Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Kaantjes
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Ah, nostalgie. Mijn slager verkoopt ze ook, maar alleen aan oudere mensenemigrant schreef:Kaantjes

Toen wij pas getrouwd waren kwamen mijn ouders uit de kerk koffiedrinken. Mijn moeder zag in de keuken rode kool klaarliggen. Ik zou er salade van maken trouwens. Mijn moeder vond dat absoluut geen zondagsgroente.merel schreef:Gisteren aten wij rode kool, gehaktballen, aardappelpuree, warme vla met vruchtensaus en slagroom. Vandaag hutspot met gehaktballen.

Op zondag at men de luxere groenten, zoals sperziebonen, snijbonen en witlof.
Heb jij wel eens hutspot met klapstuk gemaakt Merel? Mijn kinderen zijn er dol op.
Bij de slager een pond (ik denk dat dat wel genoeg is voor jouw gezin) klapstuk halen, opzetten in een grote pan koud water. Aan de kook brengen, evt. even afschuimen en dan op het kleinste pitje - tegen de kook aan - zachtjes laten trekken. Mag gerust 3 uur, hoe langer hoe lekkerder.
Daarna het stuk er uit vissen, klein beetje van de bouillon eruit scheppen, anders loopt de pan over, de geschilde aardappelen erin, daarboven de wortel en daarboven de ui. Leg gerust de klapstuk er nog op.
Dan de klapstuk heel fijn snijden, hutspot stampen en vlees erdoor werken.
Je hebt dan geen jus. Als je een keer suddervlees maakt, vries dan een voorraadje jus in in plastic bakjes. Je hebt geen (vies) poederzakje nodig dan! Ook handig als je rookworst bij de stamppot geeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wij eten vanavond gebakken krieltjes, voor de mannen een runderworstje en ik ga aan de zelfgemaakt vega burger. Met sla.
En er staat nu een pan met stoofvlees op voor morgen.
En er staat nu een pan met stoofvlees op voor morgen.
Klapstuk ken ik wel. Mijn ouders hebben het nog wel eens bij de stamppotten. Ik ben er niet zo dol op, maar dat komt ook omdat ik niet zo'n vleeseter ben. Ik maak vlees klaar voor de jus. Poederzakjes voor de jus heb ik nog nooit gebruikt. Manlief had gisteren 15 flinke gehaktballen gebraden, dus jus heb ik nog in overvloed voor de hutspot. Ach wij eten toch meestal gekookte aardappelen, dan krijg ik het minste geklaag
De aardappelen en de groente bij elkaar laten koken ken ik eigenlijk niet. Ik weet dat het volgens het recept zo hoort, maar mijn moeder en oma's deden het ook niet. Ik kook het altijd apart van elkaar. En door de hutspot schep ik ook altijd bruine bonen. Dat wordt ook niet in elke regio zo gegeten. Manlief vindt de bruine bonen erdoor vreselijk, maar de kinderen en ik zijn er echt dol op. Net wat je gewend bent.
Volgende week wil ik weer eens een hamschijf opzetten voor een erwtensoep. Daar heb ik echt zo'n zin in. Mijn man kreeg altijd havermout pannenkoekjes na bij erwtensoep, dus dat is inmiddels bij ons ook traditie geworden, ook zo lekker. Mijn zwager rijdt ervoor om ( zo'n 100 km) als wij dat eten en schuift dan ook aan.

