Stichting Heartcry

parsifal

Re: Stichting Heartcry

Bericht door parsifal »

Ik ben het er mee eens dat de waarheid belangrijk is. Wat dat betreft hoeft er niets toegegeven te worden. De waarheid is ook niet relatief. Soms is het wel goed om te accepteren dat sommige mensen andere opvattingen hebben en te erkennen dat we daar misschien op aarde niet uit komen, zonder dat het ons verhindert om elkaar te herkennen in de Heere Jezus. Ik ben best bereid om een discussie aan te gaan met baptisten over de doop en ik denk dat ik in mijn opvatting dichter bij de waarheid zit dan zij (anders zou ik een andere opvatting hebben), echter dat maakt die ander niet minder Christelijk. Zo zijn er ook genoeg mensen in de kerk waar ik ga die vrij Arminiaanse opvattingen hebben. Zolang ze daar niet al te consequent in zijn (en nog steeds God danken voor hun redding en bidden voor de bekering van anderen en om zelf dichter tot God getrokken te worden) zie ik ook daar geen probleem voor erkenning in. Hoewel de discussie niet uit de weg gegaan moet worden. We moeten er zeker van zijn dat we over de zelfde God praten, maar als dat het geval is dan is dogmatiek een belangrijk hulpmiddel (zoals een kaart dat is als je de weg zoekt), maar niet meer dan dat "dogmatiek is als een lantaarnpaal: het laat je dingen beter zien, maar alleen een dronkenman houdt zich er aan vast".

Nogmaals in dit alles wil ik dus niet de waarheid relativeren of de leer onbelangrijk maken. Ik wil echter wel onze kennis van de waarheid iets relativeren en de leer ondergeschikt maken aan de liefde tussen Christenen onderling (zolang we over dezelfde God spreken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
François Turretini

Bericht door François Turretini »

parsifal schreef:Ik ben het er mee eens dat de waarheid belangrijk is. Wat dat betreft hoeft er niets toegegeven te worden. De waarheid is ook niet relatief. Soms is het wel goed om te accepteren dat sommige mensen andere opvattingen hebben en te erkennen dat we daar misschien op aarde niet uit komen, zonder dat het ons verhindert om elkaar te herkennen in de Heere Jezus. Ik ben best bereid om een discussie aan te gaan met baptisten over de doop en ik denk dat ik in mijn opvatting dichter bij de waarheid zit dan zij (anders zou ik een andere opvatting hebben), echter dat maakt die ander niet minder Christelijk. Zo zijn er ook genoeg mensen in de kerk waar ik ga die vrij Arminiaanse opvattingen hebben. Zolang ze daar niet al te consequent in zijn (en nog steeds God danken voor hun redding en bidden voor de bekering van anderen en om zelf dichter tot God getrokken te worden) zie ik ook daar geen probleem voor erkenning in. Hoewel de discussie niet uit de weg gegaan moet worden. We moeten er zeker van zijn dat we over de zelfde God praten, maar als dat het geval is dan is dogmatiek een belangrijk hulpmiddel (zoals een kaart dat is als je de weg zoekt), maar niet meer dan dat "dogmatiek is als een lantaarnpaal: het laat je dingen beter zien, maar alleen een dronkenman houdt zich er aan vast".
In principe ben ik het hier wel mee eens, maar dergelijke problemen verhinderen wel al te nauwe samenwerking, al was het maar om praktische redenen. Neem bijvoorbeeld de doop. Ik lees wel eens een boek of een preek van een baptist en ik denk dat de meeste forumleden hier dat wel doen - Spurgeon, Philpot, Bunyan etc. - dus als ik dan vervolgens alle gemeenschap met hedendaagse baptisten zou weigeren puur om dat leerstellig verschil over de doop, dan zou dat een beetje inconsequent van mij zijn. Maar praktische samenwerking wordt lastig, wanneer de ene groep de kinderen van de gelovigen wil dopen en de andere niet. Om dan te zeggen, dat de verschillen tussen Evangelisch en Reformatorisch achterhaald zijn, getuigt mijns inziens van ofwel onderwaardering van de leer, ofwel van een te weinig gedacht hebben over de praktische kant van de zaak. Het is toch wel duidelijk dat er met name met betrekking tot de genadeleer en de doop reële, relevante en zeer belangrijke verschillen bestaan tussen Evangelisch en Reformatorisch.
Bookreader

Bericht door Bookreader »

jakobmarin schreef:
Tegenstelling reformatorisch versus evangelisch achterhaald
(...)
Oude tegenstellingen en oude beelden functioneren voor nieuwe generaties niet meer. Het gaat hen om de grote vragen en dilemma’s van deze tijd. Dus gaan zij op zoek naar de waarden achter traditionele uitingen en vormen, naar de essenties. Daarmee overstijgen zij onbewust tradities en verhoudingen die wij zo belangrijk vonden.
(...)
De doorgaande ontkerkelijking zorgt ervoor dat de kerken steeds verder uitkristalliseren; een orthodoxer deel blijft over.
(...)
Het is opvallend dat veel jonge mensen daar niet over steunen en kreunen, zoals de oudere generatie de afgelopen decennia wel voortdurend deed. Ik vind dat hoopgevend; de christelijke jeugd voelt blijkbaar op zijn klompen aan dat hij een minderheid gaat worden.

