Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ds AF Honkoop was i.i.g. een predikant waarbij je kon zien/horen dat een separerende prediking, gelijk een tweesnijdend zwaard, zo wonderlijk mooi en vlekkeloos samengaat met een ruim aanbod van genade. En juist uit zo'n prediking vloeit ook voort dat er een brede (h)erkenning is , blijkbaar ook op dit refoforum: van Dia tot ...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:Ds AF Honkoop was i.i.g. een predikant waarbij je kon zien/horen dat een separerende prediking, gelijk een tweesnijdend zwaard, zo wonderlijk mooi en vlekkeloos samengaat met een ruim aanbod van genade. En juist uit zo'n prediking vloeit ook voort dat er een brede (h)erkenning is , blijkbaar ook op dit refoforum: van Dia tot ...
Het lijkt wel of je het vervelend vindt.
Dat merk ik meer. Als je een punt maakt van het ontbreken van het aanbod van genade in de prediking word je niet zelden weggezet als een vijand van scherpe wetsprediking, van separatie of van vrije genade. Maar dat is meestal helemaal het punt niet.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:Ik denk dat je dan niet goed op de hoogte bent van de lokale situatie.
Veel ouderen vertrekken en hun hele gezin (kinderen, kleinkinderen, enz.) gaan mee.
De ‘meest trouwe kerkgangers’ vind je juist bij degenen die van elders zijn ingekomen.

Wat ik wel toegeef: ik spreek alleen over die lokale situatie waarmee ik overeenkomst zie met wat Bezorgd zegt. Ik kan niet goed inschatten hoe dat in andere gemeenten gaat.
Ik mag zeggen dat ik redelijk goed op de hoogte ben van de situatie in Zwijndrecht. Ik ben waarschijnlijk pessimistischer ingesteld, maar ik denk dat het grootste gedeelte van deze gemeente geen actieve herinnering meer heeft aan de prediking van ds AF Honkoop, laat staan een liefde/heimwee naar deze prediking. Ik zie in ieder geval weinig/geen verband met het, vanwege de huidige dominee, vertrekken van gemeenteleden en de prediking van ds AF Honkoop. Wel een zoektocht naar een andere prediking, maar niet gekoppeld aan die van wijlen ds AF Honkoop dus. Was dat maar waar...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat ik zou willen opmerken: ds. A.F. Honkoop was een dominee, zoals we er zoveel hebben gekend. Een prediker die preekte onversneden reformatorische taal: bevindelijk, (dat hoeft niet altijd gemoedelijk te zijn) onderwijzend, opkomend vanuit de doodstaat van de mens, en verkondigende aan doden de Weg des levens. Hij ging nooit om de diepte van de val heen. Anders dan sommige van de huidige predikers in dit kerkverband. Soms denk ik dat verschuivingen niet eens opgemerkt worden: we gaan gewoon mee.
Hop, in een bijzin weer even een aantal van Gods knechten wegzetten. Afschuwelijk dat je niet begrijpt wat je doet.
Ik wordt hier zo moedeloos van. Sommige dingen vooral in de godsdienst worden zo onverdraagzaam en voelen zich meteen aangevallen. Doe dat toch niet, wees beheerst, eerlijk, onderzoek, en geeft dan uw reactle. Als we zomaar in een opwelling of onbedacht reageren, zonder te onderzoeken krijg je dit. Niet beseffende hoe men hier mensen mee treft als waren ze onbezonnen in wat ze zeggen. Hetgeen ik nu zeg is voor allen van belang: Onderzoek. Overlevering, preken, boeken, enz. is er voldoende, ja we mogen wel spreken van wolk van getuigen om ons.
Hier laat ik het bij, want ik voel goed aan dat dit wellicht niet begrepen wordt en dat schrijver dezes dan als een rebel wordt weggezet.
Ik moet nu even afstand nemen van dit forum. Slechts een paar mensen die zo reageren. Dit kan mijn gemoed (dat is teer, sorry) niet verdragen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Je hebt wel een overgevoelig gemoed inderdaad, maar houdt wat minder rekening met de gevoeligheden van anderen. Dat is op zich niet ongepast en ik verwijt het jou ook niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

De regel dat je andere mensen moet behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden, is ook op jou van toepassing.

En voor het overige wens ik jou en alle leden van de GG een gezegend Kerstfeest toe. Alle andere mensen ook, maar dat zou off-topic zijn.
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:Ds AF Honkoop was i.i.g. een predikant waarbij je kon zien/horen dat een separerende prediking, gelijk een tweesnijdend zwaard, zo wonderlijk mooi en vlekkeloos samengaat met een ruim aanbod van genade. En juist uit zo'n prediking vloeit ook voort dat er een brede (h)erkenning is , blijkbaar ook op dit refoforum: van Dia tot ...
Dat merk ik meer. Als je een punt maakt van het ontbreken van het aanbod van genade in de prediking word je niet zelden weggezet als een vijand van scherpe wetsprediking, van separatie of van vrije genade. Maar dat is meestal helemaal het punt niet.
Het staat je vrij om mijn bijdrage te interpreteren voor je eigen gerief. Ik draag graag koren aan om ieder zijn molen draaiende te houden.
Maar mijn bijdrage was uiteraard bedoeld om aan te geven dat beide facetten vaak van node worden gemist in de huidige prediking in de gereformeerde gezindte. Of althans, te weinig radicaal wordt gebracht. En dat is temeer jammer omdat juist zo'n prediking zo samenbindend en heilzaam kan werken, van links tot rechts en van jong tot oud.
MGG

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
Omdat de beschuldiging/stelling (in mijn ogen) 9 vd 10 keer niet klopt. Je kan natuurlijk de verhouding wet/Christus scheef vinden of tientallen andere meningen hebben, maar die moeten niet weggemoffeld worden onder de noemer 'ontbreken van het aanbod van genade'.
Laatst gewijzigd door MGG op 24 dec 2022, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Maar mijn bijdrage was uiteraard bedoeld om aan te geven dat beide facetten vaak van node worden gemist in de huidige prediking in de gereformeerde gezindte. Of althans, te weinig radicaal wordt gebracht. En dat is temeer jammer omdat juist zo'n prediking zo samenbindend en heilzaam kan werken, van links tot rechts en van jong tot oud.
Toch heb ik de laatste jaren binnen de GG deze prediking wel gehoord hoor. Ik mag hier geen namen noemen, maar die weet je zelf vast ook wel. En die predikanten worden ook breed in de GG beroepen en gekandideerd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:En voor het overige wens ik jou en alle leden van de GG een gezegend Kerstfeest toe. Alle andere mensen ook, maar dat zou off-topic zijn.
:)

Fijn dat je je ook wat kerkistischer gaat gedragen. :yahoo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je dan niet goed op de hoogte bent van de lokale situatie.
Veel ouderen vertrekken en hun hele gezin (kinderen, kleinkinderen, enz.) gaan mee.
De ‘meest trouwe kerkgangers’ vind je juist bij degenen die van elders zijn ingekomen.

