Homoseksualiteit

Zeeuw

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 07 okt 2023, 19:39
Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 19:27
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 19:20
Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 19:20 Het gaat erop lijken :super
Bergreep u dat dan echt niet eerder? :oO
Natuurlijk wel. Maar het is altijd goed als we allemaal helder duidelijk en onderbouwd te formuleren, zonder vragen te stellen waar we eigenlijk zelf het antwoord al op geven, maar dat toch niet echt doen.
Is deze manier van met elkaar omgaan dan ook Bijbels te onderbouwen? (dit is off-topic, maar wel belangrijk, desnoods in een ander topic, want ik merk nogal wat misverstaan en wantrouwen).
Het is heel Bijbels om duidelijk en onderbouwd te formuleren ja. Dat lijkt me geen vraag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 19:41
Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 19:27
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 19:20
Bergreep u dat dan echt niet eerder? :oO
Natuurlijk wel. Maar het is altijd goed als we allemaal helder duidelijk en onderbouwd te formuleren, zonder vragen te stellen waar we eigenlijk zelf het antwoord al op geven, maar dat toch niet echt doen.
Is deze manier van met elkaar omgaan dan ook Bijbels te onderbouwen? (dit is off-topic, maar wel belangrijk, desnoods in een ander topic, want ik merk nogal wat misverstaan en wantrouwen).
Het is heel Bijbels om duidelijk en onderbouwd te formuleren ja. Dat lijkt me geen vraag.
Nee, nee, ik bedoel wantrouwen jegens elkaar. Dat zou onder christenen niet gevonden mogen worden. Of was ik onduidelijk? De wereld zou moeten opmerken: Ziet hoe lief ze elkaar hebben. Kan dat zo? Is dat zo te onderbouwen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 07 okt 2023, 19:44
Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 19:27 Natuurlijk wel. Maar het is altijd goed als we allemaal helder duidelijk en onderbouwd te formuleren, zonder vragen te stellen waar we eigenlijk zelf het antwoord al op geven, maar dat toch niet echt doen.
Nee, nee, ik bedoel wantrouwen jegens elkaar. Dat zou onder christenen niet gevonden mogen worden. Of was ik onduidelijk? De wereld zou moeten opmerken: Ziet hoe lief ze elkaar hebben. Kan dat zo? Is dat zo te onderbouwen?
Ik weet niet of je kan onderbouwen of je mij liefhebt?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 07 okt 2023, 20:01
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 19:44
Ik weet niet of je kan onderbouwen of je mij liefhebt?
We zoeken (overigens al jaren) rechte wegen en duidelijkheid. Bij reformatorisch zouden we beslist niet moeten denken aan elkaar haten. Juist het tegenovergestelde zou de praktijk moeten zijn. Ik zie daar helaas nog weinig van. Ik heb me vanwege al deze ontwikkelingen plm. een week stil gehouden op dit forum. Dat was min of meer gedwongen, want de onrust bleef. En gaat dat niet over, ja, dan hebben we veel om over na te denken en te zwijgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:De laatste keer: Hopelijk begrijpen we het dan. Ik zal het eenvoudiger proberen te verwoorden. Het is toch zo eenvoudig: Is de homoseksuele praxis op grond van de Bijbel te verantwoorden?
Volgens mij niet.
Aha, nu is het mij duidelijk. Dat was het door de veelheid van woorden niet. Zal ongetwijfeld aan mij liggen. Dank voor de verduidelijking.

Ik ben het inhoudelijk helemaal met u eens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Nou, veel bijbels er niet meer als er homosexuele (getrouwde) stellen in de gemeente zijn.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 09 dec 2023, 20:19
merel schreef: 09 dec 2023, 16:29 Ds Schenau ( CGK) heeft afgelopen week in zijn gemeente een preek gehouden over homoseksualiteit en aankomende week houdt hij een preek over transgenders. In zijn gemeente zijn homoseksuele ( getrouwde) stellen. Voorafgaand aan zijn preek heeft hij een gemeente brede avond gehouden om over dit onderwerp door te spreken. Het getuigt mijns inziens van pastorale bewogenheid om dit onderwerp bijbels aan te kaarten en toch de mens erachter vast te houden.
Nou, veel bijbels er niet meer als er homosexuele (getrouwde) stellen in de gemeente zijn.
Dat heb jij dan mis.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 09 dec 2023, 20:49
Wim Anker schreef: 09 dec 2023, 20:19
Dat heb jij dan mis.
Dit raakt de grenzen van het forum m.i. Mods?
merel

Bericht door merel »

Lijkt mij niet. Jij hebt opnieuw geen flauw idee. Dit betreffende stel was al lid van deze kerk en bezoekt trouw de diensten. Aan beiden is verzocht om niet deel te nemen aan de sacramenten en de betreffende predikant heeft in het kerkblad na hun huwelijk een stuk geschreven over hoe hij hier instaat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 09 dec 2023, 20:54 Lijkt mij niet. Jij hebt opnieuw geen flauw idee. Dit betreffende stel was al lid van deze kerk en bezoekt trouw de diensten. Aan beiden is verzocht om niet deel te nemen aan de sacramenten en de betreffende predikant heeft in het kerkblad na hun huwelijk een stuk geschreven over hoe hij hier instaat.

Ok. Of ze zijn geen lid (en zijn dus niet in zijn gemeente zoals jij schrijft.....) of ze staan nu onder censuur. Het is verder geen 'verzoeken' om niet deel te nemen maar een 'afhouden'.

Niet ik, maar jij hebt gewoon geen benul wat je schrijft.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 09 dec 2023, 20:57
merel schreef: 09 dec 2023, 20:54 Lijkt mij niet. Jij hebt opnieuw geen flauw idee. Dit betreffende stel was al lid van deze kerk en bezoekt trouw de diensten. Aan beiden is verzocht om niet deel te nemen aan de sacramenten en de betreffende predikant heeft in het kerkblad na hun huwelijk een stuk geschreven over hoe hij hier instaat.

Ok. Dus ze zijn geen lid (en zijn dus niet in zijn gemeente zoals jij schrijft.....) of ze staan nu onder censuur.

Beiden zijn belijdend lid en ze staan niet onder censuur. Tijdens een pastoraal gesprek is gevraagd of zij zich wilden onthouden van het HA en dat begrijpen zij. De betreffende predikant heeft aangegeven dat hij hen de dienst niet wil ontzeggen en zoekt hen trouw op.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 09 dec 2023, 21:01
Wim Anker schreef: 09 dec 2023, 20:57

Ok. Dus ze zijn geen lid (en zijn dus niet in zijn gemeente zoals jij schrijft.....) of ze staan nu onder censuur.

Beiden zijn belijdend lid en ze staan niet onder censuur. Tijdens een pastoraal gesprek is gevraagd of zij zich wilden onthouden van het HA en dat begrijpen zij. De betreffende predikant heeft aangegeven dat hij hen de dienst niet wil ontzeggen en zoekt hen trouw op.
Prima hoor. Maar er dus niets bijbels meer aan uiteraard.

"de dienst niet wil ontzeggen".... Dat recht heeft t'ie uiteraard niet. De basisregels van de kerk begrijp je gewoon niet?
merel

Bericht door merel »

Mag ik vragen waarom jij altijd op deze ( neerbuigende en negatieve) wijze communiceert? Ben jij in het echt ook zo onaardig, of is dat een houding op het forum? Ik wil graag een gesprek voeren, maar niet op deze toon en op deze wijze.
Plaats reactie