Volgens mij schreef ik er nog wat achteraan. Verder mee eens, God moet centraal staan. Maar moet dat leiden tot enorme soberheid? Stellen we de overledene en de nabestaanden centraal, dan zou dat kunnen. Gemis, verdriet leiden dan tot soberheid. Maar stellen we God centraal, leidt dat dan tot soberheid? Of kan dat ook tot diepe troost en vreugde in al het verdriet leiden? Als de overledene God centraal had staan in zijn leven, kan er dan ook aandacht zijn voor het geloof van de overledene waarmee hij God centraal zette en een getuige van Hem was?Tiberius schreef:Dat is inderdaad vaak het probleem. Niet de dode moet centraal staan, maar de Levende.Marnix schreef:... in plaats van dat men gericht is op de overledene ...
Daarom zet de kerkenraad een (veelal sober) beleid uit, dat niet bedoeld is om eigen regels op te leggen, maar om sturing te geven vanuit de Schrift.
Rouw in de kerk brengen
Re: Rouw in de kerk brengen
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toch zijn er vaak wel (heel) aantal aanwezig en zitten ze ook 'in het bankje'. Met rouw- en trouwdiensten zitten, wat ik zo weet, de ouderlingen den diakenen bij elkaar(aan 1 kant). Waarschijnlijk omdat er dan maar 1 of enkele diakenen zijn.Tiberius schreef:Ter verheldering (misschien wat onduidelijk in mijn andere reacties):joepie schreef:Familie zorgt voor een samenkomst al dan niet met een predikant als spreker, dat doet de kerkenraad niet.
Daarom vallen zulke samenkomsten ook gewoon onder de verantwoordelijkheid van de familie.
Met dit gedeelte ben ik het eens. De rouwdiensten zijn geen ambtelijke diensten.
Dat is niet goed, Gijs, dat ze in het bankje zitten.
Wel bij de huwelijksdiensten overigens, die staat wel onder ambtelijk toezicht.
Ze mogen er best zitten toch? Maar niet in de functie van ambtsdragers 
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik neem tenminste aan dat ze geen collecte houden? ;-)
Maar ik denk dat ze er ook niet horen te zitten, maar dat even terzijde.
Maar ik denk dat ze er ook niet horen te zitten, maar dat even terzijde.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebeurt dat bij jullie niet danTiberius schreef:Dat is niet goed, Gijs, dat ze in het bankje zitten.
Bij rouwdiensten niet, nee. Dan zit de dominee en de dienstdoende ouderling voorin (dus niet in de kerkenraadsbanken) totdat de dienst begint. Eventueel overige aanwezige kerkenraadsleden zitten in de kerkzaal.Gijs83 schreef:Gebeurt dat bij jullie niet danTiberius schreef:Dat is niet goed, Gijs, dat ze in het bankje zitten.
Precies... hier Idem.
En zo is het ook al door onze voorvaderen in allerlei formulieren enzo vastgelegd. Houdt jou kerk zich daar dan niet aan dan, Gijs?
En zo is het ook al door onze voorvaderen in allerlei formulieren enzo vastgelegd. Houdt jou kerk zich daar dan niet aan dan, Gijs?
Welke formulieren?Marnix schreef:En zo is het ook al door onze voorvaderen in allerlei formulieren enzo vastgelegd.
De kerkorde toch? (eerder geciteerd volgens mij)
Het staat niet echt in de kerkorde, Erasmiaan citeerde een commentaar (van ds. K. de Gier om precies te zijn).
In de kerkorde staat alleen, dat lijkpredikatieën niet gehouden zullen worden.
Oke... het was ook maar een karikatuur van me... maar die klopte dus niet helemaal. Toch lijkt het me wel gereformeerd verantwoord dat begrafenisdiensten niet onder het toezicht van de kerkraad vallen 
En met lijkpredikatieën (DKO art. 65) worden rouwdiensten bedoeld. Overigens ben ik dan wel weer blij met onze kerkorde, waar gewoon 'rouwdiensten' staat (KO art. 71). Da's wel zo duidelijk.Tiberius schreef:Het staat niet echt in de kerkorde, Erasmiaan citeerde een commentaar (van ds. K. de Gier om precies te zijn).
Bij ons wel en ze komen bij aanvang ook nog eens vanaf de consistorie de kerk inloopen.Tiberius schreef:Bij rouwdiensten niet, nee. Dan zit de dominee en de dienstdoende ouderling voorin (dus niet in de kerkenraadsbanken) totdat de dienst begint. Eventueel overige aanwezige kerkenraadsleden zitten in de kerkzaal.Gijs83 schreef:Gebeurt dat bij jullie niet danTiberius schreef:Dat is niet goed, Gijs, dat ze in het bankje zitten.
Dan heeft het er alle schijn van dat men de KO niet volgt.Gijs83 schreef:Bij ons wel en ze komen bij aanvang ook nog eens vanaf de consistorie de kerk inloopen.Tiberius schreef:Bij rouwdiensten niet, nee. Dan zit de dominee en de dienstdoende ouderling voorin (dus niet in de kerkenraadsbanken) totdat de dienst begint. Eventueel overige aanwezige kerkenraadsleden zitten in de kerkzaal.Gijs83 schreef:Gebeurt dat bij jullie niet danTiberius schreef:Dat is niet goed, Gijs, dat ze in het bankje zitten.