De stormen die je noemt komen voort uit de geïndividualiseerde gedachtegoed. Ik vraag me af of er nog extremere uitingen komen. Dat kan eigenlijk niet uitblijven. Ook op het gebied van andere zaken zal dit doorslaan.
Homoseksualiteit
-
Re: Homoseksualiteit
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Dat geloof ik ook. Ik houd mijn hart vast. Maar Hij heeft het ons alles voorzegd. Het grootste wonder is als we persoonlijk niet een in een rigide zonde- en gedachtenspoor vast komen te zitten, want allemaal zijn we min of meer geïnfecteerd door individualistisch, mensgericht denken. Als onze tijd een turbulente luchtvlucht zou zijn, zouden we adviseren: riemen vast. Voor ons geldt als enige veilige weg: de ankers moeten vast in Christus, anders blijven we niet overeind.HersteldHervormd schreef: ↑09 dec 2023, 22:58De stormen die je noemt komen voort uit de geïndividualiseerde gedachtegoed. Ik vraag me af of er nog extremere uitingen komen. Dat kan eigenlijk niet uitblijven. Ook op het gebied van andere zaken zal dit doorslaan.
-
Inderdaad een pastorale preek waarin de Bijbelse visie op het huwelijk vastgehouden wordt.merel schreef: ↑09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Dat vond ik ook. Deze pastorale houding heeft hij op veel vlakken zonder de Bijbelse lijn uit het oog te verliezen. Aan deze lijn houdt hij vast en maakt hierin geen nuance. Als hij hoort van samenwonende stellen bezoekt hij hen en gaat op pastorale wijze het gesprek aan en nodigt hen uit voor kringen en huwelijkscatechese. Idem met aanvragen van huwelijksinzegening na een scheiding. Hij gaat het gesprek aan en houdt hierin de Bijbelse lijn aan zonder mensen tegen het hoofd te stoten. Vaak komen mensen op hun zonden terug.MGG schreef: ↑11 dec 2023, 08:24Inderdaad een pastorale preek waarin de Bijbelse visie op het huwelijk vastgehouden wordt.merel schreef: ↑09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
- Delftenaar
Het is mooi dat er pastorale aandacht voor dit onderwerp is.
Tegelijk ken ik een gemeente waar men avonden voor anders geaarden organiseerde, juist om op een christelijke en pastorale manier met deze moeilijke thematiek om te gaan.
Uiteindelijk is daar juist een relatie tussen twee mannen uit ontstaan....
Tegelijk ken ik een gemeente waar men avonden voor anders geaarden organiseerde, juist om op een christelijke en pastorale manier met deze moeilijke thematiek om te gaan.
De laatste zin is een zwak argument om het geen doorgang te laten vinden. Op een doorsnee gemeenteavond of verjaardag heb je als hetero ook altijd "kans" om vreemd te gaan. De mens is altijd geneigd tot alle kwaad, maar dat wil niet zeggen dat je je daarom maar moet afzonderen in een klooster.Delftenaar schreef: ↑13 dec 2023, 17:37 Het is mooi dat er pastorale aandacht voor dit onderwerp is.
Tja, zo ken ik mensen die een verhouding zijn begonnen op de bijbelkring. Beide huwelijke kapot en ze gaan samen verder. Is dat een reden om geen bijbelkringen meer te houden?Delftenaar schreef: ↑13 dec 2023, 17:37 Het is mooi dat er pastorale aandacht voor dit onderwerp is.
https://www.rd.nl/artikel/1055607-waaro ... g-thema-is
Een kort artikel over de ontwikkelingen in de NGK. Het daarin genoemde ND-artikel vond ik trouwens ook wel de moeite van het lezen waard.
Het blijven ingewikkelde vragen voor een kerkverband.
Een kort artikel over de ontwikkelingen in de NGK. Het daarin genoemde ND-artikel vond ik trouwens ook wel de moeite van het lezen waard.