Bij een minderheid past geen theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen. Nee, bij een minderheid past een andere attitude: die van dienen, lijden en liefhebben.
(...)
Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Het begrip kerk zal opnieuw worden geijkt. Het kerk-zijn van de toekomst zal sterke betrekking krijgen op toewijding en discipelschap, op de uitdagingen van deze cultuur. De kerk van de toekomst zal een diversiteit in zich herbergen die haar weerga niet kent. Daarbij zal de orthodoxie de ruggengraat zijn. Een onontkoombare ontwikkeling. Laten we er maar vast aan wennen.

Bron: RefDag: http://t.co/CQ9j8aRc
Scherpe analyse!

Met name de "theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen" zie ik ook bij mezelf en moeten we maar eens vanaf, denk ik.
Vind je dat zo scherp?
Ik heb dat artikel ook gelezen, en ik vond het een vrij slecht stuk, dat nogal rammelt. Ik vond het veel te simpel. Iemand die de kerkelijke werkelijkheid door een grote roze 'evangelische' bril beziet. Geen wonder dat er nogal wat reacties op kwamen. Vooral de reactie van Frank van Putten vond ik goed geschreven. En ook in de reactie van J.H. Mauritz staan zeer behartenswaardige woorden.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gian

Bericht door Gian »

Het feit dat jongeren tegenstellingen denken te kunnen ontwijken zegt vooral iets over het gebrek aan kennis van een theologisch fundament. Ik ben van mening dat een christen in Nederland niet om de verschillen heen kan, en een keuze zal moeten maken tussen de gereformeerde leer, en de niet gereformeerde leer. Dat is een verschil wat veel meer consequenties heeft voor het christenleven dan menigeen denkt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:Vooral de reactie van Frank van Putten vond ik goed geschreven.
Ik ook.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

eerlijk is eerlijk, Rik Bokelman schrijft als 'evo' mooie dingen over de refo's : http://t.co/VxPxbSSg

Nu nog een vergelijkbaar stukje vanuit de refo's :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon

Bericht door Simon »

freek schreef:
helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Feitelijk is dit zo. Althans, je ziet het veel gebeuren. Het lijkt me een onbedoeld effect van deze stichtingen. Mogelijk is de kerkelijke achtergrond zelf de belangrijkste oorzaak.

@ Henriët
Is de gereformeerde gezindte al niet hol?
Om maar weer even op de hoogte te blijven:

http://refoweb.nl/nieuws/1042/-naam-jez ... o-kerken-/
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
helma

Bericht door helma »

Ik heb toch wel moeite dat dit allemaal zo gezegd wordt. Hoewel ik niet onderschat hoe zwaar een en ander kan zijn.
Het is in elk geval niet zoals de apostelen verblijd waren omdat zij waardig waren geacht smaadheid te dragen om Christus' wil.
„Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende' alle kwaad tegen u spreken om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn" (Matth. 5:11,12).

Op het gastenboek van Jijdaar of op refoweb zie ik soms een heen-en-weer-gekat waar weinig liefde uit spreekt. Wederzijds.

dit is trouwens wel of-topic want het gaat helemaal niet over Heartcry
Simon

Bericht door Simon »

helma schreef:Ik heb toch wel moeite dat dit allemaal zo gezegd wordt. Hoewel ik niet onderschat hoe zwaar een en ander kan zijn.
Het is in elk geval niet zoals de apostelen verblijd waren omdat zij waardig waren geacht smaadheid te dragen om Christus' wil.
„Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende' alle kwaad tegen u spreken om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u, want uw toon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn" (Matth. 5:11,12).

Op het gastenboek van Jijdaar of op refoweb zie ik soms een heen-en-weer-gekat waar weinig liefde uit spreekt. Wederzijds.

Is er ook een jijdaar topic?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
helma schreef:Ik heb toch wel moeite dat dit allemaal zo gezegd wordt. Hoewel ik niet onderschat hoe zwaar een en ander kan zijn.
„Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende' alle kwaad tegen u spreken om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u, want uw toon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn" (Matth. 5:11,12).

Ik heb er "toevallig" net iets in gepost. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:

Ik heb er "toevallig" net iets in gepost. ;)
Well done ;-)
- Oswald Chambers -
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Waarom wil je zo graag reclame maken voor de stichting HeartCry? Zonder tekort te doen aan de individuele sprekers is de theologische lijn van HeartCry al vele malen onder kritiek gesteld van bijbelgetrouwe theologen als afwijking van het gereformeerde spoor als het gaat om rechtvaardiging en heiliging? dat doortrekt alles!
Daarbij komt het feit dat er nogal wat jongeren zijn losgeweekt van hun plaatselijke gemeente. Lijkt me toch niet de bedoeling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik plaats dit voor belangstellenden :)
Ik hoef geen reclame te maken hoor, dat hebben ze niet nodig ;)
Waarom kraken mensen het af?
Verdiep je er eens echt in!
Je kan onmogelijk de zaak beoordelen als je zelf niet op een dergelijke bijeenkomst bent geweest. Waar praat je dan eigenlijk over. Van horen zeggen?
Geen enkele beweging of (kerk-) verband is volmaakt, ook HeartCry niet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Ik plaats dit voor belangstellenden :)
Ik hoef geen reclame te maken hoor, dat hebben ze niet nodig ;)
Waarom kraken mensen het af?
Verdiep je er eens echt in!
Je kan onmogelijk de zaak beoordelen als je zelf niet op een dergelijke bijeenkomst bent geweest. Waar praat je dan eigenlijk over. Van horen zeggen?
Geen enkele beweging of (kerk-) verband is volmaakt, ook HeartCry niet.
En als ik er nu wel geweest ben? Bovendien is er veel na te kijken op internet, te lezen, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie