Gereformeerde Gemeenten

Adagio

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:
Erskinees schreef:Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Laten we het daarbij houden, al denk ik wel dat we de wereld zelf nooit onder de knie zullen krijgen. Zelfs niet met een atoombom. Het gezegde gaat uit van een mens die te verbeteren is, en dat strijdt met het Woord.
Hartelijk eens. Dat sterven aan eigen ik, aan wie ik ben. Moet iemand eerder op het geloof roemen dan in de Heiland? Het strijden voor eigen parochie, dat deed Elia ook eens met de Heere.
"Of weet gij niet wat de Schrift zegt van Elía? Hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende: Heere, zij hebben Uw profeten gedood en Uw altaren omgeworpen, en ik ben alleen overgebleven, en zij zoeken mijn ziel. Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben. Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade."

In welke hof de Kerk ook is, Christus roept haar toe: "O gij bewoonster der hoven, de metgezellen merken op uw stem; doe ze Mij horen." Dan roept die bewoonster: "Kom haastelijk, mijn Liefste, en wees Gij gelijk een ree, of gelijk een welp der herten, op de bergen der specerijen."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Anselmus schreef:
pierre27 schreef:Je zult het hier ook niet over eens worden, temeer er een groot verschil kan zijn in gemeenten betreffende avondmaal-drang dan wel avondmaal-dwang. Dan hoor ik de kids op school vragen, waarom gaat er soms zo weinig uit van veel avondmaalgangers. Ik meen wat antwoorden uit bovenstaande postings te kunnen meenemen.
Kids = basisschoolleeftijd en zij vragen: 'waarom gaat er niets van uit?' of begrijp ik iets niet goed?

Ik hoor andersom pubers zeggen: "serieus, bij ons zitten meer dan duizend mensen, bijna niemand gaat aan. Als toch iedereen verloren gaat, wat is het nut dan van geloven". Volgens mij hebben jongeren juist in deze tijd van depressie en onrustig wereldtoneel een boodschap van hoop nodig: er is verlossing, ook voor jou wanneer je gelooft in de Heere Jezus Christus, dan zúl je zalig worden, dat heeft Hij beloofd!
Fijn, dan horen we beiden pubers praten...
Het is dan in een gesprek wel interessant eens te vragen 'wat zou er van mensen moeten uitgaan?'. Ik heb als puber vooral altijd mensen in het zwart aan een tafel zien zitten en het deed me niks. Tot ik met één van de ouderlingen in gesprek kwam. Een bijzonder liefdevolle man, die veel onderwijs gaf. Maar dat zag ik niet aan de buitenkant als hij aan de tafel ging.
Ik snap je, ik heb op dit moment 18 leerlingen 4H zitten uit 6 verschillende kerken en in de gesprekken die ik met ze heb hoor je diverse soorten antwoorden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Herkenbaar zeker, die hang naar een 3e weg.
Ik weet niet of je dat een hang naar een 3e weg moet noemen. Het is meer een 'schikken naar de praktijk'.
Je kunt iemand niet door dwang een bevestigd gelovige maken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

helma schreef:Wat antwoord je op zo'n opmerking Pierre? Ik vind dat best een lastige opmerking van pubers. Roepen zij niet vaak dat het hem niet in de buitenkant/het uiterlijk zit...blijkbaar is dat dan toch belangrijk. Of bedoelen ze levenstijl?
Moedig ze aan om eens op bezoek te gaan of te mailen met een Avondmaalganger. In een gesprek blijkt iemand soms heel anders te zijn dan hij/zij er uit ziet.
Ik vind ook wel eens dat iemand er niet zo 'verlost uitziet' maar in een gesprek blijkt zo iemand toch de liefde tot Christus te kennen. Andersom ook...dat iemand vaak blij lijkt maar toch een heel bedelaar blijkt te zijn.
Ik denk dat ze vooral behoefte hebben aan mensen die naast hen staan en ze ergens jaloers maken op hun toekomst. Kleding prikken ze doorheen, een vriend van me is ambtsdrager, liep al vanaf kind in donkere kleding, is zelf ook donker maar is daar heel nuchter in. Kinderen lopen met hem weg omdat hij hen werkelijk ziet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:Voor een ambt van ouderling vind ik het ook dubbel als ze nooit aangaan. Want hij heeft tenslotte het leerambt.
Voor diakenen (zonder leerambt) vind ik dat anders, niet dat ik zeg dat het goed is dat ze niet aan (kunnen) gaan.
Deze haal ik er even uit. Niet omdat ik die redenering nog nooit gehoord heb, integendeel, maar omdat die onjuist is.

