Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

DDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door DDD »

Herman schreef: Gisteren, 21:59
huisman schreef: Gisteren, 19:32
Herman schreef: Gisteren, 17:42
Wim Anker schreef: Gisteren, 17:31 Scheuren dus! Nieuw verband. Dat er bestaande verbanden zijn waar men zich prima bij kan uitsluiten zal wel een brug te ver zijn.
Uiteraard.
Ik ontzeg hen dat recht niet.
Het zal een wonder wezen als ze zich qua verband gaan heroriënteren, maar vermoedelijk zullen ze dat toch niet doen.
Ik lees niets over een nieuw verband maar dat terzijde. Misschien rustig afwachten en aan het einde van het proces een oordeel geven lijkt mij verstandig.
Begrip natuurlijk dat de hele gereformeerde gezindte en ook dit forum een mening heeft hoe nu verder met de CGK.
Ik snap de emotionele gevoeligheden. Maar dan is de keerzijde dat ik de synode verwijt dat ze geen 'ite, ite' heeft uitgesproken tegen de opstandige gemeenten, maar dat nu via een andere route gaan doen door ze praktisch buiten te sluiten. Je moet wel oogkleppen ophebben om dat niet te zien.
Daar was geen meerderheid voor en ik moet nog zien dat dat de uitkomst wordt, al sluit ik het niet uit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Middenrefo schreef: Gisteren, 21:42 De bezwaarden zijn georganiseerd in Bewaar het Pand (1966) en CGBeraad (2022). CGBeraad heeft een focus op vrouw en ambt. Voor mij is het veelzeggend dat direct na de oproep van Rijnsburg (vrijdagavond 22:48 uur) deze twee groepen vanochtend publiekelijk meteen hun steun uitspraken voor dit initiatief. Normaalgesproken nemen ze een aantal dagen de tijd om te reageren. Het lijkt steeds meer op een gecoördineerd plan.
Wat is er mis met een gecoördineerd plan?
Regeren is vooruitzien.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: Gisteren, 21:59
huisman schreef: Gisteren, 19:32
Herman schreef: Gisteren, 17:42
Wim Anker schreef: Gisteren, 17:31 Scheuren dus! Nieuw verband. Dat er bestaande verbanden zijn waar men zich prima bij kan uitsluiten zal wel een brug te ver zijn.
Uiteraard.
Ik ontzeg hen dat recht niet.
Het zal een wonder wezen als ze zich qua verband gaan heroriënteren, maar vermoedelijk zullen ze dat toch niet doen.
Ik lees niets over een nieuw verband maar dat terzijde. Misschien rustig afwachten en aan het einde van het proces een oordeel geven lijkt mij verstandig.
Begrip natuurlijk dat de hele gereformeerde gezindte en ook dit forum een mening heeft hoe nu verder met de CGK.
Ik snap de emotionele gevoeligheden. Maar dan is de keerzijde dat ik de synode verwijt dat ze geen 'ite, ite' heeft uitgesproken tegen de opstandige gemeenten, maar dat nu via een andere route gaan doen door ze praktisch buiten te sluiten. Je moet wel oogkleppen ophebben om dat niet te zien.
Taak van vermaan en tucht ligt bij de classes. Een GS kan geen tucht uitvoeren tegen kerkenraden. Juist omdat artikel 31 K.O. lang niet in elke classis functioneert zitten we in de huidige situatie.

Er zijn de komende dagen veel belijdenisdiensten. Deze jongeren beloven dat zij zich onderwerpen zullen aan vermaan, terechtwijzing en kerkelijke tucht. (Vraag 4 Voetius) Dat beloven ook alle ambtsdragers met het ondertekeningsformulier. Als vermaan gewoon wordt genegeerd en kerkenraden doorgaan in hun ongehoorzaamheid dan is de scheur een feit.
En het gaat door. De NGK besluiten rond homoseksualiteit worden door verschillende CGK kerkenraden overgenomen. Homoseksueel samenlevenden kunnen daar ambtsdrager worden, deelnemen aan het H.A. en soms kan hun relatie worden bevestigd in een kerkdienst. Dit terwijl de besluiten van de CGK op dit thema vast en bondig zijn.

