Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad heel nuancerend om te zeggen dat je in Enter makkelijker bekeerd wordt.
-
- Verbannen
Ik geloof er niets van. Tijdens de Coronacrisis werd er in veel gemeenten een preek gelezen van ds. Honkoop over de volkstelling door David en de zonden die hij daar bedreef. Dat was een scherpe prediking, echt zoals ds. Honkoop.Erskinees schreef:Vrij simpel: deze preken zijn helaas nog door niemand duidelijk hertaald. In de huidige staat zijn deze niet aansprekend voor jongeren en onbegrijpelijk voor kinderen.GerefGemeente-lid schreef:Het is wel opmerkelijk dan dat de leespreken en de Catechismusverklaring van wijlen ds. A.F. Honkoop in linkerflankgemeenten niet worden gelezen. Dat gebeurt alleen in de rechterflank. Er werd hier een jaar of 6 geleden eens een Catechismuspreek van hem gelezen, maar er kwam zoveel kritiek op dat het daarna nooit meer is gebeurd.Erskinees schreef:Ik heb het boek bijna uit. Kranendonk heeft toch echt wel opvallende dingen beschreven. Juist deze ene zin is daar een voorbeeld van. Om dat dan snel de kop in te drukken en nog even aan te geven dat Honkoops prediking te smal en tekort zal zijn voor velen, dan doe je het boek echt tekort. Dat is natuurlijk makkelijk om de discussie te beëindigen, maar ds. Honkoop had er wel degelijk een zorg over. Dan mag dat besproken worden op RF toch?
Je ziet dat ook met de leespreken van wijlen ds. J. van Haaren en wijlen ds. A. Vergunst. Die worden bijna altijd in midden- en rechterflankgemeenten gelezen en zelden of nooit (meer) in de linkerflank.
Heb jij hier een verklaring voor?
En de discussie gaat vaak over de inhoud. Als ik een Catechismuspreek van ds. Van Haaren er op nasla, is daar niets onduidelijks aan. En anders hoor ik graag een voorbeeld uit een preek waar iets onduidelijk zou moeten zijn.
-
- Verbannen
Hoho; wel goed citeren:Erskinees schreef:Inderdaad heel nuancerend om te zeggen dat je in Enter makkelijker bekeerd wordt.
Dat heet ook nuance.-DIA- schreef:Het lijkt wel of ik in Enter makkelijker bekeerd kan worden dan hier.
Als ons hart koud en ongelovig blijft is het in Enter, de woonplaats van @DIA, @Erskinees of alhier trouwens net zo moeilijk. En als God werkt, gaat het overal net zo makkelijk.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 dec 2022, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik altijd bijzonder en bemoedigend vind: Van die mensen die een heel nabij leven hebben en hoe meer ze mogen getuigen wie ze zelf zijn en wie de Heere Jezus voor ze geworden is, hoe minder veroordelend ze zijn naar anderen. Soms denk ik dan wel eens, je gelooft het van iedereen.
-
- Verbannen
Zeker. Er staat een prachtig voorbeeld hiervan in het RD van vandaag.Bezorgd schreef:Wat ik altijd bijzonder en bemoedigend vind: Van die mensen die een heel nabij leven hebben en hoe meer ze mogen getuigen wie ze zelf zijn en wie de Heere Jezus voor ze geworden is, hoe minder veroordelend ze zijn naar anderen. Soms denk ik dan wel eens, je gelooft het van iedereen.
Het lezen van oudere preken heeft niets met inhoud te maken, maar met verstaanbaarheid.
Gemeenten die als 'links' bestempeld worden kiezen vaker voor eigentijdse , begrijpelijke en actuele preken.
Wat meer behoudendere gemeenten, hechten meer aan vasthouden van traditie en cultuur, en dat uit zich ook in spraakgebruik en preekkeuze.
En wat de discussie betreft. Je moet predikanten zien in hun tijd.
Neem een ds GH Kersten, dat was een vooruitstrevende prediker, die vanuit 'rechts' of vanuit bevindelijke hoek soms wel kritiek kreeg.
In zijn tijd. Nu wordt hij juist door deze flank als voorbeeld gezien.
