MGG schreef:merel schreef:Tiberius schreef:MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
Ik weet niet beter dan dat elk kind op de lagere school ( groep 6 bij ons) leert typen. Dat een student niet kan typen is praktisch onmogelijk. Hoe kom je de middelbare school anders door?
Ook mail is inmiddels 20 jaar ingeburgerd. Ik vind dat iedereen onder de 70 jaar daar gebruik van moet maken. Zelfs mijn schoonmoeder van 75 appt nu sinds een paar jaar.
Het gaat niet om niet kunnen typen. Iedereen die kan schrijven kan ook typen. Maar lang niet iedereen haalt een paar honderd aanslagen per minuut. Daarom kan het een uitdaging zijn om in een vlot tempo teksten te typen.
Overigens wordt bij onze basisschool typen niet aangeleerd. Wel is het mogelijk om buiten schooltijd een typecursus te volgen.
Bij ons is het onderdeel van de lessen, maar je zal ook thuis menig uur moeten typen.
Snel typen kan je leren door heel veel te typen. Dat is in de huidige tijd het probleem niet.
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder als blind typen op een basisschool niet wordt aangeleerd. Ik heb geen idee of dat normaal is, maar het lijkt mij toch een basisvaardigheid.
Vind ik ook. Op de middelbare school bemerken onze kinderen wie hier wel/ niet vaardig in is.