De aardappelen en de groente bij elkaar laten koken ken ik eigenlijk niet. Ik weet dat het volgens het recept zo hoort, maar mijn moeder en oma's deden het ook niet. Ik kook het altijd apart van elkaar. En door de hutspot schep ik ook altijd bruine bonen. Dat wordt ook niet in elke regio zo gegeten. Manlief vindt de bruine bonen erdoor vreselijk, maar de kinderen en ik zijn er echt dol op. Net wat je gewend bent.
Volgende week wil ik weer eens een hamschijf opzetten voor een erwtensoep. Daar heb ik echt zo'n zin in. Mijn man kreeg altijd havermout pannenkoekjes na bij erwtensoep, dus dat is inmiddels bij ons ook traditie geworden, ook zo lekker. Mijn zwager rijdt ervoor om ( zo'n 100 km) als wij dat eten en schuift dan ook aan.
- Dodo
Pannenkoekjes ná de erwtensoep?? Dan kan hij heel wat verstouwen.
Hier eten ze eigenlijk nooit iets toe. En als ik bv erwtensoep heb, klagen ze dat het te machtig is zodat ze er last van hebben met sporten 's avonds.
Hier eten ze eigenlijk nooit iets toe. En als ik bv erwtensoep heb, klagen ze dat het te machtig is zodat ze er last van hebben met sporten 's avonds.
- Johann Gottfried Walther
Is bij sommigen traditie erwtensoep met roggebrood met spek en pannenkoeken toe.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
kip/snijbonen/pasta/champignonnenroomsaus; uit de Slowcooker.
Heerlijk gegeten na een drukke dag.
Heerlijk gegeten na een drukke dag.
Voor het eerst weer boerenkool stamppot, een hele grote pan, zelfs de getrouwde kinderen kwamen een maaltje halen, want dit recept zoals mijn moeder het al deed wordt zo gewaardeerd. Smullen!
Hoe kun je boerenkool bijzonder maken?Terri schreef:Voor het eerst weer boerenkool stamppot, een hele grote pan, zelfs de getrouwde kinderen kwamen een maaltje halen, want dit recept zoals mijn moeder het al deed wordt zo gewaardeerd. Smullen!
Dat is een goede vraag! 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Aardappelen samen met de boerenkool( wel even de vorst er over.., dus een paar dagen in de diepvries) opzetten.Zita schreef:Hoe kun je boerenkool bijzonder maken?Terri schreef:Voor het eerst weer boerenkool stamppot, een hele grote pan, zelfs de getrouwde kinderen kwamen een maaltje halen, want dit recept zoals mijn moeder het al deed wordt zo gewaardeerd. Smullen!
Magere rookspekjes licht uitbakken en er bij.
Zo tegen het eind, een flinke scheut gort erbij.( wel in het vocht)
Als laatste de rookworsten erop.
Ik probeer het altijd zo uit te kienen dat er niks aan kooknat verloren gaat.
Ik braad altijd een worstje of gehaktbal voor de volgende dag, maar gebruik wat van de jus welke er ook door gaat.
Dan de mixer er even doorheen, soms wat melk.
Wij als gezin en inmiddels veel vrienden en familie genieten erg van dit recept van onze grootmoeder.
Dan moet je dus wel gort in huis hebben en hoeveel gort gebruik je dan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik had nu een grijs gewolkte pan van ruim 5 liter en daar heb ik ongeveer 8 eetlepels gort bij gedaan.Orchidee schreef:Dan moet je dus wel gort in huis hebben en hoeveel gort gebruik je dan?
En ja, vanwege dit 'huis-recept' heb ik altijd gort in huis.
5 potten pepperjelly en 4 flessen chilisaus gemaakt voor een verkoping. Mmmm....
- JolandaOudshoorn
Gort, bijzonder. Ik maak altijd een indische twist aan de boerenkool. Dus Ketoembar en Djinten erdoor. En een beetje Kurkuma. En nog wat van dat soort dingen, maar eerlijk gezegd, ik doe dat altijd op gevoel en wat er in de kast staat.Terri schreef:Ik had nu een grijs gewolkte pan van ruim 5 liter en daar heb ik ongeveer 8 eetlepels gort bij gedaan.Orchidee schreef:Dan moet je dus wel gort in huis hebben en hoeveel gort gebruik je dan?
En ja, vanwege dit 'huis-recept' heb ik altijd gort in huis.
Ik weet, mijn Verlosser leeft