Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 13 dec 2022, 17:59
Hoezo onprettig? Hij heeft toch gewoon gelijk?
Nee. Hij heeft niet 'gewoon' gelijk. Binnen de afgescheiden kerken is dit gewoon al eeuwenlang zo. Dat de Hervormde Kerk dat anders benadert, is een non-argument in deze discussie en in dit draadje.Tiberius schreef:Hoezo onprettig? Hij heeft toch gewoon gelijk?
Wat is 'dit' dat al gewoon eeuwenlang zo is? De visie op belijdenis en avondmaalsgang? De visie op wat onder wereldgelijkvormigheid valt? Of nog iets anders?GerefGemeente-lid schreef:Nee. Hij heeft niet 'gewoon' gelijk. Binnen de afgescheiden kerken is dit gewoon al eeuwenlang zo. Dat de Hervormde Kerk dat anders benadert, is een non-argument in deze discussie en in dit draadje.Tiberius schreef:Hoezo onprettig? Hij heeft toch gewoon gelijk?
En verder vind ik dat jouw zwart-witvisie in deze discussie is als een olifant in een porseleinkast. Probeer wat invoelender te reageren alsjeblieft. Je kunt anderen er nodeloos mee kwetsen, is mijn ervaring.
Er zit nogal wat tijd tussen het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten en de Hervorming he. Dus je 'zijn we gewend' is een onzinargument tov de post van Jan.GerefGemeente-lid schreef:Je opent maar een draadje over de Hervormde Kerk. In de Gereformeerde Gemeenten zijn we sommige dingen wat anders gewend. Dus heb daar ook respect voor. Ik vind je toon namelijk niet zo prettig.JanRap schreef:GerefGemeente-lid schreef:Dank voor deze evenwichtige post, @huisman!
Ik vind de verzen 4 en 5 van dit tekstgedeelte ook wel iets waar we de vinger wel eens wat meer bij mogen leggen, vooral de laatste drie woorden van vers 4.
De wereldgelijkvormigheid is zeer groot, ook onder kinderen van ambtsdragers. Wat dat betreft is het tekenend dat ik daar nog nooit iemand over heb gehoord...
Opletten met het woord wereldgelijkvormigheid. Ik ben bang dat we dat te veel zoeken in kleding en haardracht
zoals ik dat vroeger wel hoorde in kanselboodschappen. Veel dingen blijven dan buiten schot.
Luxe, vakanties, liefst met meerdere kinderen die ook naar dezelfde plek toeren, weelderige huizen, luxe keukens, consumptiepatroon, auto's.
Verder vind ik de discussie over deelname aan het heilig avondmaal eigenaardig.
In de kerk na de Hervorming was het gebruikelijk dat een belijdend lidmaat die niet deelnam onder censuur
werd gesteld. En belijdenis deed men als men toegang tot het heilig avondmaal begeerde.
Jan Rap doelt volgens mij niet op de Hervormde kerk maar op de kerk net na de Reformatie. Volgens mij was het in die tijd gebruikelijk dat de kerkenraad in de voorbereidingsweek alle belijdende leden bezocht die de vorige keer niet aan gegaan waren. Vergeleken bij die tijd is het nu een donkere tijd.GerefGemeente-lid schreef:Nee. Hij heeft niet 'gewoon' gelijk. Binnen de afgescheiden kerken is dit gewoon al eeuwenlang zo. Dat de Hervormde Kerk dat anders benadert, is een non-argument in deze discussie en in dit draadje.Tiberius schreef:Hoezo onprettig? Hij heeft toch gewoon gelijk?
En verder vind ik dat jouw zwart-witvisie in deze discussie is als een olifant in een porseleinkast. Probeer wat invoelender te reageren alsjeblieft. Je kunt anderen er nodeloos mee kwetsen, is mijn ervaring.
Neemt u mij niet kwalijk. Ik bemerk dat ik hier als Hervormde illegaal opereer. Zo zout heb ik het nog niet gegeten. Nog even ter herinnering:GerefGemeente-lid schreef:Je opent maar een draadje over de Hervormde Kerk. In de Gereformeerde Gemeenten zijn we sommige dingen wat anders gewend. Dus heb daar ook respect voor. Ik vind je toon namelijk niet zo prettig.JanRap schreef:GerefGemeente-lid schreef:Dank voor deze evenwichtige post, @huisman!
Ik vind de verzen 4 en 5 van dit tekstgedeelte ook wel iets waar we de vinger wel eens wat meer bij mogen leggen, vooral de laatste drie woorden van vers 4.
De wereldgelijkvormigheid is zeer groot, ook onder kinderen van ambtsdragers. Wat dat betreft is het tekenend dat ik daar nog nooit iemand over heb gehoord...
Opletten met het woord wereldgelijkvormigheid. Ik ben bang dat we dat te veel zoeken in kleding en haardracht
zoals ik dat vroeger wel hoorde in kanselboodschappen. Veel dingen blijven dan buiten schot.
Luxe, vakanties, liefst met meerdere kinderen die ook naar dezelfde plek toeren, weelderige huizen, luxe keukens, consumptiepatroon, auto's.
Verder vind ik de discussie over deelname aan het heilig avondmaal eigenaardig.
In de kerk na de Hervorming was het gebruikelijk dat een belijdend lidmaat die niet deelnam onder censuur
werd gesteld. En belijdenis deed men als men toegang tot het heilig avondmaal begeerde.
En daarmee de oproep van de Heere Jezus om zijn dood te gedenken naast zich neerleggen? Je moet geen rare tegenstellingen aanbrengen. 'Niet van de wereld te onderscheiden' is sowieso geen goede vrucht.GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)
Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.
Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...
Je maakt hier best wel wat stevige denksprongen. Huis niet wel regeren = kinderen stellen zich in uiterlijke vorm gelijk aan de wereld = dochters dragen broeken? Zoiets?GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)
Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.
Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...
Waarom gaan diegenen dan wel aan het Heilig Avondmaal?Zeeuw schreef:En daarmee de oproep van de Heere Jezus om zijn dood te gedenken naast zich neerleggen? Je moet geen rare tegenstellingen aanbrengen. 'Niet van de wereld te onderscheiden' is sowieso geen goede vrucht.GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)
Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.
Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...
Ja. Of zonen zitten tot zaterdagavond 23.45 uur in het café.Zita schreef:Je maakt hier best wel wat stevige denksprongen. Huis niet wel regeren = kinderen stellen zich in uiterlijke vorm gelijk aan de wereld = dochters dragen broeken? Zoiets?GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)
Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.
Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...