Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Ik kan beide artikelen niet lezen. Ook niet zoveel zin om de brief van Baaij te lezen, om eerlijk te zijn. Heb mijn kerkverband van harte lief, ondanks dat ik op RF wel eens kritisch ben.

Wel denk ik dat het een feit is dat de GG ontzettend slecht tegen kritiek kan. Er is weinig flexibiliteit en ruimte voor elkaar. Het is jammer dat er zoveel jongeren overstappen naar andere kerkverbanden, terwijl de leer daar niet makkelijker is. Daarin heeft het ND dus wel een punt.
Volgens mij is het niet de essentie van het verhaal dat de GG ontzettend slecht tegen kritiek kan, maar dat de GG zuiniger zijn op hun leer dan op het behoud van (al) hun mensen. En dat de GG dit doet begrijpelijk is, gezien bijvoorbeeld de teloorgang van (de bijbelse leer en normen en waarden in) allerhande kerken ter linkerzijde. Maar ik heb het artikel misschien met een te optimistische visie op de GG gelezen. Ik sluit dat zeker niet uit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Ik kan beide artikelen niet lezen. Ook niet zoveel zin om de brief van Baaij te lezen, om eerlijk te zijn. Heb mijn kerkverband van harte lief, ondanks dat ik op RF wel eens kritisch ben.
Dan zou je misschien juist wel die brief kunnen lezen, want zij benoemt evenzo goed de voordelen van de refozuil.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het idee van GGotK wel waardevol. Het is een niet-mensmiddelpuntige opvatting waarin niet de mens maar de leer die naar de Godzaligheid is het middelpunt is.
De snelle teloorgang van de vanouds gerespecteerde uiterlijkheden van gewaad en daad bij de linksaf geslagenen is ook wel een bevestiging van het niet al teveel moeten willen blijven hangen in het vasthouden van mensen.
Het innerlijk afhaken gaat aan vertrekken vooraf.

Ik wil overigens niet zeggen dat de GG de enige zuivere kerk zijn. Dat zijn ze niet, o nee.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Toch hoor je weinig van zelfreflectie, dat hoor ik van de HHK ook niet, maar daar speelt kerkverlating ook minder een rol (wellicht op een enkele kerk na)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik vind het idee van GGotK wel waardevol. Het is een niet-mensmiddelpuntige opvatting waarin niet de mens maar de leer die naar de Godzaligheid is het middelpunt is.
De snelle teloorgang van de vanouds gerespecteerde uiterlijkheden van gewaad en daad bij de linksaf geslagenen is ook wel een bevestiging van het niet al teveel moeten willen blijven hangen in het vasthouden van mensen.
Het innerlijk afhaken gaat aan vertrekken vooraf.

Ik wil overigens niet zeggen dat de GG de enige zuivere kerk zijn. Dat zijn ze niet, o nee.
Inderdaad. Ds. G. Hoogerland heb ik eens horen zeggen dat in die kerken waar de levensopenbaring in gewaad en gelaat gelijkvormig wordt aan deze wereld, vaak de leer der prediking op korte termijn ook gaat veranderen. Hij wees erop dat dit in de GKV en delen van de CGK ook zo was en dat het te vrezen is dat dit ook in de andere kerkverbanden zal gebeuren. In feite zie je dit ook al ontstaan in de linkerflank van de GG en de HHK. De noodzaak van wedergeboorte wordt steeds vaker gemist en de Wet is alleen nog nodig om op het ongeloof de volledige focus te leggen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 nov 2022, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:Toch hoor je weinig van zelfreflectie, dat hoor ik van de HHK ook niet, maar daar speelt kerkverlating ook minder een rol (wellicht op een enkele kerk na)
Heb je hier een onderbouwing van? Het feit is dat de HHK in 2021 met 53 (doop)leden gegroeid is.
- De HHK kent hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk geboorteoverschot (in de GG zijn er in 2021 2,5x zoveel dopelingen als sterfgevallen.)
- Alleen vanuit de GG was het saldo binnenkomende- uitgaande al +400.

Op basis van de bovenstaande geven ga ik ervan uit dat de HHK minimaal 1000 kerkverlatingen had in 2021.
Laatst gewijzigd door MGG op 25 nov 2022, 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Dan zou je misschien juist wel die brief kunnen lezen, want zij benoemt evenzo goed de voordelen van de refozuil.
Ik heb de artikelen niet kunnen lezen helaas.
Maar van Baaij vermoed ik wel wat de inhoud is.
Zij heeft het vooral heel erg druk met een of andere christelijke LHBTI gemeenschap en het bevuilen van haar nest. Tot verdriet van haar broers en zussen die grotendeels wel in de lijn van wijlen hun ouders gaan.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:Toch hoor je weinig van zelfreflectie, dat hoor ik van de HHK ook niet, maar daar speelt kerkverlating ook minder een rol (wellicht op een enkele kerk na)
Heb je hier een onderbouwing van? Het feit is dat de HHK in 2021 met 53 (doop)leden gegroeid is.
- De HHK kent hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk geboorteoverschot (in de GG zijn er in 2021 2,5x zoveel dorpelingen als sterfgevallen.)

