Tja, dat je in de Ger Gem bepaalde dingen anders gewend bent wil niet zeggen dat dat goed is...GerefGemeente-lid schreef:Je opent maar een draadje over de Hervormde Kerk. In de Gereformeerde Gemeenten zijn we sommige dingen wat anders gewend. Dus heb daar ook respect voor. Ik vind je toon namelijk niet zo prettig.JanRap schreef:GerefGemeente-lid schreef:Dank voor deze evenwichtige post, @huisman!
Ik vind de verzen 4 en 5 van dit tekstgedeelte ook wel iets waar we de vinger wel eens wat meer bij mogen leggen, vooral de laatste drie woorden van vers 4.
De wereldgelijkvormigheid is zeer groot, ook onder kinderen van ambtsdragers. Wat dat betreft is het tekenend dat ik daar nog nooit iemand over heb gehoord...
Opletten met het woord wereldgelijkvormigheid. Ik ben bang dat we dat te veel zoeken in kleding en haardracht
zoals ik dat vroeger wel hoorde in kanselboodschappen. Veel dingen blijven dan buiten schot.
Luxe, vakanties, liefst met meerdere kinderen die ook naar dezelfde plek toeren, weelderige huizen, luxe keukens, consumptiepatroon, auto's.
Verder vind ik de discussie over deelname aan het heilig avondmaal eigenaardig.
In de kerk na de Hervorming was het gebruikelijk dat een belijdend lidmaat die niet deelnam onder censuur
werd gesteld. En belijdenis deed men als men toegang tot het heilig avondmaal begeerde.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vragen voor GerGemlid
Moeten ambtsdragers/predikanten van wie kinderen zich bij het ouder worden alsnog ontwikkelen als ongehoorzaam/goddeloos afgezet worden?
En mogen vaders van volwassen kinderen die op het verkeerde pad zijn gegaan wel ambtsdrager worden als betreffende kinderen niet meer thuis wonen? Moet dat bij een evt tweetal bekend gemaakt worden?
Moeten ambtsdragers/predikanten van wie kinderen zich bij het ouder worden alsnog ontwikkelen als ongehoorzaam/goddeloos afgezet worden?
En mogen vaders van volwassen kinderen die op het verkeerde pad zijn gegaan wel ambtsdrager worden als betreffende kinderen niet meer thuis wonen? Moet dat bij een evt tweetal bekend gemaakt worden?
-
- Verbannen
Ik spreek over thuiswonende kinderen, voor alle duidelijkheid. Daarmee heb ik beide vragen direct beantwoord.helma schreef:Vragen voor GerGemlid
En @Rido91:
Ik zou je een wedervraag willen stellen: hoe kun je als ambtsdrager een preek lezen waarin gewaarschuwd wordt voor alcohol enz. terwijl de gehele gemeente weet dat je eigen kinderen dit ook gewoon doen op zaterdagavond? Ik wil niemand veroordelen, maar ik stel de vraag wel met alle voorzichtigheid.Rido91 schreef:Hoe kun je als ambtsdrager die niet aan het Avondmaal gaat een leidsman naar Christus voor je gemeenteleden zijn?
Als degene die de preek leest zelf die kinderen ook waarschuwd, en misschien wel biddend op zijn knieën zijn verdriet hierover aan de Heere voorlegd, zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen. Hooguit dat de betreffende ambtsdrager op dat moment zelf de pijn hiervan ervaart tijdens het leven. Ik heb liever zo'n ambtsdrager danGerefGemeente-lid schreef:Ik spreek over thuiswonende kinderen, voor alle duidelijkheid. Daarmee heb ik beide vragen direct beantwoord.helma schreef:Vragen voor GerGemlid
En @Rido91:Ik zou je een wedervraag willen stellen: hoe kun je als ambtsdrager een preek lezen waarin gewaarschuwd wordt voor alcohol enz. terwijl de gehele gemeente weet dat je eigen kinderen dit ook gewoon doen op zaterdagavond? Ik wil niemand veroordelen, maar ik stel de vraag wel met alle voorzichtigheid.Rido91 schreef:Hoe kun je als ambtsdrager die niet aan het Avondmaal gaat een leidsman naar Christus voor je gemeenteleden zijn?
een ambtsdrager die nooit aan het Avondmaal gaat. Hoe kun je bij zo'n iemand terecht met je geestelijke nood? Of laat ik eens een wedervraag stellen: hoe kun je als ambtsdrager een preek lezen waarin staat dat je Hem verloochent door niet aan het Avondmaal te gaan, terwijl hij zelf ook niet gaat?