Als GS besluiten worden genegeerd en vermaan daarop ook ben je uitgepraat. Of moeten we de M.E. er op afsturen? ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 22:27 Of moeten we de M.E. er op afsturen? ;)
Een beetje relativeren is OK, maar deze grap vind ik ongepast. Bedenk dat er ook veel CGK gemeenten en leden zijn die geen voorstander zijn van de vrouw in het ambt, maar de gemeenten en predikanten die dat wel zijn niet graag willen missen.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 22:42
Een beetje relativeren is OK, maar deze grap vind ik ongepast. Bedenk dat er ook veel CGK gemeenten en leden zijn die geen voorstander zijn van de vrouw in het ambt, maar de gemeenten en predikanten die dat wel zijn niet graag willen missen.
Mooie afleiding om de probleemstelling van de rest van mijn bericht naast je neer te leggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: Gisteren, 20:54

Waarom zou ik iets posten als ik het niet meen? ;)

Verder:
1. BhP groep moet je uit je hoofd zetten. Club bezwaarden is echt veel breder.
2. Haalbaar: ik proef nog veel emotie etc , op korte termijn nog niet haalbaar ben ik bang.
3. Goede: Ja, ik denk dat alle afgescheiden kerkverbanden hier serieus naar zouden moeten kijken. De acte van afscheiding en wederkeer is toen niet voor niets opgesteld. Maar voor de CGK nu in het bijzonder: er moeten nu grote beslissingen genomen worden. Doe het dan direct goed en sluit je aan bij bestaand kerkverband.
Ik twijfel niet aan dat je meent wat je zegt maar wist even niet of ik je goed begreep. Bedankt voor de toelichting. Het lijkt me op zichzich inderdaad een goed streven, maar ik vind het toch zeer pijnlijk voor CGK'ers om als het ware zo uit hun kerkverband te worden (of al zijn) verdreven. Maar als dit een middel is om bijeen te brengen, wie weet. Sterkte aan iedereen die betrokken is bij de CGK in deze onzekere tijden.
Middenrefo

huisman schreef: Gisteren, 22:57
Mooie afleiding om de probleemstelling van de rest van mijn bericht naast je neer te leggen.
Ik leg dat niet naast me neer, maar daar is al zoveel over gezegd in dit topic, dat voegt niet zoveel meer toe. Door met zo'n grap te eindigen wordt de aandacht vanzelf afgeleid van het voorgaande. Het blijven broeders en zusters en dat mis ik wel eens hier.

Selderhuis is al regelmatig geciteerd hier en dat zou ik nu ook willen doen. In December 2018 schreef hij: “In de eerste eeuwen van de kerk was er veel variatie, maar men vond elkaar in: Dit is wat de Schrift zegt over Christus, waarachtig God en waarachtig mens, en wie dat niet gelooft, kan geen christen zijn. Dat is voor mij norm."

Ik hoop dat we in dit pijnlijke proces van uit elkaar gaan en scheiding ondanks alles ook steeds deze norm blijven hanteren.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Middenrefo schreef: Gisteren, 21:42 De bezwaarden zijn georganiseerd in Bewaar het Pand (1966) en CGBeraad (2022). CGBeraad heeft een focus op vrouw en ambt. Voor mij is het veelzeggend dat direct na de oproep van Rijnsburg (vrijdagavond 22:48 uur) deze twee groepen vanochtend publiekelijk meteen hun steun uitspraken voor dit initiatief. Normaalgesproken nemen ze een aantal dagen de tijd om te reageren. Het lijkt steeds meer op een gecoördineerd plan.
Wat vreemd dat je je zó afzet tegen hen die zich gewoon willen houden aan de Schrift, de belijdenis, de kerkorde en de GS-besluiten. Ik vind het niet gek dat die beide stichtingen een halve dag later kort reageren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om even een verklaring op te stellen.

