Erdee

DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

In de linkerflank van de GG worden wel degelijk alle psalmen gezongen. Dus je kunt niet zomaar zeggen dat dat niet gebeurt. En trouwens, ds. Hogchem doet ook zijn best.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

http://drpdevries.blogspot.com/2016/07/?m=1

Goed artikel over het waarom van het in de eredienst alleen zingen van de psalmen. De opvatting dat dit een puur Nederlandse gewoonte zou zijn, wordt ook duidelijk weerlegd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6726
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:In de linkerflank van de GG worden wel degelijk alle psalmen gezongen. Dus je kunt niet zomaar zeggen dat dat niet gebeurt. En trouwens, ds. Hogchem doet ook zijn best.
Inderdaad.
Ds. De Heer laat ook vaak onbekende Psalmen zingen.

Ik ben wel benieuwd naar de reacties van @Erskinees en @Hendrikus.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.
Nieuwe bril nodig? Ik zei vrijwel nergens en vooral Nederlands.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32813
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.
Nieuwe bril nodig? Ik zei vrijwel nergens en vooral Nederlands.
Hmmm.... je weet niet eens of Valcke een bril draagt... :oO Ik geloof overigens dat bij ons de meeste psalmen wel aan bod komen. Misschien dat Psalm 9 wat minder wordt gezongen dan Psalm 119.... Dat zou kunnen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.
Nieuwe bril nodig? Ik zei vrijwel nergens en vooral Nederlands.
Je zei letterlijk: ‘behalve in Nederland vrijwel nergens’. Dus ik weet niet wie er een bril nodig heeft. Maar ok, dat is bijzaak. Het gaat erom dat het een calvinistische opvatting is, mede gegrond op de zang in de vroege kerk. En de gedachte erachter is mi heel legitiem, namelijk dat in de erediensten alleen Gods Woord gebruikt wordt, zowel voor de stof van de prediking als voor de lofprijzing en gebed.

Dit was tot 2016 ook altijd de opvatting binnen de GB, maar is vervolgens losgelaten. En nu zie je bij jou al schamperheid over dit goede gebruik…
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 feb 2022, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: De Morgenzang, Avondzang Bedezang voor de Predicatie en de berijmde Twaalf Artikelen waren nooit bedoeld voor de eredienst. Men wilde alleen de woorden Gods in de eredienst. Deze gezangen zijn erin geslopen en worden nu wel 'legaal' in de eredienst gezongen. Maar nogmaals dat was naar ik ooit las niet de bedoeling.
Er worden nogal wat sprookjes verteld op dit gebied. Lees de dissertatie van Jaco van der Knijff, of desnoods zijn toegankelijke boekje "Ons psalmboek, Achtergronden en gebruik van het kerkboek van 1773" voor betrouwbare informatie over de gezangen.
Van der Knijff eindigt het hoofdstuk over gezangen in laatstgenoemd boekje met de constatering dat de Eenige Gezangen een bonte verzameling is van gezangen uit diverse bronnen, die in ons land naast de psalmen een vrijwel canonieke status heeft gekregen. "En dat terwijl de huidige gebruikers van de berijming van 1773 grotendeels tegenstanders zijn van het zingen van gezangen..."
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