Ik snap dat het door aanvechtingen kan zijn dat het een keer niet gebeurd, maar een ambtsdrager die altijd maar twijfelt zijn hele leven lang kan geen goede ambtsdrager zijn.
-
- Verbannen
En deze visie als waarheid verkondigen en niet als mening, vind ik dus ronduit stuitend.Rido91 schreef:Ik snap dat het door aanvechtingen kan zijn dat het een keer niet gebeurd, maar een ambtsdrager die altijd maar twijfelt zijn hele leven lang kan geen goede ambtsdrager zijn.
Het doet me ontzaglijk veel pijn, omdat ik weet dat die mannen wel met eerbaarheid en heilige eerbied in veel gemeenten in het ambt gediend hebben en hun kinderen ook zó mochten opvoeden in de vreze des Heeren en ze ook vaak een ruime ingang mochten krijgen in het hemelse Kanaän. Het oude beproefde volk, zou @DIA zeggen.
Het is niet de vraag of deze mannen in het hemelse Kanaan zijn ingegaan.GerefGemeente-lid schreef:En deze visie als waarheid verkondigen en niet als mening, vind ik dus ronduit stuitend.Rido91 schreef:Ik snap dat het door aanvechtingen kan zijn dat het een keer niet gebeurd, maar een ambtsdrager die altijd maar twijfelt zijn hele leven lang kan geen goede ambtsdrager zijn.
Het doet me ontzaglijk veel pijn, omdat ik weet dat die mannen wel met eerbaarheid en heilige eerbied in veel gemeenten in het ambt gediend hebben en hun kinderen ook zó mochten opvoeden in de vreze des Heeren en ze ook vaak een ruime ingang mochten krijgen in het hemelse Kanaän. Het oude beproefde volk, zou @DIA zeggen.
Het is de vraag of deze mannen geschikt zijn als ambtsdrager.
-
- Verbannen
Ja. Dat schrijf ik toch?! Dat is uit hun ambtelijke arbeid en de vruchten wel gebleken. En in de gemeenten van destijds was er ook niemand die daar maar enig moment aan twijfelde. Zelfs de wereld wist het.Zita schreef:Het is niet de vraag of deze mannen in het hemelse Kanaan zijn ingegaan.GerefGemeente-lid schreef:En deze visie als waarheid verkondigen en niet als mening, vind ik dus ronduit stuitend.Rido91 schreef:Ik snap dat het door aanvechtingen kan zijn dat het een keer niet gebeurd, maar een ambtsdrager die altijd maar twijfelt zijn hele leven lang kan geen goede ambtsdrager zijn.
Je gezin niet in het gareel hebben is zonde ook als het je dagelijkse verdriet is?
Niet aan het avondmaal gaan is zonde ook als het je veel verdriet geeft?
Hoe mag/moet je deze dingen tegen elkaar afwegen?
Of radicaal: enkel diegene die aan het avondmaal gaan en een onberispelijk gezin hebben mogen ambtsdrager zijn?
Geen compromis.
Niet aan het avondmaal gaan is zonde ook als het je veel verdriet geeft?
Hoe mag/moet je deze dingen tegen elkaar afwegen?
Of radicaal: enkel diegene die aan het avondmaal gaan en een onberispelijk gezin hebben mogen ambtsdrager zijn?
Geen compromis.
De vraag is niet wat de mensen er van zeiden of wat de wereld wist maar de vraag is natuurlijk: wist God er ook van?GerefGemeente-lid schreef:Ja. Dat schrijf ik toch?! Dat is uit hun ambtelijke arbeid en de vruchten wel gebleken. En in de gemeenten van destijds was er ook niemand die daar maar enig moment aan twijfelde. Zelfs de wereld wist het.Zita schreef:Het is niet de vraag of deze mannen in het hemelse Kanaan zijn ingegaan.GerefGemeente-lid schreef:En deze visie als waarheid verkondigen en niet als mening, vind ik dus ronduit stuitend.Rido91 schreef:Ik snap dat het door aanvechtingen kan zijn dat het een keer niet gebeurd, maar een ambtsdrager die altijd maar twijfelt zijn hele leven lang kan geen goede ambtsdrager zijn.
