Ad Anker schreef: ↑03 jan 2024, 16:15
Je ziet ook dat de kanttekeningen bij de SV ook in de lijn staan van Calvijn/Kersten/Steenblok. Al heel wat eeuwen is het volksdeel wat zich verbonden wist aan de mannen van de Nadere Reformatie daardoor onderwezen en de rechterflank van onze gezindte vrij onaangetast gebleven.
Ik denk ook dat het terecht is dat ds. Clements c.s. dat ook verdedigt. Niet uit drang om bij het oude te blijven maar omdat het uit de Schrift aantoonbaar juist is.
Ik ben nu wel benieuwd naar het schrijven van dr. Graafland. Al zal ik vd Brink ook nog wel onder ogen krijgen. Mijn goede broer Wim heeft beide boeken gekocht en ik mag ze ook nog lenen.
Welke specifieke zaken van Ds. Kersten/Ds. Steenblok kun je in de kanttekeningen vinden?
Meermaals is overduidelijk aangetoond dat zij van de Reformatie afweken, dan is het wel heel makkelijk om hier even zonder blikken of blozen te zeggen dat zij in de lijn van Calvijn staan.
citaten van Calvijn:
In een preek over Jes. 53:
“Ziet dan, hoe onze Heere Jezus de zonden en ongerechtigheden van velen gedragen heeft.
Het is waar, dat dit woord velen vaak zoveel betekent als allen.
En inderdaad, onze Heere Jezus is aangeboden aan heel de wereld,
want er wordt niet gesproken van drie of vier, als gezegd wordt: God heeft alzo lief de wereld gehad, dat Hij Zijn enige Zoon niet gespaard heeft.
Maar toch moeten wij opmerken, wat het Evangelie daar nog aan toevoegt: Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
Ziet dus, hoe onze Heere Jezus voor ons allen geleden heeft, en dat er groot noch klein is, die heden te verontschuldigen zou zijn, aangezien wij zaligheid in Hem kunnen verkrijgen.
De ongelovigen, die zich ervan afkeren en die er zichzelf door hun boosheid van beroven, zijn heden dubbel schuldig.
Want met welk voorwendsel zullen zij kunnen komen, om hun ondankbaarheid te verontschuldigen, waar zij de weldaad niet aannemen, waarvan zij deelgenoot konden zijn door geloof?
Calvijn geeft ook aan dat "Christus voor de zonden der ganse wereld geleden heeft".
Commentaar Rom5:18
“De genade maakt hij allen gemeen, omdat zij allen voorgesteld is, en niet, dat zij metterdaad tot alle mensen uitgestrekt wordt.
Want hoewel Christus voor de zonden der ganse wereld geleden heeft, en door Gods goedheid alle mensen zonder onderscheid aangeboden wordt,
zo wordt Hij nochtans van allen niet aangegrepen.”
Dit gaat sowieso al tegen de leer van Ds. Steenblok in, en zo zijn er meer zaken te noemen.
Ook de Kanttekenaren gebruiken regelmatig het woord „aanbod". Het zou zelfs niet moeilijk zijn om honderd plaatsen aan te wijzen, waar zij het woord „aanbieding" of „aanbod" gebruiken. Zo veelvuldig komt deze uitdrukking in de kanttekeningen voor. Ik wil volstaan met één voorbeeld. In Lukas 19 : 44 zegt de Heere Jezus, dat het oordeel Gods over Jeruzalem zal komen: daarom, dat gij de tijd uwer bezoeking niet bekend hebt". De kanttekening verklaart het als volgt: namelijk in welke u door de predikatie des Evangelies de genade Gods nu wordt aangeboden"
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"