Is mijn doel niet, jammer dat je deze indruk van mij geeft.Erskinees schreef:Zegt degene die normaliter berichten plaatst om commotie te veroorzaken..
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
On-topic a.u.b.
-
Even wat rechtzetten. De bijeenkomst heeft geen commotie veroorzaakt. Het foutje in de Saambinder veroorzaakt wat commotie, omdat er een gemeente vergeten was.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik had het vorige week ook al geplaatst. Het is heel ontroerend hoe hij vertelt wie de Heere was en is in zijn leven. En dat wil je graag met anderen delen.Bezorgd schreef:Ik wil er verder niet op ingaan. Maar als er over zo'n indrukwekkende toespraak van deze Godsgezant al discussie moet komen, haal ik mijn bericht liever weg.
Maar luister vooral. Het is Geest en leven.
!Tiberius schreef:On-topic a.u.b.
Het is het beluisteren waard. Wel jammer dat hij aan het eind nog met flinke kritiek komt op de Gereformeerde Gemeenten (nadat hij daarvoor de positieve punten had belicht). Dat haalt wel een beetje de teerheid weg.Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Jubileumbijeenkomst ds. C. Harinck:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/77 ... 8620000077
Nog twee vraagjes aan Bezorgd: de uitvaart van 'the Queen' was 'mensmiddelpuntig' en op predikanten die in hun nieuwe gemeenten vertellen hoe God hen overboog om het beroep aan te nemen, heeft hij kritiek. Daarnaast probeert hij o.a. door voornaamgebruik en andere relativerende opmerkingen het predikantenambt te "ontmythologiseren". Maar hier noemt hij ds. C. Harinck een "Godsgezant" en mag er eigenlijk niet over gediscussieerd worden. Hoe moet ik dat nu allemaal met elkaar rijmen?
-
Het betreft geen nieuwe kritiek. Wat mij betreft is het niet heel storend en laat het direct zien waarom hij niet middenin het kerkverband staat. Het hoeft geen eenheidsworst te zijn. Dat zien we bij enkele dominees nog steeds en mede daardoor staan ze wat aan de rand. (Bijvoorbeeld niet afgevaardigd worden en weinig gevraagd worden voor diverse taken.)Refiosi schreef:Het is het beluisteren waard. Wel jammer dat hij aan het eind nog met flinke kritiek komt op de Gereformeerde Gemeenten (nadat hij daarvoor de positieve punten had belicht). Dat haalt wel een beetje de teerheid weg.Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Nog twee vraagjes aan Bezorgd: de uitvaart van 'the Queen' was 'mensmiddelpuntig' en op predikanten die in hun nieuwe gemeenten vertellen hoe God hen overboog om het beroep aan te nemen, heeft hij kritiek. Daarnaast probeert hij o.a. door voornaamgebruik en andere relativerende opmerkingen het predikantenambt te "ontmythologiseren". Maar hier noemt hij ds. C. Harinck een "Godsgezant" en mag er eigenlijk niet over gediscussieerd worden. Hoe moet ik dat nu allemaal met elkaar rijmen?
Bijzonder.Refiosi schreef:Het is het beluisteren waard. Wel jammer dat hij aan het eind nog met flinke kritiek komt op de Gereformeerde Gemeenten (nadat hij daarvoor de positieve punten had belicht). Dat haalt wel een beetje de teerheid weg.Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Refiosi is een account van bijna 9 jaar oud en 190 berichten.
Niet heel actief zou je denken, toch volg je me blijkbaar nauwgezet. Opvallend.
Mijn eerste vraag zou zijn, wat zit daar achter?
Verder: Kritiek is niet verkeerd als het maar opbouwend en corrigerend bedoelt is. Zo beluister ik die opmerkingen.
Gelukkig maar dat dat gebeurd , anders was er nooit een reformatie of strijd tegen dwalingen geweest.
Dan concreet.
1. Die uitvaart is natuurlijk geen vergelijking.
2. Het ging in die discussies, maar dat kun jij je beter herinneren dan ik waarschijnlijk, vooral om allerlei bijzondere verhalen.
3. Zozo, dat is nogal een woord. Maar we moeten uitkijken voor heiligenverering. Maar ouderen noem ik nooit bij voornaam.
4. Predikanten zijn wel degelijk Godsgezanten, als het goed is. En zeker de vruchten laten zien dat iemand dienstbaar is (geweest) Zo sprak Spurgeon er bv ook over. En deze toespraak heeft zoveel inhoud, dat ik weinig zin had daar discussie over te hebben.
Hoe je dat met elkaar rijmt moet je zelf maar bedenken verder.
Niets bijzonders. Ik lees vooral en zal zeker in die stand snel weer terugkeren.Bezorgd schreef:Bijzonder.
Refiosi is een account van bijna 9 jaar oud en 190 berichten.
Niet heel actief zou je denken, toch volg je me blijkbaar nauwgezet. Opvallend.
Mijn eerste vraag zou zijn, wat zit daar achter?
