staat dat apostrofje er echt?Wilma van den Berg schreef:Groot is Uw trouw o Heer'
Welke muziek beluister je nu? [5]
Re: Welke muziek beluister je nu? [5]
~~Soli Deo Gloria~~
To France, Mike Oldfield en ...
Nog steeds aan het scripten.. excelsheetjes aan het samenvoegen..
Nog steeds aan het scripten.. excelsheetjes aan het samenvoegen..
die geeft op dit moment geen spát geluid...........sweelinck 25 schreef:De RO, is het laatste half uur zoooo mooi!!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wat op tegen Hendrikus???Hendrikus schreef:staat dat apostrofje er echt?Wilma van den Berg schreef:Groot is Uw trouw o Heer'
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ach, 't is zo gezocht. Refo-uitgevers zetten het erbij terwijl het er niet hoort te staan. Zo dichtte J.J.L. ten Kate gewoon "De Heer is mijn Herder", maar als het lied nu op een cd van de "onder ons bekende" uitgevers voorkomt, staat er opeens "De Heer' is mijn Herder". Ik vind dat zó overdreven... Ook in het geval van "Groot is uw trouw" vraag ik me ernstig af of de oorspronkelijke dichter (vertaler, eigenlijk, want het is van oorsprong een Engelstalig lied) hier een apostrof zal hebben geplaatst. Heb alleen de bron zo niet bij de hand.albion schreef:wat op tegen Hendrikus???Hendrikus schreef:staat dat apostrofje er echt?Wilma van den Berg schreef:Groot is Uw trouw o Heer'
~~Soli Deo Gloria~~
Misschien heeft de titel en de jota hier ook wat mee te maken??? Ik weet nog wel dat ik een ds erover heb horen preken en hij heeft het ook uitgelegd waarom Heere met 5 letters geschreven moet worden. Jammer genoeg ben ik dat vergeten, maar ik hou me er toch maar aan (de ds heeft gestudeerd, dus niet een ds die dominee geworden is met singuliere gaven of zo)Hendrikus schreef:
Ach, 't is zo gezocht. Refo-uitgevers zetten het erbij terwijl het er niet hoort te staan. Zo dichtte J.J.L. ten Kate gewoon "De Heer is mijn Herder", maar als het lied nu op een cd van de "onder ons bekende" uitgevers voorkomt, staat er opeens "De Heer' is mijn Herder". Ik vind dat zó overdreven... Ook in het geval van "Groot is uw trouw" vraag ik me ernstig af of de oorspronkelijke dichter (vertaler, eigenlijk, want het is van oorsprong een Engelstalig lied) hier een apostrof zal hebben geplaatst. Heb alleen de bron zo niet bij de hand.
Maar dat J.J.L. ten Kate gewoon "de Heer is mijn Herder", gedicht heeft geloof ik ook wel, en ik weet niet wie de vertaler geweest is van het Engelstalig lied, dus kan dat best zo zijn.
Wat mij wel opvalt, is dat in onze Datheen psalmboekjes (die wij gebruiken) ook Heer staat zonder ', 't is misschien een gevoelswaarde (van weerskanten

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hoe doen ze dat toch in het engels, duits frans enz...
Vast niet zo zuiver als in het Nederlands
Vast niet zo zuiver als in het Nederlands
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ja, en in de GBS-psalmboekjes staan ze natuurlijk wél...albion schreef:Wat mij wel opvalt, is dat in onze Datheen psalmboekjes (die wij gebruiken) ook Heer staat zonder ', 't is misschien een gevoelswaarde (van weerskanten)
~~Soli Deo Gloria~~
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het (in de ogen van sommigen) HEER' zou moeten zijn in plaats van HEER. Maar om dat ook bij Heer te doen.. De vertaler van 'Groot is uw trouw' waarschijnlijk niet. Ik heb dat lied eigenlijk nog nooit met apostrof gezien.
Ach, zolang je er naar luistert hoor je het toch niet.
Ach, zolang je er naar luistert hoor je het toch niet.

psalm 84...
Ik probeer de R.O. "aan de praat" te krijgen wat overigens niet écht goed wil lukken.....
Moderatorbericht:
Vervelend, hoe komt et?Rens schreef:Ik probeer de R.O. "aan de praat" te krijgen wat overigens niet écht goed wil lukken.....
Hier doet ie het wel. Als ik em aanzet dan

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
De functie van de "taakbalkspeler" wil het gewoon niet doen. Zet ik DIE op UIT, en ga vervolgens naar de website, dán doet de R.O. het wél............dusssss, de taakbalkspeler maar opnieuw installeren!Ichtus schreef:Vervelend, hoe komt et?Rens schreef:Ik probeer de R.O. "aan de praat" te krijgen wat overigens niet écht goed wil lukken.....
Moderatorbericht:
ah oke, ken dat 'probleem'. Ik gebruik daarom de taakbalkspeler sowieso nooitRens schreef:De functie van de "taakbalkspeler" wil het gewoon niet doen. Zet ik DIE op UIT, en ga vervolgens naar de website, dán doet de R.O. het wél............dusssss, de taakbalkspeler maar opnieuw installeren!Ichtus schreef:Vervelend, hoe komt et?Rens schreef:Ik probeer de R.O. "aan de praat" te krijgen wat overigens niet écht goed wil lukken.....
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach
Want wie vrolijk kijkt in de morgen die lacht de hele dag
Ja die lacht de hele dag!

Want wie vrolijk kijkt in de morgen die lacht de hele dag
Ja die lacht de hele dag!