Hetzelfde als de hier eerder genoemde namen. Net na de scheuring, onder leiding van deze mannen, was het echt breder, minder stelligheid, en vooral gezamenlijk zoeken naar het goede van Jeruzalem, juist zoeken naar wat bindt, zonder de verschillen te benadrukken, wat in deze tijd veel meer gebeurd. En men had juist oog voor het gevaar van hypercalvinisme. Wat heden ten dage overgeslagen is naar vooral een angst voor verbondsautomatisme.
En ja, beiden zijn gevaarlijk.
Gemeenten die als 'links' bestempeld worden kiezen vaker voor eigentijdse , begrijpelijke en actuele preken.
Wat meer behoudendere gemeenten, hechten meer aan vasthouden van traditie en cultuur, en dat uit zich ook in spraakgebruik en preekkeuze.
En wat de discussie betreft. Je moet predikanten zien in hun tijd.
Neem een ds GH Kersten, dat was een vooruitstrevende prediker, die vanuit 'rechts' of vanuit bevindelijke hoek soms wel kritiek kreeg.
In zijn tijd. Nu wordt hij juist door deze flank als voorbeeld gezien.
Hetzelfde als de hier eerder genoemde namen. Net na de scheuring, onder leiding van deze mannen, was het echt breder, minder stelligheid, en vooral gezamenlijk zoeken naar het goede van Jeruzalem, juist zoeken naar wat bindt, zonder de verschillen te benadrukken, wat in deze tijd veel meer gebeurd. En men had juist oog voor het gevaar van hypercalvinisme. Wat heden ten dage overgeslagen is naar vooral een angst voor verbondsautomatisme.
En ja, beiden zijn gevaarlijk.
- Maanenschijn
Juist, dat is mooi en raak opgemerkt.GerefGemeente-lid schreef:…
Als ons hart koud en ongelovig blijft is het in Enter, de woonplaats van @DIA, @Erskinees of alhier trouwens net zo moeilijk. En als God werkt, gaat het overal net zo makkelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Even helemaal los an de inhoud: dit is een discussieforum. Je kunt er tegenin gaan als je het ergens niet mee eens bent. Maar stop met dat kinderachtige 'ik wil dat je dat terugneemt' s.v.p.GerefGemeente-lid schreef:Het is fout om te beweren dat er predikanten zijn in de GG die om de diepte van de val heen gaan. Ik ontken zeker niet dat er soms eenzijdigheid te signaleren valt (wat zeker kan leiden tot bepaalde gevaren van oppervlakkigheid en het achterstellen van de noodzakelijkheid der wedergeboorte - wat ik in mijn eigen omgeving ook bemerk) maar ik heb nog nooit een GG-dominee de diepte van de val horen ontkennen. Dus ik zou graag zien dat je deze veroordeling terug neemt.

Hop, in een bijzin weer even een aantal van Gods knechten wegzetten. Afschuwelijk dat je niet begrijpt wat je doet.-DIA- schreef:Wat ik zou willen opmerken: ds. A.F. Honkoop was een dominee, zoals we er zoveel hebben gekend. Een prediker die preekte onversneden reformatorische taal: bevindelijk, (dat hoeft niet altijd gemoedelijk te zijn) onderwijzend, opkomend vanuit de doodstaat van de mens, en verkondigende aan doden de Weg des levens. Hij ging nooit om de diepte van de val heen. Anders dan sommige van de huidige predikers in dit kerkverband. Soms denk ik dat verschuivingen niet eens opgemerkt worden: we gaan gewoon mee.
Een discussieforum is geen vrijbrief voor leugens.
Dus de vraag om iets terug te nemen, kan heel gepast zijn, en zeker op een christelijk forum.
Dus de vraag om iets terug te nemen, kan heel gepast zijn, en zeker op een christelijk forum.
Toch denk ik dat Bezorgd een punt heeft.
In Zwijndrecht denken veel mensen met weemoed terug aan de prediking van wijlen ds. Honkoop, juist diegenen die recent de gemeente hebben verlaten vanwege de huidige prediking.
Evenals de prediking van ds. Van Haren, ds. Vergunst, ds. Rietdijk, enz. maar die hebben daar nooit 'gestaan'. Je moest even aan Honkoops preekstem wennen, maar dat was je al na drie of vier diensten.
In Zwijndrecht denken veel mensen met weemoed terug aan de prediking van wijlen ds. Honkoop, juist diegenen die recent de gemeente hebben verlaten vanwege de huidige prediking.
Evenals de prediking van ds. Van Haren, ds. Vergunst, ds. Rietdijk, enz. maar die hebben daar nooit 'gestaan'. Je moest even aan Honkoops preekstem wennen, maar dat was je al na drie of vier diensten.
Klopt. Ik lees nog graag zijn preken. En die van de anderen die je opnoemt. Ook van ds vd Poel overigens. Geen idee of die in je rijtje van hierboven past.Tiberius schreef:Toch denk ik dat Bezorgd een punt heeft.
Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Zeker hoor. Sommige zaken zijn mogelijk ook multi-interpretabel. Dat hij er zijn zorg over had ontken ik ook niet, de uitspraak ligt er immers. Maar er is heel wat meer te citeren.Erskinees schreef:Ik heb het boek bijna uit. Kranendonk heeft toch echt wel opvallende dingen beschreven. Juist deze ene zin is daar een voorbeeld van. Om dat dan snel de kop in te drukken en nog even aan te geven dat Honkoops prediking te smal en tekort zal zijn voor velen, dan doe je het boek echt tekort. Dat is natuurlijk makkelijk om de discussie te beëindigen, maar ds. Honkoop had er wel degelijk een zorg over. Dan mag dat besproken worden op RF toch?Job schreef:Zelf heb ik het betreffende boek gelezen. Het zou jammer zijn als die ene zinsnede over het durven preken van het aanbod van genade nu een eigen leven gaat leiden, want het boek bevat veel meer. En ergerlijk als deze ene zin gebruikt gaat worden als trofee door de: "Er Is VaNdAaG GeEn GeNoEg AaNboD vAn GeNaDe" - roepers. Of Bezorgd vooraan zou staan of in de groep zou staan, kan ik niet beoordelen. Maar bij het lezen van het boek en de vele, vele citaten bekroop me hetzelfde gevoel als wat GGotK hierboven beschrijft: onder deze prediking zou het vandaag ook tekort en te smal zijn voor velen.
@Bezorgd, je hebt gelijk dat ik kort door de bocht ging met mijn gRoTe-KlEinE-LetTerRs-uitspraak. Ik had al wat ergernis over het citeren van alleen dit ene citaat opgebouwd op twitter door iemand die ermee aan de haal ging en voor wie het een bevestiging van zijn anti-GG standpunt was, zonder verder het boek gelezen te hebben. Daar kan ik me dan aan storen.
Dit lijkt me een stelling die niet klopt. Dominee AF. Honkoop heeft in Zwijndrecht gestaan van 1984 tot en met 1992. Het overgrote deel van de mensen die de afgelopen paar jaar de GG Zwijndrecht heeft verlaten vanwege de prediking zit in de leeftijdscategorie 0-45 jaar.Tiberius schreef:Toch denk ik dat Bezorgd een punt heeft.
Het kleine deel, er is immers in die 32 jaar ook een behoorlijk (natuurlijk) verloop geweest onder de 50-plussers in deze gemeente, die met weemoed denkt aan de prediking van wijlen ds Honkoop zijn juist de meest trouwe kerkgangers aldaar.
Ik denk dat je dan niet goed op de hoogte bent van de lokale situatie.
Veel ouderen vertrekken en hun hele gezin (kinderen, kleinkinderen, enz.) gaan mee.
De ‘meest trouwe kerkgangers’ vind je juist bij degenen die van elders zijn ingekomen.
Wat ik wel toegeef: ik spreek alleen over die lokale situatie waarmee ik overeenkomst zie met wat Bezorgd zegt. Ik kan niet goed inschatten hoe dat in andere gemeenten gaat.
Veel ouderen vertrekken en hun hele gezin (kinderen, kleinkinderen, enz.) gaan mee.
De ‘meest trouwe kerkgangers’ vind je juist bij degenen die van elders zijn ingekomen.
Wat ik wel toegeef: ik spreek alleen over die lokale situatie waarmee ik overeenkomst zie met wat Bezorgd zegt. Ik kan niet goed inschatten hoe dat in andere gemeenten gaat.