Je huis op een goede manier regeren is natuurlijk niet daar een dictatuur van maken.
Dus ik ben het niet zo met GG-lid eens.
-
Wat is het volgens jou wel?DDD schreef:Je huis op een goede manier regeren is natuurlijk niet daar een dictatuur van maken.
Volgens mij is het zonden van je kind(eren) niet toestaan. Niet als een dictator maar als een liefhebbende ouder.
Daarom. Dat is genoeg. En dat deze (thuiswonende) kinderen dan alsnog zondigen met alcohol of wat dan ook, is niet op het conto van deze treurende liefhebbende ouders (en ambtsdragers) te schrijven.MGG schreef:Wat is het volgens jou wel?DDD schreef:Je huis op een goede manier regeren is natuurlijk niet daar een dictatuur van maken.
Volgens mij is het zonden van je kind(eren) niet toestaan. Niet als een dictator maar als een liefhebbende ouder.
De zonde van Eli was niet dat zijn zoons verkeerde dingen deden, maar dat hij ze niet ‘zuur aanzag’.
Verder zou het niet meer dan vanzelfsprekend moeten zijn dat alle ambtsdragers avondmaalgangers zijn. Niet voor de gemeente, maar voor de Heere.
Dat daar veel tegenop kan komen, ja dat is niet vreemd (zeg ik in deze week van voorbereiding). Dat kan ook zeker de ervaring van ambtsdragers zijn. En dan toch niet af moeten (of kunnen) blijven.
Moet een ambtsdrager dan worden afgezet op het moment dat hij een keer niet aangaat (zoals hierboven gesuggereerd). Dat lijkt me niet de weg. Maar deze broeder hoort wel in liefde vermaand te worden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Als je goed leest, lijkt me dat vrij eenvoudig. Je zou eens wat in de kerkgeschiedenis van de jaren 1920-2000 moeten duiken. Dan vind je vanzelf antwoord.Rido91 schreef:De vraag is niet wat de mensen er van zeiden of wat de wereld wist maar de vraag is natuurlijk: wist God er ook van?GerefGemeente-lid schreef:Ja. Dat schrijf ik toch?! Dat is uit hun ambtelijke arbeid en de vruchten wel gebleken. En in de gemeenten van destijds was er ook niemand die daar maar enig moment aan twijfelde. Zelfs de wereld wist het.Zita schreef:Het is niet de vraag of deze mannen in het hemelse Kanaan zijn ingegaan.GerefGemeente-lid schreef:En deze visie als waarheid verkondigen en niet als mening, vind ik dus ronduit stuitend.
Het doet me verdriet dat er hier zo veroordelend over wordt gesproken. En ondertussen is de wereldgelijkvormigheid een gevoelig punt en wordt dat eenvoudig weg terzijde geschoven. Sorry, maar daar ga ik niet in mee. Dat kán ik niet.
Je zult het hier ook niet over eens worden, temeer er een groot verschil kan zijn in gemeenten betreffende avondmaal-drang dan wel avondmaal-dwang. Dan hoor ik de kids op school vragen, waarom gaat er soms zo weinig uit van veel avondmaalgangers. Ik meen wat antwoorden uit bovenstaande postings te kunnen meenemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Waarom zou je het niet eens kunnen worden als je alle gevoelsargumenten even terzijde legt, geen heel andere discussie punten inbrengt en op basis van Gods Woord en in de lijn der reformatie probeert te verwoorden wanneer iemand ambtsdrager kan zijn?pierre27 schreef:Je zult het hier ook niet over eens worden, temeer er een groot verschil kan in gemeenten betreffende avondmaal-drang dan wel avondmaal-dwang. Dan hoor ik de kids op school vragen, waarom gaat er zo weinig uit van veel avondmaalgangers. Ik meen wat antwoorden uit bovenstaande postings te kunnen meenemen.
Het gaat niet om links of rechts. Het gaat ook niet over HA-drang of HA-terughoudendheid of zelfs mijding. Het gaat er om of een ambtsdrager wel of geen kind van God behoort te zijn en daarom de roep van De Meester, "Doe dat tot Mijn gedachtenis' niet naast zich neerlegt, maar gehoorzaam ten HA gaat.
Ik snap serieus niet dat dit een punt van discussie is.