De waarom-vraag kan ik niet beantwoorden; ik zeg alleen hoe het werkt.Louis2 schreef:Waarom hebben ze in kerken nog niet gehoord over openbaarheid van bestuur?Tiberius schreef:Klopt, die rapporten zijn vrijwel altijd vertrouwelijk. Dus je kan (of mag) niets over de inhoud zeggen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vanwege de wantoestanden.Mannetje schreef:Waarom zou je mee moeten doen aan deze waan dat alles altijd openbaar moet zijn?Louis2 schreef:Waarom hebben ze in kerken nog niet gehoord over openbaarheid van bestuur?Tiberius schreef:Klopt, die rapporten zijn vrijwel altijd vertrouwelijk. Dus je kan (of mag) niets over de inhoud zeggen.
Dat is echt onzin. Alle rapporten e.d. worden met goede inzet opgesteld.CvdW schreef:Vanwege de wantoestanden.Mannetje schreef:Waarom zou je mee moeten doen aan deze waan dat alles altijd openbaar moet zijn?Louis2 schreef:Waarom hebben ze in kerken nog niet gehoord over openbaarheid van bestuur?Tiberius schreef:Klopt, die rapporten zijn vrijwel altijd vertrouwelijk. Dus je kan (of mag) niets over de inhoud zeggen.
Het gaat er niet om dat een journalist alle besluiten van de kerkenraad of classis moet kunnen opvragen om er vervolgens allerhande eigen verhalen van te maken.
Het gaat erom dat iemand die lid of vrijwilliger is voor zijn gemeente mag weten wat er over hem of haar of over de werkzaamheden besloten is. Daarnaast is het wel zo transparant is plannen of rapporten over de toekomst van de gemeente gedeeld worden met de leden.
In mijn vakgebied ligt een wijziging in een bestemmingsplan of Ruimtelijke uitvoeringsplan ook eerst een tijdje bij de gemeente ter inzage.
Zo zag ik laatst in mijn eigen gemeente (geen GG), waar ouderlingen enkelvoudig waren verkozen, nadat leden namen konden aandragen.
Wij wisten niet wie de namen waren, en konden de keuze van de kerkenraad enkel bekrachtigen.
Ik vertrouw onze kerkenraad volledig, maar meer openheid zou wel een waarborg zijn tegen willekeur vanuit de KR.
Dat is in het bestuur niet anders. Openbaarheid van bestuur dient om de burger te beschermen tegen willekeur en vriendjespolitiek, niet voor sensatiebeluste journalisten of politici die enkel snel stemmen willen halen.
Het gaat erom dat iemand die lid of vrijwilliger is voor zijn gemeente mag weten wat er over hem of haar of over de werkzaamheden besloten is. Daarnaast is het wel zo transparant is plannen of rapporten over de toekomst van de gemeente gedeeld worden met de leden.
In mijn vakgebied ligt een wijziging in een bestemmingsplan of Ruimtelijke uitvoeringsplan ook eerst een tijdje bij de gemeente ter inzage.
Zo zag ik laatst in mijn eigen gemeente (geen GG), waar ouderlingen enkelvoudig waren verkozen, nadat leden namen konden aandragen.
Wij wisten niet wie de namen waren, en konden de keuze van de kerkenraad enkel bekrachtigen.
Ik vertrouw onze kerkenraad volledig, maar meer openheid zou wel een waarborg zijn tegen willekeur vanuit de KR.
Dat is in het bestuur niet anders. Openbaarheid van bestuur dient om de burger te beschermen tegen willekeur en vriendjespolitiek, niet voor sensatiebeluste journalisten of politici die enkel snel stemmen willen halen.
Als het over mensen gaat, is het altijd vertrouwelijk in het kerkelijk leven.Louis2 schreef:Het gaat er niet om dat een journalist alle besluiten van de kerkenraad of classis moet kunnen opvragen om er vervolgens allerhande eigen verhalen van te maken.
Stemmingen mogen wel eens openbaar zijn, maar stemmingen over ambtsdragers nooit.
Ik ben het wel met je eens dat plannen over de toekomst van de gemeente transparant gedeeld dienen te worden met de leden. Maar dat wordt ook meestal wel gedaan.
Mooi stukje over ds A.F. Honkoop.
https://www.rd.nl/artikel/1003329-ds-a- ... n-prediker
Opvallende uitspraak:
Aan het einde van zijn leven stelde hij terugblikkend de vraag: „Durven wij het aanbod van genade nog te preken?” Dat was een zorg voor hem.”
Opvallende uitspraak:
Aan het einde van zijn leven stelde hij terugblikkend de vraag: „Durven wij het aanbod van genade nog te preken?” Dat was een zorg voor hem.”
Ja, dat vond ik ook opvallend. Mooi artikel.Bezorgd schreef:Mooi stukje over ds A.F. Honkoop.
Opvallende uitspraak:
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Veel goede herinneringen aan de tijd dat hij consulent was in Veenendaal!
In veel GG discussies gaat het over de generatie waarin de GG wat genuanceerder was.
Dat gaat echt om deze mannen. Net als Verhagen en De Gier die ook in het artikel genoemd worden.
Dat gaat echt om deze mannen. Net als Verhagen en De Gier die ook in het artikel genoemd worden.
Welnee, als deze dominees nu zouden hebben gepreekt had je ook vooraan gestaan om kritiek te leveren.Bezorgd schreef:In veel GG discussies gaat het over de generatie waarin de GG wat genuanceerder was.
Beetje een vervelende opmerking.
Af en toe geef je ook maar een roffel op je toetsenbord he?CvdW schreef:Vanwege de wantoestanden.Mannetje schreef:Waarom zou je mee moeten doen aan deze waan dat alles altijd openbaar moet zijn?Louis2 schreef:Waarom hebben ze in kerken nog niet gehoord over openbaarheid van bestuur?Tiberius schreef:Klopt, die rapporten zijn vrijwel altijd vertrouwelijk. Dus je kan (of mag) niets over de inhoud zeggen.
-
Het is wel zo dat de 'macht' in onze kerken vaak bij dezelfde personen ligt, dat lijkt soms meer op een episcopale kerk dan op een presbyteriaanse kerk. En dat is ook niet in lijn met wat Calvijn stelde.Mannetje schreef:Waarom zou je mee moeten doen aan deze waan dat alles altijd openbaar moet zijn?Louis2 schreef:Waarom hebben ze in kerken nog niet gehoord over openbaarheid van bestuur?Tiberius schreef:Klopt, die rapporten zijn vrijwel altijd vertrouwelijk. Dus je kan (of mag) niets over de inhoud zeggen.
Verder kan openheid op de korte termijn soms pijnlijk zijn maar op de lange termijn kan zwijgzaamheid en 'de rijen gesloten houden' veel ergere gevolgen hebben. Ik ken daar helaas voorbeelden van op het kerkelijk erf.
Sinds 1979/1980 houd ik zaken scherp in de gaten. Gelukkig zijn er niet elke dag wantoestanden. Toch is het goed om de vraag is te stellen of er een goede geur uitgaat.Simon0612 schreef: Af en toe geef je ook maar een roffel op je toetsenbord he?
We lezen in de Bijbel over leugengeesten. Zijn er ook in deze tijd leugengeesten?
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Zelf heb ik het betreffende boek gelezen. Het zou jammer zijn als die ene zinsnede over het durven preken van het aanbod van genade nu een eigen leven gaat leiden, want het boek bevat veel meer. En ergerlijk als deze ene zin gebruikt gaat worden als trofee door de: "Er Is VaNdAaG GeEn GeNoEg AaNboD vAn GeNaDe" - roepers. Of Bezorgd vooraan zou staan of in de groep zou staan, kan ik niet beoordelen. Maar bij het lezen van het boek en de vele, vele citaten bekroop me hetzelfde gevoel als wat GGotK hierboven beschrijft: onder deze prediking zou het vandaag ook tekort en te smal zijn voor velen.GGotK schreef:Welnee, als deze dominees nu zouden hebben gepreekt had je ook vooraan gestaan om kritiek te leveren.Bezorgd schreef:In veel GG discussies gaat het over de generatie waarin de GG wat genuanceerder was.