Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Samenvattend. Kerken komen in de komende tijd niet in aanmerking voor verruiming van de bezoekersaantallen.
Dank voor uw antwoord. Nog 1 vraag: wat is de komende tijd? Tot 1 juni, of tot 1 september zoals de evenementen?Herman schreef:Samenvattend. Kerken komen in de komende tijd niet in aanmerking voor verruiming van de bezoekersaantallen.
Verjaardagen van gemeenteleden. En de vragen over, bij, of in aanvulling op de preek.Tom schreef:Vraagje:
In onze geref. gemeente willen we gebruik gaan maken van een soort e-mail weekbrief/bulletin/nieuwsbrief die op vrijdag of zaterdag wordt verstuurd. De papieren kerkbode loopt namelijk steeds achter de feiten aan. De onderlinge band is sowieso al niet zeer aanwezig dus op deze wijze kan deze nog wat behouden worden door een samenbindende weekbrief. We (kleine commissie) zitten nu met de vraag: wat zet je er allemaal in naast de agenda, ziekten en zorgen? Hoe wordt dat in julllie gemeenten aangepakt? Ik hoor het graag
Daar is niets over gezegd.Habitat schreef:Dank voor uw antwoord. Nog 1 vraag: wat is de komende tijd? Tot 1 juni, of tot 1 september zoals de evenementen?Herman schreef:Samenvattend. Kerken komen in de komende tijd niet in aanmerking voor verruiming van de bezoekersaantallen.
M.i. zullen echter per ingangsdatum 20 mei mogelijk verdere verruimingen worden aangekondigd voor bepaalde sectoren, onder andere gebaseerd op 1,5 meter afspraken. Het is belangrijk dat kerken (en politici) in dat verband dan ook opkomen voor verruimingen voor kerkdiensten, eveneens uitgaande van 1,5 meter. Of dat gaat lukken, is natuurlijk onzeker, want diverse politieke partijen vinden dat verruimingen voor kerkdiensten een lage prioriteit hebben. Grondwettelijk is het recht op vrije godsdienstuitoefening en samenkomst echter een zeer belangrijk recht, en zo moet het m.i. ook gepresenteerd worden. Een noodtoestand kan op dit punt nooit heel lang duren, anders is het geen grondrecht meer.
Bij ons is er enkele keren een link naar een kleurplaat n.a.v. een preek toegevoegd voor de jongsten, of een gespreksvraag om terug te kijken op de gehouden preek.Tom schreef:Vraagje:
In onze geref. gemeente willen we gebruik gaan maken van een soort e-mail weekbrief/bulletin/nieuwsbrief die op vrijdag of zaterdag wordt verstuurd. De papieren kerkbode loopt namelijk steeds achter de feiten aan. De onderlinge band is sowieso al niet zeer aanwezig dus op deze wijze kan deze nog wat behouden worden door een samenbindende weekbrief. We (kleine commissie) zitten nu met de vraag: wat zet je er allemaal in naast de agenda, ziekten en zorgen? Hoe wordt dat in julllie gemeenten aangepakt? Ik hoor het graag
Van mij mogen die weeknieuwsbrieven best blijven, het werkt best bindend. In kerken in het buitenland zijn zulke "bulletins" heel normaal. Omdat mijn gemeente vrij groot is ken ik niet iedereen. Thuisgekomen na de dienst weet ik dus niet meer exact voor wie er voorbede gedaan is, terwijl ik die personen best een kaartje zou willen sturen.
En ik was aan het eten.Jantje schreef:Opvallend:
Tussen 18.35 uur en nu is er op het forum niet meer gepost. Blijkbaar hebben we met zijn allen live naar de maatregelen gekeken.
Je zou bij Maurice de Hond kunnen gaan werken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- FlyingEagle
Ik was m’n dochter de fles aan het geven, dan is forummen wat lastig, helemaal als Tapatalk een storing heeft. Ik heb de persconferentie wel gevolgd ja.
