De discussie heb ik een beetje op de achtergrond gevolgd en volgens mij begrijp ik inmiddels wat @Cyrillus probeert duidelijk te maken. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb.Cyrillus schreef: ↑30 aug 2023, 22:49Aangezien het nivo steeds verder daalt van de discussie, en de ene na de andere onwaarheid in mijn schoenen geschoven wordt en ik zelfs nu van complottheorien beschuldigd wordt, houd ik er mee op.tja schreef: ↑30 aug 2023, 22:18NatuurlijkCyrillus schreef: ↑30 aug 2023, 21:49Is mijn antwoord van belang?tja schreef: ↑30 aug 2023, 21:15 @cyrillus,
Kan het zijn dat je een beetje door draaft?
Ik denk dat wanneer jij deze energie in onderhandelingen met Poetin steekt dat de oorlog volgende week over is.
Alles wat hier in het westen fout gaat maakt Rusland niet minder fout.
Ja het is ingewikkeld en er spelen op de achtergrond veel onfrisse belangen.
Maar dan blijft toch staan dat een dictator hier een buurland binnen valt en daar alles aan puin schiet. Dat is toch verschrikkelijk. Of denk je daar anders over?
Ligt niet aan jou.
Ik begin even met een voorbeeld.
WoII vloeide voort uit de maatregelen die genomen zijn na WOI. Hierdoor heeft Hitler macht kunnen krijgen en is alle ellende ontstaan. Dat betekent niet dat het westen schuldig is aan alle oorlogsmisdaden die zijn gepleegd, maar het westen heeft wel gezorgd voor de omstandigheden waardoor dit machtsvacuüm kon onstaan. Dat de maatregelen genomen na WOI hadden kunnen leiden tot WOII hebben we op dat moment niet doorgehad, maar hebben we later in de geschiedenis kunnen duiden. Ik denk dat @Cyrillus hetzelfde bedoelt bij het ontstaan van de oorlog in de Oekraïne. Poetin is de aanjager van deze oorlog, maar mogelijk is het gedreven door bepaalde omstandigheden die door het Westen gecreëerd zijn. Welke omstandigheden is mij (nog) niet duidelijk, maar wellicht kan dat later in de geschiedenis wel geduid worden.
Is dit hetgeen jij bedoelt @ Cyrillus?