Wat écht een gecoördineerde en voorbereide actie was, was het kerkenraadsbesluit van Dordrecht-Zuid (met een deputaat kerkorde en kerkrecht als predikant) om 2 minuten na de officiële sluiting van de GS een voorstel naar iedereen te mailen om toch een roepende kerk aan te wijzen. Al besloten en helemaal voorbereid, terwijl de GS nog liep.
Omdat dát in je middenrefostraatje past, zeg je er geen kwaad woord over. Beetje vreemd wel!
Hartelijke groet,
Evangelist
Middenrefo

Evangelist schreef: Gisteren, 23:32
Wat vreemd dat je je zó afzet tegen hen die zich gewoon willen houden aan de Schrift, de belijdenis, de kerkorde en de GS-besluiten. Ik vind het niet gek dat die beide stichtingen een halve dag later kort reageren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om even een verklaring op te stellen.

Wat écht een gecoördineerde en voorbereide actie was, was het kerkenraadsbesluit van Dordrecht-Zuid (met een deputaat kerkorde en kerkrecht als predikant) om 2 minuten na de officiële sluiting van de GS een voorstel naar iedereen te mailen om toch een roepende kerk aan te wijzen. Al besloten en helemaal voorbereid, terwijl de GS nog liep.
Omdat dát in je middenrefostraatje past, zeg je er geen kwaad woord over. Beetje vreemd wel!
Ik vind het allebei vreemd en desondanks roep ik alle middengemeenten op om zich bij beide initiatieven aan te sluiten. Of eigenlijk alle gemeenten.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 23:29
huisman schreef: Gisteren, 22:57
Ik leg dat niet naast me neer, maar daar is al zoveel over gezegd in dit topic, dat voegt niet zoveel meer toe. Door met zo'n grap te eindigen wordt de aandacht vanzelf afgeleid van het voorgaande. Het blijven broeders en zusters en dat mis ik wel eens hier.

Selderhuis is al regelmatig geciteerd hier en dat zou ik nu ook willen doen. In December 2018 schreef hij: “In de eerste eeuwen van de kerk was er veel variatie, maar men vond elkaar in: Dit is wat de Schrift zegt over Christus, waarachtig God en waarachtig mens, en wie dat niet gelooft, kan geen christen zijn. Dat is voor mij norm."

Ik hoop dat we in dit pijnlijke proces van uit elkaar gaan en scheiding ondanks alles ook steeds deze norm blijven hanteren.
Omdat het mijn overtuiging is dat het Schriftgezag wel degelijk in het geding is hoop ik op terugkeer van deze ongehoorzaamheid.
Job

Bericht door Job »

Het valt me op dat er met deze twee initiatieven meer emoties los lijken te komen dan tijdens het hele proces van de synode.
Middenrefo

Job schreef: Gisteren, 23:39 Het valt me op dat er met deze twee initiatieven meer emoties los lijken te komen dan tijdens het hele proces van de synode.
Dat is logisch; het kerkverband gaat nu letterlijk uiteen in twee delen. Dat roept emoties op bij wie dit kerkverband liefheeft en daar hoor ik in ieder geval bij.

Als dit eindigt op een manier dat er in Nederland één kerk minder is dan zou ik daar beter mee kunnen leven dan een CGK die geen CGK meer is.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Middenrefo schreef: Gisteren, 23:44
Job schreef: Gisteren, 23:39 Het valt me op dat er met deze twee initiatieven meer emoties los lijken te komen dan tijdens het hele proces van de synode.
Dat is logisch; het kerkverband gaat nu letterlijk uiteen in twee delen. Dat roept emoties op bij wie dit kerkverband liefheeft en daar hoor ik in ieder geval bij.

Als dit eindigt op een manier dat er in Nederland één kerk minder is dan zou ik daar beter mee kunnen leven dan een CGK die geen CGK meer is.
Een CGK waarin Schrift en Belijdenis afbreuk wordt afgedaan , is precies een CGK die geen CGK meer is.
Jij lijkt te suggereren dat in een echte CGK-kerkverband die plaats wel gegeven zou moeten worden en dat dit gaat boven een scheuring
Maar dat is dus precies waar je de verkeerde kant uit gaat ,namelijk dat de Schrift en Belijdenis wordt ondergesteld aan de eventuele zonde van kerkscheuring.
En dat is een foutieve denkrichting, want je bent ware kerk meer als de tucht niet meer kan worden uitgeoefend en de zondige zaken van vrouw in ambt en toelating van homo's aan HA en in kerkenraad en huwbevesting gewoon kan doorgaan.
Dan is de CGK geen echte CGK meer en ook geen echte kerk.
Plaats reactie