder geval. Wie was de organist? Ik ga het even beluisteren.
Aha.
In alle GG die ik ken, met uitzondering van één, worden wel gezangen gespeeld voor en na de dienst. Vandaar dan. Gebeurde dat in Rijssen toen je klein was ook niet dan?
In alle GG die ik ken, met uitzondering van één, worden wel gezangen gespeeld voor en na de dienst. Vandaar dan. Gebeurde dat in Rijssen toen je klein was ook niet dan?
Zucht... Ik kan niet mee.DDD schreef:Aha.
Je hoeft niks te doen.
Je wordt vanzelf wel uitgezuiverd.
Ik kan hier tegenin gaan maar ik ken je,
en ik weet dat het bij geen zin heeft
Mogelijk komt hier nog iemand anders op terug.
Ik wordt toch niet series genomen.
Geeft niet hoor, misschien wel goed dan.
Wat een onzin weer. Ik betwist toch niet dat je geen GG kent waar geen gezangen worden gespeeld, vóór de dienst of daarna? Kennelijk gebeurt dat in Enter dan ook niet. Dat vind ik dan wel weer opmerkelijk.
Je komt eerlijk gezegd niet zelden niet erg goed beslagen ten ijs. Ik merk een zekere naïviteit en ietwat een koppig en eigenwillig karakter, maar wat jij verkondigd is niet wat doorsnee GG is. Soms zeg je dingen met een heel grote stelligheid, en dan blijkt weer dat je toch mis zit, en leert er niet van, dat is waarom ik het niet meer serieus kan nemen.DDD schreef:Wat een onzin weer. Ik betwist toch niet dat je geen GG kent waar geen gezangen worden gespeeld, vóór de dienst of daarna? Kennelijk gebeurt dat in Enter dan ook niet. Dat vind ik dan wel weer opmerkelijk.
-
- Verbannen
@DDD, je kan het inmiddels beluisteren.
@DIA, ik heb er normaal gesproken ook vaak een gruwelijke hekel aan. Er zijn 150 Psalmen, dus keuze genoeg, zou je zeggen. Ze toeteren bij ons soms ook geregeld gezangen, die 9 van de 10 keer niets met de preek te maken hebben of iets opzwepends in zich hebben. Echter..., geregeld zijn er ook gezangen die niets kwaads in zich hebben en een mooie toevoeging hebben op de preek, en dat vond ik vanavond ook zo. We moeten maar niet alles verdacht maken en over bijkomstigheden of halszaken ons druk maken (dat heb je gisterenavond ook waarschijnlijk wel gehoord). Al dat gekissebis, dat zorgt er voor dat de vogelen des hemels het zaad wegpikken en het Woord Gods niet in een weltoebereide aarde valt. En dat is dan wel onze eigen schuld.
@DIA, ik heb er normaal gesproken ook vaak een gruwelijke hekel aan. Er zijn 150 Psalmen, dus keuze genoeg, zou je zeggen. Ze toeteren bij ons soms ook geregeld gezangen, die 9 van de 10 keer niets met de preek te maken hebben of iets opzwepends in zich hebben. Echter..., geregeld zijn er ook gezangen die niets kwaads in zich hebben en een mooie toevoeging hebben op de preek, en dat vond ik vanavond ook zo. We moeten maar niet alles verdacht maken en over bijkomstigheden of halszaken ons druk maken (dat heb je gisterenavond ook waarschijnlijk wel gehoord). Al dat gekissebis, dat zorgt er voor dat de vogelen des hemels het zaad wegpikken en het Woord Gods niet in een weltoebereide aarde valt. En dat is dan wel onze eigen schuld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik verkondig niets. Ik stel vast dat in veel GG, de meeste waar ik mee bekend ben, wél gezangen worden gespeeld, en dus in jouw eigen gemeente ook. Ik weet heus wel dat er ook gemeenten zijn waar men dat niet wil, maar dat wil toch niet zeggen dat dát nu zo bijzonder is?
Ik vraag alleen wat er zo bijzonder was aan dit uitleidend orgelspel. Wat jij wel en niet serieus kunt nemen, moet je natuurlijk zelf weten;-)
Ik vraag alleen wat er zo bijzonder was aan dit uitleidend orgelspel. Wat jij wel en niet serieus kunt nemen, moet je natuurlijk zelf weten;-)
Dat zal aan de ligging liggen, de zich snel uitdijende flanken. En dat zal vast niemand geloven, ook onze predikant merkt dit op, en het vervuld met grote zorg.DDD schreef:Ik verkondig niets. Ik stel vast dat in veel GG, de meeste waar ik mee bekend ben, wél gezangen worden gespeeld, en dus in jouw eigen gemeente ook. Ik weet heus wel dat er ook gemeenten zijn waar men dat niet wil, maar dat wil toch niet zeggen dat dát nu zo bijzonder is?