Ik vond dat afdoen aan het goede wat er in was. Dat is hoe het op mij overkwam.Verder: Kritiek is niet verkeerd als het maar opbouwend en corrigerend bedoelt is. Zo beluister ik die opmerkingen.
Gelukkig maar dat dat gebeurd , anders was er nooit een reformatie of strijd tegen dwalingen geweest.
1. Nee, maar de vraag is natuurlijk wel waarom het ene wel mensmiddelpuntig is en het andere niet (ik zeg niet dat dit het was, maar als je zelf nogal eens snel zegt dat het zo is, waarom geldt het hier dan niet)?1. Die uitvaart is natuurlijk geen vergelijking.
2. Het ging in die discussies, maar dat kun jij je beter herinneren dan ik waarschijnlijk, vooral om allerlei bijzondere verhalen.
3. Zozo, dat is nogal een woord. Maar we moeten uitkijken voor heiligenverering. Maar ouderen noem ik nooit bij voornaam.
4. Predikanten zijn wel degelijk Godsgezanten, als het goed is. En zeker de vruchten laten zien dat iemand dienstbaar is (geweest) Zo sprak Spurgeon er bv ook over. En deze toespraak heeft zoveel inhoud, dat ik weinig zin had daar discussie over te hebben.
Hoe je dat met elkaar rijmt moet je zelf maar bedenken verder.
2. Geen idee waar het precies om ging. Het is wel iets wat opviel/valt.
3/4. Hier dan ook een beetje oppassen voor heiligenverering? Zodat we niet vooraf een toespraak boven alle kritiek stellen?
Hoe ik het verder rijm is nog wel een aardige. Ik stel voor dat we wat meer 1 lijn trekken in reactie op kritiek, waarbij er geen verschil is in of de voorganger ons aanstaat of niet. En dat is ook een les voor mezelf.
-
Dat laatste is toch wel bezwaarlijk. Je zou zulke mensen juist moeten afvaardigen. Nu worden dergelijke geluiden nauwelijks op een meerdere vergadering gehoord, en krijg je de sfeer dat iedereen het altijd hartelijk met elkaar eens is. In de gemeenten ligt dat onder de leden echter voor een niet onbelangrijk deel echt anders.MGG schreef:Het betreft geen nieuwe kritiek. Wat mij betreft is het niet heel storend en laat het direct zien waarom hij niet middenin het kerkverband staat. Het hoeft geen eenheidsworst te zijn. Dat zien we bij enkele dominees nog steeds en mede daardoor staan ze wat aan de rand. (Bijvoorbeeld niet afgevaardigd worden en weinig gevraagd worden voor diverse taken.)Refiosi schreef:Het is het beluisteren waard. Wel jammer dat hij aan het eind nog met flinke kritiek komt op de Gereformeerde Gemeenten (nadat hij daarvoor de positieve punten had belicht). Dat haalt wel een beetje de teerheid weg.Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Zo werkt een democratie toch ook? De flanken regeren zelden, omdat mensen het liefst samenwerken met andere die relatief dicht bij hun staan. Je kan toch moeilijk van mensen verwachten dat ze afwijkende geluiden stimuleren ten kosten van het geluid dat ze zelf graag horen?Evangelist schreef:Dat laatste is toch wel bezwaarlijk. Je zou zulke mensen juist moeten afvaardigen. Nu worden dergelijke geluiden nauwelijks op een meerdere vergadering gehoord, en krijg je de sfeer dat iedereen het altijd hartelijk met elkaar eens is. In de gemeenten ligt dat onder de leden echter voor een niet onbelangrijk deel echt anders.MGG schreef:Het betreft geen nieuwe kritiek. Wat mij betreft is het niet heel storend en laat het direct zien waarom hij niet middenin het kerkverband staat. Het hoeft geen eenheidsworst te zijn. Dat zien we bij enkele dominees nog steeds en mede daardoor staan ze wat aan de rand. (Bijvoorbeeld niet afgevaardigd worden en weinig gevraagd worden voor diverse taken.)Refiosi schreef:Het is het beluisteren waard. Wel jammer dat hij aan het eind nog met flinke kritiek komt op de Gereformeerde Gemeenten (nadat hij daarvoor de positieve punten had belicht). Dat haalt wel een beetje de teerheid weg.Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.
-
Dus eigenlijk moeten de sp, fvd en gl ook maar eens mee regeren?DDD schreef:Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.
Ach, je vergeet PVV.MGG schreef:Dus eigenlijk moeten de sp, fvd en gl ook maar eens mee regeren?DDD schreef:Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.
-
De pvv heeft in de periode 2010-2012 gedoogsteun gegeven. Alleen viel het nemen van pijnlijke maatregelen de pvv zwaar. (En de kiezer viel het zwaar dat de pvv de gedoogsteun introk.) Overigens had ik ook bijvoorbeeld Pvdd en Denk nog kunnen noemen.CvdW schreef:Ach, je vergeet PVV.MGG schreef:Dus eigenlijk moeten de sp, fvd en gl ook maar eens mee regeren?DDD schreef:Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.