Op basis van de bovenstaande geven ga ik vanuit dat de HHK minimaal 1000 kerkverlatingen had in 2021.
Ik heb niet geturfd maar de personen binnen de GG benoemen vaak dat dit een pijnpunt is, van de HHK lees ik dat zelf nooit. Van waar mensen komen heb ik geen beeld van.
MGG

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:
- De HHK kent hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk geboorteoverschot (in de GG zijn er in 2021 2,5x zoveel dorpelingen als sterfgevallen.)

Op basis van de bovenstaande geven ga ik vanuit dat de HHK minimaal 1000 kerkverlatingen had in 2021.
Ik heb niet geturfd maar de personen binnen de GG benoemen vaak dat dit een pijnpunt is, van de HHK lees ik dat zelf nooit. Van waar mensen komen heb ik geen beeld van.
'maar daar speelt kerkverlating ook minder een rol'
Ik was in de veronderstelling dat dit een feit was op basis van een kerkelijk jaarboek oid.
Overigens verwacht ik wel dat de kerkverlating in de HHK wat kleiner is dan in de GG. Dat het als pijnlijk wordt ervaren dat twee duizend mensen (per jaar) de GG verlaten lijkt mij logisch. Zeker gezien een deel onkerkelijk wordt.
Het gevaar is wel dat we onszelf teveel focussen op zichtbare cijfer. De onzichtbare cijfers die alleen Gld weet, zijn zoveel belangrijker.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Ik heb de artikelen niet kunnen lezen helaas.
Maar van Baaij vermoed ik wel wat de inhoud is.
Zij heeft het vooral heel erg druk met een of andere christelijke LHBTI gemeenschap en het bevuilen van haar nest. Tot verdriet van haar broers en zussen die grotendeels wel in de lijn van wijlen hun ouders gaan.
Klopt ja. Dat zulke mensen een podium krijgen in de media wil niet zeggen dat wij, achterblijvers, iets moeten vinden van haar belevingen. De verloren zoon ging terug naar zijn Vader en kreeg het beeld van zijn Vader weer terug. Gelukkig schreef die zoon geen afscheidsbrief. Want dan was het eeuwig kwijt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zo, dat we we op een nette manier afgewerkt.
Plooien zijn weer glad gestreken, we kunnen weer verder.
CvdW

Bericht door CvdW »

Onderstaand bericht las ik op gergeminfo bij beroepbare predikanten:
Dit overzicht is gebaseerd op het advies van de Generale Synode om een predikant niet eerder te beroepen dan na minimaal 3 jaar een gemeente gediend te hebben
Mag je als kerkenraad van dit advies afwijken?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:

Ik vermoed dat je dopelingen bedoeld. Het aantal dorpelingen in vergelijking met sterfgevallen ligt waarschijnlijk nog veel hoger.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef:Zo, dat we we op een nette manier afgewerkt.
Plooien zijn weer glad gestreken, we kunnen weer verder.
Ik weet niet of je op mijn post doelt. Maar van sommige personen zijn de reacties in media en elders inmiddels zo voorspelbaar en uitgesleten dat ze idd niet meer serieus te nemen zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:

Wel denk ik dat het een feit is dat de GG ontzettend slecht tegen kritiek kan. Er is weinig flexibiliteit en ruimte voor elkaar. Het is jammer dat er zoveel jongeren overstappen naar andere kerkverbanden, terwijl de leer daar niet makkelijker is. Daarin heeft het ND dus wel een punt.
In de regel gaan overstappers dezelfde kant op. In hokjes gedacht van conservatief naar wat minder conversatief. Om het bij de GG te houden de instroom vanuit de GGiN en de OGG is aanzienlijk groter dan de uitstroom naar deze kerkverbanden. Bij de PKN en de HHK is het juist andersom. (Dit is geen waardeoordeel maar een feitelijke constatering.)
Op zichzelf klopt dat wel.
Alleen is er zeker ook een tegenovergestelde beweging: veel gemeenten verrechtsen zijn de afgelopen zeg 20-30 jaar behoorlijk verrechtst.
Ik zal dat nu niet doen, maar ik zou zo een paar gereformeerde gemeenten kunnen opnoemen.
Feit is in ieder geval, dat mensen die in zo'n gemeente geboren zijn, zeggen de gemeente niet meer te herkennen als 'hun' gemeente.
Een deel van die mensen zal dan vertrekken naar een andere gemeente, waardoor die ontvangende gemeente op de duur ook weer verrechtst.
Plaats reactie