Heb je misschien de linkjes? Ik heb zitten zoeken, maar kan geen video/geluidsfragment vinden, alleen berichten over de dienst.MGG schreef: ↑11 dec 2023, 08:24Inderdaad een pastorale preek waarin de Bijbelse visie op het huwelijk vastgehouden wordt.merel schreef: ↑09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Fides Quaerens Intellectum
Je bedoeld: Het blijven vragen die ingewikkeld gemaakt worden door een kerkverband.DDD schreef: ↑07 mar 2024, 20:48 https://www.rd.nl/artikel/1055607-waaro ... g-thema-is
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
https://kerkdienstgemist.nl/stations/17 ... 9640001721Anselmus schreef: ↑07 mar 2024, 21:51Heb je misschien de linkjes? Ik heb zitten zoeken, maar kan geen video/geluidsfragment vinden, alleen berichten over de dienst.MGG schreef: ↑11 dec 2023, 08:24Inderdaad een pastorale preek waarin de Bijbelse visie op het huwelijk vastgehouden wordt.merel schreef: ↑09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Ik dacht dat het deze dienst was.
- J.C. Philpot
We dienen onze medezondaars altijd met ontferming en bewogenheid tegemoet te treden.merel schreef: ↑09 dec 2023, 16:29Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Tegelijkertijd vraag ik me bij het lezen van jouw bericht af hoe het zit met het uitoefenen van de tucht. Ik hoop dat het "vasthouden van de mens erachter" niet betekend dat er geen tucht meer uitgeoefend wordt. De tucht, zoals die in de bijbel en in onze belijdenis voorkomt, is bedoelt om de zondaar liefdevol tot inkeer te brengen en te behouden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 mar 2024, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Aan de homoseksuele stellen is dringend gevraagd/ verzocht zich te onthouden van de sacramenten. Dit is gemeente breed gecommuniceerd in de kerkbode.
-
https://refoweb.nl/vragenrubriek/30821/ ... lesbienne/
Ik vind dit toch wel een fascinerende vraag. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht of dit toegestaan is.
Uiteindelijk denk ik toch dat dit verwerpelijk is.
1: Uiteindelijk zou dit een soort schijnhuwelijk zijn. Bedriegen is überhaupt niet goed, maar je doet ook afbraak aan het huwelijk zelf;
2: In een huwelijk is gemeenschap niet een optie, maar primair gezien een opdracht.
3: Ieder christen moet een kruis met zich meedragen, voor anders geaarde is hun geaardheid op zich meestal al een kruis, denk ik. Wij mensen hebben nog wel eens de neiging om het kruis in je leven uit te bannen c.q. te verzachten.
Argumenten voor:
1: De eenzaamheid en het alleen zijn zullen voor beide anders geaarde een stuk minder zijn. Gevoelsmatig neig ik er naar om te stellen dat het levensgeluk van de personen zal verhogen;
2: In principe is de Bijbelse invulling van het huwelijk tussen man en vrouw, daar word in deze situatie niet aan getornd.
Ik vind dit toch wel een fascinerende vraag. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht of dit toegestaan is.
Uiteindelijk denk ik toch dat dit verwerpelijk is.
1: Uiteindelijk zou dit een soort schijnhuwelijk zijn. Bedriegen is überhaupt niet goed, maar je doet ook afbraak aan het huwelijk zelf;
2: In een huwelijk is gemeenschap niet een optie, maar primair gezien een opdracht.
3: Ieder christen moet een kruis met zich meedragen, voor anders geaarde is hun geaardheid op zich meestal al een kruis, denk ik. Wij mensen hebben nog wel eens de neiging om het kruis in je leven uit te bannen c.q. te verzachten.
Argumenten voor:
1: De eenzaamheid en het alleen zijn zullen voor beide anders geaarde een stuk minder zijn. Gevoelsmatig neig ik er naar om te stellen dat het levensgeluk van de personen zal verhogen;
2: In principe is de Bijbelse invulling van het huwelijk tussen man en vrouw, daar word in deze situatie niet aan getornd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Waarom zou je dan trouwen? Dan kan je toch veel beter samen in 1 huis gaan wonen zonder een verbintenis?