Want vanwaar die knip tussen het ambt van ouderling enerzijds en van diaken anderzijds?
De eerste diakenen waren mannen vol van geloof en de Heilige Geest.
Paulus zegt van hen in 1 Tim 3: 9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een reine consciëntie.

Zonder geloof kan iemand toch ook geen diaken zijn?
Ik ben het met je eens dat die knip er niet hoort te zijn. Maar als er een gebrek is in een gemeente aan mannen die 'vol des Heiligen Geestes' zijn, moeten dan die ambten niet vervuld worden? Daarom maak ik daar een knip. De stap voor een ouderling vind ik dan vele malen groter omdat deze een leerambt heeft itt het diakenambt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Ik snap je, ik heb op dit moment 18 leerlingen 4H zitten uit 6 verschillende kerken en in de gesprekken die ik met ze heb hoor je diverse soorten antwoorden.
Mooi dat je die gesprekken zo kunt voeren. Er zal inderdaad van alles voorbij komen vermoed ik.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
Ik weet niet of je dat een hang naar een 3e weg moet noemen. Het is meer een 'schikken naar de praktijk'.
Natuurlijk is het wel een derde weg.
Waar lees je eigenlijk in de bijbel over een geloof wat niet bevestigd is?
En dan bedoel ik niet inlegkunde maar gewoon concrete voorbeelden.

Daar zij licht, en er was licht.
Word genezen, de zieke was terstond genezen.
Sta op en wandel, dat was ook geen kruipen.

Ik wil niet zeggen er geen ware christenen kunnen zijn die hun hele tobben, dat gaat mij te ver, maar je moet er absoluut en dan ook absoluut geen regel van maken. En ook niet een soort ongeschreven regel.

Het einde van de wet is... Christus!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Anselmus

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:

Ik wil niet zeggen er geen ware christenen kunnen zijn die hun hele tobben, dat gaat mij te ver, maar je moet er absoluut en dan ook absoluut geen regel van maken. En ook niet een soort ongeschreven regel.

Er zij licht koppelen aan bevestigd geloof.... Zelf zie ik dit wel als inlegkunde dan wel een verregaande allegorie. Wat versta jij onder inlegkunde? Misschien hanteren we een andere definitie.
Fides Quaerens Intellectum
merel

Bericht door merel »

helma schreef:Wat antwoord je op zo'n opmerking Pierre? Ik vind dat best een lastige opmerking van pubers. Roepen zij niet vaak dat het hem niet in de buitenkant/het uiterlijk zit...blijkbaar is dat dan toch belangrijk. Of bedoelen ze levenstijl?
Moedig ze aan om eens op bezoek te gaan of te mailen met een Avondmaalganger. In een gesprek blijkt iemand soms heel anders te zijn dan hij/zij er uit ziet.
Ik vind ook wel eens dat iemand er niet zo 'verlost uitziet' maar in een gesprek blijkt zo iemand toch de liefde tot Christus te kennen. Andersom ook...dat iemand vaak blij lijkt maar toch een heel bedelaar blijkt te zijn.
In onze gemeente hebben wij buddy's. Pubers zijn gekoppeld aan bejaarden. De pubers wordt gevraagd om regelmatig langs te gaan bij de oudere mensen en aan de oudere mensen wordt gevraagd om pubers ook te helpen. Soms staat er met beiden een interview in de kerkbode. Dat is heel leuk om te lezen en vaak lees ik terug dat beiden in geloofsbeleving van elkaar leren.
JvW

Bericht door JvW »

merel schreef: In onze gemeente hebben wij buddy's. Pubers zijn gekoppeld aan bejaarden. De pubers wordt gevraagd om regelmatig langs te gaan bij de oudere mensen en aan de oudere mensen wordt gevraagd om pubers ook te helpen. Soms staat er met beiden een interview in de kerkbode. Dat is heel leuk om te lezen en vaak lees ik terug dat beiden in geloofsbeleving van elkaar leren.
Het buddy-systeem hebben wij in onze gemeente ook, maar dan niet met bejaarden. Het brengt echt wel nieuwe verbindingen tot stand tussen jongeren en andere gemeenteleden. Wij ervaren het als heel positief in elk geval.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Anselmus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:

Er zij licht koppelen aan bevestigd geloof.... Zelf zie ik dit wel als inlegkunde dan wel een verregaande allegorie. Wat versta jij onder inlegkunde? Misschien hanteren we een andere definitie.
Ik bedoel aan te geven dat God dadelijk werkt, niet sluimerend.
Natuurlijk groei je geestelijk als gelovige, en dat is een levenslang proces.

Onder inlegkunde versta ik een uitleg van een gedeelte uit de bijbel waar iets niet letterlijk staat, maar door bepaalde zaken te veronderstellen worden er toch conclusies getrokken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Ah, helder :super
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
-DIA- schreef:
Erskinees schreef:Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Laten we het daarbij houden, al denk ik wel dat we de wereld zelf nooit onder de knie zullen krijgen. Zelfs niet met een atoombom. Het gezegde gaat uit van een mens die te verbeteren is, en dat strijdt met het Woord.
Hartelijk eens. Dat sterven aan eigen ik, aan wie ik ben. Moet iemand eerder op het geloof roemen dan in de Heiland? Het strijden voor eigen parochie, dat deed Elia ook eens met de Heere.
"Of weet gij niet wat de Schrift zegt van Elía? Hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende: Heere, zij hebben Uw profeten gedood en Uw altaren omgeworpen, en ik ben alleen overgebleven, en zij zoeken mijn ziel. Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben. Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade."

In welke hof de Kerk ook is, Christus roept haar toe: "O gij bewoonster der hoven, de metgezellen merken op uw stem; doe ze Mij horen." Dan roept die bewoonster: "Kom haastelijk, mijn Liefste, en wees Gij gelijk een ree, of gelijk een welp der herten, op de bergen der specerijen."
Hartelijk bedankt voor deze reactie. Het is voor mij nodig om hierbij weer bepaald te worden. Ook al zie je zoveel wat indruist tegen de oude waarheid. Het zal waar zijn. Maar laten daarbij dan niet onszelf vergeten. We lezen ook over de ijver van Jehu, en wat er van geworden is. Nogmaals dank voor deze treffende reactie.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
KDD

Bericht door KDD »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:Voor een ambt van ouderling vind ik het ook dubbel als ze nooit aangaan. Want hij heeft tenslotte het leerambt.
Voor diakenen (zonder leerambt) vind ik dat anders, niet dat ik zeg dat het goed is dat ze niet aan (kunnen) gaan.
Deze haal ik er even uit. Niet omdat ik die redenering nog nooit gehoord heb, integendeel, maar omdat die onjuist is.

Want vanwaar die knip tussen het ambt van ouderling enerzijds en van diaken anderzijds?
De eerste diakenen waren mannen vol van geloof en de Heilige Geest.
Paulus zegt van hen in 1 Tim 3: 9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een reine consciëntie.

Zonder geloof kan iemand toch ook geen diaken zijn?
Ik ben het met je eens dat die knip er niet hoort te zijn. Maar als er een gebrek is in een gemeente aan mannen die 'vol des Heiligen Geestes' zijn, moeten dan die ambten niet vervuld worden? Daarom maak ik daar een knip. De stap voor een ouderling vind ik dan vele malen groter omdat deze een leerambt heeft itt het diakenambt.
Hier ben ik met je eens Simon. Het is gewenst dat alle ambstdragers vaders in genade waren maar de werkelijkheid is anders. Ds. Kersten zegt dat je ook als timmerman niet zonder genade kan zijn.
Thea

Bericht door Thea »

Ik denk dat het voor kerkenraden ook een hele worsteling is om een goede groslijst op te stellen van kandidaten voor de ambten. Ze kijken niet alleen naar de avondmaalsgang, maar ook naar persoonlijkheid van de kandidaat. En avondmaalsgang an sich, zegt ook niet alles. Ik hoorde eens een dominee zeggen: de scheiding ligt niet bij de avondmaalstafel, maar de scheiding gaat dwars door de gemeente en de avondmaalstafel heen. Maar het verlangen zal zijn om iemand te kandideren, die én een avondmaalsganger is én waar een reuke van Christus van uit gaat. Maar die twee zijn niet per se altijd bij elkaar.
Plaats reactie