Ik denk niet dat dit een lage prioriteit heeft, maar hoe wil je kerkdiensten beleggen met anderhalve meter afspraken? Drie rijen niemand en dan een rij wel 1 gezin? Niet zingen? Mondkapjes? Kindernevendiensten? Dat zijn allemaal zaken die in een kerkdienst moeilijk toepasbaar zijn, omdat het juist gaat om de samenkomst van de gemeente.Valcke schreef:Daar is niets over gezegd.Habitat schreef:Dank voor uw antwoord. Nog 1 vraag: wat is de komende tijd? Tot 1 juni, of tot 1 september zoals de evenementen?Herman schreef:Samenvattend. Kerken komen in de komende tijd niet in aanmerking voor verruiming van de bezoekersaantallen.
M.i. zullen echter per ingangsdatum 20 mei mogelijk verdere verruimingen worden aangekondigd voor bepaalde sectoren, onder andere gebaseerd op 1,5 meter afspraken. Het is belangrijk dat kerken (en politici) in dat verband dan ook opkomen voor verruimingen voor kerkdiensten, eveneens uitgaande van 1,5 meter. Of dat gaat lukken, is natuurlijk onzeker, want diverse politieke partijen vinden dat verruimingen voor kerkdiensten een lage prioriteit hebben. Grondwettelijk is het recht op vrije godsdienstuitoefening en samenkomst echter een zeer belangrijk recht, en zo moet het m.i. ook gepresenteerd worden. Een noodtoestand kan op dit punt nooit heel lang duren, anders is het geen grondrecht meer.
Ik dacht dat @ambtenaar zich eerste verschreef met zijn opmerking dat de kerkdiensten pas in 2022 weer kunnen aanvangen, maar ik denk dat hij wel gelijk heeft. Dit jaar gaat het iig niet meer lukken. Men verwacht in september/oktober de tweede golf van besmettingen.
De evenementen zijn overigens tot 1 september opgeschort. Tot heden vielen de kerken onder die regeling. Dus dan weten we een meer exacte datum.
- FlyingEagle
Volgens mij vielen kerken juist daar niet onder. Die hadden altijd nog een aparte status. Daar vielen veel linkse partijen nog over. Morgen is er een overleg tussen kerken en de minister las ik ergens. Dan zal er wel meer over bekend worden gemaakt.
Ze vallen i.i.g niet onder het ministerie van onderwijs (open op 11 mei) en ook niet onder de horeca, maar onder het ministerie van Grapperhaus en die heeft wat te zeggen over die evenementenwet.
Dit is niet helemaal juist: de noodverordeningen maken onderscheid tussen samenkomsten en evenementen. Aan evenementen is een datum vooruit gekoppeld (1 juni, wordt dus 1 september), aan de bepalingen voor samenkomsten is geen datum verbonden - maar geldt zolang de noodverordening van toepassing is en dat is vooralsnog 20 mei - natuurlijk met grote kans op verlenging.Herman schreef:De evenementen zijn overigens tot 1 september opgeschort. Tot heden vielen de kerken onder die regeling. Dus dan weten we een meer exacte datum.
Zie de tekst van de noodverordeningen. (Ik heb geraadpleegd de noodverordening voor de provincie Utrecht.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 apr 2020, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
@ valcke Hoe zie jij dan met de anderhalve meter regel de samenkomsten in de kerk voor je?
Daar was in eerste instantie inderdaad wat verwarring over, maar bij evenementen gaat het over een bijeenkomst waar een vergunning voor moet worden aangevraagd. Daar vallen kerkdiensten dus niet onder.Herman schreef:De evenementen zijn overigens tot 1 september opgeschort. Tot heden vielen de kerken onder die regeling. Dus dan weten we een meer exacte datum.
Dat zal moeilijk zijn, en natuurlijk slechts een heel gedeeltelijke oplossing.merel schreef:@ valcke Hoe zie jij dan met de anderhalve meter regel de samenkomsten in de kerk voor je?
Berekeningen laten zien dat je dan moet uitgaan van maximaal 25% bezette zitplaatsen.
Daarbij moet je wel gebruik maken van de mogelijkheid om gezinnen bij elkaar te plaatsen binnen 1,5 meter.