Wat ik wel toegeef: ik spreek alleen over die lokale situatie waarmee ik overeenkomst zie met wat Bezorgd zegt. Ik kan niet goed inschatten hoe dat in andere gemeenten gaat.
Ik mag zeggen dat ik redelijk goed op de hoogte ben van de situatie in Zwijndrecht. Ik ben waarschijnlijk pessimistischer ingesteld, maar ik denk dat het grootste gedeelte van deze gemeente geen actieve herinnering meer heeft aan de prediking van ds AF Honkoop, laat staan een liefde/heimwee naar deze prediking. Ik zie in ieder geval weinig/geen verband met het, vanwege de huidige dominee, vertrekken van gemeenteleden en de prediking van ds AF Honkoop. Wel een zoektocht naar een andere prediking, maar niet gekoppeld aan die van wijlen ds AF Honkoop dus. Was dat maar waar...
Het ís waar.
Ze zijn op zoek naar een prediking met dezelfde kern als die van ds. Honkoop, namelijk drie stukken, twee wegen en één Naam, zoals AF het zelf vaak uitdrukte. En die vinden ze gelukkig doorgaans ook.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat ik zou willen opmerken: ds. A.F. Honkoop was een dominee, zoals we er zoveel hebben gekend. Een prediker die preekte onversneden reformatorische taal: bevindelijk, (dat hoeft niet altijd gemoedelijk te zijn) onderwijzend, opkomend vanuit de doodstaat van de mens, en verkondigende aan doden de Weg des levens. Hij ging nooit om de diepte van de val heen. Anders dan sommige van de huidige predikers in dit kerkverband. Soms denk ik dat verschuivingen niet eens opgemerkt worden: we gaan gewoon mee.
Hop, in een bijzin weer even een aantal van Gods knechten wegzetten. Afschuwelijk dat je niet begrijpt wat je doet.
Ik wordt hier zo moedeloos van. Sommige dingen vooral in de godsdienst worden zo onverdraagzaam en voelen zich meteen aangevallen. Doe dat toch niet, wees beheerst, eerlijk, onderzoek, en geeft dan uw reactle. Als we zomaar in een opwelling of onbedacht reageren, zonder te onderzoeken krijg je dit. Niet beseffende hoe men hier mensen mee treft als waren ze onbezonnen in wat ze zeggen. Hetgeen ik nu zeg is voor allen van belang: Onderzoek. Overlevering, preken, boeken, enz. is er voldoende, ja we mogen wel spreken van wolk van getuigen om ons.
Hier laat ik het bij, want ik voel goed aan dat dit wellicht niet begrepen wordt en dat schrijver dezes dan als een rebel wordt weggezet.
Ik moet nu even afstand nemen van dit forum. Slechts een paar mensen die zo reageren. Dit kan mijn gemoed (dat is teer, sorry) niet verdragen.
Hou toch op. Je schrijf letterlijk dat sommige dominees in de Gerformeerde Gemeente om de diepte van de val van de mens heengaan. Je kunt dit later nuanceren, maar durft het gewoon op te schrijven. Wees dan zelf beheerst, onderzoek en geef dan je reactie.
En dan ook nog een wolk van getuigen te durven benoemen. Pas nou toch op dat die dominees die je blijkbaar op het oog hebt, niet tegen je zullen getuigen. Wees zorgvuldig en eerlijk richting Gods knechten.
Het zou al een grote stap zijn als je gemoed het niet zou kunnen verdragen dit te doen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
GGotK schreef:

Het ís waar.
Ze zijn op zoek naar een prediking met dezelfde kern als die van ds. Honkoop, namelijk drie stukken, twee wegen en één Naam, zoals AF het zelf vaak uitdrukte. En die vinden ze gelukkig doorgaans ook.
Ik laat dat voor de rest rusten, een ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in deze. Maar 3 stukken, 2 wegen en één Naam is vrij universeel in de GG /Gereformeerde gezindte, daarvoor hoef je dus ook niet te vertrekken uit Zwijndrecht.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Hou toch op. Je schrijf letterlijk dat sommige dominees in de Gerformeerde Gemeente om de diepte van de val van de mens heengaan. Je kunt dit later nuanceren, maar durft het gewoon op te schrijven. Wees dan zelf beheerst, onderzoek en geef dan je reactie.
En dan ook nog een wolk van getuigen te durven benoemen. Pas nou toch op dat die dominees die je blijkbaar op het oog hebt, niet tegen je zullen getuigen. Wees zorgvuldig en eerlijk richting Gods knechten.
Het zou al een grote stap zijn als je gemoed het niet zou kunnen verdragen dit te doen.
Helemaal mee eens. Wie kunnen niet zomaar van alle roepen over Gods volk en Zijn knechten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@GGotK, vergis je niet: ik merk dat je niet veel van de lokale situatie afweet.
Maar goed, dat was ook eigenlijk mijn punt niet; punt was om een illustratie te geven van Bezorgds gedachte.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:@GGotK, vergis je niet: ik merk dat je niet veel van de lokale situatie afweet.
Maar goed, dat was ook eigenlijk mijn punt niet; punt was om een illustratie te geven van Bezorgds gedachte.
Als iemand een andere mening toegedaan is , wil dat nog niet zeggen dat hij/zij minder van de lokale situatie af weet.
De illustratie vond ik niet geheel zuiver en dat heb ik ook toegelicht. Maar goed, laten we ons vooral richten op wat ons samenbindt en dat is blijkbaar gelukkig ook de prediking van ds Honkoop.
Plaats reactie