De helft van de Enige Gezangen zijn overigens Bijbelliederen, namelijk de drie lofzangen, de Tien geboden en het Gebed des Heeren.
-DIA-
Berichten: 32813
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: De Morgenzang, Avondzang Bedezang voor de Predicatie en de berijmde Twaalf Artikelen waren nooit bedoeld voor de eredienst. Men wilde alleen de woorden Gods in de eredienst. Deze gezangen zijn erin geslopen en worden nu wel 'legaal' in de eredienst gezongen. Maar nogmaals dat was naar ik ooit las niet de bedoeling.
Er worden nogal wat sprookjes verteld op dit gebied. Lees de dissertatie van Jaco van der Knijff, of desnoods zijn toegankelijke boekje "Ons psalmboek, Achtergronden en gebruik van het kerkboek van 1773" voor betrouwbare informatie over de gezangen.
Van der Knijff eindigt het hoofdstuk over gezangen in laatstgenoemd boekje met de constatering dat de Eenige Gezangen een bonte verzameling is van gezangen uit diverse bronnen, die in ons land naast de psalmen een vrijwel canonieke status heeft gekregen. "En dat terwijl de huidige gebruikers van de berijming van 1773 grotendeels tegenstanders zijn van het zingen van gezangen..."
Wie heeft mij dan aan deze verkeerde indruk geholpen, waardoor ik dit dit ben gaan denken, als het helemaal niet klopt? Ik moet dit ergens hebben gelezen, en naar mijn weten lees ik geen bladen of boeken met nepnieuws of geschiedvervalsing...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32813
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:De helft van de Enige Gezangen zijn overigens Bijbelliederen, namelijk de drie lofzangen, de Tien geboden en het Gebed des Heeren.
Hier ging het ook om: Dit zijn berijmde Bijbelgedeeltes.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de reacties van @Erskinees en @Hendrikus.
Een reactie op onderstaande post bedoel je?
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:Het artikel heeft min of meer een open einde. Doen alsof de roep om meer aanbidding niet bestaat, is onverstandig, zegt Van der Knijff. Maar de ontwikkeling stelt ons wel voor vragen. Als het artikel de lezer aan 't nadenken zet, is dat al een positieve ontwikkeling. 
Welke vragen? Gelukkig zijn er nog kerkverbanden waar de Synode alleen het zingen van de Psalmen en de 12 gezangen toestaat. Dan is het niet aan de orde om deze vragen te stellen...
Wel jammer dat dezelfde synode zich totaal niet inspant om deze psalmen zingbaar en begrijpelijk voor de jeugd te houden. Daardoor ben ik bang dat de psalmen alsnog langzaam verdreven zullen worden voor andere muziek.
De Psalmen zijn al 249 jaar zingbaar. Dus je moet jouw mening niet als een voldongen feit verkondigen.

Ik ben nergens bang voor. Laten we het maar houden bij het oude en vertrouwde. En dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een zangavond eens per maand, waarom goede en evenwichtige gezangen en liederen worden gezongen. Maar binnen de eredienst is er alleen plaats voor de Psalmen en 12 gezangen. En verder niet, wat mij betreft.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn. Net als jou ben ik een voorstander van het exclusief zingen van psalmen, al sta ik er niet heel strak in. Maar er is zeker wat voor te zeggen.

Met mijn post wil ik iets anders aangeven: hoe verder wij qua taal en melodieën af komen te staan van 1773, hoe minder generaties met liefde voor 1773 opgroeien. Wij hebben thuis veel moeite gedaan om liefde voor de psalmen te creëren. Dat is niet echt gelukt. Logisch, want de inhoud wordt totaal niet begrepen. Daarom gaf ik in de vorige post aan: wil je de psalmen behouden dan zal er ook moeite gedaan moeten worden om de psalmen begrijpelijk en zingbaar te houden. En dat gebeurt niet, waardoor onze jongeren grijpen naar andere liederen. Logisch, zou ik ook doen op die leeftijd. Zo dreigen we de psalmen alsnog kwijt te raken.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Erskinees schreef:(...)Met mijn post wil ik iets anders aangeven: hoe verder wij qua taal en melodieën af komen te staan van 1773, hoe minder generaties met liefde voor 1773 opgroeien. Wij hebben thuis veel moeite gedaan om liefde voor de psalmen te creëren. Dat is niet echt gelukt. Logisch, want de inhoud wordt totaal niet begrepen. Daarom gaf ik in de vorige post aan: wil je de psalmen behouden dan zal er ook moeite gedaan moeten worden om de psalmen begrijpelijk en zingbaar te houden. En dat gebeurt niet, waardoor onze jongeren grijpen naar andere liederen. Logisch, zou ik ook doen op die leeftijd. Zo dreigen we de psalmen alsnog kwijt te raken.
Je hebt het zaadje geplant (of bent nog aan het zaaien), wat ze ook kiezen, dit gaat de rest van hun leven mee en zal op de meest onwaarschijnlijke momenten opkomen! Het kan ook dat de waardering op latere leeftijd (opnieuw) komt
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Erdee

