Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Mara

Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Dr Op ‘t Hof waarschuwt ernstig voor deze praktijk. Hij stelt dat belijdenis van het geloof juist bedoeld moet zijn als belijdenis van het zaligmakende geloof waaraan het deelnemen aan het avondmaal verbonden moet zijn. Wie niet aan het avondmaal kan en mag gaan, kan en mag ook geen belijdenis doen. Wel kan men dan zijn/ haar kinderen laten dopen.

Dat staat haaks op de belijdenispraktijk in GerGem en ook een flink deel van de HHK. Weet iemand of de praktijk die dr Op t Hof voorstaat in de HHK navolging heeft?
Ds. Op 't Hof kan dit waarschijnlijk wel doen, maar in de CGK (en ook GG) heb je met Kerkrecht te maken.
Geen belijdend lid? Dan ook geen kinderen ten doop houden.
De regels om deel te nemen aan het H.A. zijn intussen bij ons wel ruimer geworden.
Iemand die te gast is, mag aangaan, en hoeft geen toestemming meer te vragen vooraf aan de k.r.
Dat was tot een aantal jaren geleden wel zo.
Maar toen waren er ook nog tafelwachten...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Ok het staat ook haaks op de praktijk in de CGK. Overigens heeft men in de HHK evenzeer met kerkrecht te naken.

Maar dat was niet mijn vraag.
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:Ok het staat ook haaks op de praktijk in de CGK. Overigens heeft men in de HHK evenzeer met kerkrecht te naken.

Maar dat was niet mijn vraag.
Voor mij is het nieuw. Maar ik kijk er niet vreemd van op. Hij is een eigenzinnige dominee. Ik houd daar wel van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sorry maar daar hebben we het wel vaker over gehad op dit forum maar in mijn gemeente doe je ook geen belijdenis "omdat het hoort" of als er gedoopt moet worden.
Je doet of belijdenis van het geloof of niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Dat staat haaks op de belijdenispraktijk in GerGem en ook een flink deel van de HHK. Weet iemand of de praktijk die dr Op t Hof voorstaat in de HHK navolging heeft?
Nee, door niemand.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Dat staat haaks op de belijdenispraktijk in GerGem en ook een flink deel van de HHK. Weet iemand of de praktijk die dr Op t Hof voorstaat in de HHK navolging heeft?
Nee, door niemand.
Zeg jij nu dat dr Op t Hof hierin alleen staat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Nee, door niemand.
Ja. De belijdenispraktijk zoals in Nederhemert het geval was ken ik niet van andere gemeenten. En dat over de volle breedte van de HHK.

Het standpunt dat het belijdenis doen ook daadwerkelijk belijdenis des geloofs moet zijn wordt wel breed gedeeld, maar wordt in de praktijk niet gevolgd door een consequentie omdat we niet over het hart kunnen oordelen. Op dat laatste punt gaat de opvatting van de geachte professor mank.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:
Nee, door niemand.
Ja. De belijdenispraktijk zoals in Nederhemert het geval was ken ik niet van andere gemeenten. En dat over de volle breedte van de HHK.

Het standpunt dat het belijdenis doen ook daadwerkelijk belijdenis des geloofs moet zijn wordt wel breed gedeeld, maar wordt in de praktijk niet gevolgd door een consequentie omdat we niet over het hart kunnen oordelen. Op dat laatste punt gaat de opvatting van de geachte professor mank.
Ok dank je voor de informatie. Maar de laatste zin deel ik niet. Zeker kan niet over het hart geoordeeld worden. Maar als de praktijk is dat na de gewone catechisatie de belijdeniscatechisatie als vanzelfsprekend volgt, dan wordt deze praktijk wel in de hand gewerkt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ok dank je voor de informatie. Maar de laatste zin deel ik niet. Zeker kan niet over het hart geoordeeld worden. Maar als de praktijk is dat na de gewone catechisatie de belijdeniscatechisatie als vanzelfsprekend volgt, dan wordt deze praktijk wel in de hand gewerkt.
Ik ben ook tegen die vanzelfsprekendheid. En binnen onze gemeente (HHK) maak ik me daar ook zorgen over. Wat dat betreft worden instromende gemengde stellen GG/OGG etc wel bevraagd en vermaand. Maar volgens mij ligt er dus ruimte tussen vermanen in het geweten en zeggen: jij mag geen belijdenis doen.

Maar ja, daarna komt meestal een doopsbediening en die kan je niet kerkordelijk weigeren terwijl de inhoud vna de vragen naar mijn idee beiden een oprecht en dus bekeerd hart voor God vragen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met ds. Op 't Hoff eens op dit punt. Er zijn overigens wel GG waar men een nauwer verband bepleit tussen belijdenis en avondmaal, maar dopen zonder belijdenis kan volgens mij nergens.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik ben het geheel met ds. Op 't Hoff eens op dit punt. Er zijn overigens wel GG waar men een nauwer verband bepleit tussen belijdenis en avondmaal, maar dopen zonder belijdenis kan volgens mij nergens.
Jawel hoor in de HHK en in de PKN kan dat.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Wijlen Ds. T. De Jong van OGGiN Kralingseveer had een zelfde visie. Zijn medepredikanten deelden zijn opvatting niet, maar respecteerden hem. Daar werd gedoopt als dooplid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

De visie van dr. op T Hof is ook dat alleen gedoopt mag worden van mensen die al bekeerd zijn.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef:De visie van dr. op T Hof is ook dat alleen gedoopt mag worden van mensen die al bekeerd zijn.
Dit is absoluut niet waar. Daarin is ds op t hof misschien wel gereformeerder in is dan anderen.
Zijn belijdenisvisie is een meer een (terechte) angst voor geestelijke armoede onder oa kerkenraadsleden. En daarin heeft hij natuurlijk wel gelijk. Hoe kan nu een ambtsdrager die niet aan het avondmaal gaat, een avondmaalganger vermanen?
Of met zijn eigen woorden: beter om verlegen dan met verlegen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
liz boer

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:
Nee, door niemand.

In de Friese wouden cgk was dit ook het geval, geen belijdenis voor onbekeerden en terecht
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie