Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben erg voor de autonomie van de plaatselijke gemeente. Maar soms zou je een GerGem-bisschop (niet de SGPer, die is HHK) wensen die met de vuist op tafel zou slaan, en zou zeggen: die gemeenten in Lunteren en Waddinxveen komen er gewoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik ben erg voor de autonomie van de plaatselijke gemeente. Maar soms zou je een GerGem-bisschop (niet de SGPer, die is HHK) wensen die met de vuist op tafel zou slaan, en zou zeggen: die gemeenten in Lunteren en Waddinxveen komen er gewoon.
Eén eigenwijze ouderling uit Lunteren die gewoon zijn gang zou gaan is genoeg.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Voor Waddinxveen wordt ook wel eens stilletjes de haalbaarheid van een gemeente onderzocht. Vanuit die plaats gaan mensen naar Gouda, Boskoop en Moerkapelle. Het blijkt nooit haalbaar, ook al moeten gemeenten verbouwen of nieuw bouwen.
Tja, als je daar een gemeente start is die te veelkleurig zeker?

Maar goed, ik wind me veel te veel op over zulke zaken. Dat moet ik niet doen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Voor Waddinxveen wordt ook wel eens stilletjes de haalbaarheid van een gemeente onderzocht. Vanuit die plaats gaan mensen naar Gouda, Boskoop en Moerkapelle. Het blijkt nooit haalbaar, ook al moeten gemeenten verbouwen of nieuw bouwen.
Tja, als je daar een gemeente start is die te veelkleurig zeker?

Maar goed, ik wind me veel te veel op over zulke zaken. Dat moet ik niet doen.
Daar zit minder liggingsverschil dan Ede-Bveld zuid toch?
newton

Bericht door newton »

Kan er iemand nu eindelijk eens 2 mooie overzichten maken van die beruchte ligging van de gemeenten _en_ van de dominees binnen de gergem? Want iedereen weet hier blijkbaar het verschil tussen al die gemeenten, maar hoe kom je aan die informatie? Dat moet toch ergens beschreven staan? Ik word graag ingeleid in die geheimen zodat ik ook mee kan praten. Of is dat alleen bevindelijke kennis en zit dat in je hoofd 'een voet te hoog'?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik sprak eens een ambtsdrager binnen de GG, die sprak al zorgelijk: "Soms ben ik wel eens bang dat de toestand zo is: Niet de vraag of er een scheuring komt binnen de GG, maar wanneer"

En dit bedoel ik echt niet als GG bashen, maar de boel staat op scherp.
En als je dan ook naar de grote zorgen kijkt in andere kerkverbanden, dan kunnen we ons als heel kerkelijk Nederland alleen maar diep schamen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Soms denk ik, dit lezende, dat ik op een doorsnee verjaardag in Waardenburg* ben beland..

* Waardenburg is willekeurig gekozen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik sprak eens een ambtsdrager binnen de GG, die sprak al zorgelijk: "Soms ben ik wel eens bang dat de toestand zo is: Niet de vraag of er een scheuring komt binnen de GG, maar wanneer"

En dit bedoel ik echt niet als GG bashen, maar de boel staat op scherp.
En als je dan ook naar de grote zorgen kijkt in andere kerkverbanden, dan kunnen we ons als heel kerkelijk Nederland alleen maar diep schamen.
Met je laatste gedeelte van harte eens. De rest is redelijk bekend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef:Soms denk ik, dit lezende, dat ik op een doorsnee verjaardag in Waardenburg* ben beland..

Op de Betuwe is het toch allemaal vrij homogeen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Soms denk ik, dit lezende, dat ik op een doorsnee verjaardag in Waardenburg* ben beland..

Natuurlijk niet. De appels uit Waardenburg smaken echt veel slechter dan die uit Meteren.
Bruna

Bericht door Bruna »

newton schreef:Kan er iemand nu eindelijk eens 2 mooie overzichten maken van die beruchte ligging van de gemeenten _en_ van de dominees binnen de gergem? Want iedereen weet hier blijkbaar het verschil tussen al die gemeenten, maar hoe kom je aan die informatie? Dat moet toch ergens beschreven staan? Ik word graag ingeleid in die geheimen zodat ik ook mee kan praten. Of is dat alleen bevindelijke kennis en zit dat in je hoofd 'een voet te hoog'?
Goed plan. Het voelt alsof ik op deze verjaardag degene ben zonder gesprekspartner.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
newton

Bericht door newton »

Bezorgd schreef:Ik sprak eens een ambtsdrager binnen de GG, die sprak al zorgelijk: "Soms ben ik wel eens bang dat de toestand zo is: Niet de vraag of er een scheuring komt binnen de GG, maar wanneer"
Waarom zou er een scheuring moeten komen? Zijn er echt zaken binnen de GG waarover de meningsverschillen zo groot zijn dat het uit zo lopen op een complete scheuring?

Ik ga maar eens in overleg met alle aanbieders van bijbel apps in de appstores van apple en google en probeer ze zover te krijgen om het komend jaar elke dag als 'tekst van de dag' Filippenzen 2:1-4 aan te bieden bij alle gebruikers die onder het gergem adverteerders profiel vallen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Misschien een interessant onderzoek voor je: hoe vaak een predikant uit een naburige GG heeft gepreekt in een een nabijgelegen gemeente. ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Herman schreef:

Natuurlijk niet. De appels uit Waardenburg smaken echt veel slechter dan die uit Meteren.
Oohh, daar ben ik het niet mee eens hoor...
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef:

Misschien een interessant onderzoek voor je: hoe vaak een predikant uit een naburige GG heeft gepreekt in een een nabijgelegen gemeente. ;)
Je bedoelt: dan moet je niet op de Betuwe beginnen?
Plaats reactie