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:
Erskinees schreef:(...)Met mijn post wil ik iets anders aangeven: hoe verder wij qua taal en melodieën af komen te staan van 1773, hoe minder generaties met liefde voor 1773 opgroeien. Wij hebben thuis veel moeite gedaan om liefde voor de psalmen te creëren. Dat is niet echt gelukt. Logisch, want de inhoud wordt totaal niet begrepen. Daarom gaf ik in de vorige post aan: wil je de psalmen behouden dan zal er ook moeite gedaan moeten worden om de psalmen begrijpelijk en zingbaar te houden. En dat gebeurt niet, waardoor onze jongeren grijpen naar andere liederen. Logisch, zou ik ook doen op die leeftijd. Zo dreigen we de psalmen alsnog kwijt te raken.
Je hebt het zaadje geplant (of bent nog aan het zaaien), wat ze ook kiezen, dit gaat de rest van hun leven mee en zal op de meest onwaarschijnlijke momenten opkomen! Het kan ook dat de waardering op latere leeftijd (opnieuw) komt
Van harte eens! Buiten het zingen van Psalmen in kerkdiensten: wanneer ik langs een klooster of abdij kom, doet het me goed te weten dat daar elke week opnieuw alle Psalmen een plek in de gebedsvieringen hebben. Voor mijn volwassen kinderen hebben ze geen actuele betekenis. Maar het plantje is gezet en het overige vertrouw ik toe.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Erdee

Bericht door KB_ »

Valcke schreef:Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.

Wij zingen overigens (thuis) alle 150 psalmen. Niet één vers slaan we over.
Bedenk wel dat de Schotten onze Nederlandse reformatorische kerken niet onder de exclusive psalmody kerken willen scharen. Wel eens een discussie over gehad met een Schotse presbyterian hier in Canada. Daar zijn ze erg fel op en voelen op dat stuk echt geen verbondenheid met ons doordat de nederlandse kerken de enige gezangen hebben. Zij hebben dan iets van: doe het goed of doe het niet en niet half half of fake.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

KB_ schreef:
Valcke schreef:Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.

Wij zingen overigens (thuis) alle 150 psalmen. Niet één vers slaan we over.
Bedenk wel dat de Schotten onze Nederlandse reformatorische kerken niet onder de exclusive psalmody kerken willen scharen. Wel eens een discussie over gehad met een Schotse presbyterian hier in Canada. Daar zijn ze erg fel op en voelen op dat stuk echt geen verbondenheid met ons doordat de nederlandse kerken de enige gezangen hebben. Zij hebben dan iets van: doe het goed of doe het niet en niet half half of fake.
Ik kan mij er iets bij voorstellen, al vind ik dat het dan wel heel groot gemaakt wordt. Want tegen de lofzangen zal men toch geen gefundeerd bezwaar hebben neem ik aan. In de praktijk gaat het dan alleen nog om de Morgen- en Avondzang (want andere niet Bijbelse gezangen worden nauwelijks in de erediensten gebruikt). Dat neemt niet weg dat we ondanks deze inconsequentie iedere uitbreiding richting gezangen in de erediensten wel op basis van dit beginsel mogen en moeten afwijzen.

Overigens zijn er meer van dergelijke zaken waarin de Schotse kerken strikter zijn, met name gaat het dan om de afwijzing van feestdagen en van muziekinstrumenten in de eredienst.
Plaats reactie