Preken beluisteren op internet

eilander
Moderator

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:o.a. preken van Ds. Verhoeks en Venema zijn het afraden waard !
Onderbouwen of terugnemen, dat weet je wel inmiddels.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Arie Flipse schreef:
-DIA- schreef:Weer heb ik een aantal goede preken gevonden.
o.a. van
ds. W. Verhoeks
ds. E. Venema
ds. J. Spaans
ds. J. Goudriaan
ds. W.C. Lamain
ds. A. Kort
ds. W. Pieters
ds. J.D. Heijkamp
ds. A.J. Wijnmaalen
ds. Tj. de Jong
en meer

De verstandige zal met onderscheid en wetenschap weten te luisteren
https://www.youtube.com/watch?v=Nbsh1FgF6yE
Onder andere de preek van ds W. Verhoeks is het aanbevelen waard!
o.a. preken van Ds. Verhoeks en Venema zijn het afraden waard !
Waarom?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ds. AA Egas
VHG driedorp
1930 uur
Vanavond
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:o.a. preken van Ds. Verhoeks en Venema zijn het afraden waard !
Preken van ds. Venema gelezen, veel bevinding, veel Gods volk, hoe God een mens bekeerd, volgens vast schema en hoe goed vroeger alles was, maar de tekst kreeg, nauwelijks aandacht. Terwijl de tekst/Gods Woord het uitgangspunt moet zijn!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Preken van ds. Venema gelezen, veel bevinding, veel Gods volk, hoe God een mens bekeerd, volgens vast schema en hoe goed vroeger alles was, maar de tekst kreeg, nauwelijks aandacht. Terwijl de tekst/Gods Woord het uitgangspunt moet zijn!
Ze zijn juist ondekkend, ontgrondend en ontblotend.
Het is maar of we ontdekt willen worden, en dat staan we van nature tegen.
Johann Gottfried Walther

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ze zijn juist ondekkend, ontgrondend en ontblotend.
Het is maar of we ontdekt willen worden, en dat staan we van nature tegen.
Gods woord en exegese en daaruit voortkomend toepassing dat lijkt mij zeer Reformatorisch (=in navolging van de Reformatie)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Men kan nu ook live meeluisteren met de Gereformeerde Gemeente van Rotterdam-IJsselmonde:

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/1024 ... Audio=true
TSC

Bericht door TSC »

eilander schreef:
Ik vraag me oprecht af of je op basis van 1 of een paar leespreken direct op zo'n manier afstand kan nemen van een predikant. Zeker omdat het voorzover ik weet gaat om een geroepen dienaar van God. Vast ook een predikant die niet volmaakt was, maar kan de Heere dat werk ook niet gebruiken? En de oproep van DIA om met onderscheid te luisteren en te toetsen aan Gods Woord is toch voldoende voor forummers om deze diensten te beluisteren? Wellicht komen ze tot dezelfde conclusie als jij. Maar, en dat zou een zegen zijn, worden ze door die preken door Gods Geest onderwezen.
Johann Gottfried Walther

Als Gods woord de doorslag geeft en niet de bevinding, dan is die opmerking toetsen aan Gods Woord genoeg.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Over ds. Verhoeks zwijg ik, ik ken hem namelijk ook niet voldoende genoeg. Maar ik weet wel dat ds. Venema een getrouw dienaar van het Woord was. Dus ik begrijp werkelijk niet wat er mis was met zijn prediking en mis is met zijn leespreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Je kunt ook meeluisteren met ds. De Leeuw in Dordrecht.

http://www.julianakerkdordrecht.nl/live
TSC

Bericht door TSC »

Johann Gottfried Walther schreef:Als Gods woord de doorslag geeft en niet de bevinding, dan is die opmerking toetsen aan Gods Woord genoeg.
Helemaal eens. Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom jij de diensten beluisteren af wil raden. Wat is de meerwaarde om beluisteren af te raden en forummers die graag deze diensten willen beluisteren daarmee direct een bevooroordeelde positie te bezorgen? Voor mijzelf persoonlijk merk ik dat etiketjes en oordelen van anderen mij soms bewust en soms onbewust belemmeren in een onbevooroordeeld luisteren naar een preek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Over ds. Verhoeks zwijg ik, ik ken hem namelijk ook niet voldoende genoeg. Maar ik weet wel dat ds. Venema een getrouw dienaar van het Woord was. Dus ik begrijp werkelijk niet wat er mis was met zijn prediking en mis is met zijn leespreken.
Vanuit het zichtpunt van bepaalde mensen begrijp ik het wel. Deze dominee zaagt de poten weg onder de 'godsdienst'. Dat verwekt doorgaans een dodelijke haat. Dat is ook de hele kwestie van het tegenstaan van de bevindelijke leer, zoals ik reeds meer dan tien jaar moet constateren.
Bruna

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Over ds. Verhoeks zwijg ik, ik ken hem namelijk ook niet voldoende genoeg. Maar ik weet wel dat ds. Venema een getrouw dienaar van het Woord was. Dus ik begrijp werkelijk niet wat er mis was met zijn prediking en mis is met zijn leespreken.
Bij ds verhoeks is het zeker niet anders.
Maar als ik me niet vergis is het van JGW haat vanuit een ‘woeste weg’ hoek.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef: Maar als ik me niet vergis is het van JGW haat vanuit een ‘woeste weg’ hoek.
Nou nou nou... Ik vind idt wel ver gaan.

Kunnen we nog van van mening verschillen van elkaar binnen de bandbreedte van schrift en belijdenis, zonder dat we "opponenten" in een haatkamp of in een woeste-weg-kamp wegzetten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie