Oorlog in Oekraine

Mannetje

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Mannetje »

Wellicht heeft men geleerd dat rupsje nooitgenoeg niet tevreden is met een hapje en dat men beter wel in kan grijpen. Zelfs bij de Krim had men nog het idee dat dat het einde zou zijn van de grondhonger van Poetin. Helaas, het was niet het geval. En toen was de grens bereikt.

Daarnaast is het machtsargument maar beperkt houdbaar. Want om Oekraïne te helpen, moet men voor het één en ander bij de VS langs om toestemming. Niet echt een toonbeeld van macht.

Daarnaast is er geen reden om Rusland kapot te maken, het is nu al duur genoeg nu het gas niet meer onze kant opstroomt. Wel is er reden om te zeggen dat Poetin niet meer aan landjepik mag doen, en dat daarom nu Oekraïne geholpen wordt hun land te verdedigen.
- Niet meer zo actief -
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Mannetje schreef: 30 aug 2023, 17:28 Wellicht heeft men geleerd dat rupsje nooitgenoeg niet tevreden is met een hapje en dat men beter wel in kan grijpen. Zelfs bij de Krim had men nog het idee dat dat het einde zou zijn van de grondhonger van Poetin. Helaas, het was niet het geval. En toen was de grens bereikt.

Daarnaast is het machtsargument maar beperkt houdbaar. Want om Oekraïne te helpen, moet men voor het één en ander bij de VS langs om toestemming. Niet echt een toonbeeld van macht.

Daarnaast is er geen reden om Rusland kapot te maken, het is nu al duur genoeg nu het gas niet meer onze kant opstroomt. Wel is er reden om te zeggen dat Poetin niet meer aan landjepik mag doen, en dat daarom nu Oekraïne geholpen wordt hun land te verdedigen.
Zolang er geen realistisch beleid van de EU is, overtuig je me niet. Er wordt oorlog gevoerd met ongedekte cheques, als een kip zonder kop. Dan is je doel geen vrede maar oorlog.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ach, ik had ook niet de illusie je te overtuigen of zelfs maar iets in die richting.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Europese landen hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar 40 procent meer vloeibaar gas van Rusland ingekocht dan in dezelfde periode in 2021, voor de Russische invasie van Oekraïne. Dat schrijft de Financial Times op basis van een rapport van ngo Global Witness.

Geeft wel (een deel van) de ingewikkeldheid aan.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 17:14
Mannetje schreef: 30 aug 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 17:08
parsifal schreef: 30 aug 2023, 16:58 Als je het invallen van een land, kinderen verplaatsen en weghalen bij ouders, bombarderen van burgerdoelen op een zelfde niveau wil zetten als het toelaten dat landen uit eigen wil zich aansluiten bij een economische en/of militaire organisatie, dan is er echt wat mis.
Vraag je je zelf eens af waarom de EU voor groot Sinterklaas speelt. Niemand weet waar wij de toekomstige miljarden vandaan moeten halen. Niemand maakt zich druk om het controleren of de miljarden wel correct worden uitgegeven. Het is niet maar een handtekening zetten en klaar hoor. Je kunt niet in het oneindige geld laten bijdrukken. Ik heb al eerder gezegd: in het referendum over de Oekraine zei de burger nee, maar de EU heeft dit aan de kant geveegd. De EU is dus bezig met een eigen programma. Deze oorlog komt de EU dus heel goed uit. De EU wil helemaal geen vrede. En de meesten zelfs hier op het forum trappen er met open ogen in.
Waarom zou de EU geen vrede willen, wat zit daar achter volgens jou?
De EU is op zoek naar macht en een mooi groot land als Oekraine staat dan mooi op de lijst. Daarnaast heeft de EU een hekel aan conservatieve normen en waarden dus willen ze Rusland kapot maken. 2 vliegen in 1 klap. Als de EU wel een hoogstaande moraal had, dan zou Georgie ook geholpen zijn, waarom heeft de EU dit niet gedaan? Niemand geeft hierop antwoord, na meerdere pogingen.
Dat is heel simpel. Georgië had geen schijn van kans tegen die russische terroristen. Al had de EU daar honderdduizenden miljarden ingestopt, dat leger is te klein en had geen poot om op te staan. Oekraïne heeft veerkracht laten zien, in eerste instantie was ook daar terughoudendheid vanuit VS en EU. Maar naar mate de tijd vorderde en men zag dat ze terug konden bijten zijn ze Oekraïne (volkomen terecht) gaan steunen. Terroristen moeten nu eenmaal onschadelijk gemaakt worden...of het nou isis heet of rusissis...
Verder vult het antwoord van Mannetje de rest in.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 30 aug 2023, 20:53
Vraag je je zelf eens af waarom de EU voor groot Sinterklaas speelt. Niemand weet waar wij de toekomstige miljarden vandaan moeten halen. Niemand maakt zich druk om het controleren of de miljarden wel correct worden uitgegeven. Het is niet maar een handtekening zetten en klaar hoor. Je kunt niet in het oneindige geld laten bijdrukken. Ik heb al eerder gezegd: in het referendum over de Oekraine zei de burger nee, maar de EU heeft dit aan de kant geveegd. De EU is dus bezig met een eigen programma. Deze oorlog komt de EU dus heel goed uit. De EU wil helemaal geen vrede. En de meesten zelfs hier op het forum trappen er met open ogen in.
De EU is op zoek naar macht en een mooi groot land als Oekraine staat dan mooi op de lijst. Daarnaast heeft de EU een hekel aan conservatieve normen en waarden dus willen ze Rusland kapot maken. 2 vliegen in 1 klap. Als de EU wel een hoogstaande moraal had, dan zou Georgie ook geholpen zijn, waarom heeft de EU dit niet gedaan? Niemand geeft hierop antwoord, na meerdere pogingen.
Dat is heel simpel. Georgië had geen schijn van kans tegen die russische terroristen. Al had de EU daar honderdduizenden miljarden ingestopt, dat leger is te klein en had geen poot om op te staan. Oekraïne heeft veerkracht laten zien, in eerste instantie was ook daar terughoudendheid vanuit VS en EU. Maar naar mate de tijd vorderde en men zag dat ze terug konden bijten zijn ze Oekraïne (volkomen terecht) gaan steunen. Terroristen moeten nu eenmaal onschadelijk gemaakt worden...of het nou isis heet of rusissis...
O nu snap ik het, moraal telt alleen maar als je de overwinning kunt behalen.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 20:37 Europese landen hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar 40 procent meer vloeibaar gas van Rusland ingekocht dan in dezelfde periode in 2021, voor de Russische invasie van Oekraïne. Dat schrijft de Financial Times op basis van een rapport van ngo Global Witness.

Geeft wel (een deel van) de ingewikkeldheid aan.
Of het geeft het strategisch 'inzicht' aan van onze leiders.
tja

Bericht door tja »

@cyrillus,
Kan het zijn dat je een beetje door draaft?
Ik denk dat wanneer jij deze energie in onderhandelingen met Poetin steekt dat de oorlog volgende week over is.

Alles wat hier in het westen fout gaat maakt Rusland niet minder fout.
Ja het is ingewikkeld en er spelen op de achtergrond veel onfrisse belangen.

Maar dan blijft toch staan dat een dictator hier een buurland binnen valt en daar alles aan puin schiet. Dat is toch verschrikkelijk. Of denk je daar anders over?
gallio

Bericht door gallio »

Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 21:05 O nu snap ik het, moraal telt alleen maar als je de overwinning kunt behalen.
Voor dat fantastische Rusland iig wel. Want na 10 jaar vechten in Afghanistan besloten ze om toch maar pragmatisch te worden en zich terug te trekken.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 30 aug 2023, 21:15 @cyrillus,
Ik denk dat wanneer jij deze energie in onderhandelingen met Poetin steekt dat de oorlog volgende week over is.

Maar dan blijft toch staan dat een dictator hier een buurland binnen valt en daar alles aan puin schiet. Dat is toch verschrikkelijk. Of denk je daar anders over?
Is mijn antwoord van belang?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 21:05
Simon0612 schreef: 30 aug 2023, 20:53
O nu snap ik het, moraal telt alleen maar als je de overwinning kunt behalen.
Je vergeet het antwoord van Mannetje als aanvulling op dit bericht. Maar Cyrillus stop hier mee joh, je kan niet legitiem een massamoordenaar blijven verdedigen. Al was Poetin niet Oekraine binnengevallen dan was ie nog niet te verdedigen. Hij moord al jaren en is niet te stoppen. Dat doen ze in Tsjetsjenië, Georgie, Afrika, Krim, Syrië en nu Oekraine. Hij probeert continue zijn gebied uit te breiden. Het is hem helemaal niet om de Navo te doen, dat is zijn verhaal naar zijn eigen volk. Hij wil graag Sovjet tsaar zijn en dat is zijn drijfveer. Alles tegen hem moet uit de weggeruimd, de grondwet wordt aangepast zodat hij onbeperkt president kan blijven, ben je tegen hem dan val je uit raam (of uit de lucht) of wordt je talloze keren vergiftigd. Het is een terrorist en stopt niet zonder gestopt te worden.

P.s.: Hoe sta jij tegenover complottheorieën? Zoals over de corona en/of WEF?
parsifal

Bericht door parsifal »

parsifal schreef: 30 aug 2023, 16:58 Als je het invallen van een land, kinderen verplaatsen en weghalen bij ouders, bombarderen van burgerdoelen op een zelfde niveau wil zetten als het toelaten dat landen uit eigen wil zich aansluiten bij een economische en/of militaire organisatie, dan is er echt wat mis.
Dat is een andere discussie. Ja er is discussie mogelijk over steun aan Oekraine na de Russische inval. Zelfs of pacifisme het antwoord is en ook of de steun de kosten waard is. We hebben politici gekozen daarover te beslissen.

De schuld van de inval deels bij het Westen leggen is wel absurd en je hebt er echt geen enkele rechtvaardiging voor gegeven buiten wat vergelijkingen die kant noch wal raken.

En ja Oekraine is lang geen echte natie geweest, maar er was een volk met een taal en cultuur, dan weer keihard geslagen door de Mongolen, dan deel van Pools-Litouwse rijk en in de laatste eeuwen onder de Russen. De Joden zijn ook lang een onderdrukt volk zonder land geweest. Of de Koerden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tja

Bericht door tja »

Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 21:49

Natuurlijk
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 30 aug 2023, 22:18
Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 21:49

Natuurlijk
Aangezien het nivo steeds verder daalt van de discussie, en de ene na de andere onwaarheid in mijn schoenen geschoven wordt en ik zelfs nu van complottheorien beschuldigd wordt, houd ik er mee op.
Ligt niet aan jou.
gallio

Bericht door gallio »

Cyrillus schreef: 30 aug 2023, 22:49 Aangezien het nivo steeds verder daalt van de discussie, en de ene na de andere onwaarheid in mijn schoenen geschoven wordt en ik zelfs nu van complottheorien beschuldigd wordt, houd ik er mee op.
Ligt niet aan jou.
Met andere woorden, het is de schuld van de tegenpartij. Die uitleg komt me eigenlijk wel bekend voor....
Plaats reactie